Flacăra, aprilie-iunie 1972 (Anul 21, nr. 14-26)

1972-06-24 / nr. 26

Ain_____ şapte zile Venit cu unele treburi in tirg, vâru Dumitru din comuna Mănăstirea a bătut şi la uşa casei mele, bătuse tirgul cu parul de la un capăt la altul, văzuse şi ascultase multe, iar acum stătea pe marginea scaunului, cu pălăria aşezată grijuliu lingă cot. Părea mulţumit de cele văzute şi înţelese. Avea obrajii, miinile arse de soare, el tot mirosea a fin cosit... «Cum ii cimpul, Mitică?» Ochii ii clipiră bucuroşi, mulţumiţi. «Bun, bun de tot. Răsărita şi porumbul din rinduri trase cu sfoara, fiecare fir tuns la aceeaşi înălţime; griul, ce să mai vorbesc, citeva zile şi băgăm combinele». «Nu arde prea rău soarele? Parcă-i nefiresc pentru luna iunie o asemenea arşiţă?» «Pentru grij e bine. Ar trebui o ploaie la porumb şi răsărită, la grădină... da vine ea, n-ai grijă...» Şi după cum ştim, a venit. ...A mai stat o vreme privind prin casă, ascultind zgomotele oraşului, a mai închinat paharul de citeva ori, abia muindu-şi buzele in el insă, după care spuse aproape ca o concluzie: «E mai răcoare in sat». Şi aparent fără nici o legătură, continuă: «Mă uit şi eu prin ziare seara, dimineaţa, la prinz, mă rog, cind apuc şi eu un ceas de vreme, şi mă minunez, şi pe fiecare zi mă conving că pe zi ce trece noi devenim Inai deştepţi, dar in orice caz acum sintem mai deştepţi. Adică, stai să vezi: mă duc la alde cumnatu-meu: acum doi ani era la şcoală, anul trecut dădea examene, femeia lui spune că nu mai au loc in casă de cărţi, da văz eu că-i place şi ei. Acum a băgat in casă o tablă pe care întinde o hirtie şi îi tot trage cu creionul pe ea. Mă uit şi zic: mă, tu eşti inginer ori cazangiu, iar el m-a bătut pe spate şi mi-a spus că tot prost am rămas. Dar eu nu de asta spun că ne-am făcut mai deştepţi. Ziceam că citesc ziarele şi văz cum apar milioane peste milioane, că dacă nu eşti tare te ia cu frig de atita bănet». Mă privi dintr-o parte să vadă dacă am priceput şi probabil că figura mea nu l-a prea mulţumit. «Da nu pentru asta zic eu că suntem mai deştepţi — repetă el. Adică cu aceleaşi maşini, cu aceiaşi oameni... Pricepi?» ... Mi-a revenit in minte convorbirea aceasta răsfoind ziarele din ultimele zile, urmărind angajamentele care se iau, adevărate recorduri de gindire, ingeniozitate şi in ultimă instanţă, evident, de producţie, atinse de unii oameni ai muncii şi-mi zic că vărul meu Mitică are, la urma urmei, dreptate spunind că sintem mai deştepţi. Au început şi sunt in plină desfăşurare conferinţele judeţene de partid — adevărate laboratoare de analiză şi sinteză a experienţei practice, de descoperire şi punere in valoare a rezervelor, a unor mari posibilităţi de creştere a producţiei. Dominate de o atmosferă sănătoasă de lucru, de înaltă exigenţă şi combativitate revoluţionară, conferinţele care au avut loc pină acum au evidenţiat lucid rezultatele obţinute, au criticat deschis deficienţele, in ele s-au făcut propuneri şi s-au stabilit măsuri pentru continua îmbunătăţire a activităţii economice şi sociale. Desfăşurate in atmosfera stimulatoare a întrecerii socialiste in cinstea Conferinţei Naţionale a Partidului şi a celei de-a XXV-a aniversări a Republicii, conferinţele extraordinare ale organizaţiilor judeţene de partid au prilejuit o nouă afirmare a ataşamentului total al poporului faţă de politica partidului, au declanşat exprimarea unor angajamente suplimentare privind diferite ramuri sau obiective economice, toate reflectind unanima hotărire de a realiza cincinalul înainte de termen. Ceea ce uita vărul Dumitru să-mi spună era că venise la mine acasă din plină conferinţă de partid. Petru ISPAS Marţi, 20 iunie 1972 CONFERINŢELE EXTRAORDINARE ALE ORGANIZAŢIILOR JUDEŢENE DE PARTID AU HOTĂRÎT: CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN! In întimpinarea importantului eveniment din viaţa politică a ţârii noastre — Conferinţa Naţională a Partidului — in întreaga ţară s-au desfăşurat conferinţele extraordinare ale organizaţiilor judeţene de partid. Exprimind voinţa unanimă a comuniştilor, a tuturor muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor, conferinţele organizaţiilor judeţene de partid şi-au luat angajamentul patriotic de a realiza cincinalul înainte de termen. In urma discuţiilor purtate cu un deosebit simţ de răspundere, printr-o analiză severă şi judicioasă a tuturor posibilităţilor existente, conferinţele judeţene de partid au adoptat măsuri destinate să asigure realizarea angajamentelor in cele mai bune condiţii. RECORDURI DOBORITE Oţelarii din Cîmpia Turzii au lansat o valoroasă iniţiativă în întrecerea socialistă: «Nici o şarjă de calitate inferioară!» Ei au atins, de altfel, un procent de peste 90 la sută oţel aliat şi oţel carbon superior. De asemenea, timpul efectiv de lucru la cuptoarele electrice a atins procentul de 90,3 la sută faţă de 89 la sută în prima jumătate a anului 1970 considerat la data respectivă o performanţă deosebită Şi tot în acest răstimp au fost asimilate, peste prevederile de plan, 5 noi mărci de oţeluri aliate pentru construcţi de maşini. Totodată, s-au economisit prin îmbunătăţir tehnologice 80 tone de oţel faţă de 100 tone înscrise în angajamentele luate pe întregul an. In urma acestor succesi oţelarii şi-au sporit angajamentele de la 1 000 tone oţe elaborat peste sarcinile de plan la 1 500 tone oţel numa de calitate superioară.