Foaia poporului, 1902 (Anul 10, nr. 1-52)

1902-01-14 / nr. 1

Preţul abonamentului: Pa tin an................................ 4 coroane. Pe o jumătate de an . . 2 coroane. Pentru România 10 lei anual. Abonamentele se fac la ..Tţţ»egr*fl»“ *«v ne acţiuni, Bibinn. // Anii X, Sibiuu, Marţi, 1/14 Ianuarie 1902 Nr. 1 FOAIA POPORULUI INSERATE ie primeic in biroul administraţiuniei (strada Poplăcii nr. 15). Un şir garmond prima dată 14 bani, a doua-oară 12 bani a treia-oară 10 bani. Invitare de abonament. Cu numărul de azi începem anul al X-lea al „Foii Poporului“. Credincioasă programului seu şi menirii sale de a fi făclie luminătoare pentru talpa ţării, pentru ţăranul român, ea-şi va urmări mai departe scopul cu aceeaşi rîvnă, cu aceeaşi iubire şi interesare pentru toate afacerile,pentru toate lipsele poporului nostru, ca şi până acum. Ea a trăit şi a lucrat din toată inima pentru ţeranul român şi pentru oamenii de la ţeară şi tot astfel va lucra cu îndoit zel şi mai departe. Cei ce au cetit „Foaia Poporului“ şi au avut-o în casă, o ştiu preţui. De aceea credem şi nădăjduim, că ei nu o vor lăsa se nu o aibă mai departe şi în nădejdea aceasta deschidem nou abonament pentru „Foaia Poporului“ pe anul 1902. Astfel venim a ruga pe onoraţii abonenţi, ca nu numai se se grăbească a trimite în curând preţul de abonament, dar’ se şi spună tuturor, cu cari se întâlnesc şi dau în vorbă, ce este „Foaia Poporului“, cum şi pentru eine se luptă ea. Apoi se şi îndemne a abona această foaie, deoarece pe lângă că e bună şi făcută anume pentru popor, apoi pentru comercianţi şi meseriaşi, este şi cea mai ieftină dintre foile româneşti. Preţul va fi: Pentru Auntro Ungaria : Pe un an întreg ...........................4 coroane. Pe o jumetate de an . ... .2 coroane. Pentru România: Pe an an întreg . . ......................IO Idi. Pe o jumfetate de an...........................5 lei. Pentru a pută ţină bună rînduială, onoraţii abonenţi, vechi şi noi, sunt rugaţi a băga bine de seamă la următoarele: Pe timp mai scurt nu putem primi abonamente, nici dela alt termin, decât dela începutul anului pe o jumătate de an, sau pe un an Abonaţilor de pânâ acum li s’au trimis deodatâ cu foaia şi mandate poştale (posta utalvány), cu adresa noastrâ tipărită şi cu fâşia sub care primesc foaia, lipită pe dos, aşa că trimiţetorul nu are decât să-’şi scrie numele seu şi cifrele la locurile cuvenite şi să pună banii, dimpreună cu mandatar, la poştă Abonenţii noi sunt rugiţi a-’şi scrie numele lor şi al comunei, foarte curat şi ceteţ, însemnând posta din Urmă. Administrafiunea „Foii Poporului1“. FOITA. 9 De Anul Nou. Sfânt părinte al provedinţei, Caută din tronu-ţi ceresc, Curmă firul suferinţei Neamului meu românesc. Şi pe Anul Nou ce vine Fă să-’i luce graţios, Soare blind, zile senine Dup’ atâta timp noroi. Fericirea să-’i zimbească Uşurând năcazul greu, Şi mărirea strămoşească Să-şi înalţe steagul seu. La Anul Nou. Am sosit de nou, cel mai însemnat hotar al vremii, la Anul Nou. Anul vechiu, 1901, ne părăseşte, ca un om bătrân şi locul şi-l ia„ ca un copil sprinten, plin de nădejdi, noul an, 1902. Stând la acest hotar despărţitor, trebue să ne punem pe gânduri şi să cercetăm, că oare în anul ce a trecut, în cele 365 de zile ale lui, facutu-neam datorinţa cum se cuvine, ca oameni, ca Români şi ca creştini? De la aceasta atîrnă foarte mult, deoarece numai acel om şi numai acel popor poate merge cu siguranţă înainte şi poate ară nădejdi întemeiate pentru viitor, care ’şi-a împlinit iinferinţa cum se cade. Dela aceasta atârnă foarte mult şi de aceea e bine să ne dăm seamă despre ceea ce am făcut şi să vedem, că oare bine ori rău am făcut. Sa înţelege, că mai întâiu trebue să ne cercetăm starea şi înaintarea noastră, ca popor. Partea primă a anului trecut, 1901, a fost mai liniştită, decât cea de a doua. Pricina este, că în jumătatea a doua au fost două însemnate lucruri, anume: alegerile de deputaţi dietali şi alegerile de membri pentru adunările comitatense şi în legătură cu aceste din urmă alegerile deregătorilor în comitate. Pe când la cele dintâiu nu putem zice, că ne-am fi purtat bine, la alegerile din comitate Românii în cele mai multe părţi, unde adecă au avut conducători buni şi harnici, s’au purtat brav. In afară de eceste, muncă am desvoltat pe terenul cultural, economic etc. Lucrarea noastră în privinţa aceasta ’şi-a ţinut calea ei, croită de ani şi pe care avem să mergem şi de ici înainte. însoţirie noastre au lucrat, ca şi până aci, dar’ se pare, că unele din ele n’au fost cu rîvnă atât de însufleţitoare, ca în trecut. De altă parte o mică înaintare am făcut, căci pe lângă câteva bănci nouă, s’a pus temeiu la nouă reuniuni, anume la o reuniune agricolă (Braşov), reuniuni da meseriaşi Bistriţa, A. Iulia, Lugoj, Blaj etc. despre cari am dat ştire în decursul anului, apoi însoţiri de înmormântare etc. Pe când aceste sunt semne bune de înaintare şi pe când merite noastre reuniuni, cum e »Asociaţiunea« şi «Societatea pentru fond de teatru« au dat frumoase semne de înaintare, au fost Colinde i. Când Dumnezeu s a născut Toată lumea a făcut. Şi-a făcut şi pe Adam Să aibă oamenii neam. Şerpele, şerpe viclean, El pe pom că s’a suit, Pe creangă s’a’ncolăcit, Şi a aruncat o creangă jos Şi-a aruncat şi un măr frumos, Eva din măr a gustat Pe Adam ’l-a înşelat. Tu Adame-’i merge* jos Şi-’i trăi ca păcătos, Până va ’nvia Christos, Da tu Eva încă-’i mere *) Să naşti pruncii cu durere. Şi-ai fi şerpe afurisit Să te tragi tot pe pământ Prin pădure şi pe rît. ’) Provincialisu.—merge. Şerpe când te-o durea capul Ei în drum şi ’ţi caută leacul, C’apoi nu te-o durea capul! Culeasă dela popor, prin Iacob Ones, director şcolar, Borgo-Prund. II. Sus în slava cerului, Florile, flori d’albe de măr,*) La cea d’albă mănăstire Frumoasă slujbă se ţine, Slujba -i sfântă, cine o cântă? Şi ’mi-o cântă tatăl sfânt, Maica sfântă stă ş ’ascultă. Siliţi sfinţi de ’mi-o slujiţi, Până ’mi-a cânta cocoşul Ga să-’mi tragă clopotu, Ca să ’mi vadă Şi să-’mi creadă, C’a născut și fiul sfânt Golo’n ieslea boilor, Mititel înfăşețel *) Se repetează la fiecare vers.