Flacăra, iulie-septembrie 1971 (Anul 20, nr. 27-39)

1971-07-03 / nr. 27

CEA MAI ÎNALTĂ APRECIERE în timpul vizitei oficiale de prietenie a delegaţiei de partid şi guvernamentale române, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în ţările socialiste din Asia, s-a desfăşurat la Bucureşti cel de-al lll-lea Colocviu în problemele securităţii şi cooperării europene. Acest fapt mi-a permis să constat cum toţi participanţii la colocviu — personalităţi de mare renume din domeniul relaţiilor internaţionale, veniţi din aproape toate ţările europene, S.U.A. şi Canada, precum şi reprezentanţi ai O.N.U. şi UNESCO — urmăreau cu un interes deosebit etapele vizitei, studiau cu atenţie discursurile şi comunicatele comune, manifestîndu-şi deschis admiraţia, cea mai înaltă apreciere, pentru una din cele mai importante acţiuni de pe arena internaţională. Din discuţiile purtate pe marginea acestui eveniment am putut să remarc — ca cetăţean al României socialiste, cu deosebită mîndrie — că expunerile tovarăşului Nicolae Ceauşescu la unele întruniri internaţionale, articolele şi interviurile apărute în presa mondială, ca şi lucrările sale sunt citite, studiate şi apreciate ca un aport deosebit de pozitiv în elaborarea unei politici de pace şi de înţelegere între popoare. Afirmarea şi respectarea principiilor care stau la baza activităţii internaţionale a partidului şi statului nostru — respectarea suveranităţii şi independenţei, egalitatea în drepturi, neamestecul în treburile altor state, avantajul reciproc, afirmarea dreptului imprescriptibil al popoarelor de a decide singure asupra destinelor lor — au dat acţiunilor României pe arena internaţională un prestigiu deosebit, căci astăzi este fapt recunoscut că numai respectarea lor creează condiţiile stabilirii unor relaţii normale între state, ale unei cooperări eficiente. Expresie a transpunerii în viaţă a acestor principii, vizita în ţările socialiste din Asia a demonstrat în mod strălucit principialitatea politicii internaţionale a partidului nostru, consecvenţa cu care sînt aplicate în practică hotărîrile Congreselor IX şi X ale partidului de a acţiona în vederea dezvoltării continue a prieteniei, alianţei şi colaborării cu toate ţările socialiste, pentru depăşirea divergenţelor existente şi pentru întărirea unităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor progresiste antiimperialiste — imperative majore ale lumii contemporane. Prestigiul internaţional de care se bucură astăzi statul nostru, caracterizat de unii drept «minune», «miracol», se explică simplu prin faptul că are la bază o analiză lucidă, ştiinţifică, marxist-leninistă a situaţiei internaţionale şi o voinţă fermă de a pune în aplicare principiile enunţate. Voinţă ce are la bază adeziunea entuziastă a unui întreg popor la politica leninistă a partidului nostru, a Comitetului său Central, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. N. FOTINO director ştiinţific al Asociaţiei de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale UN IMPORTANT EVENIMENT INTERNAŢIONAL Demult, un diplomat străin, cu reminiscenţele deprinderilor internaţionale de altădată, îmi justifica necesitatea existenţei ţărilor mici drept monedă măruntă la reglarea plăţilor şi socotelilor dintre marile puteri. E mult de-atunci, dar n-am uitat această «glumă» de-un crîncen şi foarte serios adevăr. Şi nu am uitat-o nu dintr-o tărie de memorie, ci fiindcă evenimentele internaţionale din trecut mi-au confirmat-o de atîtea ori. De vorbele acelea mi-am adus astăzi aminte, în acest iunie al anului 1971, cînd numele ţării noastre şi al conducătorului ei au fost în fiecare zi pe prima pagină a tuturor ziarelor din lume şi cînd ţara asta mică, prin vrednicia conducătorilor ei, nu mai este un ban mărunt în socotelile şi plăţile internaţionale, ci intervine cu mare autoritate şi prestigiu, recunoscut de lumea întreagă, la dreapta chibzuială a unor asemenea socoteli. Timp de aproape o lună, o delegaţie română de partid şi de stat, în frunte cu însuşi conducătorul statului, a făcut vizite prieteneşti şi a susţinut discuţii în 4 ţări socialiste din Asia de est, în spiritul cel mai prietenos şi mai creator al internaţionalismului proletar. Vizitele acestea, pornind de la un sentiment de prietenie şi solidaritate socialistă, au avut fără îndoială un pronunţat . ADEZIUNE UNANIMĂ, SPRIJIN DEPLIN PENTRU POLITICA PARTIDULUI CU LEGITIMĂ MÎNDRIE Cu emoţie şi însufleţire, dominată de legitimă mîndrie patriotică, am urmărit vizita delegaţiei Partidului Comunist Român şi guvernamentale — în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu — întreprinsă în R.P Chineză, R.P.D. Coreeană, R.D. Vietnam, R.P. Mongolă, întîlnirea cu şeful statului cambodgian şi, la întoarcere, cu conducători sovietici. Solii poporului român au exprimat încă o dată principiile politicii externe în spiritul internaţionalist, în spiritul colaborării între state, al păcii şi al triumfului civilizaţiei în lumea contemporană. Vizita recentă se înscrie ca un eveniment capital în politica internaţională pe care o promovează cu succes partidul şi guvernul ţării noastre. Întîlnirile care au avut loc, cuvîntările tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ecoul stîrnit cu această ocazie reflectă încă o dată prestigiul de care se bucură România, poziţia înaintată şi clarvăzătoare a statului român, înţelepciunea politicii partidului, care corespunde pe deplin intereselor fundamentale, imperativelor şi dezideratelor ce animă întreaga umanitate. Primirea entuziastă făcută delegaţiei de partid şi de stat a ţării noastre oglindeşte aprecierea faţă de justeţea politicii promovate de partidul nostru şi pentru care, însufleţit, militează tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Convinsă că exprim sentimentele tuturor oamenilor de teatru, de cultură, îmi manifest adeziunea totală faţă de poziţia adoptată de delegaţia care ne-a reprezentat, de fermitatea şi înalta principialitate şi responsabilitate politică a solilor poporului român. Dina COCEA artistă emerită, vicepreşedinta Asociaţiei oamenilor de artă din instituţiile teatrale şi muzicale (A.T.M.) caracter politic, în legătură cu cele mai acute şi mai principale probleme internaţionale, şi în special cu stabilirea unităţii ţărilor socialiste care, laolaltă, reprezintă astăzi o putere covîrşitoare, în măsură să asigure reglementarea tuturor problemelor internaţionale în spiritul păcii, dreptăţii şi al demnităţii tuturor popoarelor. Prestigiul în întreaga lume al conducătorilor statului nostru a dat acestei vaste acţiuni politice un caracter mondial, interesînd toate popoarele dornice de pace şi libertate Au străbătut lumea de la un capăt la altul şi au fost preţuite şi adoptate de la un capăt la altul principiile călăuzitoare în dreptul internaţional modern, pe care le-a afirmat şi le-a promovat pe întregul glob tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Prin aplicarea lor, prin asigurarea suveranităţii şi independenţei naţionale, prin respectarea dreptului fiecărui popor de a se conduce singur după interesele sale, prin înlăturarea oricărui amestec străin în treburile naţionale, prin dezvoltarea unui climat de ajutor reciproc, orice stat din lume, din oricare continent, îşi simte asigurate condiţiile de dezvoltare proprie, într-o lume a păcii. Aceste principii, prin tăria lor morală, prin spiritul de dreptate şi libertate care le însufleţeşte, au făcut prin însăşi puterea adevărului lor ocolul pămîntului şi au cucerit adeziunea tuturor oamenilor de bine. Dar vizita delegaţiei române de partid şi de stat le-a dat suflul vieţii, al unei realităţi posibile — singura care să aducă progresul şi pacea omenirii. Această vizită a depăşit importanţa unei vizite obişnuite şi a devenit, prin forţa morală a concepţiilor conducătorului statului român, un eveniment internaţional de mare importanţă şi cu puternice ecouri în viitor. Aceasta nu ar fi fost cu putinţă dacă prin politica ei externă activă din ultimii ani, prin atitudinea ei demnă şi vitalitatea ei creatoare, ţara noastră nu şi-ar fi cîştigat un mare prestigiu şi, prin nobleţea morală a principiilor ei, prin poziţia luată în toate problemele internaţionale, nu s-ar fi bucurat pretutindeni de o mare simpatie. Primirea mai mult decît entuziastă care a angajat milioane şi milioane de oameni din ţările vizitate, căldura primirii delegaţiei noastre pretutindeni: în marea Chină, în brava Coree, în viteazul Vietnam, în harnica Mongolie, sunt manifestări evidente, sincere şi spontane ale acestei simpatii de care se bucură ţara noastră. Entuziasmul acela la care parcă am asistat cu toţii este şi o confirmare strălucită a posibilităţilor reale existente astăzi în lume pentru stabilirea unităţii mişcării socialiste, în ciuda divergenţelor ce-şi pot găsi rezolvarea în marea înţelepciune a principiilor marxiste. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a primit în persoana sa uriaşa manifestaţie de simpatie, ca unul ce este iniţiatorul şi luptătorul curajos şi neobosit pentru toate aceste principii în care popoarele îşi văd fericirea. Ca români, ne mîndrim de acest mare succes pe scară mondială şi simţim stimulentul irezistibil pe care ni-l dă munca noastră de înflorire a ţării. Poporul a urmărit cu emoţie desfăşurarea acestei vizite şi entuziasmul primirii făcute delegaţiei sale şi ca o încununare a eforturilor sale de construire a patriei noastre noi, care nu mai este, în viziunea politicii externe a lumii, un creiţar pentru reglarea micilor socoteli dintre marile puteri, ci o monedă de aur făurită aici: la Reşiţa, la Hunedoara, la Galaţi, în galbenul spicelor de grîu al cooperativelor agricole de producţie. După vizita delegaţiei de partid şi de stat în ţările socialiste din Asia, fiecare ne simţim mai încrezători în noi şi mai hotărîţi în munca noastră. Demostene BOTEZ TRADUCEREA ÎN VIAŢĂ A MANDATULUI ÎNCREDINŢAT DE POPOR Dacă ar fi să judecăm după calendar, delegaţia noastră de partid şi de stat condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost plecată în misiune, în ţările socialiste din Asia, aproape o lună de zile. Eu ţin însă seama şi de calendarul inimii şi adaug: fiul iubit al poporului nostru, ceilalţi conducători de partid şi de stat, nu au lipsit nici o clipă de lîngă noi. Am fost tot timpul împreună, dumnealor cu gîndul la noi şi la interesele noastre, ale poporului, iar noi — masele largi — i-am petrecut de asemeni cu gîndurile şi cu sentimentele noastre pe întreg parcursul misiunii. Este firească această identificare a poporului cu conducătorii săi, identificare ce străbate peste spaţii geografice largi, pentru că ei sînt fiii aleşi ai clasei muncitoare, ai întregului popor, purtătorii mandatului încredinţat lor de întreaga naţiune. Ştim că oriunde s-ar afla, în cabinetul de lucru, în vizite operative prin ţară sau în vizite oficiale peste hotare, tovarăşul Nicolae Ceauşescu apără cu aceeaşi energie interesele poporului român, constructor al socialismului, şi cele ale întăririi coeziunii tuturor forţelor socialismului, ale tuturor forţelor antiimperialiste, interesele generale ale păcii, ale cauzei libertăţii şi progresului tuturor popoarelor. Am încercat mari emoţii văzînd mişcătoarea primire făcută reprezentanţilor noştri de-a lungul itinerarului parcurs. Ştim că această primire magnifică exprimă înalta consideraţie pentru principialitatea şi consecvenţa politicii partidului şi statului, pentru succesele noastre în construirea socialismului. Mai ştim că ea înseamnă că avem sute de milioane de prieteni, prieteni adevăraţi, prieteni de nădejde. Dar ea constituie totodată o confirmare strălucită, în fapt, a principialităţii politicii internaţionale a partidului şi statului nostru. Alexandru ZAHARIA muncitor la uzinele «Republica» RECUNOŞTINŢĂ FIERBINTE CONDUCĂTORULUI IUBIT AL PARTIDULUI La început, cînd avionul purtînd delegaţia de partid şi de stat a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului şi preşedintele Consiliului de Stat, a decolat în uralele mulţimii adunate pe aeroport, ni s-a părut, poate, că va fi vorba de un act diplomatic bine chibzuit, o călătorie interstatală mai lungă, bine pregătită şi cu rezultate importante. Dar iată, în cursul acestei călătorii îndelungate, cu escale multiple şi cu contacte repetate cu conducătorii ţărilor vizitate, de fapt cu conducătorii unei părţi importante a lumii noastre moderne, s-a reliefat cu o putere strălucită însemnătatea acestor întîlniri tovărăşeşti şi prieteneşti. S-a scos în evidență convingător rolul României, al Partidului Comunist Român, de factor activ în lupta pentru soluţionarea celor mai ai (Continuare în pag. 4)