Foaia poporului, 1938 (Anul 46, nr. 1-52)

1938-01-02 / nr. 1

Pag. 2 Răspunsul dlui O. Goga SIRE, Rog pe Maiestatea Voastră să-mi îngădue a-i exprima respectoase mulţumiri pentru cuvintele calde, care au găsit un puternic ecou în conştiinţa noastră. Suntem onoraţi de încrederea Maiestăţii Voastre să conducem treburile publice ale ţării. E o cinste pe care o preţuim dincolo de orice deşertăciune omenească, dar şi o sarcină pe care suntem gata s’o îndeplinim cu bărbătească hotărîre. Ne dăm seama de faţa vremii, acum când temeiurile păcii în lume nu s’au limpezit încă şi când ţara noastră e stăpânită de un necontestat siucium sufletesc pe care îmi place să-l socotesc un preludiu al marilor opere creatoare ce aşteaptă încă. Guvernul ce am cinstea a prezida, respectând formele constituţionale înţelege din primul moment că viaţa noastră de Stat încadrată în ordine şi autoritate, trebue să se resimtă de o atmosferă de muncă şi onestitate. Ideia naţional-creştină, cu toate atributele ei logice stă la baza concepţiei noastre de guvernământ, care în mod firesc se îndrumă mai întâi spre ţărănimea noastră ca reazim suprem al aşezării de Stat. In acest sens se desprind indicaţii precise din toate străduinţele noastre programatice de până azi. In acest sens ţara va înregistra sforţările noastre de mâine. In numele colegilor mei exprim Majestăţii Voastre, odată cu devotamentul nostru neţărmurit, sentimentul de sacrificiu care va călăuzi activitatea guvernului. In clipele de răspundere ale credinţei ce v'am jurat, având mai mult decât oricând viziunea măreţiei din trecut, cugetul nostru se închină cu smerenie în faţa Tronului, chezăşie neclintită a strălucirilor viitoare. Cu aceste gânduri să zicem, Sire din toată inima strămoşeasca urare: Să trăeşti, Măria Ta. Suntem la datorie-Noui amănunte După cum se vede din cele de mai sus noul guvern s'a format foarte repede. Bagseama lucrurile erau în parte aranjate de mai înainte. * Din guvern fac parte şi patru persoane marcante din Partidul Naţional Ţărănesc, dnii: Armand Calinescu, Virgil Potârcă, V.Rădulescu- Mehedinţi şi Dinu Simion. Intrând în guvernul actual, fără ştirea şi aprobarea conducerii partidului naţional-ţărănesc, acesta i-a exclus din partid. In cele două zile următoare, după depunerea jurământului, noul guvern a luat o seamă de dispoziţii, care arată o nouă cale ce vrea să urmeze.Vineri seara, în ajunul anului noi, dl primministru Octavian Goga face declaraţii politice la radio, când va desvolta mai pe larg programul noului guvern. » Până când încheiem foaia. Vineri la amează, au fost înlocuiţi toţi prefecţii din ţară, cum şi alţi funcţionari superiori în ministere. Se vorbeşte că în curând vor fi dizolvate consiliile comunale şi judeţene, numindu-se în locul lor comisii interimare. Rezultatul pe ţară al alegerilor pentru Cameră Comisiunea centrală electorală a dat publicităţii rezultatul general exact al alegerilor pentru Cameră. Iată-I: Alec Storiî isra cî • 163----------------- ------Voiaoţi: 3 071.705. Partidul naţional-liberal: • • • 1.103 323 voturi (35,92 *) Naţional-țârăniştii.................... 626 642. (20,40 *) Totul pentru ţară.................... 478.378. (15,58 *) Naţional-creştinii........................ 281.167. (9,15 *) Maghiarii.................................... 136.139. (4,43 %) Georgiștii.................................... 119.361 (3 89 %) Radical țărăniștii.................... 69.208 (2,25 %) Partidul agrar ............................ 52101 (1,70 %) Partidul evreesc........................ 43 681 (1,42 %) Partidul german ..................... 43.612 (1 42 X) Partidul social democrat • • . 28.840 ̇ (0.94 %) Partidul Poporului.................... 25.567 (0.83 *) Partidul Frontului *................ 6.986 ̇ (0.23 %) 53 alte grupări........................ 11.145 (0.36*) Voturi anulate............................ 45.565. (1,48 X) Mandatele s-au repartizat precum urmează: Partidul naţional-liberal • Partidul naţional-ţărănesc * Partidul Totul pentru ţară • Partidul naţional-creştin • Partidul maghiar................ Partidul liberal-georgist • • Partidul radical-țărănesc • 152 86 66 39 19 16 9 mandate Ce se întâmplă cu parlamentul ales După unele informaţii, în cercurile guvernamentale din Bucureşti sunt trei păreri, cu privire la nouile alegeri: a) Unii susţin ca parlamentul, aşa cum a fost ales, să se întrunească la 17 Februarie 1938, iar guvernul să încerce să obţină — natural după validări, cari vor reclama cam 2-3 săptămâni — eventual un vot de încredere. Ceeace n’ar fi exclus, dacă până la convocarea parlamentului, va pune în aplicare un program naţionalist. Dacă guvernul nu va obţine majorităţi, parlamentul va fi dizolvat şi nouile alegeri vor avea loc în termen de minimum 30 şi maximum 60 zile de la dizolvarea parlamentului. Deci nouile alegeri vor avea Ioc în cursul lunei Aprilie sau Mai 1938. b) Unii susţin ca parlamentul să fie deschis la data fixată de 17 Februarie, printr'un scurt mesaj regal, citit de primul ministru, urmat de citirea unui decret regal de dizolvarea corpurilor. In acest caz, nouile alegeri vor avea loc la sfârşitul lunii Martie 1938. c) Alţii, în sfârşit, sunt de părere să se anuleze alegerile, pe motivul nepublicării în termen de 8 zile al rezultatelor. Şi convocarea din nou a corpului electoral, pentru noul alegeri, în cursul lunii Februarie. No. 1 înalt ordin de zi către Armată Ostaşi ai armatei, Marinei şi Aeronauticei. Pe pragul noului an, primul Meu gând se îndreaptă către voi, care în timpuri bune şi în timpuri grele aţi fost pavăză de neclintit a Patriei şi a Tronului. Cu aceeaşi dragoste ca totdeauna sufletul Meu plin de dragoste şi încredere se îndreaptă prin urarea tradiţională „La Mulţi Ani» către oştirea Mea iubită. Ştiu că încrederea ce o pun în acei, ofiţeri sau grade inferioare, chemaţi a fi elementul cel mai desăvârşit de credinţă şi de apărare a Statului şi Tronului este chiar fiinţa şi tăria României. Precum Eu în fiece clipă sunt mânat de o nespusă dragoste, grije şi încredere în ostaşi Mei, tot aşa cei de la ei, la începutul acestui nou an, aceleaşi sentimente cari le au arătat totdeauna către şeful lor suprem. Anul 1938 să însmneze în oştirea Mea un pas înainte în ce priveşte întărirea apărărei Patriei. Muncă, disciplină şi desăvârşită credinţă în orice clipă către jurământul depus, iată virtuţile ce doresc a le vedea desvoltate şi consolidate pe zi ce trece în acest nou an. Tuturor din Armată, Marină şi Aeronautică mulţumesc pentru munca depusă în anul ce a trecut şi urez ca anul 1938 să fie anul de consolidare sufletească a oştirei Mele. CAROL Răsboiul chino-japonez O ştire sosită de ne câmpul de* ,Mr*tă din China anunţă, că fostul comandant al armatei chineze, însărcinat cu apărarea capitalei Nanking, a fost executat de chinezi, găsindu-l vinovat, că n'a rezistat cu destulă energie trupelor japoneze, mai ales că el primise ordin să lupte până la ultimul om. Trupele japoneze înaintează Ultimele ştiri spun, că înaintarea trupelor japoneze in provincia Shantung continuă cu mare repeziciune. Mersul trupelor japoneze se face aproape fără rezistenţă din partea forţelor chineze, care se retrag în toate părţile. Se afirmă că trupele chineze au părăsit chiar poziţiile situate la 200 kilometri spre sud de Tsinanfu. Rusia ajută China Intr’o ştire din Hankeu a agenţiei ruseşti de publicitate «Tass» se mărturiseşte pentru prima, oară în mod oficial, că Uniunea Sovietelor a furnizat material de război Chinei. In acelaş timp se face sforţarea de a se arăta că aceste trimiteri de material de război sunt de mică importanţă. Se spune astfel că armamentele trimise din Uniunea Sovietelor în China ar fi «minime» în comparaţie cu cele trimise de alte ţări ca de pildă Statele Unite Anglia, Franţa, etc. Ştirea agenţiei «Tass» arată la sfârşit că aceste trimiteri de arme vor continua. De aci se vede, că răsboiul nu va lua sfârşit. „Foaia Poporului“ se trimite gratuit, un număr de probă, la toţi cari ne cer pe o simplă cartă poştală. Recomandaţi această gazetă cunoscuţilor D-voastră