Foaia românească, 2016 (Anul 66, nr. 1-53)

2016-01-01 / nr. 1

1 IANUARIE 2016 Premii pentru naționalități în anul 2015 în ziua de 17 decembrie, la Pesti Vigadó, ministrul resurselor umane, Balog Zoltán, și secretarul de stat responsabil pentru naționalități, Soltész Miklós, au înmânat premiile „Pentru Naționalități"pe anul 2015. Multiculturalismul are o tradiție istorică în Bazinul Carpatic, a spus ministrul Balog adăugând: Avem datoria să învățăm din trecut, trebuie să transmitem generațiilor următoare tot ceea ce înseamnă exemplu pozitiv de conviețuire, dar trebuie să îi învățăm și despre lucrurile care nu mai vrem să revină. Ministrul resurselor umane a amintit că premiul„Pentru Naționalități" este o recunoaștere a unor eforturi individuale, dar în spatele căruia stă comunitatea. Balog Zoltán a evidențiat: noua constituție a Ungariei stabilește că naționalitățile conlocuitoare sunt parte a comunității politice maghiare și factori constitutivi ai statului. Constituția asigură libera declarare a autodefinirii și păstrarea identității. Naționalitățile au dreptul la folosirea limbii materne, la educație în limba maternă, la îngrijirea culturii proprii și la asta trebuie acordat tot ajutorul, a mai spus ministrul Balog. Premiul „Pentru Naționalități" a fost înființat cu scopul de a recunoaște activitatea deosebită depusă de persoanele fizice, organizațiile sau autoguvernările naționalităților din țară în domeniul culturii, educației, cultelor, cercetării, economiei și mass-media. Din partea comunității române, la festivitatea din 17 decembrie a fost distins domnul Daniel Negrea, din Medgyesegyháza,„în semn de recunoaștere pentru activitatea depusă în interesul românilor din județul Bichiș", în anii anteriori, dintre românii din Ungaria au fost distinși cu premiul „Pentru Naționalități" (sau „Pentru Minorități, cum se numea înainte), cel mai înalt premiu din Ungaria acordat naționalităților: Consiliul Local din Micherechi, Echipa de păstrare a tradițiilor din Aletea, profesorii Ion Budai, dr. Gheorghe Petrușan și dr. Maria Gurzău Czeglédi, Gheorghe Marc, regizorul Cornel Mândruțău, artistul plastic Ștefan Oroian, iar în anul 2013, dr. Ioan Ciotea, medic din Jula. Județul Bichiș a sărbătorit Ziua Naționalităților pe 18 decembrie, la Mezőberény, într-o localitate în care pe lângă maghiari trăiesc țigani, slovaci și nemți. Festivitatea a fost onorată de prezența secretarului de stat pentru naționalități Sültész Miklós, de la Ministerul Resurselor Umane, care a subliniat importanța recunoașterii identității naționalităților. El a amintit și despre faptul că în 2016 vor sta la dispoziția naționalităților mult mai multe fonduri pentru păstrarea limbii, îngrijirii culturii lor. Zalai Mihály, președintele Consiliului Județean Bichiș a spus că în acest județ naționalitățile întotdeauna au trăit în pace și bună înțelegere. După discursuri au fost înmânate premiile pentru acei reprezentanți ai naționalităților, care au depus o activitate lăudabilă pentru comunitatea din care fac parte. Din partea românilor, în acest an, premiul i-a revenit doamnei profesoare Maria Sarca Zombat, profesoară pensionară din Chitighaz, o însuflețită colecționară de obiecte tradiționale românești, autoare a mai multor volume despre valorile românilor din Chitighaz. E.ș. Plugușorul Aho, aho, copii și frați Lângă „Foaia" v-adunați Și cuvântul mi-ascultați. Am pornit azi plugușorul Să vă mai alinăm dorul De tradițiile noastre, Ce se pierd în zări albastre. Vrem deci ca să vă urăm Și să binecuvântăm Cum e datina străbună La frații din țara mumă îl urăm pe Preasfințitul Ce cu drag ne-a păstorit Și îi mulțumim sfioși Că nu ne-a mai părăsit Că așa umbla un zvon Printre păcătoși ca noi Că-i așteaptă un alt tron Mai semeț și mai de soi. Și la AȚRU să brăzdăm Pe la anul le urăm Să aibă și mai mulți bani Și să dea și la sărmani Să-mpace pe toată lumea Pe români să îi unească Să-i facă pe cei de-o limbă Să nu se mai dușmănească. Urăm și la Consulat Diplomatic voalat Pe consulul general Și pe al său secretar. Că din Caraș a sosit Din Banatul cel vestit Pentru ai lui oameni făloși Fete mândre, feți vânjoși. Și aici în Jula Mare Cu pompă s-a instalat Dar constată cu stupoare Ca nu-i„stupul"cel visat. Cu ce-i vechi și perimat Chiar și astăzi mai înfruntă Greutăți ce s-au iscat. Cu Stăvaru în echipă Este însă pe-un drum bun Sper să nu ne mai trimită Un alt consul prea curând. Școala noastră românească La mulți ani să ne trăiască Să ne-nvețe lucruri bune Să ne descurcăm în lume, îi urăm pe-nvățători Pe distinșii profesori Pe întregul personal Pentru viitorul an. S-aibă bune rezultate Și elevi prea silitori Să ne-arate că se poate Și că are viitor. 65 de ani trecuți Este chiar o performanță îi dorim încă pe-atât Să-mplinească cu prestanță. De urât am mai ura Care gata pagina Și-ar mai trebui vreo trei Să-i urez pe toți ai mei. Vă doresc, deci, în final Sănătate-n noul an Pace și prosperitate. Gânduri bune, unitate. Limba noastră românească Și mai mult să vă-ntărească Să vă fie casa, casă Să vă fie masa, masă. Și strigați cu toții hăi Opriți plugul dragi flăcăi La anul și la mulți ani! (Autor, un cititor) Și-a pornit o luptă cruntă