Foaia Românească, 2001 (Anul 51, nr. 1-52)

2001-01-05 / nr. 1

FOAIA românească CtILENDAR ORTODOX 8 ianuarie, luni - Cuv. Gheorghe Hozevitul şi Emilian Mărturisitorul; Cuv. Domnica 9 ianuarie, marţi - Sf. Mc. Polieuct; Cuv. Eustratie 10 ianuarie, miercuri - Sf. Grigorie, episcopul Nisei; Cuv. Antipa de la Calapodeşti 11 ianuarie, joi - Cuv. Teodosie cel Mare, începătorul vieţii de obşte; Cuv. Vitalie 12 ianuarie, vineri - Sf. Mc. Tatiana diaconiţa şi Eurasia 13 ianuarie, sîmbătă - Sf. Mc. Ermil şi Stratonic 14 ianuarie, duminică - Cuv. Părinţi ucişi în Sinai şi Rait (Odovania Praznicului Botezului Domnului) Duminica a 29-a după Rusalii (a celor 10 leproși) AGENDA 8 ianuarie 1873 - s-a născut Iuliu Maniu, eminent om politic. A fost preşedinte al Partidului Naţional Român, apoi al Partidului Naţional Ţărănesc şi primministru al României în mai multe rînduri. 1884 - s-a stins din viaţă, la Ipoteşti, Gheorghe Eminovici, tatăl lui Mihai Eminescu. 1935 - s-a născut, la Tupelo (Mississippi), cîntăreţul american Elvis Presley. 9 ianuarie 1954 - a avut loc inaugurarea Teatrului de Operă şi Balet din Bucureşti, azi Teatrul Naţional de Operă. 10 ianuarie 1493 - s-a născut Nicolaus Olahus, istoric şi umanist de reputaţie europea- Tnă. ISE^IeU 1799 - s-a născut Petrache Poenaru, inginer, matematician, inventator şi pedagog iluminist. A inventat şi brevetat, la Paris, stiloul. 11 ianuarie 1857 - s-a născut în comuna Otlaca (azi Grăniceri, România) Ştefan Rusu, ctitorul bisericii ortodoxe din Otlaca-Pustă. De numele lui se mai leagă edificarea şcolii confesionale şi construirea casei parohiale din Otlaca-Pustă. 12 ianuarie 1866 - moare, la Cernăuţi, Aron Pumnul, reprezentant al generaţiei paşoptiste transilvănene, filolog, adept al raţionalistmului lingvistic. 1976 - a murit scriitoarea engleză Agatha Christie. 13 ianuarie 1863 - apare, la Pesta, primul număr al foii beletristice „Aurora Română”, care a fost prima revistă literară scoasă la Pesta.A fost destinată în primul rînd femeilor române. întemeietorul acesteia a fost loanichie Miculescu, parohul ortodox local. A colaborat la această publicaţie şi Iosif Vulcan. 14 ianuarie 1742 - a murit Edmond Halley, astronom englez, primul care a descoperit orbita unei comete care îi poartă numele. 1921 - s-a stins din viaţă Nicolae Rocsin, preot din Micherechi. Foaia românească respectă ortografia română veche, dar în cazul contribuţiilor sosite din partea colaboratorilor, păstrează scrierea folosită de autor. Pe copertă: Sfinţirea caselor la Chitighaz (Foto: Ştefan Oroian) 5 IANUARIE 2000 In atenţia organizaţiilor civile în noul an, cele peste o sută de organizaţii civile ale minorităţilor vor putea primi din partea Parlamentului în total 105 milioane de forinţi. Comisia pentru Drepturile Omului, Minorităţi şi Culte a publicat concursul pentru obţinerea subvenţiilor acordate asociaţiilor întregistrate de tribunal înainte de 31 decembrie 1998. Termenul prezentării concursului este 31 ianuarie 2001. Concursul poate fi înaintat numai prin completarea unui formular special. Informaţii suplimentare aflaţi la telefonul (1)441-5032. Apelul concursului, precum şi formularul necesar poate fi obţinut şi de la redacţia ziarului Foaia românească. Remarcăm că în anul 2000, Parlamentul a distribuit în total 95 de milioane de forinţi organizaţiilor civile ale minorităţilor. Asociaţiile româneşti au primit atunci 7,2 milioane de forinţi. Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria a căpătat 3,3 milioane de forinţi, 1,2 milioane s-au asigurat pentru Comunitatea Cercetătorilor şi 1 milion de forinţi pentru Asociaţia Românilor din Micherechi. A mai primit cîte 400 de mii de forinţi Societatea Culturală Română din Budapesta, asociaţiile româneşti din Seghedin şi Otlaca Pustă. Chitighăzenilor li s-au asigurat 300 de mii de forinţi, iar apatenilor 200 de mii de forinţi. Şt. F. Dezbateri de atelier Ce se înţelege prin noţiunea de „educaţie în spirit românesc”? Problema va constitui una dintre temele următoarei întîlniri a dezbaterilor de atelier, iniţiate de Uniunea Culturală. Se planifică ca în cadrul întîlnirii prieteneşti să se poarte o convorbire despre diferitele probleme legate de activităţile culturale româneşti din Ungaria. Lămurirea unor noţiuni de bază din acest domeniu se imaginează printr-un dialog liber. Sînt aşteptaţi la întîlnire profesori, ziarişti, activişti culturali pentru a-şi împărtăşi părerea cu alţii, precum şi pentru a afla atitudinea altora despre problemele de interes comun. Moderatorul discuţiilor va fi profesorul Mihai Cozma din Seghedin. Dezbaterea de atelier va avea loc la sediul din Giula al UCRU, la 13 ianuarie 2001. Informaţii suplimentare despre posibilităţile de integrare în munca atelierului puteţi obţine şi de la Redacţia Foii româneşti. Şt. Frătean Se pregăteşte o carte despre Foaia în această lună se împlinesc 50 de ani, de cînd, în ianuarie 1951, a apărut primul număr al ziarului românilor din Ungaria, predecesorul săptămînalului Foaia românească. Cu această ocazie, redacţia actuală a Foii planifică scoaterea unui album, care va cu de 50 de ani prinde scrieri semnificative din cei 50 de ani de existenţă a revistei noastre. La 20 ianuarie 2001, la sediul redacţiei din Giula se va organiza aniversarea Foii româneşti. La întîlnire vor fi invitaţi colaboratorii din toate etapele revistei româneşti. E. Iova în sfîrşit, după luni de aşteptări S-a ales directorul şcolii din Micherechi Corpul deputaţilor din cadrul Autoguvernării din Micherechi la şedinţa din 29 decembrie 2000 a ales noul director al şcolii generale româneşti din loc. După mai multe luni de înlocuire provizorie, prin vot secret, deputaţii i-au dat încredere fostei conducătoare Aurica Hoţopan. Noua directoare va ocupa această funcţie pînă la sfîrşitul anului şcolar 2005-2006. Încheierea Anului Eminescu în ziua naşterii poetului naţional, la 15 ianuarie 2001 se încheie şirul evenimentelor Anului Mihai Eminescu. Aniversarea va fi sărbătorită şi la Micherechi şi la Giula. Vor da aici un spectacol de poezie şi muzică corală actorii Teatrului de Stat din Oradea, precum Corul studenţesc al Facultăţii de muzică din acelaşi oraş. La Micherechi spectacolul va avea loc la bibliotecă, în ziua de vineri, 12 ianuarie, cu începere de la ora 18.00, iar la Giula, la sediul Uniunii Culturale, sîmbătă, la 13 ianuarie, de la ora 14.00. Sînt aşteptaţi la acest eveniment cultural toţi iubitorii poeziei lui Mihai Eminescu. SINCERE MULŢUMIRI tuturor cititorilor şi abonaţilor noştri care s-au gîndit la noi în prag de sărbători şi ne-au trimis felicitări prin poştă şi e-mail. Şi redacţia Foii vă urează la mulţi ani (şi la mulţi bani), multe succese, belşug, sănătate şi fericire. SÎNTEM RECUNOSCĂTORI acelor abonaţi ai noştri, care dîndu-ne încredere, şi-au făcut abonament la Foaie pentru întregul an 2001. Şi pe această cale le promitem că redacţia va face tot posibilul ca săptămînalul românilor din Ungaria, cu un trecut de 50 de ani, să supravieţuiască în toate timpurile şi împrejurările. AM DORIT SA FACEM UN GEST faţă de abonaţii la revista noastră, trimiţîndu-le înainte de Crăciun pe gratis Calendarul românesc 2001. îi rugăm pe cei care, din oarecare motiv, n-au primit publicaţia noastră, să ne semnalizeze la redacţie, să le putem trimite Calendarul românesc 2001. 't&oftcitetCocitec