Foaia românească, 2017 (Anul 67, nr. 1-52)

2017-01-13 / nr. 2

Avem prea puține monumente dedicate lui Mihai Eminescu Anul trecut, tot așa la mijloc de ianuarie, în numărul 3 al revistei noastre, am publicat un articol despre localitățile din Ungaria care au străzi ce poartă numele lui Mihai Eminescu. Aceste localități sunt: Jula, Micherechi și Chitighaz. Acum neam propus să aruncăm o privire în jurul nostru și să vedem câte monumente, busturi sau plăci dedicate lui Eminescu avem aici, la noi, în Ungaria. Din păcate, am constatat că prea puține. Ar fi loc pentru mai multe... y". Bustul lui Eminescu în curtea ICR Budapesta în Ungaria, primul bust al lui Eminescu a fost inaugurat în curtea Institutului Cultural Român din Budapesta (atunci: Centrul Cultural al României), pe 15 ianuarie 1993, la doar câteva luni de la inaugurarea acestei instituții (pe 8 octombrie 1992), fiind donat de către județul Bihor din România, prin domnii Viorel Horj, director al Direcției pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Național Bihor și Constantin Mălinaș, directorul Bibliotecii județene „Gheorghe Șincai” Bihor. Directorul Centrului Cultural al României de la Budapesta în acele vremuri era regizorul orădean Ioan Ieremia, care mai târziu a fost director al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara.  Al doilea bust Eminescu, la Apateu, donat tot de bihoreni Primul bust al poetului Mihai Eminescu într-un sat locuit de români în Ungaria se găsește în Apateu, în curtea bisericii ortodoxe. Acesta este darul fostului rector al Universității din Oradea, prof. dr. ing. Teodor Maghiar, fiind dezvelit și sfințit în ziua de 4 noiembrie 2000, de către Episcopul românilor din Ungaria în acea vreme, Preasfințitul Sofronie Drincec. Atunci, în acel an 2000, toți românii din lume sărbătoreau Anul Eminescu,împlinindu-serse de ani de la nașterea Luceafărului poeziei românești. Dorința cea mare a preotului paroh din Apateu, pr. Origen Sabău, a fost ascultată și împlinită de orădeni, prin rectorul Maghiar, dr. Cornel Darghea, decanul Facultății de Arte din Oradea și realizatorul lucrării, conf. Ilarion Voinea. „Aflându-ne în fața acestui bust al lui Eminescu, care s-a ridicat la noi la Apateu, simțim nevoia să ne închinăm în semn de prețuire adâncă”, a spus la inaugurare pr. Origen Sabău. „ O piatră și o placă pe strada Eminescu din Micherechi Au trebuit să treacă 14 ani ca să mai asistăm la o dezvelire de placă memorială Eminescu în Ungaria. S-a întâmplat pe 15 ianuarie 2014, la Micherechi, unde la inițiativa unor locuitori, Primăria satului a așezat la capătul străzii Eminescu o piatră - monument, cu o placă memorială pe care scrie: „Mihai Eminescu-1850-18889- Fiecare popor și fiecare epocă/ Stă pe umerii vremurilor trecute”. „Azi pentru noi, locuitorii comunei Micherechi, e o mare zi de sărbătoare, când îi inscripționăm numele și memoria acestui mare geniu în inima comunei noastre. Putem spune că s-a împlinit un vis de mult dorit al locuitorilor de pe strada Eminescu, fiindcă inițiativa a fost a lor", a spus la inaugurare primărița Margareta Tat, în mod ciudat, și în spatele acestui monument Eminescu stau persoane din județul Bihor din România, dar de această dată nu din Oradea, ci din Beiuș; piatra de marmură pe care e așezată placa memorială Eminescu a fost dăruită de către Primăria din Beiuș prin primarul Adrian Domocoș. "* O placă Eminescu pentru Capela ortodoxă din Budapesta La inițiativa Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad, Liga Culturală Română a dăruit, în ziua de 12 iunie 2016, Capelei ortodoxe române din Budapesta o placă memorială dedicată aniversării a 150 de ani de la debutul în revista „Familia" din Pesta a poetului Mihai Eminescu. Locul de destinație a plăcii memoriale va fi pe fațada Capelei, care însă și în acest moment este în curs de renovare, astfel că se așteaptă ca placa Eminescu să fie așezată pe clădirea din strada Holló în lunile următoare, după finalizarea lucrărilor de renovare a fațadei, în încheiere, o mică anecdotă Deoarece în introducerea acestui articol ne-am referit la faptul că ar mai fi loc în Ungaria, în localitățile românilor de aici, de monumente dedicate poetului național român Mihai Eminescu, vă împărtășim o mică anecdotă ce s-a întâmplat acum câțiva ani la școala din Micherechi. Ținând o ședință de „redacție” cu micii jurnaliști de la această școală, autori ai revistei școlare „Păpăruga”, i-am rugat pe copii să se gândească și să-mi spună ce fel de sculpturi, busturi, plăci memoriale au în sat la ei. Ca să-i ajut, am început să enumerăm monumentele pe care i-am rugat să le fotografieze și să le caute povestea, ca să putem scrie despre acest subiect în următoarea revistă. Copiii au înșirat: bustul lui Bălcescu, placa povestitorului Vasile Curzău, placa dansatorului Gheorghe Nistor și a muzicantului Teodor Covaci... O fetiță, în gura mare: - Bustul lui Eminescu! -Cum? Ce? Unde?, o întreb nedumerită. -Păi, acolo, în centrul satului, în fața bisericii ortodoxe, îmi spune ea hotărâtă. -Chiar?, zic. Acela e Sf. Ștefan al ungurilor! -Aana, da? Eu tot timpul credeam că acela e Eminescu. Pentru că despre el tot învățăm la școală... De multe ori se adeverește că cei mici sunt mult mai deștepți decât noi, adulții... Eva Simon mini mmm || Strei du Eminescu din Micherechi ICK Budapesta Biserica ortodoxa din Apateu FOAIA românească 13 ianuarie 2017 www.foaia.hu Săptămânal al românilor din Ungaria. Editat de Editura de presă și cărți „NOI”. Director, redactor-șef: Eva Șimon. Redactor, reporter: Anca Liana Butar. Tehnoredactor: Ioan Nyisztor. Editura și redacția: 5700 ]ula,str.Ch. Doja nr. 8., CP 95. Telefon: (66) 463-152,361-789. E-mail: foaia@foaia.hu. Editor responsabil: Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria, 5700 ula, str. Ch. Doja nr. 8. Internet: www.romanul.hu, uniunea@romanul.hu. Tiparul: Schneider Nyomda Kft,5700 ula,str. Károly B. nr.7- Index. 25291. ISSN 1418-8341. Abonamente la Foaia românească în județele Bács-Kiskun, Bichiș și Ciongrad se efectuează la oficiile poștale, iar în celelalte județe la adresa redacției atât personal, cât și prin cec poștal. Abonamentele pe anul 2017:3 luni 1200 forinți; 6 luni 240oforinți;sau 48ooforinți. Publicația apare cu sprijin de la Fondul de Subvenții al Ministerului Resurselor Umane (Budapesta, Ungaria), acordat prin Autoguvernarea pe Țară a Românilor din Ungaria, și de la MAEDPRRP (București, România).