Gazeta Basarabiei, octombrie-decembrie 1937 (Anul 3, nr. 567-642)

1937-10-14 / nr. 578

Anul ISI.&rp. 57a | t axa plătită in numerar conform apro ] JÊ 0mk ÆM Sau», 2 4| J«%| țjV Qff nind | 10 1097 b&mi Dir. Gle P. T.T. Nr. 275736[ 1936 | 4 Pcalfil ------- 1 lg|B CENZURAT WIPfWPMC 193/ «ZEIX SASmtEl Director, 1. T. «OȘTIM BIROURILE: lOMUL LEA VICTOR m C N1033-C3SLEM Nr' 104 Da pe dealul Hatului Pedipul de manevre, Suveranul urmărește acținarea trupelor roșiii albastre Vlită regală la Mediaș Sibiu 12. — In ziua a doua a manevrelor regale a continuat desfășurarea temei propuse de marele stat major, în aceleași condițiuni atmosferice nefavorabile. O ploae măruntă a stânjenit în parte mesul normal al trupelor și mai ales activitatea aviației Suveranul împreună cu generalul Gamelin au urmărit luptele de la postul de observație instalat pe dealul Orlat, vizitând comandamentul partidului albastru și trupele roșii. Un nou comunicat oficial Comunicatul oficial dat de pe câmpul manevrelor arată că în cursul zilei de 11, roșii au continuat ofensiva, pentru a lua contact cu forțele albastre și a acoperi în acest fel acțiunea armatei roșii asupra spatelui și comunicațiilor armatei albastre care se află angajată în luptă la nord de Mureșul superior. Partidul roșu în fața rezistenței întâmpinate din contactul cu primele escadroane albastre, așteaptă noui întăriri. Comandamentul roșu este în curs de executare a dispozitivului său de manevră din ziua de 12 Octombrie. Aviația albastră a avut de executat teme destul de grele care scot în evidență antrenamentul, vigoarea și calitățile ostașului român Cavaleria trupelor roșii a folosit cu titlu de experiență noul material blindat de recunoaștere. Calitățile de viteză și deplasare pe termen a noului material fac din el instrument excelent. Accident de aviație Un avion militar pilotat de locotenentul Bratu a capotat pe șoseaua Mediaș - Sibiu. Avionul a izbit căruță omorând un cal. Piolotul a fost rănit și transportat la spitalul din Mediaș. M. S. Regele la Media. Suveranul a vizitat ori cu ocazia inspecției făcute comandamentului albastru, orașul Mediaș. M. S. Regele, însoțit de generalul Gamelin, a vizitat Catedrala ortodoxă și cea evanghelică, iar la ora 13 trenul sanitar sosit în gara locală. După amiază Suveranul s'a înapoiat la Sibiu, unde generalul Gamelin a făcut vizită școlilor militare de cavalerie și infanterie. SIBIU. 12.In cursul zilei de azi operațiunile militare de pe câmpul de manevre au intrat în ultima fază decisivă. Trupele partidei albastru au luat ofensiva. Exercițiile vor lua sfărșit la orele 24. M S. Regele a fost prezent tot timpul manevrelor printre trupe, urmărind îndeaproape acțiunea lor și modul cum au fost conduse de marele stat major și comandanții de mari unități Două măsuri hitleriste Brutarii din Germania nu mai au voe să vândă pâine proaspătă Berlin. 12 [Radorf. — Președintele federației industriei alimentare a adresat o circulară tuturor brutarilor în care le amintește că sunt opriți de a vinde consumatorilor pâine proaspătă. Brutarii sunt îndemnați să arate consumatorilor foloasele consumului de pâine ținută pe o zi pe alta, care este mai bună pentru sănătate și mai economicoasă Evreii eu mai au acces la băile din Danzig Danzig, 12 [Rador].—In urma campaniei duse de d. Foerster, șeful național-socialiștilor din Danzig, viitor nu se va mai în sezonul permite accesul evreilor în băile publice din orașul liber. Pentru evrei se vor rezerva întreprinderi speciale de acest fel Ocuparea insulei Minorca LONDRA, 12. (Rador).— „Evening standard“ pretinde a ști că la Paris se sugerează ideia unei ocupări „pacifice“ a insulei Minorca de către Franța și Anglia, pentru a se preveni ocuparea insulei de către Italia. întrevedere geneveză D. Wellington Koo, rerprezentantul Chinei la Geneva, evitând explicațiile d-lui Avenor, secretarul general al detm Națiunilor al-Sg- Catastrofa de cale ferată de lăndă Constanta CONSTANTA. 12.—Un tren de marfă plecat din gara Palas s’a rupt pe drum, astfel că par » vagoane *1 locomotiva au fost garate pe o linie din portul Cons*tenta. Restul de 36 vagoane au fost îndrumate pe linia diagonală unde s'au ciocnit puternic cu o locomotivă n manevră. 24 vagoane au deraiat și 19 au fost distruse. Sunt doi morți și doi răniți. Pagubele sunt importante Dramă mexicană Un general ueide un ministru, iar secretarul ministrului omoară pe general și se sinucide Mexico. 12. (Rador).Generalul Feliz Gonzales, comandantul circumscripției militare de Veracruz, ucis cu focul de revolver pe ministrul de justiție al a statului Santa Cruz, Adolf Moreno. Generalul Gonzales a fost ucis la rândul său de secretarul ministrului de justiție care apoi s-a sinucis Întrevederile și conversațiile de la londra AMBMBBBM—M—MTM— MU! .............. ....—1111111 mmwrmi||iirri ii nu—■ [UNK] AGONIA POLITICEI DE NEINTERVENȚIE Londra. 12. [Rador].—Experții ministerului de externe studiază actualmente nota franceză pe care d. Corbin, ambasadorul Franței la Londra, a remis-o Sâmbătă d-lui Eden. In această nota sunt Înfățișate punctele de vedere ale guvernului francez asupra consecințelor refuzului Italiei de a lua parte la conferința tripartită. Nota franceză împreuna cu observațiile experților de la Foreign Office, precum și rapoartele privind aspectele de ordin naval problemei vor fi supuse comasiliului de miniștri de mâine. Azi dimineață d. Vansittart, subsecretar de stat la externe, care a avut o convorbire cu ambasadorul Franței, a raportat d-lui Eden cuprinsul acestei convorbiri. Apoi d. Eden a avut o convorbire cu d. Neville Chamberlain. In cercurile diplomatice engleze stărnește impresia că guvernul se îndreaptă spre soluția care nu este aceia propusă de guvernul italian, adică trimitirea chestiunii retragirii voluntarilor streini din Spania la comitetul de neintervenție. Se vorbește de soluția fixării unui termen înăuntrul căruia negocierile ar trebui să se închee. In cazul când dupărea acestui termen nu treces’ar ajunge la nici un rezultat pozitiv, se afirmă ca guvernul francez ar dori ridicarea măsurilor de interzicere a exportului de arme și munițiuni din Anglia și Franța în Spania. Hotarirea Franței Paris. 12. (Rador).La ora 18,30 d-nii Chautemps și Pelbos au avut la palatul Matignon o lungă consfătuire discutând răspunsul Italiei. Privitor la fixarea atitudinii franceze se păstrează cel mai deplin secret. Vor trebui să mai treacă câteva zile înainte ca hotarirea guvernului din Paris sa fie cunoscută. In cercurile bine informate se socotește totuși că o hotărîre va fi luată foarte curând cel mai târziu la mijlocul acestei săptămâni. Sugestia Italiană nu va fi acceptată LONDRA. 12. (Radar)—In legatură cu răspunsul Italiei la nota franco-britanică in chestiunea retragerii voluntarilor din Spania „Yorkshir Post" ale căror legături cu Eden sunt cunoscute, lasă să se înțeleagă că ministrul de externe studiază actualmente o altă propuner dacă sugestia italiană cuprins în răspunsul guvernului din Roma. Se știe că Italia a cerut ca problema retragerei voluntarilor să fie examinată de comisia de neintervenție Alegerile din Franța Radical-socialism au câștigat 220.000 de voturi Paris, 12. dare de seamă [Rador].—într'o asupra rezultatelor obținute de diferitele partide în alegerile cantonale de ori „Havas" dă următoarele cifre: Comuniștii pierd 46 ooq voturi obținând 445,ooc față de 496.ooo, socialiștii pierd 100.000 voturi, obținând 730.000 față de 83o.ooo din 1936. Pierderile suferite de cele două partide din frontul popular sunt însă compensate de câștigurile masive înregistrate de partidul radical-socialist care obține cu 22o ooo voturi mai mult decât în 1936, trecând dela 55o.ooo la 77o. ooo In felul acesta partidul radical-socialist devine cel mai puternic din frontul popular. Opoziția obține în total 1.245.000 voturi. Numărul sufragiilor mate a fost cu zece la exprimată inferior celui din anul trecut Naufragiul din Mediterana lin cargobot republican torpilat de două vase nationaliste ALGER, 12, [Rador], „Havas" transmite: Marinarii salvați după torpilarea cargobotului, „Cabo San Tome“ declară ca vasul a plecat dela Odessa în ziua de 5 Octombrie, transportând 1200 tone de mărfuri. Duminică la ora 5 dimineață vasul a întâlnit in dreptul capului Rona la trei mile de coastă, două contratorpiloare. Căpitanul cargobotului a ridicat pavilionul britanic și de pe contratorpiloare s'a inalțat deasemeni steagul britanic. Atacul Devenind încrezător căpitanul vasului „Cabo San Tome“ a arătat atunci adevărata sa naționalitate arborând steatful republican spaniol. Imediat cele două contratorpiloare au început să tragă asupra vasului. Cargobotul republican spaniol care era inarmat cu patru tunuri de 75 mm, și cu mitraliere, a răspuns la rândul lui trăgând numeroase focuri și apoi s'a îndreptat cu toată viteza spre golful Bone. înainte insă de a eși din bătaia tunurilor contratorpiloarelor, el a fost atins și s-a scufundat la 400 metri de mal. Echipajul afirmă că în timpul luptei un hidroavion italian a evoluat pe cargobotului și că el deasupra dreptat spre larg după la înec a văzut că vasul republican spadei se scufundă. Naufragiul Alegerile comunali din Taraclia Gahul CAHUL. 12. Rezultatul alegerilor comunale din Taraclia, care au avut loc zilele trecute este următorul: înscriși 1363, votanți 1257 și anulate 106 Lista Nr. 1 guvernamentale vot: 284 voturi, lista Nr. 2 dezidenta 120 voturi, lista Nr. 3 cuzistă 591 valuri și lista Nr. 4 iorghistă 87 voturi. Țărăniștii au luat 3 mandate și guvernamentalii 2 mandate, Reportajul nostru biografic la de eri ji dei In regiunea Thomn King se găsesc minele cele mai vechi și mai adânci din lume. Aceste mine, care formează bazinul roșu, sunt exploatate medieval. Forța umană e întrebuințată ca mecanism. Se lucrează 16 — 18 ore pe zi, într'o atmosferă de sclavie și abrutizare. Un puț a cărui „motor” sunt două perechi de genunchi Un puț construit din bambus Roata cu un cablu de bambus înzestrarea aviației militare și civile românești București. 12. — In baza comenzii pe care a făcut-o cu prilejul ultimei sale vizite la Paris d. Radu Irimis cu ministrul aerului, s'a pus la punct o nouă comandă de avioane tip „Potez 63" din cele comandate și de aviația militară franceză in serie. Aceste avioane sunt de tipul cel mai modern in materie de aviație. S'a mai ajuns la o înțelegere și in privința unei comenzi de avioane „Bloch 210“. Pe de altă parte aviația comercială s'a decis pentru efectuarea unei comenzi de avioane americane. E vorba de un tip ultramodern cu 21 locuri confortabile și viteză de 410 km Vor fi cele mai rapide avioane comerciale din Europa Centrală, Comandantul străjeriei București, 12. — Prin decret regal maiorul adjutant Teofil Sidorovici a fost numit comandant al străjii Țârii. Pe ziua numirii d. Sidorovici a demisionat din armată. In comitetul permanent au fost numiți: d. general Ion Manolescu, profesor Ștefan Șoimescu și d-ra Nissa Comărășescu. Guvernul din Valencia se mută Barcelona, noua capitală a Spaniei Cerbere, 12 [Rador]. „Havas" transmite: După știri sosite din Spania, mutarea guvernului republican spaniol de la Valencia la Barcelona, se va produce curând. Deocamdată se anunță că măsura va privi in primul rând președinția consiliului și principalele departamente ministeriale. Soarta parlamentului catalan a iS*W- tRafort. ,H*v*î transmite: D. Companys, președintele generalității catalane, a primit ori pe reprezentanții presei, cărora le-a declarat că la 18 August trecut parlamentul catalan a stabilit că nu este cu putință să se procedeze la condițiile actuale la nouă alegeri. Totodată însă la acea dată, parlamentul nu a luat nici o hotărîre în ce privește mandatul președintelui generalității. D. Companys a adăugat: „Pot să vă asigur că nu mă voi prezenta la alegeri și că nu voi accepta să fiu reales, Londra. 12.Rador). „Reuter“ transmite că guvernul din Valencia a informat în mod oficial guvernul britanic prin intermediul ambasadei sale din Londra, că este dispus să evacueze pe toți voluntarii străini acceptând principiul intervenției unui organism internațional destinat să supravegheze executareaa unui plan general de retragere a tuturor luptătorilor străini din Spania.