Fulgerul, 1909-1910 (Anul 2, nr. 1-52)

1909-11-02 / nr. 1

D-na Sofia Teodoreanu a primit însărcarea de conducătoare a corului, şi dudella pe acea de conducător al orchesei, Societăţei. Iquitarea D-nei Steinheil. O telegramă din Paris nenuntă că, în urma verdictu-i negativ al juraţilor, Cura a aquitat pe d-na Steintil. La pronunţarea verdictului l- a izbucnit în tunete de lăuze D-na Steinheil a leşinat. In Iaşi ştirea a produs o ire impresie, afacerea acea i pasionând foarte mult pe em. A. maior Neculcea, ajutor comandantul Regimentului de escortă, a inspectat dronul din Iaşi. Lsa a rămas pe deplin satisfăcut de eia făcută, adresând felicitări şi muriri d-lui Căpitan Xegruzzi pentru molemn administrează escadronul. Ki s’a făcut, cu o deosebită solemni,inaugurarea nouăi clădiri a spitai din Roman, în prezenţa epitropilor alelor Sf. Spiridon. Ministerul instrucţiei a cerut Direcţiei trei de belle-arte, să-i comunice prin raport detailat, în a cui proprietate Realul şcoalei, cine au fost foştii ei tinetari şi ce acte de propietate posedă la: FULGERUL 3 Renumitele Lămpi (becuri) electrice = „OS MIN“ == economia 70 °;o de putere electrică 25, 32, 50 şi 100 LUMINI se află de vânzare la Marele magazin de sticlărie, porcelanuri, lămpi şi articole de menagiu FRAŢI HIRSCHE inşi, STRADR ŞTEFAN CEL MARE 20. 14 noembre va avea loc, la Turnimi, a doua serată dansantă, la care dat întâlnire toţi membrii societăţei uite din cunoştinţele lor. Ş i mulţi comercianţi de lemne ni se e că, pană la descărcarea vagonelor, fură mulţime de lemne. Dacă faci ameninţă cu plângerea la d. inspecte mişcare, ca prin farmec vagoaele complectează. Dacă nici^agă de Las au nu vor să mai facă gură, rămăn păgubaşi, trebui ca d. inspector de mişcare 3 măsuri pentru încetarea acestui jaf fălos. rada Cerkez, deşi face parte din il nostru, se pare că administraţia mala nici habar nu are de existenţa .Ktmintrelea nu ne putem explica haără de hal în care-a ajuns, dai n’a avut de când îi ea. Locuire’şi au proprietăţile, locuinţele sau ătul prin acea stradă au petiţionat numărate rânduri la primărie, repavarea ei. Dar în zadar, i, spre cuhnea bătăei de joc, sub o pustraţie trecută, înainte de alegeri, arat în acea stradă o cantitate de ă, care a fost râdicată, îndată după Iri, t să moară oamenii din acea stradă Oli şi de frig, sau să’i ardă focul, nici doctorul, nici cărăuşul cu lemici pompierii nu se pot hazarda să în ea, de unde n’ar mai putea eşi auza glodului. mult încă, toate gunoaele şi morîile din împrejurimi sunt aruncate ca stradă, prin care sergentul şi ponu se vede "de cât o dată pe an, incasează bacşişul de anul nou. Bagem atenţia administraţiei comuasupra acestei strade şi cerem scare, sau cel puţin să facă un trotuar,etăţenii contribuabili nu plătesc pense aduna escedente în lada Comui pentru a avea înlesniri, mai cu de comunicaţie, 10 noembre, studenţii universitari prezenta, pe scena teatrului naţiouloasa piesă a lui Henri Murger, de pribegie , duminică, Societatea Sprijinul a dat un număr de trei sute copii sânnişoara Kaufman a făcut o frudare de seamă, în care a arătat că de numărul mare al copiilor săraci, numărul celor îmbrăcaţi de societate e relativ mic. Speră, însă, că, mulţumită calităţii publice, pe viitor, societatea va putea acorda îmbrăcăminte la un mai mare număr de copii. O persoană în măsură o cunoaşte cele ce se petrece în tabăra liberală, ne asigură că demisia d-lui C. Stere din prezidenţia clubului liberal din Iaşi e fapt îndeplinit. Ştirea are nevoe de confirmare. Adeverindu-se, faptul n’ar aduce nici cea mai mică pagubă organizaţiei liberale ieşene. Din Bucureşti nu se scrie că remaniarea e un fapt îndeplinit. D. Anton Carp a demisionat de la ministerul agriculturei şi domenielor, iar locul seu a fost încredinţat d-lui Al Constantinescu ; d. Al. Djuvara a trecut de la ministerul industriei şi comerciului la cel de externe, locul seu fiind ocupat de d. M. G. Orleanu. D-lui general Crăiniceanu, i s-a încredinţat portofoliul ministerului de războiu. Ceilalţi miniştrii au rămas la locurile lor. La Societatea „Harpha“ s-au început exerciţiile muzicale sub conducerea distinsului maestru Bernstein. Mai multă lume nu se plânge de întârzierile ce au de suferit cu predarea mărfurilor la magazia C. F. R. Nefiind decât un cântar şi un funcţionar caii să primească mărfurile ce se expediază, şi acest cântar cu funcţionarul lui fiind veşnic ocupat de cei ce fac expediţii de mărfuri în mod permanent, cei pe care această nevoe îi loveşte în mod incidental aleargă cu zilele, ba chiar şi cu săptămânile, cu mărfurile sau cu obiectele ce au de expediat, din oraş la magazia C. F. R. şi retur, căci d. şef de magazie nu primeşte obiectele pe rampă, spunând că nu garantează de ele. Ar fi de dorit ca această stare de lucruri vexatoare să înceteze, mai punându-se la dispoziţia publicului care are de făcut expediţii pe C. F. R., un cântar cu funcţionarul respectiv. Ministerul cultelor a admis să se facă şcoli de apicultură la mai multe mănăstiri din Ţară. D. Atanasiu, apicultorul ministerului, a fost însărcinat să viziteze diferitele mănăstiri din Ţară pentru a vedea cam sunt proprii acestei meniri. Au fost numiţi, cu titlu provizor, în învăţământul rural : D. N. Popovici, normalist, la Zahoria, corn. Rădiul Mitropoliei. D. Dim. Dimitriu la comuna Vlădeni. D-şoara Maria Ghiorghiu în postul al doilea de la Voineşti, în locul d-nei Adelina Manciu, demisionată. Postul al treilea de la Coarnele Caprei a fost rădicat de la 65 la 90 lei lunar. La starea civilă s-a transcris hotărârea pentru disfacerea căsătoriei dintre soţii Mihai şi Ecaterina Petraş. Hoţii, introducându-se prin spargerea păretelui în magazia Ghidei Vitner, din Podul Iloaei, au furat mai multe mărfuri. S’a declarat epidemia de scarlatină la Cotnari, tuşă convulsivă la Mogoteşti şi pojar la Tg. Frumos. Astăzi au început, la şcoala de fete No. 3 din Păcurari, conferinţele cercurilui cultural al institorilor din Iaşi. Au vorbit de institutor C. Andriescu, despre Gramatică şi d-na Maria dr. Guţu despre Hagi Tudose de Delavrancea. O escelentă trupa germană de operete, va da o serie de cinci reprezentaţii, la teatrul naţional, în serile de la 14—18 noembrie inclusiv. Biletele se pot procura de la agenţia teatrală Thalia (Th. Maximovici). D. Stati Dragomir, ţine astăzi, la Paşcani, o conferinţă, pentru sporirea fondului cercului de lectură din acea localitate. Subiectul conferinţei este: Ce şi cum trebue să citim? Tribunalul Ilfov s. r, s-a pronunţat ieri seara, la orele 9, în procesul ce a fost intentat muncitorilor sindicalişti. Tribunalul, de acord cu concluziile ministerului public, a scos din cauză pe patru din învinuiţi, iar pe ceilalţi patru şi anume : Frimu, Gh. Cristescu, Marinescu şi I. Matache, tribunalul i-a condemnat la cîte cinci zile închisoare. Astă noapte a incetat din viaţă doctorandul Costăchescu. S’a stâns epidemia de difterie şi tuşă convulsivă din corn. Copou. De cătva timp se debitează publicului un gaz lampant care produce fum şi miros urăt. Atragem atenţia celor în drept, pentru a lua măsli. In curând se va da o reprezentaţie cinematografică, întovărăşită de concert, pentru sporirea fondului spitalului israelit, care a avut de suportat grele sarcini, din cauza epidemiei de tifos ce bântue oraşul nostru. Ieri au fost aduse şi depuse în biserica Sf. Spiridon, rămăşiţele mortuare ale d-lui Dim. D. Văsescu, inginer şi profesor la şcoala de poduri şi şosele, decedat la Bucureşti joi 29 octombre, în vrâstă de 46 ani. înmormântarea va avea loc mâne, luni 2 noembre, ora 2 p. m. Rugăm pe D-na Brato Văsescu, îndurerata mamă a defunctului, să primească încredinţarea părţei ce-o luăm la durerea sa şi a familiei sale. Cu părere de rău înregistrăm moartea lui Turel Alexandrescu, vechiu funcţionar comunal, săvârşit din viaţă vineri la 30 octombre. înmormântarea a avut loc azi, la ora 2 p. m., la cimitirul „Eternitatea“. I. SANDOVICI predau lecţiuni de Mandolină ACORDOR DE PIANE Aduce la cunoştinţa publică şi a numeroasei sale clientele că angajând pe Dl. Conrad Dvorak unicul reparator şi constructor de piane din Ţară primeşte orice fel de reparaturi şi construcţiuni din nou. Posedând abonament la C.F.R. se poate deplasa, la cerere, și în provincie Adresa: I. SANDOVICÎ, Şoseaua Arcu 17 TV --A--*-* 0 SUFRAGERIE Vânz £116 complectă de 12 persoane de nuc masiv în stare bună cu preț f. moderat. Adresa la redacție. 7")a înpln’riot ^11 e^e&ant ^a^°n L/L lllLlIlI leit din otelul Traian, foarte propriu pentru un biurou, expoziţie de mărfuri, etc. Pentru informaţii a se adresa la D. — R. GRRBOVIESCHI — VECHEA ŞI RENUMITA Fabrica de Rahat ERRTII BLEJURDIS laşi, Piaţa Unirei S’a redeschis, şi a pus în consumaţiune, ca şi în trecut, Rahat de cea mai fină şi mai superioară calitate, neîntrecut în gust şi fabricaţiune. La sezon vom fabrica : Halva, Lisuri de ananas, de chitru etc. şi fructe Se primesc şi se execută prompt orice comenzi. Asemenea recomandă : Marele său magazin de coloniale şi delicatese. — Preţuri moderate — La Pescărie I. LIBER Iaşi Piaţa sat. Spiridon Se găseşte totdeauna şi de cea mai bună calitate Morun, năsetru, cegă, crap şi tot felul de peşte proaspăt şi sarat. Icre de ştiucă şi de crap Proaspete şi serate. Preţurile cu 20% mai eftin decât la hală Atelier pentru confecţiuni de lengerie sub direcţiunea D-nei MARIA LOHAN Se efectuiază lengerie — pentru doamne, domni şi copii. Comenzile se primesc în toate zilele. — Se primesc lucratoare. — Strada Păcurari No. 18. DE VÅHOARE 1000 vedre vin alb din recolta 1899 şi 1900, cu 1 preţ moderat. A se adresa la Preotul Patron str. Nicolina 91, de la Valea Adâncă, Comuna VatwCl Palata de peste 40 hectare, se dă în arendă. G. C. ANASTASIU 8, Strada Anastasie Panu, Iaşi. Cărţi şi Reviste. A apărut Arhiva No. 9 cu următorul Sumar: M. Strajan. — Cum trebue înţeles pesimismul lui Schopenhauer. Dr. Leon C. Cosmovici. Din cunoştinţele inalte ştiinţifice ale d-lui I. Athanasiu. — Gordon. Sonet (poezie).—VI. Mironescu. Note de călătorii făcute prin Bucovina, (Rahosna —Vama).—T. T. Burada. Teatrul în Moldova, Stagiunea 1852 — 1853. Arhier. Narcis Crepclescu—Din inscripţiile M-rei Neamţu. Note prescurtate despre Bogoslovul de la Mănăstirea Neamţu.