Flacăra, aprilie-iunie 1987 (Anul 36, nr. 14-26)

1987-04-03 / nr. 14

Flacăra - anul XXXVI — Nr. 14 (1659) — 3 aprilie 1987 % TRASEELE PĂCII, PRIETENIEI ȘI COLABORĂRII 3 Eveniment important în cronica relaţiilor . româno-zaireze Relaţiile de prietenie şi colaborare româno-zaireze au deja o îndelungată tradiţie, cronica lor îmbogâţindu-se an de an cu noi pagini memorabile. De la stabilirea, în 1966, a relaţiilor diplomatice, între România şi Zair s-au dezvoltat raporturi de strînsă conlucrare si prietenie, atit pe plan bilateral, cît şi în sfera relaţiilor internationale. Dezvoltarea, extinderea si diversificarea acestor raporturi au fost puternic impulsionate de intilnirile dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi preşedintele fondator al Mişcării Populare a Revoluţiei, preşedintele Republicii Zair, Molooju Sese Seko, intilniri care au avut loc la Bucureşti în 1970 şi 1980 şi la Kinshasa în 1972. La ultimul dintre aceste dialoguri româno-, zaireze la vîrf au fost semnate documente de mare importanţă pentru cursul ascendent al relaţiilor bilaterale, în primul rînd Tratatul de prietenie si colaborare dintre cele două ţări . in 1986 a fost încheiat Acordul de colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Mişcarea Populară a Revoluţiei. Aceste documente au creat un nou cadru politic şi juridic pentru dezvoltarea raporturilor românozaireze în numeroase domenii de activitate de interes comun. Pe baza acestor acorduri, s-au dezvoltat mult legăturile de colaborare economică româno-zaireze. Tractoarele, autocamioanele, autoturismele de teren ARO se bucură de o deosebită apreciere în Zair. Orizonturile acestei colaborări se lărgesc în continuare, mai ales în direcţia realizării in comun de importante obiective economice, de natură să asigure punerea şi mai mult în valoare a bogăţiilor naturale, progresul economic general al ţării. Este cunoscut că România a contribuit la acordarea de asistentă didactică pentru învătămîntul mediu, tehnic si liceal, pentru învătămîntul superior din Zair, precum şi la formarea de cadre zaireze în institutele de învăţămînt din tara noastră. O strînsă colaborare între România si Zair a existat si există si pe plan international, la ONU, în cadrul ,,Grupului celor 77“, al mişcării de nealiniere, al diferitelor organisme internaţionale. Un nou şi puternic impuls relaţiilor româno-zairezene numeroase planuri îl va da, desigur, recenta vizită oficială de prietenie, în Zair a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, la invitaţia preşedintelui Mobutu Sese Seko. In timpul convorbirilor dintre cei doi şefi de stat au fost abordate probleme importante privind colaborarea şi conlucrarea dintre România şi Zair, în plan bilateral şi pe arena internaţională, precum şi aspecte ale situaţiei în lume în momentul de faţă. Cu acest prilej, au fost evidenţiate progresele înregistrate in întărirea prieteniei dintre România şi Zair. S-a apreciat că există premise favorabile pentru intensificarea colaborării şi cooperării româno-zaireze în multe sectoare de interes comun. A fost exprimată hotărîrea comună de a se identifica noi căi şi modalităţi care să ducă la intensificarea colaborării bilaterale, a cooperării în producţie şi a schimburilor comerciale, pe baze reciproc avantajoase. In acest sens, cei doi preşedinţi au hotărit ca organele de resort din România şi Zair să acţioneze pentru creşterea volumului schimburilor comerciale şi pentru extinderea cooperării economice în sectoarele minier, agricol, petrolier, industrial şi altele, în vederea impulsionării relaţiilor economice, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Mobutu Sese Seko au semnat Acordul-Program pe termen lung privind dezvoltarea cooperării economice si tehnice si a schimburilor comerciale dintre România şi Zair. S-a hotărit de asemenea să fie dezvoltate in continuare relaţiile dintre cele două ţări in domeniile culturii, ştiinţei, învăţămîntului, ocrotirii sănătăţii, sportului, pregătirii cadrelor şi mijloacelor de informare în masă, să fie intensificate relaţiile între parlamente, precum şi pe linia organizaţiilor de masă, de sindicat, de tineret şi de femei. Cei doi preşedinţi au apreciat că dezvoltarea largă a colaborării românozaireze în toate sectoarele de interes comun corespunde aspiraţiilor ambelor popoare, este in folosul lor, al cauzei păcii, destinderii si cooperării intre toate naţiunile turgii. Abordînd probleme ale situaţiei internaţionale, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Mobutu Sese Seko au subliniat necesitatea rezolvării urgente a problemei păcii pe glob, prin oprirea cursei înarmărilor, prin dezarmarea nucleară şi convenţională. Cei doi şefi de stat au lansat tuturor statelor şi popoarelor lumii, forţelor înaintate de pretutindeni un apel solemn şi urgent de a acţiona cu fermitate pentru oprirea cursului periculos al evenimentelor spre încordare şi război, pentru afirmarea politicii de pace, de colaborare, de apărare a dreptului naţiunilor la viaţă, la pace, la existenţă liberă şi demnă. Preşedintele Mobutu Sese Seko a luat cunoştinţă de iniţiativa preşedintelui Nicolae Ceauşescu privind reducerea de către România, încă din 1986, cu 5 la sută a armamentelor, efectivelor şi cheltuielilor militare ale ţării şi a apreciat că aceasta constituie un exemplu semnificativ în eforturile care se fac pentru trecerea de la declaraţii la fapte în domeniul dezarmării. Cei doi şefi de stat s-au pronunţat pentru transformarea Balcanilor într-o zonă a păcii, colaborării, bunei vecinătăţi, fără arme nucleare şi chimice, fără baze militare străine. Analizînd situaţia din Africa, preşedintele României şi preşedintele Zairului au reafirmat sprijinul celor două ţări faţă de lupta poporului namibian.~ sub conducerea SWAPO, pentru independenţa Namibiei, s-au pronunţat ferm pentru abolirea politicii de apartheid din Africa de Sud şi în favoarea asigurării de drepturi egale, democratice pentru toţi cetăţenii acestei ţări. S-a acordat o atenţie deosebită problemelor economice internaţionale, apreciindu-se că în prezent se impune cu tărie necesitatea intensificării eforturilor pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale. Dînd o înaltă apreciere vizitei în Zair, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a spus : „Vizita pe care o facem în ţara dumneavoastră reprezintă o ilustrare a bunelor relaţii dintre ţările noastre, a dezvoltării colaborării în diferite domenii de activitate. Avînd în vedere programele și planurile de dezvoltare economico-sociala, atît ale României, cit și ale Zairului, consider că există condiții favorabile pentru dezvoltarea mai puternică a colaborării economice, tehnico-ştiinţifice, culturale şi în alte domenii. Am convingerea că în cursul convorbirilor noastre din aceste zile vom identifica împreună noi posibilităţi în această direcţie, în interesul ambelor ţări, al dezvoltării economice a popoarelor noastre, al întăririi independenţei lor“. La rîndul său, preşedintele Mobutu Sese Seko, adresîndu-se preşedintelui României, a declarat : „în persoana dumneavoastră noi salutăm nu numai pe preşedintele unui stat prieten, ci, de asemenea, pe patriotul militant, pe luptătorul şi omul politic ale cărui curaj, hotărîre si experienţă au avut un rol fundamental si decisiv pentru a face din România o tară respectată în lume, încrezătoare in viitorul ei. Republica Zair se bucură să numere tara dumneavoastră printre partenerii privilegiaţi cu care ea înţelege să promoveze o cooperare dinamică, sub multiple forme şi care să garanteze avantaje reciproce“. Desfăşurat într-o atmosfera de preţuire, de stimă şi caldă prietenie, de înţelegere reciprocă, noul dialog româno-zairez la vîrf, prilejuit de recenta vizită în Zair a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, va aduce, fără îndoială, o contribuţie de seamă la ridicarea pe noi trepte a legăturilor dintre cele două ţări şi popoare, înscriindu-se ca un eveniment de amplă rezonanţă în viaţa internaţională, în eforturile in direcţia păcii si înţelegerii pe întreaga planetă. ION DUMBRAVAN Pe aeroportul internaţional N’Djili La dineul oficial oferit in onoarea înalţilor oaspeţi români