Gazeta Basarabiei, ianuarie-martie 1938 (Anul 4, nr. 643-716)

1938-01-01 / nr. 643

Informiațiunii UNIVERSITARE Cursurile la facultatea de teologie se incep pe data de 9 Ianuarie a. c. In ceiași zi se redeschide și interiatul teologic. COMERCIALE D. Văluță, președintele Camerei de comerț "din localitate, împreună cu toți membrii din Consiliul Camerei de industrie și comerț, a plecat ieri la Iași, luând parte la alegerea unui senator, care să susțină In maturul corp interesele comercianților și industriașilor. ELECTORALE Miercuri a avut loc la Camera de muncă din localitate o consfătuire a consilierilor acestei instituții. Ori toți consilierii au plecat la Iași In vederea alegerilor de senatori ai Camerelor profesionale. FISCALE începând de la 1 Ianuarie până la 3u ianuarie vor fi prezentate declarația:,i]e anuale, alcătuite «aparat pentru fecare din veniturile supuse impozitelor elementare. La fel se atrage atențiunei contribuabilor care au fost clasificați pe 3 ani in 1935 si la care periodul de 3 anii expiră la 31 Decembrie. Trebue sa facă declarationți cei oare car scădere de impozite pentru pagube anterite din cauza inundațiilor ș i Incendiilor. Proprietarii trebuie să declare numele ți profesiunile chiriașilor și preturile chiriei. RADIO 7.30: Deschiderea emisiunii. Gimnastică ritmică. Radio turnal. Concert de dimineață (discuri). Sfaturi gospodărești și medicale; 730: Închiderea emisiunii; 13.00: Ora. Culturale. Sport. Cota Dunărei 13.10: Concert de prânz. Orchestra Radio; 14.10: Ora. Mersul vremii. Bursa. Radio-jurnal; 1930: Continuarea concertului; 16.00: Actualități străine. Radiofonice; 1000: Ora. Mersul vremii; 18.02: Concert de după amiază. Orchestra Ionel Ciurgea; 19.00: Actualități artistice; 1915: Continuarea concertului: 20.00: Amintiri luminoase, de Nicolae Petrașcu; 20.20: Doine vesele din Ardeal —Adrian Ciuntu (canto); 20.50: Muzică variată (discuri); 21.40: Orchestra de bans „Gustear"; 22 30: Radio-jurnal. Sport; 22.45: Muzică pe dans. Orchestra de dans Radio, dirit de Const Bobescu; 24 00 Urarea tradițională de Anul Nou; 0 00—200: Muzică de dans, dio filme și operete (discuri). MERSUL TREBURILOR Plecari: SPRE BUCURESTI-IAȘ): la oi 4.02; 5.45; 10.20 (rapid); 14.25; 19.1( accelerat). 2 SPRE BASARABEASCA: la ora 1.00; 8.55; 17.55. SPRE TIGHINA la ora 7.02 9.10; 12.45; 15 52; 19.20. SPRE CALARAȘI-TG. la ora 8.37. Sosiri: DIN BUCUREȘTI--ASE 23.25 (rapid); 8.35 (accelerat); 12.30; 17.40; 22.46. DIN BASARABEASCA: 047 8.30; 16.15. DN TIGHINA; 8.00; 10.06;13, 3.15 Doctor 9.01MAN chirurg-gynacolog Specialist In boale DE FEMEI SI CHIRURGIE. Tratarea CU UNDE ULTRA SCURTE a bolilor de femei, stomac, intestine, artrite, nevralgii Sciatică, etc. Operațiuni. Str. Regele Ferdinand 101 vol. Cuza-Vodă, lângă Farmacie. Telefon 2.31 Cons. 8—9 și 4—8 seara Tratarea bolnavilor staționari și operațiuni la sanatoriu 3017-2 Doctor P. Filorof Midie Secundar al Sulfatului Central Chirurgie, Boli de Femei, Faceri, Genito-Urinare Chișinău, str. H. Rădulescu 51 (Cuznecinaia Telefon No. 2.98 Consultatii 4-6 3018—2 Mirind au sosit la magazinul Gil.HEER Regele Carol I No. 40 colț Alexandru cel Bun (Pușchin colț Alexandrovscaia) 3039 AL Cezar stoista AVOCAT Membru în Delegația Permanentă a Municipiului str. Regina Maria 41, Chișinău 3041 Viața Chiliei-Noui PENTRU POPULAȚIA NEVOIASA. — O Refnt Safris, președintele Comunității Israelite din localitate a luat măsuri pentru aprovizionarea populației nevoiașe cu combustibil in tot timpul iernii. FURT DE LARMA TELEFONICA. — Din linia telefonică a prefecturii din str. Genaral Draco s'a forat o porțiune de 60 m. RELUAREA CURSELOR DE AUTOBUZE. Dacă timpul se va menține favorabil și înghețul va persista, transportat cu autobazele pe traseul Chilia Nouă — Tătărești va fi reluat după sărbători. Deasemenea s'a hotărit In cazul înghețului Dunării ca circulația Intre Chilia Noua și Ismail să fie deservită de curse zilnice de autobuze Uniunea proprietarilor de imobile urbane din Chișinău 3048 aduce la cunoștința membrilor săi că in ziua de Sf Decembrie 1917 la orata 11—14 IN LOCALUL CAMEREI DE COMERȚ (str- C. Șmidt’tini îi va adunarea generală, Iar in caz dacă numărul participanților va fi insuficient, doua adunare generală va avea loc in condițiuni prevăzute a Io Statute, in acelaș local. Duminică, 9 Ianuarie 1938 la orele 11—14 Cofetăria Bomboneria Servește : CEAI CAFEA DIRECȚIUNEA Qoji suri PRĂJITURI (PALATUL PRIMĂRIEI) CAFEA CU LAPTE CIOCOLATĂ BOMBOANE Zilnic totul proaspăt, de prima calitate și higienic 3040 Lazeta ba$arabiei Ședința consiliului camerei de comerț din Stalfi Bălți, 30.—Aseară a avut loc o ședință a consiliului de administrație al camerei de industrie și comerț din localitate. Ședința a fost prezidată de d. Marc Dimeotberg, președintele camerei de comerț, asistat de d-nii. Ștefan Vasiliu și I Fridman vicepreședinți, Emil Moruzi, secretar general, Dumitrescu, directorul Băncii Naționale, V. Vasserman, Roizman, Spivac, Golovatâi, Eidelștein, Spoialov, directorul „Băncii Românești", N. Gorj, T. Iov și alți consilieri. D. consilier E. Spivac roagă și se intervină la conducerea primăriei ca linia de garaj denumită militară să aibă un tarif unificat, iar drumul spre linia 4-a să fie pavat. După ce se modifică bugetul camerei, care este mărit cu 100 mii lei, consilierii iau act, că obligativitatea ținerei registrelor comerciale a fost amânată până la 1 Aprilie. Bălți. 30. — Primarul municipiului d. avocat Mihail Cucer, a plecat la București, unde va interveni la ministerul de interne pentru obținerea unui ajutor de 500 mii lei, pentru construcțiuni școlare. D. primar va lua contact cu d. Oscar Chiriacescu, administratorul Băncii Naționale, pentru a trata chestiunea alimentării orașului cu apă. D-sa va interveni de asemenea la ministerul de finanțe, pentru ca să se revină asupra dispoziției trimisă administrației financiare locale de poprirea sumelor de la cotele adiționale. ff 5v v ■...va Irâ Bugeac VEGHE lumiÎĂTroci^l«Tif ACM« DE COMUNĂ RURALĂ Căușani. — Căușani, veche agazare românească, întemeiată prin secolul XIV; Căușani, capitală a regiunei tătărești din Bugeac, pe vremuri oraș comercial, cu palate pentru han și chiar reprezentanții diplomatici ai statelor Căușanii — târg din ținutul europene:Tenderului, centru de negoț mărunt dela stabilirea aci a evreilor In secolul XVI. Căușani —comună rurală din județul Tighina, cu progrese însemnate la ultimii ani. Edilitare Cât de bătrân e Căușanii, tot atât de bătrână e și faima noroiului și drumurilor sale desfundate și impracticabile In anotimpurile de toamnă, iarnă și primăvară. Deși comuna este străbătută de șosele: națională, județeană și toaminată după primele ploi de toamnă șoselele sunt acoperite peste tot cu un strat gros de noroi, gropile de pe șosea se prefac ln cărți și mocirle. In anii din urmă, de când destinele comunei sunt conduse de d. avocat Ștefan Găini -primar al comunei, s'a încercat înlăturarea acestor rele. S au curățit drumurile s'a construit uzina electrică și s'a făcut traseul In comună Se așteaptă numai instalarea motorului. Tot actualului primar li revine meritul de a înzestra comuna cu bai populară, de care era lipsit până acum Căușanii, căci baia evreiască, ce funcționează la condițiuni absolut nehigienice nu este frecventată de țărani, ba aproape nici chiar de populația evreiască. Clădirea băiei este terminată. Se așteaptă numai instalarea cazanelor, conductelor și a dușurilor. Sau mai excutat lucrările de relnoire a conductelor de apă pe o întindere de peste 5 o ora , iar acum se lucrează la refacerea localului primăriei, prin mărirea clădire!, potrivit nevoilor biurourilor comunale S-au procurat instrumentele de incendiu, reparându-se și punânduse în stare de funcțiune cele existente. Care până acum formau numai inventar neputând fi folosite Comitetul școlar sub conducerea înțeleaptă a președintelui său d. pretor Gheorghe C. Gali, a realizat mult în ultimii ani. S a refăcut complect localul școalei de fete toălțându-se clădirea, s'au pus ferestre și uși mari, s'au lărgit sălile de clasă și s'a împrejmuit școala cu gard. S’a refăcut una din camerele locuinței directorului pentru grădinița de copii mici, s’a făcut un gard de beton și fier la școala No. 1 băeți și locuința pentru director la școala No 2 băeți. S’a refăcut și Împrejmuit cu gard școala mixtă. Tot din inițiativa d-lui președinte Gali și a d-lui director al școalei No. 1 Ion On. Cociu, Comitetul școlar a cumpărat 4 ha islaz, care a fost împădurit cu ajutorul pre- militarilor și astăzi școalei sunt inzestrate cu 4 ha de pădure Religioase Se poate mândri Căușani, ci este una din puținele localități ale Basarabiei care nu cunoaște „stilismul”. Meritul acesta se datoreșze ln Întregime parohului-preot Eugeniu Solomonov, adevăratul pastor sufletesc a căușenenilor, prin predici, sfaturi și exemple care a știut să aducă credincioșii pe calea adevărată a bisericei Lui Christos. Biserica nouă, de o arhitectură se înalță măreț frumoasă pe o piață mare din centrul comunei, cu splendide picturi și icoane in interior. Piața din jurul bisericei ar trebui să fie plantată cu pomi, arbori și tufe. O grădină publică ar încadra mult mai frumos biserica decât gheretele negustorilor, care în zilele de târg își iuțind marfa până și pe gardul bisericei. Biserica veche, monument istoric, este mândria Căușanilor, fiind zilnic vizitată de credincioși și curioși pentru studierea vechilor icoane și inscripții de pe pereți. Agricole Suprafața cultivată a comunei este de 5250 ha. Se cultivă grâu, secară, porumb orz-cereale pentru comerț Restul de cereale și legume Se cultivă pentru nevoile proprii ale gospodăriilor. In ultimii aai, datorită măsurilor luate de d> prefect al județului, Camera și agricol, unii gospodari au serviciul Început să lucreze pământul rațional. Șeful regiunei agricole d, ingineragronom Gh. Gobulă, depune toată energia și bunăvoința pentru modernizarea agriculturii locale-lucrul cam greu din cauza lipsei de mașini agricole. Și acum cu sute de ani în urmă, semănatul se face cu mâna, cositul cu coasa sau secera, iar treeratul cu vălătucul de piatră si scândura cu cremene, cu cu care aleargă caii pe arie până amețesc. Pentru combaterea secetei se fac intense impădurări pe islazul comun impădurindu-se până acum 80 ha. cu sălcâm ce se distribue gratuit de la pepeniera ocolului silvic înființată in localitate. Regiunea fiind prielnică pentru viticultură, o suprafață de 230 ha este plantată cu vii. Comerciale Datorită faptului că partea de nord a județului Cetatea-Albă este ipsită de calea ferată, populația neavând o altă gară mai apropiată decât Căușani, comerțul de cereale în localitate este foarte intens. Mai multe firme de cereale din țară și străinătate iși au reprezentante și agenții la Căușani. Un alt comerț pentru export este și acel de păsări și ouă. Comerțul de animale In ultima timp a decăzut complect, din cauza anilor secetoși, când țăranii și-au vândut vitele, neavând cu ce le hrăni, iar acum le aduc din vechiul Regat. Comerțul de sezon este acel de pielicele de miel (In special karakul), cum și a pielicelelor de țistari și șobolani de câmp. Industriale Moara comercială „Hasoșteul" și morile țărănești „Cluzman“ și „Erlich“ cu uleinițe, darace de de lână și piuă de sucmane—sunt singurele instalații cu forță motrică din localitate. Două mori „Țelnic“ și nu funcționează din cauza ,Șanon" neînțelegerii dintre proprietari și a sechestrului judiciar. Instalații mai mici—fabrica de țiglă albă, de sifoane și cherestea sunt puse in mișcare de brațele lucrătorilor, Sanitare Spitalul, cu o grădină frumoasă, cu clădiri mari, saloane spațioase, locuințe pentru personal cu instalație de apă, cu uzină electrică in curs de instalare, e o instituție demnă și pentru viața unui oraș mare. D. dr. G. Țurcanu, medic șef al spitalului, care a pus mult suflet pentru ridicarea acestui spital, spre regretul unanim părăsește Căușanii, fiind transferat după cerere la Cahul. In trei luni spitalul a avut câteva bolnavi de exantematie permanenți cu adăugiri de noui internați și scăderi prin decese și însănătoșiri câte 5—6 bolnavi pe zi. Urmează scarlatina, malaria, febra tifoidă, antraxul și tuberculoza care dau un număr Însemnat de pacienții spitalului și cazuri izolate de diverse boli. Mortalitatea infantilă este ridicată din cauza enteritei și a debilitatei congenitale. In afară de medicii spitalului și ai circumscripției, Căușanii mai au 5 medici particulari, 2 medici practicanți, 2 moașe și 4 agenți sanitari. Veterinare Abatorul comunal e In sare primitivă. Nu are instalație de apă și nici chiar fântână un abator. Dintre bolile infecto-contagioase bântuie pesta porcilor, care a făcut adevărate ravagii, în cât astăzi regiunea este complect lipsită de specia porcinelor. O altă boală este holera păsărilor, care de asemenea a produs pagube mari populației. Gooperatiste Banca populară „Grâul“, fondată în anul 1920 și fuzionată mai târziu cu băncile populare din Cârnățeni și Magnaturi, își duce cu greu existența, având portofoliul cam sdruncinat din cauza legei conversiunei și a debitorilor răi platnici. O frumoasă activitate este desfășurată de cooperativa pentru aprovizionare, producție și desfacere agricolă „Drumul Nou", înființată in anul 1936 din inițiativa d-lui Gheorghe V. Danilov-"al cărei președinte este. „Tovărășia de împrumut și păstrare“ a locuitorilor evrei face operațiuni cu credite mărunte. Sportive Cercul sportiv—atletic „Viteaz”, fondat în anul 1927 pierzându-și membrii, abea își duce existența cu tineretul școlar. Străjeria in localitate a luat avânt, datorită energicei învățătoare d-na Natalia Cociu. D. înv. Vladimir Beleavcenco, absolvent recent Centrului de inițiere Sf. Ghealorghe, a organizat străjeria cu băeții de la școala No. 1. Mai multe societăți sportive evreiești funcționează periodic, cu lungi întreruperi și cu neînțelegeri in sânul comitetului. Boris C. Litvinov Toate școlile și liceele din întreaga țară pot procura O SERIE DE 14 REGISTRE necesare stolurilor de străjer conform nouilor dispozițiuni de organizație numai la tipografia .DREPTATEA" Chi [UNK]inâu, Pasajul Primăiriei Costul întregului complect lei 320 SE PRIMESC COMENZI -------------------------------- Șl CONTRA RAMBURS Deasemenea cu lei 40 se pot procura ștampile 2 DIN CARE UNA ANTET ȘI ALTA ROTUNDA O încierare politica la Chilia-Noua Un club devastat și câteva arestări Chilia-Nouă. 30. — La cârciuma S. Besonov din Piața Nouă, a isbucnit o ceartă intre frații Polorenco, țărăniști și Sorin Al. liberal. Cearta a degenerat in bătaie. Intervenind gardianul din post, acesta i-a potolit pe beligeranți conducându-i la comisariat. Intre timp un grup de liberali, cari se aflau in apropiere la cârciuma comunei Mitișor, aflând de cele petrecute, s'au luat după arestați, manifestând pentru prietenul lor Sorin. Grupul astfel format ajungând In fața clubului partidului național-țărănesc, prezenți acolo, in frunte cei cu P. Condorupis, camerierul clubului, văzând pe frații Polorenco înconjurați de grupul adversarilor, au ieșit înainte încercând să-i scape. S'a produs o incăierare in cursul căreia s'au spart câteva geamuri dela club și totodată câteva capete. Poliția fiind anunțată, a sosit la fața locului risipind pe beligeranți și arestând o parte din ei. Peste o oră, șeful salubrității comunale I. Sveridov, trecând prin fața clubului naționalțărănesc a fost urmărit până la curtea negustorului L. Iusevici și crunt bătut. A doua zi la instrucție Sveridov a declarat că l-ar fi lovit chiar dr. Salachin, președintele partidului național-țărănesc din localitate și Al Secăreanu, fost primar. La ora 9 seara, un alt grup de liberali trecând prin fața aceluiaș club, s'a iscat o nouă încăierare din care s'a ales rănit Savin Andrei. Ministerul Justiției fiind alarmat de cele petrecute, ordonat luarea celor mai seavere măsuri pentru menținerea ordinei. Gratuit un calendar ilustrat, mare, în culori, pe anul 1938, oricărei persoane, care va trimite adresa la „Editura" Str. Moruzzi 37, TIGHINA 2181—9 Intemeerea unui cuib , arcași la tâmota-soroca Târnava—Soroca. 30. —Din iițiativa unui grup de inteectuali târcoveni și cu concursul starostiei arcașilor din Cernăuți a luat ființă la târgul nostru o societate a arcașilor români, încadrați find în „Straja țării". Astfel au sosit in localitate un grup de arcași bucovineni în frunte cu d. și d-na Gheorghe Repciuc, secretarul general al vorohiei arcașilor din Cernăuți. Aceștia au fost întâmpinați în gara locală de intelectualii comunei noastre și de foarte mulți gospodari. Dela gară, toată s'a dus la biserică mulțimes unde a luat parte la oficierea unui serviciu religios. Aci a vorbit poporului cucernicul protoereu Vladimir Gușan, arătând însemnătatea arcășiei în viața din trecut și cea din prezent al poporului român. A salutat apoi sosirea arcașilor bucovineni în numele credincioșilor din parohia Târnova. La orele 2 d. a. s'a dat o frumoasă serbare culturală în localul școalei „Principele Nicolae" la care au luat parte autoritățile civile din localiate , precum și un număr mae de săteni și Intelectuali. Recrutarea a o suta da arca$[ D. Repciuc, reprezentantul arcașilor din Cernăuți, a ținut o frumoasă și cuvântare, scoțând documentată în relief istoricul și însemnătatea arcașiei în viața poporului moldovean. D-sa a arătat apoi modalittea constituirii unei atari societăți de arcași în comuna Târnava, una din cele mai importante centre din județul Soroca. Populația târnoveană a primit cu plăcere propunerea și după ce i s’a cetit statutul, a procedat la constituirea unui cuib de arcași. In prima zi s'a înscris peste 100 membri care întruniți in adunare generală sub președinția d-lui Repciuc, au procedat la alegerea comitetului de conducere în persoana d-lor: judecător B. Dimitriu, avocat Dimitrie Isac, avocat Zaharia Pastuhov, înv. Anton Sumnevici, învățător Ion Manea, gospodarii: Simion Rusu, Ion Roșu, Mihail Ispravnicu, Gavril Ciobanu, Grigore Guțu și d. Simion Ganea comandantul centrului premilitar. După ce a epuizat programul serbării, au ținut cuvântări explicative d-nii: judecător B. Dimitriu, căpitanul arcașilor, și Anton Sumnevici, director de școală. S. Ganea Primăria Municipiului Chisinău Publicatiunea No. 84 Se aduce la cunoștință generală că în localul Primăriei Municipiului Chișinău in ziua de 17 Ianuarie 1938, ora 12, se vor ține licitațiile publice pentru: 1. Procurarea materialelor necesare pentru confecționarea pieselor apometrice conform tabloului. 2. Aprovizionarea Primăriei Municip. Chișinău cu bocanci. 3. Executarea lucrării pentru gravarea Uterilor pe metal (alamă). 3-a. închirierea magaz. 2, 3, 4, 5, 6, 7,8 dela Abatorul Municipal. 4. închirierea gheretei comunale No. 35 din Piața Nouă. Licitația începând de la lei 1250 spre majorare. 5. Idem prăvăliei corn. de carne No. 59 din Piața Nouă. Licitația începând de la lei 7000 spre majorare. 6. Idem prăvăliei corn. de piatră din Piața Nouă vis-a-vis de prăvălia corn. de măcelărie. Licitația începând dela lei 2950 spre majorare. 7. Procurarea materialului pentru linia telefonică. Se vor respecta dispozițiunile art. 88—110 din S. C. P. Licitațiile se vor ține prin depunerea ofertelor închise și sigilate însoțite de garanția de 5 la sută din suma oferită. In caz dacă primele licitații fixate pentru ziua de 17 Ianuarie 1938, vor fi declarate fără de rezultat, atunci se vor ține a doua oară licitații în ziua de 27 Ianuarie 1938, ora 12, în acelaș local și aceleași condițiuni. Cadtele de sarcini și tablourile respective se pot vedea zilnic la Biroul de Licitații, camera No. 10, între orele 11—13. 28 Decembrie 1937, Chișinău. p. Primarul Municipiului Chișinău (ss) D. BOGOS Șeful Serviciului (ss) GULUINSCH 3049