Foaia Românească, 2020 (Anul 70, nr. 1-52)

2020-01-10 / nr. 1

10 IANUARIE 2020 I MINORITATE I FOAIA I www.foaia.hu românească I 3 Serbarea de Crăciun a Autoguvernării pe Țară a Românilor din Ungaria Autoguvernarea pe Țară a Românilor din Ungaria a organizat în preajma sărbătorilor de iarnă o serbare de Crăciun la care a invitat președinții autoguvernărilor românești, profesori și conducători de instituții românești. Evenimentul din 20 decembrie, organizat în sala festivă a Centrului Cultural Românesc din Jula, a fost deschis de corul fetelor de la Liceul „N. Bălcescu” din Jula, condus de prof. Gheorghe Păucaș. A urmat cuvântul de salut al președintelui AȚRU, Gheorghe Cozma, care a subliniat că prin acest program cultural și masa festivă comună care a urmat se dorește să se mulțumească activitatea intensă din această toamnă a comunității românești din Ungaria. La manifestare a participat și a luat cuvântul și Traian Kreszta, purtătorul de cuvânt în Parlament, care a subliniat că după alegerile minoritare din octombrie 2019 urmează cinci ani de muncă intensă în interesul comunității. Acesta a enumerat câteva din realizările ultimilor ani (creșterea sprijinului financiar pentru instituțiile naționalităților, renovarea școlilor, bisericilor, etc.), și a amintit că a solicitat de curând ca statul maghiar să dea în proprietatea naționalităților clădirile în care se funcționează școlile. în cadrul programului cultural au evoluat: Roland Ristin din Bătania a cântat melodii clasice la pian, corul bisericii ortodoxe române din Pecica a interpretat colinde și cântece de Crăciun, echipa de dansuri a liceului românesc au pus în scenă dansuri populare românești din Ungaria, iar cântăreții Gheorghe Cros și Edit Fodor au interpretat cântece populare românești. Evenimentul a fost organizat cu fonduri obținute de la Fondul Bethlen Gábor al Cancelariei Primului Ministru din Ungaria. E.Ș. Premiul județului Bichiș pentru profesorul Teodor Fenyvesi Orășelul Kondoros a găzduit pe 17 decembrie Ziua Naționalităților din județul Bichiș. La evenimentul organizat în Centrul Cultural „Derczy Ferenc” au fost acordate premii de recunoștință pentru 5 reprezentanți ai naționalităților din județ. Gazda manifestării, primarul Rihárszki Péter a salutat publicul evidențiind că în această „lume a legendelor”, cum este numită zona Kondoros-ului datorită numeroaselor întâmplări cu haiduci, se păstrează cu mare grijă inclusiv tradițiile, valorile culturale slovăcești, precum și limba slovacă. Acesta a amintit că din cei aproape 5000 de locuitori ai orașului 110 s-au declarat de naționalitate slovacă. Zalai Mihály, președintele Consiliului județean Bichiș a subliniat că județul Bichiș este foarte bogat în valori ale naționalităților și că este foarte important ca toate comunitățile aparținătoare unei naționalități să-și păstreze limba maternă, tradițiile speciale, cultura pe care au moștenit-o de la înaintașii lor. „Cei care recunosc importanța acestui lucru, sunt bogați. Este o valoare deosebită să aparții unei naționalități, să cunoști mai multe culturi, mai multe țări. Ultimii trei sute de ani au demonstrat că naționalitățile din județul Bichiș știu să trăiască împreună cu frații, în simpatie reciprocă.” Zalai a mai adăugat: județul Bichiș va fi puternic dacă va fi multicolor, și va fi multicolor până când vor exista oameni care să păstreze și să transmită tradițiile și limba naționalităților. Din partea românilor din județul Bichiș, premiul pe anul 2019 i-a fost decernat profesorului în pensie Teodor Fenyvesi. Acesta s-a născut în 1939 la Chitighaz, ca al treilea fiu al familiei. După clasele inferioare terminate în satul natal, clasele 5-8 și anii de la liceu îi petrece la școala românească din Jula. După bacalaureat, devine student al Facultății Pedagogice din Seghedin, unde obține diploma de profesor de română și geografie în anul 1961, încă în acel an a început să lucreze la școala generală din Leucușhaz, unde a predat timp de 45 de ani, până la pensionarea sa. La început preda limba română pentru vameși, ca mai târziu să se introducă predarea românei și ca limbă facultativă în școala generală. Pe lângă geografie, a ținut și ore de educație fizică, obținând mai târziu și această diplomă. Deoarece a făcut sport și a iubit sportul toată viața sa, conducerea comunei l-a angajat cu antrenarea echipei de fotbal din Leucușhaz. Tot de numele lui se leagă și organizarea echipei de handbal, lo fete și femei. Numeroasele succese obținute în aceste domenii sportive au făcut ca bucușenii să se bucure de o viață sportivă intensă. A participat cu elevii Sei la toate întrecerile sportive ale românilor, Cupa Coșbuc și Cupa Prietenie. A fost activ și în viața publică, fiind consilier local timp de trei cicluri electorale: din 1994 a fost vicepreședintele Autoguvernării Românești din Leucușhaz, iar din 2006 vicepreședintele Asociației Românilor din Leucușhaz. E.S. Sezonul balurilor românești începe la Jula Autoguvernarea pe Țară a Românilor din Ungaria și Centrul de Documentare și Informare al AȚRU organizează în ziua de sâmbătă, 25 ianuarie. Balul românesc pe țară. Petrecerea va avea loc la Centrul Cultural Românesc din Jula cu începere de la ora 18.00. Prețul unui bilet de intrare (cu masă) este 5.000 de forinți. Biletele se pot procura de la cele două instituții organizatoare. A.B.