Flacăra, iulie-septembrie 1988 (Anul 37, nr. 26-39)

1988-07-01 / nr. 26

Flacăra - anul XXXVII - Nr. 26 (1723) - 1 iulie 1988 Viaţa României PLENARA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN 3 DinUNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU (Urmare din pag. 1) tribuţiei va ajunge la peste 300 miliarde lei , ceea ce reprezintă o creştere de 5 ori şi jumătate a fondului general de retribuţie. Dacă mai adăugăm la aceasta şi cele aproape 18 miliarde lei impozitul pe retribuţie care se suportă un prezent de întreprinderi, atunci înţelegem şi mai bine uriaşa creştere a fondului de retribuţie, a venitului general al oamenilor muncii din retribuţie, ca urmare a activităţii depuse, în acelaşi timp, prin aplicarea majorării pensiilor, fondurile necesare pentru un an, la această majorare, sunt de circa 2 miliarde lei, iar fondul total pentru pensii depăşește 35 miliarde lei, faţă de 3,8 miliarde lei în 1965, ceea ce reprezintă o creștere de aproape 9 ori. Este bine să subliniem toate acestea, pentru că ele reflectă în mod pregnant justețea politicii generale a partidului nostru, de dezvoltare puternică a forţelor de producţie — singura cale de a asigura făurirea cu succes a socialismului şi de ridicare continuă a bunăstării materiale şi spirituale a poporului. Noua majorare a veniturilor din retribuţii şi pensii demonstrează cu putere forţa orînduirii noastre, caracterul profund umanist şi democratic al orinduirii noastre socialiste. Această majorare generală a retribuţiilor şi pensiilor are loc în condiţiile menţinerii stabilităţii preţurilor la bunurile de consum şi la servicii şi, in general, a preturilor la toate produsele. Merită de subliniat faptul că in luna iunie a acestui an, indicele preturilor la o serie de produse agricole, vegetale şi animale, pe piaţă, au fost cu aproape 10 la sută mai mici faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Luînd ca bază indicele 100 in 1987, în luna iunie a acestui an indicele preţurilor a fost de 90 la sută. Aceasta demonstrează cu putere justeţea politicii partidului nostru, de dezvoltare a agriculturii, a producţiei alimentare şi a bunurilor de consum, de stabilitate şi menţinere sub control a preturilor. Aceasta, de altfel, este singura cale pentru a asigura ca majorarea retribuţiilor şi pensiilor să se reflecte in mod corespunzător in veniturile oamenilor muncii, in ridicarea puterii lor de cumpărare, a bunăstării întregii naţiuni. (Aplauze puternice, prelungite). Toate acestea au devenit posibile ca urmare a faptului că, in prima jumătate a actualului cincinal, am obţinut rezultate importante — aşa cum am menţionat in expunerile precedente — in dezvoltarea economicosociali a patriei noastre. Mai avem, însă, o jumătate de cincinal — doi ani şi jumătate din cel de-al 8-lea cincinal — şi se impun măsuri hotărite,in toate domeniile de activitate, pentru îndeplinirea în bune condiţii a planului pe acest an, a planului cincinal, pentru a asigura înfăptuirea obiectivelor strategice de trecere a patriei noastre la un nou stadiu de dezvoltare, de înfăptuire cu succes a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare spre comunism. (Aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, In întreaga ţară se desfăşoară o largă dezbatere in partid şi cu întregul popor a Tezelor Comitetului Politic Executiv din 29 aprilie, care urmează să facă obiectul unei plenare speciale a Comitetului Central al partidului. Este necesar ca, pînă la plenară, să acţionăm în toate sectoarele pentru înfăptuirea măsurilor stabilite de Comitetul Politic Executiv în ce priveşte realizarea in viaţă a celor mai importante prevederi, de modernizare, de perfecţionare a activităţii economico-sociale, de creştere a rolului conducător al partidului in toate domeniile de activitate. Astfel, la plenară să nu discutăm ce trebuie să facem, ci să facem bilanţul realizării în viaţă a prevederilor privind perfecţionarea şi modernizarea întregii noastre activităţi şi să aprobăm noile măsuri, pentru întregul cincinal, privind dezvoltarea intensivă şi la un nivel tehnic şi ştiinţific superior a întregii activităţi economico-sociale, de ridicare a României pe noi culmi de progres şi civilizaţie. (Aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, Aţi luat cunoştinţă de schimbul de scrisori dintre Comitetul Central al Partidului Comunist Român şi Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar. Aşa cum aţi reţinut, Comitetul Central al partidului nostru a considerat că este necesar să se adreseze Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar pentru a atrage atenţia asupra înrăutăţirii relaţiilor dintre partidele şi ţările noastre, asupra unor manifestări, articole din presă, şi chiar declaraţii ale unor persoane oficiale, ostile României şi construcţiei socialiste in patria noastră, care reprezintă un amestec inadmisibil în treburile noastre interne, vin in contradicţie cu Tratatul de prietenie şi alte acorduri şi înţelegeri intre cele două ţări, dăunează grav relaţiilor şi intereselor celor două popoare vecine, contravin principiilor generale ale relaţiilor dintre state, ale politicii de pace. Am propus — după cum aţi reţinut — o întrlnire a delegaţiilor Comitetelor Centrale ale celor două partide, pentru a discuta această situaţie şi a stabili măsurile pentru lichidarea stărilor de lucruri negative, precum şi căile pentru dezvoltarea colaborării şi a relaţiilor dintre partidele şi popoarele noastre. După o lună şi jumătate, am primit scrisoarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, ca răspuns la scrisoarea noastră. Aţi auzit conţinutul acestei scrisori ; unii tovarăşi care au luat cuvîntul l-au şi caracterizat. Nu doresc să mă opresc asupra acestei scrisori. în Comitetul Politic Executiv am reţinut însă faptul că, pînă la urmă, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar declară că înţelege şi consideră că problemele din România trebuie soluţionate numai de Partidul Comunist Român. Ne-am aşteptat să se tragă concluziile din această declaraţie. Am reţinut, de asemenea, faptul că tovarăşii unguri se declară de acord pentru realizarea unor întilniri, în mai multe etape, în vederea discutării problemelor dintre cele două partide şi ţări. Dar, din păcate, nu au trecut prea multe zile de la primirea scrisorii şi au apărut noi manifestări cu caracter şovinist, naţionalist, antiromânesc şi antisocialist, iar în cursul zilei de ieri s-a organizat o nouă manifestare cu acordul — şi, după cum spun chiar unele informaţii din Ungaria , sub patronajul organelor oficiale de partid şi de stat din Ungaria. Este îndreptăţită întrebarea care s-a pus aici şi cu privire la faptul dacă sunt condiţii necesare pentru buna funcţionare a ambasadei române la Budapesta. Vom analiza cele propuse, în raport şi de poziţia ce va fi adoptată, in continuare, de conducerea de partid şi de stat a Republicii Populare Ungare. Este bine cunoscut că Partidul Comunist Român, Republica Socialistă România au acţionat întotdeauna pentru realizarea unei largi colaborări intre partidele şi popoarele noastre, vecine. Am pornit de la faptul că problemele care au apărut, unilateral, ca urmare a încălcării acordurilor şi înţelegerilor dintre cele două partide şi ţări, trebuie soluţionate numai prin discuţii, în spirit de egalitate, de respect şi de neamestec in treburile interne ale uneia sau alteia din ţări. Sînt, fără nici o îndoială, multe probleme de soluţionat, atît în România, cit şi in Ungaria. Pot exista păreri diferite, şi există deosebiri de păreri în ce priveşte căile de dezvoltare a construcţiei socialiste. Dar noi am pornit întotdeauna de la faptul că fiecare partid, fiecare popor trebuie să-şi aleagă in mod independent şi liber calea construcţiei socialiste. Singurul judecător suprem este poporul din fiecare ţară, este realitatea, viaţa, care demonstrează cel mai bine dacă o cale sau alta a corespuns sau corespunde intereselor unui popor, legităţilor generale, principiilor socialismului ştiinţific. înţelegem bine multe probleme grave care au apărut în ţara vecină, înţelegem preocupările oamenilor muncii din Ungaria, dar nu putem înţelege în nici un fel preocupările unor cercuri şoviniste, naţionaliste, care, pentru a abate atenţia de la realităţile şi problemele ce trebuie soluţionate, apelează la vechile practici, depăşind — şi afirm cu toată răspunderea — ceea ce nici horthyştii nu au îndrăznit să facă ! Trăind de multe, multe secole ca vecini, oamenii muncii români, maghiari au trăit şi muncit împreună, au luptat de multe ori împotriva asupririi. Şi tot viaţa, realitatea au demonstrat că, atunci cînd nu au înţeles să nu se lase angajaţi pe calea şovinismului, s-a ajuns la înfrîngerea revoluţiilor din 1848. Nu este locul să facem, acum, istorie. Doresc, numai, să subliniez că poporul român, în spiritul tradiţionalei sale politici de bună vecinătate, de prietenie, nutreşte sentimente de prietenie faţă de poporul vecin, ungar, şi ne exprimăm speranţa că se vor depăşi problemele apărute şi se va asigura dezvoltarea pe calea socialistă, a ridicării bunăstării. Popoarele român şi ungar, vecine — ca rezultat al dezvoltării istorice — vor continua să trăiască şi în continuare ca vecini, şi au datoria să conlucreze cit mai strîns pentru progresul lor economic şi social, pentru dezvoltarea socialistă şi independentă, iar partidele şi conducerile celor două partide şi ţări au răspunderea in faţa popoarelor lor, a istoriei, a omenirii, de a da glas năzuinţelor de colaborare, de bună vecinătate între popoarele noastre. (Vii şi puternice aplauze). în ce ne priveşte, doresc să asigur plenara Comitetului Central, întregul nostru popor, că vom face totul pentru dezvoltarea relaţiilor dintre cele două partide, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Ungară, in interesul celor două popoare, al cauzei socialismului şi păcii, dar respingem în mod ferm orice încercare de amestec in treburile noastre interne. Problemele construcţiei socialiste, problemele României le rezolvăm noi, cu Întregul popor şi pentru popor, în spiritul democraţiei muncitoreşti revoluţionare, şi nu admitem nimănui amestecul in treburile noastre interne, sub nici o formă ! (Aplauze puternice, prelungite). Stimate tovarăşi, Mă voi referi, foarte pe scurt, la unele probleme Internationale, avînd în vedere faptul că situaţia mondială continuă să ar menţină gravă. Paşii Înregistraţi spre destindere sunt încă mici. Inclusiv Acordul dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite privind rachetele cu rază medie de acţiune reprezintă numai un pas. Continuă să rămână uriaşe cantităţi de arme nucleare, se produc noi asemenea arme, continuă experienţele nucleare. Da aceea pericolul războiului nuclear rămîne. Pericolul distrugerii omenirii, a înseşi vieţii pe planeta noastră, rămine. Trebuie să facem totul pentru a pune capăt acestei situaţii, pentru dezarmare, in primul rind pentru eliminarea totală a armelor nucleare, pentru o politică de pace şi de colaborare egală intre toate naţiunile lumii. (Aplauze prelungite). Preocuparea tot mai activă a multor state, a tuturor popoarelor, s-ar putea spune, faţă de situaţia internaţională actuală, face să se întrevadă posibilitatea opririi agravării cursului periculos al evenimentelor, schimbării acestui curs spre o nouă politică internaţională democratică. Pentru aceasta, este necesară o nouă gîndire şi o nouă politică internaţională, care să pună capăt cu desăvârşire politicii de forţă şi dictat, de amestec in treburile interne ale altor state. în acelaşi timp, trebuie subliniat că problemele complexe ale lumii contemporane nu se pot soluţiona numai de cîteva ţări, oricît de mari ar fi ele. Pentru a se ajunge la dezarmare, la pace, la noi relaţii democratice, este necesară angajarea, cu toată fermitatea, a tuturor statelor şi popoarelor, in marea luptă pentru o nouă politică internaţională, de pace şi colaborare. Cu cîteva zile în urmă, s-a încheiat sesiunea specială a Organizaţiei Naţiunilor Unite consacrată dezarmării. Timp de cîteva săptămîni, reprezentanţii tuturor statelor au prezentat numeroase propuneri şi au insistat pentru adoptarea de hotăriri în legătură cu dezarmarea. Cu toate acestea, după cum cred că ştiţi, sesiunea s-a încheiat fără adoptarea unei hotăriri în această privinţă, ignorindu-se voinţa marii majorităţi a popoarelor lumii. Aceasta, datorită citorva ţări şi, in primul rind, Statelor Unite ale Americii, care s-au opus adoptării unei hotăriri în această problemă. Dar, şi fără adoptarea unei hotăriri speciale, sesiunea a evidenţiat cu putere voinţa statelor şi popoarelor lumii, inclusiv a poporului american, de a se pune capăt actualei politici de înarmare — care poate duce, inevitabil, la un nou război mondial, la o catastrofă nucleară —, de a se acţiona pentru o politică de pace, de colaborare intre toate naţiunile lumii. Dăm o înaltă apreciere poziţiei marii majorităţi a ţărilor lumii la această conferinţă, şi ne exprimăm speranţa de la (Continuare In pag. 4)