Foaia Românească, 2012 (Anul 62, nr. 1-52)

2012-01-13 / nr. 2

EFORIA românească 13 IANUARIE 2012 16 ianuarie, luni, închinarea cinstitului lanţ al Sf. Ap. Petru; Sf. Mc. Persip şi cei împreună cu el. 17 ianuarie, marţi, t) Cuv. Antonie cel Mare. 18 ianuarie, miercuri, t) Sf. Atanasie şi Chirii, Arhiep. Alexandriei. 19 ianuarie, joi, Cuv. Macarie Egipteanul; Sf. Ier. Arsenie şi Marcu; Sf Mc. Eufrasia. 20 ianuarie, vineri, Cuv. Eftimie cel Mare. 21 ianuarie, sâmbătă, Cuv. Maxim Mărt.; Sf Mc. Neofit, Evghenie, Candid, Valerian şi Achila. 22 ianuarie, duminică, Sf Ap. Timotei; Sf Cuv. Mc. Anastasie Persul. OMUL SĂPTĂMÂNII Mihai Eminescu Pe 15 ianuarie se împlinesc 62 de ani de la naşterea marelui poet naţional al românilor, Mihai Eminescu. „Eminescu, scria Nicolae Iorga în 1909, se deosebeşte de toţi scriitorii vremii sale şi prin aceea că opera lui întreagă n-are nici cea mai slabă măsură şi supt nici un raport caracterul local, provincial, ci numai caracterul general românesc. E cel dintâi scriitor român care scrie către toţi românii într-un grai pe care românii de oriunde îl pot recunoaşte ca al lor. Născut în colţul de către graniţă al Moldovei de Sus, crescut în Bucovina, apoi şcolar într-un aşezământ ardelean, în sfârşit studiind la Viena între românii din toate părţile, care sunt îndemnul lui pun la cale înaintea mormântului din Putna a lui Ştefan cel Mare cea dintâi serbare a sufletului, a tradiţiilor, a gloriei româneşti, care sunt ale tuturor celor de sângele nostru şi de limba noastră, înfrăţit apoi cu poporul prin străbaterea adâncă a tainelor cântecului mulţimilor - Eminescu e întruparea literară a conştiinţei româneşti, una şi nedespărţită." (...) „Românul care s-a simţit acasă în toate straturile, ţinuturile şi ramurele neamului său, a fost un om politic prin lumina gândului şi puterea trainică a scrisului său, prin simbolul de unitate cuprins în fiinţa sa literară, în inspiraţia şi gândul său. întemeindu-se pe tot ceea ce simţim noi, el s-a ridicat într-un nebiruit avânt pe culmile culturii moderne. De aceea el e vrednic de pomenire oriunde se luptă cu întunericul adânc şi cu vântul vrăjmaş, o licărire din conştiinţa neamului." Eminescu la 19, 28, 35 şi 37 de ani Apateu Un an fără Eminescu Concursul de recitare pe ţară „Mihai Eminescu" de la Apateu a fost un festival-concurs, la care au participat, an de an, tot mai mulţi copii români de la şcolile unde se predă limba română în Ungaria. Tradiţionala zi culturală organizată de protopopul Origen Sabău în colaborare cu instituţiile din localitatea Apateu şi cu Autoguvernarea pe Ţară a Românilor din Ungaria, anul acesta nu va mai fi ţinută, din lipsă de susţinere, fie aceasta morală sau financiară, ne-a informat organizatorul evenimentului. A.B. Jula Bal românesc pe ţară Odată cu începerea sezonului tradiţionalelor baluri ale românilor din Ungaria, Autoguvernarea pe Ţară a Românilor din Ungaria, împreună cu Centrul de Documentare şi Informare al AŢRU, organizează balul românesc pe ţară, care va avea loc pe 4 februarie, la Centrul Cultural Românesc din Jula, cu începere de la ora 18.00. Biletele de intrare costă 4.000 de forinţi/persoană, acestea putând fi procurate la Oficiul Autoguvernării, aflat în strada Eminescu nr. 1 şi de la CDI din Jula. AB Ideamd Redacţiei: 6 61463152 încheierea ediţiei: marţi, ora 18. Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie. Pe copertă: Iarnă (foto: Rita Pătcaş) Doi cenădeni la Sibiu Seghedin Seară eminesciană Consulatul General al României la Seghedin, în colaborare cu Autoconducerea românilor din Seghedin şi Catedra de limba română a Universităţii din Seghedin organizează o seară eminesciană, sâmbătă, 14 ianuarie, la Consulatul General al României din Seghedin. Invitaţii serii sunt Daniel Julean şi Nelu Pitic, care vor veni cu un concert de muzică folk dedicat memoriei poetului Mihai Eminescu. Evenimentul va începe la ora 16.00. ESSZ39H Tenis de masă Pe 20 ianuarie, la sala de sport a şcolii generale din Micherechi va fi organizată tradiţionala competiţie de tenis de masă. La competiţia din acest an sunt aşteptaţi să participe adulţi, tineri, fete şi băieţi din Micherechi. Evenimentul va fi organizat de către Asociația de tenis de masă din Micherechi. Concursul va începe la ora 17.00. AC.