Foaia Românească, 2013 (Anul 63, nr. 1-52)

2013-06-14 / nr. 24

FOAIA românească - ■ [UNK] 14 IUNIE 2013 Dunărea a atins cel mai ridicat nivel din ultimii 500 de ani Dunărea a atins cel mai ridicat nivel din ultima jumătate de mileniu, inundațiile afectând deja în amonte, în Germania, Austria, Slovacia și Ungaria mii de hectare agricole, producând pierderi materiale generale de sute de milioane de euro și chiar victime umane. In ultimii 10 ani, Dunărea a devenit din ce în ce mai capricioasă, cu debite când aproape de minimele, când de maximele istorice înregistrate în 2012 în Ungaria se înregistra cel mai scăzut nivel al apei din ultimii 250 de ani, aceasta după ce în 2006 se înregistrase cel mai ridicat nivel din ultimii 150. Anul acesta inundațiile aduc cel mai ridicat nivel al apei din ultimă 500, în Germania, din pricina ploilor abundente căzute în ultimele săptămâni, după o primăvară, de asemenea nelipsită în precipitații. Dunărea, dar și Elba au ieșit din matcă afectând mai multe localități din Bavaria și Saxonia. Elba a provocat inundații care au afectat Magdeburg, și alte orașe precum Wittenberge și Lauenberg- 33.000 de persoane fiind evacuate din calea apelor. Apele râului nu au dat niciun semn de retragere zădărnicind în mare parte eforturile pentru stăvilirea lor. Numeroase ferme și culturi agricole au fost afectate, pagubele fiind greu de evaluat înainte de retragerea apelor. în Cehia, ieșirea din matcă a râului Vltava a determinat evacuarea a 20.000 de persoane, inundațiile afectând 700 de localități. Probleme la fel de grave sunt și pe Dunăre, în Bavaria, ieșirea din matcă a fluviului și a mai multor afluenți ai săi impunând evacuarea a 12.600 de persoane. Și în Slovacia și Austria au fost decise evacuări ce se ridică la 2500 de persoane. Viitura de pe Dunăre vine spre vale Slovacia, Ungaria, Serbia, România și Bulgaria, urmând să se cunoască furia apelor săptămâna aceasta. în mai multe localități din Ungaria au fost măsurate deja niveluri istorice ale răului - cele mai mari din ultimele 3-500 de ani. Bazinul Dunării este una dintre cele mai importante zone de producție agricolă ale Europei - de la cultivarea cerealelor, la cea a legumelor și fructelor și până la creșterea animalelor și apicultură numeroase sectoare depinzând de evoluțiile fluviului. Dată fiind lungimea fluviului și cursul său de-a lungul Europei, efectele perturbărilor nedorite de pe piața agricolă se resimt la nivelul macro-regiunii, posibilitatea echilibrării distorsiunilor locale prin contribuția vecinătății fiind redusă. Cartea săptămpăpii Gabriela Adameșteanu: Provizorat/Futő viszony Cartea Gabrielei Adameșteanu, „Provizorat" a apărut de curând în limba maghiară, la Editura Europa,în traducerea Gabriellei Koszta. Ediția maghiară a romanului, „Futő viszony", a fost lansată la Budapesta, în prezența autoarei, vineri, 7 iunie, și sâmbătă, 8 iunie, în cadrul Festivalului „Săptămânii cărții". Romanul „Provizorat", apărut în 2010, la Editura Polirom, este o carte despre cupluri, aflate și ele sub semnul trecerii, ca și istoria, o carte despre iubire și încredere, despre prietenie și trădare și, nu în ultimul rând, o carte despre condiția scriitorului. Volumul „Provizorat" a fost unul dintre cele mai vândute titluri ale Editurii Polirom la recent încheiatul Salon de Carte Bookfest 2013 și a cărui versiune franceză, realizată de Nicolas Cavailles și publicată la Gallimard, a fost declarată bestseller la Salon du Livre, Paris, 2013. „Provizorat" a mai apărut recent în bulgară, la Maga Velding Ltd., traducere de Rumiana Stantcheva. La aceeași editură a fost publicată în 2007 și traducerea bulgară a „Drumului egal al fiecărei zile", roman care are același personaj principal ca și „Provizorat", numai că la altă vârstă, „Provizorat" a apărut la Editura Polirom în trei ediții (în colecția Fiction Ltd., în 2010 și în 2011, în colecția „Top 10+", în 2013). La apariție, romanul a primit Premiul pentru Proza ex aequo al Observatorului Cultural și a fost nominalizat la Premiul Cartea Anului (Fundația Anonimul și România literară) și la Premiul pentru Proză al Uniunii Scriitorilor din România. „Provizorat se va impune atât ca un mare roman al destinderii, cât și ca un roman al cuplurilor în totalitarism(e) și al imposibilei intimități. O revenire în forță a unei prozatoare de vârf și o carte de așezat pe același raft cu Dimineața pierdută." (Paul Cernat) „De neratat lectura acestui Provizorat, al doilea mare roman al Gabrielei Adameșteanu." (Daniel Cristea-Enache) „Cel mai specific roman al prozatoarei, mai liberă ca niciodată de a pune în toate ecuațiile posibile individualul și politicul. Provizorat probează faptul că Gabriela Adameșteanu s-a întors definitiv la literatură și că lucrează în continuare la epopeea tulburătoare a înfățișării „omului subt vremi." (Alex Goldiș) GABRIQA DAH € 9Î € AMJ Provizorat