Foaia poporului, 1903 (Anul 11, nr. 1-52)

1903-01-11 / nr. 1

Pig. 2 FOAIA POPORULUI simte in clipa asta, că milioanele de Români se gândesc la el. Figura lui inspirată zimbește distras ca de o amintire duioasă, ca de o speranță fermecătoare. .. Unde-’i duc gândurile, — pe când mâna lui slabă scrie in negtire pe me ■iţa de brad: »Sculafi frafil .. . Florile dalba, florile dalba de mări! Din »Vieaţa«, 1894. A. Vlăhuţă. Poesii poporale. , De pe Mur€ş. ■ yOom. de Damaschin Pollae, june iu Ilia. Foaie verde de cicoare, lari am fost în şezătoare, Am găsit vre-o gepte fete, Gupuiau lângă părete. Bună seara eu le-am dat, In seamă nu m’au băgat, Numai una mitutică Zise! pofteşte de vezi bădică. Ear’ eu mă pusei pe o iadă Lâig’o fată mai înaltă, Car’ lucra, fuior torcea Numai ea nu pupuia. Una ce vedea la sobă, Fiu era a pagubă, Ceealaltă lângă ea Adormită horpănia. Puteţi fetelor durmi Pân’ fărgangul vă veni, Şi-atunci scuturaţi penuya De vreţi să vă deschis uya. Frunză verde de mohor Steu pe gânduri să mă ’nsor, Stau in gânduri şi gândesc, Pe care dracă o peţesc. Ay peţi una ou boi, Dar’ ’mi-o frică da nevoi, Ay peţi una ou guri, Dar' mă tem de călcături. Oiu peţi ce voiu găsi, numai pe plac da ’mi-ar fi, Căci ştiu că pete bogate Toate umblă nespălate. Cea săracă e curată, Doamne pe bujor de fată, Hainele ei stat ca neaua, Faţa ticără ca rouă. Voi feciori ce-aţi împlinit Anii de căsătorit, Nu întrebaţi că ara sută, Ci vă uitaţi, cum e slută. Oolinda. La trupina mărului Şede maica Domnului, Christos Domnului nostru*) *) După fiecare rînd se repeteszi? Chiiatoa Domnului nostru. Nr« 1 "J aosasta să va yi îndeplini vă doresc tuturor cetitorilor: Să ’nfloriţi • Să mărgăriţi, * Peste vară, Primăvară, Ca un păr, Ca un măr, Ca un fir De trandafir, Tare ca peatra iute ca săgeata, Tare ca ferul, Iute ca oţălul, La avul şi la mulţi ani! Redactorul „Foii Poporulul“. Alegerea de la Arad, în urma neîntăririi vicarului Mangra in scaunul de episcop la Arad, I. P. S.___ Metropolitul din Sibiiu a ordonat deja consistorului de la Arad, cu acesta să facă paşii necesari pentru convocarea sinodului diecesan, care va ave se facă o alegere nouă. Aceasta se va intempla probabil la începutul lui Februarie. Deşteptarea Slovacilor. »Foaia »Felvidéki Híradó dă cu vădita durere următoarea ştire: In congregaţia comitatului ţinută săptămâna asta în Liptó St -Miklós, industrialul Iancea din Rózsahegy a ţinut In congregaţie o vorbire în limba slovacă! A protestat pe placul Slovac lor contra revizuirii legii de naţionalităţi. Aceasta cântăia vorbire slovacă ţinută aici, şi durere, ea poate că va fi urmată şi de alţii«! Bine, In ce limbă lă vorbească Slov cu!, dacă nu in cea slovăceascâ ? Autonomia confesională. Am foit dat știrea, că consistorul săsesc din Sibiiu a protestat la ministrul de culte, pentru că in rapoartele inspectorilor de vooale aceştia trebuiau ac reapundaţi la întrebarea: »Ce disposifiuni a luat inspectorul de vcoale cu prilegiul acestei vizituri faţă de autorităţile politice yi confesionala ?« Intr’adever, după lege inspectorul nu poate porunci nimic autorităţilor confesionale, ci el trebue să facă arătare la ministru, ca acesta apoi să intrevină la consistoare. In răspunsul dat de ministru, acesta spune, că inspectorii dexycoale nu se ating de loc de autonomia bisericească, de aceea racearcă consistorul, ca acesta să îndrume autorităţile şcolare confesionale să asiste şi ele la visitarea, os o face inspectorului să subscrie protocolul, făcându -şi observările lor. Ministru separat pentru Polonii din Germania. Față da resistența naţională a Polonilor, guvernul prusian sa ocupă cu idela înfiinţării unui minister separat pentru Posen şi Prusia vestied, ea se poată lucra cumai multă energie din chestia polonă. Toţi funcţionarii din aceste doue provincii vor atirna de acest minister. ADVOCAŢI SAŞI »PANGERHANI«. Camera advocaţialor din Murăş-Osortaeiu, ninsă de Iaurt neobţinuţi de cea din Timişoara, a pornit cercetare disciplinari contra advocaţilor saşi Carl Lang şi Gustav Komp din Bistriţa, pentru că aceştia s’au folosit de colori ’străine — colorile săseşti — prin ceea-ce au săpat la rădăcinaideii de stat maghiare. FECIOARA MARIA. Juriul Internaţional. S’a publicat zilele aceste catalogul membrilor juriului internaţional din Haga. In juriu au representanti următoarele etate : Anglia, Austro Ungaria, Belgia, Bulgaria, Danemarca, Statele Unite, Francia, Grecia, Olanda, Japonia, Mexico, Germania, Italia, România, Rusia, Portugalia, Spania, Elveţia, Suedia, Norvegia, Serbia şi Blamul. Austro Ungarie are 4 representanţi: 2 Maghiari şi doi Austriai. Proiectul de lege despre incompatibilitatea membrilor din casa magnaţilor, pentru care s’a convocat anume şedinţa din 31 Ds6.întărziind învoirea Curţii, cuprinde următoarele disposiţiuni mai importante. Am pot fi membrii miniştrii comuni, membri corpurilor diplomatice şi consulare ale statelor străine, deputaţii dietali şi cei ce primesc salar din grafia Coroanei. Dreptul pe membru îl perde cel numit din causa oficiului sau dignităţii, ce ocupi, îndată ce depăşeşte din ele, cel condamnat la temniţă, apoi cel pedepsit pentru crime isvorite din lăcomia de câştig, in fine cei ce au perdut dreptul