Foaia românească, 2018 (Anul 68, nr. 1-52)

2018-01-12 / nr. 2

« I FOAIA » I românească foaia)foaia.hu I PELERINA] I 12 IANUARIE 2018 Trăiri duhovnicești în Țara Sfântă, N 9 pe urmele Mântuitorului De fiecare dată am fost tentată să numesc pelerinajele la locuri sfinte laboratoare duhovnicești, iar Țara Sfântă este cel mai mare „laborator duhovnicesc”, unde creștinul nu mai are nevoie de demonstrații practice ci trece direct la trăiri duhovnicești, călcând pe urmele Mântuitorului. înălțătoare au fost cele cinci zile petrecute (23-27 noiembrie 2017) în Țara Sfântă, alături de cei 51 de pelerini din Ungaria și România, călăuziți de PS Siluan, ierarhul nostru și pr. Ciprian, un ghid cu har și înaltă pregătire. Au fost cinci zile de trăiri duhovnicești care cu greu se pot exprima în cuvinte, ce ne-au umplut sufletele de bucurie duhovnicească și ne-au întărit și fizic în același timp. Un asemenea pelerinaj presupune și o pregătire în prealabil trupească, mintală cât și sufletească. Trupească pentru că programul s-a văzut că va fi încărcat pentru cele cinci zile și sufletește să ne ducem cu un suflet curat printr-o spovedanie cât mai apropiată de ziua plecării și mintală că trebuie să ne înarmăm cu cunoștințele despre viața și activitatea Mântuitorului în fiecare loc sfânt ce urma a fi vizitat. Fiecare dintre noi am început pregătirea din momentul în care am aflat despre organizarea acestui pelerinaj și informându-ne unul pe altul. De multă vreme mi-am dorit un pelerinaj în Țara Sfântă, dar de teama că nu voi rezista fizic am tot amânat, deși eram încurajată de preoții de la Mănăstirea mea de suflet, Florești-Cluj, care sunt și ghizi la Centrul de pelerinaje Renașterea-Cluj. Nu-mi era indiferent nici grupul cu care să merg. Eu, care organizez pelerinaje la mănăstirile din România, de trei ani consecutiv, îmi doream să fiu cu acest grup. Mare mi-a fost mirarea când am fost informată că Episcopia noastră din Ungaria organizează un pelerinaj în Țara Sfântă și sunt invitată alături de toți membrii grupului meu din Budapesta. La început am acceptat, dar am fost și ispitită să nu pornesc că nu voi fi în siguranță (ispite firești). Totuși, dorința mea era prea mare și în urma unei discuții cu PS Siluan m-am hotărât și m-am înscris. Din momentul înscrierii au început și emoțiile și pregătirea pe cele trei planuri. Studiam traseul pelerinajului cu lacrimi în ochi și în același timp mă întrebam în sinea mea dacă sunt vrednică să calc pe urmele Mântuitorului. Mi-a ajutat Bunul Dumnezeu să ajung cu bine și să trăiesc, timp de cinci zile, cele mai frumoase din viața mea, uitând de lumea din care am plecat și cu gândul numai la viața pe pământ a Mântuitorului și a Maicii Sale, la activitatea, minunile, predicile făcute în fiecare loc sfânt vizitat. A fost un pelerinaj binecuvântat de Dumnezeu, pentru că am avut alături de noi un ierarh și un sobor de preoți, și un preot ghid foarte bine pregătit și pasionat de ceea ce făcea. Astfel că am beneficiat în fiecare loc sfânt de frumoase slujbe arhierești cu sobor de preoți. Trăirile au fost la fel de intense în toate locurile și bisericile vizitate. Și totuși, la Mormântul Sfânt și la Golgota am simțit puterea Duhului Sfânt cel mai puternic. M-am simțit „ca acasă”în bisericile românești, din Ierihon și din Ierusalim și, în același timp, mândră că sunt româncă și avem biserici românești în Țara Sfântă, unde vremurile continuă să fie tulburi și acum. O mare cuvântare pentru noi, românii, ca semn că Dumnezeu ne iubește. Am pornit la drum cu teamă, căință, reproșuri pentru viața păcătoasă pe care am dus-o și am considerat că nu sunt demnă de a călca pe urmele Mântuitorului. După aceste cinci zile de pelerinaj în Țara Sfântă simt că sufletul meu a suferit o mare transformare, pe care o pot numi înduhovnicire și voi avea grijă s-o port și s-o înbunătățesc până la sfârșitul vieții mele. Duhul Sfânt ne-a unit pe toți cei 51 de pelerini încât simt că mi-au devenit adevărați frați cu care sper să întrețin relații de o frumoasă prietenie și să ne întâlnim la anumite intervale de timp și să organizăm evenimente cultural-religioase. Slavă și mulțumiri pentru toate Bunului Dumnezeu! Șerbana Kiss-Meiroșu Eu, la ieșirea din Sfântul Mormânt, unde am avut cele mai intense trăiri. La Golgota, locul Răstignirii lui Iisus Slujire arhierească la Așezământul românesc din Ierihon La râul Iordan