Gazeta de Sud, mai 1996 (Anul 2, nr. 344-370)

1996-05-18 / nr. 359

GAZETA De SUD Sindicatele doriene nu agreează duplicitatea Căile de eficientizare a acțiunilor sindicale, implicarea sau neimplicarea liderilor în activitatea politică, prezentarea programului „Forța realității 1", stadiul semnării contractului colectiv de muncă la nivel național, situația la zi a conflictelor de muncă în județ au fost principalele teme abordate în cadrul conferinței de presă organizate vineri, de biroul operativ al Uniunii Județene a Sindicatelor Libere Gorj. Au participat lideri ai sindicatelor din municipiu și județ afiliate la UJSS Gorj, uniune care reprezintă interesele a peste 60.000 de salariați. „Nu vom susține pe cineva anume la alegeri, dar vom îndemna oamenii pe care îi reprezentăm să participe la vot, pentru a-și exercita în mod democratic dreptul de electori. Nu agreem dualitatea lider sindical-membru de partid, a declarat Constantin Retezeanu, președintele URSS Gorj. Din discuțiile deosebit de animate și deseori contradictorii a reieșit că sindicatele trebuie să fie factorul de echilibru al societății. Aceasta însă nu se poate realiza fără separarea reală a puterilor în stat, fără unitate sindicală puternică la nivel național, zonal și local. Mulți lideri se simt „hăituiți" de către manageri, singura lor putere fiind doar protecția salariaților care i-au ales. De altfel, problema protecției liderului de sindicat, potrivit legii, atît în perioada exercitării, cît și după expirarea mandatului, a fost unul din punctele „fierbinți" asupra căruia s-au purtat discuții aprinse în timpul negocierii contractului colectiv de muncă la nivel național, contract care, probabil, va fi semnat luni, 20 mai, la București. La nivelul județului Gorj, de la începutul anului, au fost declanșate 20 de conflicte de muncă, 17 dintre ele fiind deja soluționate, mai ales prin intervenția benefică a URSS Gorj. Principalele nemulțumiri au vizat modul incorect în care s-a desfășurat procesul de privatizare a societăților, carențele grave în activitatea managerială, condițiile sociale, precum și probleme salariate. Majoritatea conflictelor s-au încheiat cu destituirea managerilor și declanșarea acțiunilor de control din partea organelor abilitate ale statului, care, din păcate, nu și-au făcut pe deplin datoria, creîndu-se astfel ideea că sindicatele trebuie să fie un fel de jandarm. Pe marginea acestor aspecte ale activității sindicatelor, au luat parte la conferința de presă-dezbatere: Ion Pisc (IERENEL Rovinari), Vasile Constantin (Tîrgu Cărbunești), Gheorghe Tobă (secretar UJSL), Emil Barna (MACOFIL), Ion Grigore (ROSTRAMO), Valentin Geană (ARTEGO) ș.a. UJSL este hotărîtă ca în acest an electoral să nu declanșeze nici un fel de greve, conflicte de muncă și demonstrații de stradă, pentru a nu stînjeni atmosfera necesară bunei desfășurări a alegerilor. • Gr. CRAIOVEANU MEMENTO 18 mai • 1388 - Se termină zidirea bisericii mari a mănăstirii Cozia, importantă ctitorie a lui Mircea cel Bătrîn. 0 1799 - Moare la Paris Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais, dramaturg, om de acțiune și de afaceri francez, care a atras atenția epocii printr-o carieră bogată în intrigi, scandaluri, publicitate și procese. Inventează un sistem de ceasornicărie, un altul pentru utilizarea harfei; este profesor de muzică al fiicelor lui Ludovic al XV-lea. Din creația sa dramatică amintim: „Eugénie", „Bărbierul din Sevilla“ și „Nunta lui Figaro“, acestea din urmă devenite celebre și prin intermediul operelor cu același nume ale lui Rossini și, respectiv, Mozart. 0 1804 - Napoleon Bonaparte este proclamat împărat al francezilor, sub numele de Napoleon I. 0 1845 - M. Kogălniceanu publică la Iași „Letopisețul Țării Moldovei“, în 3 volume, reprezentând prima editare a cronicilor lui Miron Costin, Grigore Ureche și Ion Neculce. 0 1872 - S-a născut Bertrand Russell, filosof și logician englez; a avut o contribuție importantă la ‘ dezvoltarea logicii simbolice, elaborînd „teoria tipurilor“. 1. 0 1894 - S-a născut compozitorul român Filip Lazăr. 0 1909 - A murit compozitorul spaniol Isaac Albeniz. 0 1911 - A murit, la Viena, compozitorul austriac Gustav Mahler. 19 mai 0 1649 - Este proclamată forma republicană de conducere a Angliei (sub numele de Commonwealth), în cadrul căreia puterea este exercitată, de fapt, de armata condusă de O. Cromwell; monarhia și Camera Lorzilor au fost abolite. 0 1858 - La Grădinari, jud. Caraș-Severin, în apropiere de Oravița, cade un meteorit în stare incandescentă, avînd greutatea de 570 kg. în jurul punctului de cădere, iarba a fost complet carbonizată. 0 1859 - S-a născut la Burnley, lîngă Melbourne, Nellie Melba, soprană australiană de renume mondial. 0 1897 - S-a născut la Milano violoncelistul Enrico Mainardi. 0 1919 - S-a născut renumitul cîntăreț de operă bulgar Boris Cristofi. 0 1932 - în România se organizează Institutul Superior de Educație Fizică. La Biblioteca județeană „I. Gh. Bibicescu“ din Drobeta Turnu Severin a avut loc, ieri, lansarea cărții „Voi n-ați fost cu noi în celule“ de Ion Gheorgheosu. Este vorba de o carte-document, o carteconfesiune, în care profesorul, poetul și senatorul de Mehedinți Mihai Buracu și Gheorghe Delurințu depun mărturie despre torturile îndurate în închisorile comuniste. Reținem una din confesiunile lui Mihai Buracu: „Mi-aș fi luat viața, dar îmi dau seama acum că nu torționarii, ci Dumnezeu m-a împiedicat să comit păcatul capital și aceasta pentru a depune și eu mărturie pentru tot ce am îndurat în anii tinereții și în infernul concentraționar comunist“. « Eugen MĂICĂNEANU „Voi n-ați fost cu noi în celule“ calendar creștin SFÎNTHL HVTtNK PHTEKHIE O dată cu sfîrșitul dinastiei Constantiniene (ultimul său reprezentant fiind Iulian Apostatul, 361-363 d.Hr.) începe, prin împăratul Iovian (363-364 d.Hr.) Roman o nouă perioadă în care era interzis să fie cineva creștin, iar orice dregător putea ucide un creștin fără nici o răspundere. Sfîntul Patrichie era episcop creștin în orașul Bursa, situat în nord-vestul Turciei la cîțiva kilometri de țărmul Mării Marmara, în acest oraș, ce era situat în ținutul Bitiniei, unde se găseau izvoare cu ape fierbinți, unde mulțime de bolnavi venea să se tămăduiască, stăpînirea romană construise o capiște (templu păgîn) și o statuie a lui Esculap (Asculapius, zeul medicinii). Cei care se tămăduiau aici de suferințe fizice prin tratarea cu apele geotermale, erau obligați să meargă și în capiștea idolilor, unde să lase un semn de închinăciune. în acea perioadă, s-a întîmplat ca însuși guvernatorul roman al Bitiniei, Iuliu, să fie vindecat prin tratamentul cu aceste ape geotermale. Acesta, după ce a adus jertfă de închinare către Esculap, mulțumind astfel pentru vindecarea sa, a socotit să silească și pe creștini spre a aduce închinăciune de mulțumiri idolului. Astfel, a ajuns episcopul Patrichie în fața guvernatorului, care i-a poruncit să se lepede de Hristos și să mărturisească puterea zeului Esculap. Patrichie răspunde cu îndrăzneală, arătîndu-i guvernatorului Iuliu, cît de deșartă este credința lui într-un zeu fără de viață, înfățișîndu-i totodată adevăratele pricini ale tămăduirilor, ce se săvirșesc cu aceste ap, pe care Iisus Hristos, Dumnezeu cel viu, le-a făcut pentru binele oamenilor atunci cînd a zidit lumea. Mînuindu-se, guvernatorul replică: „Dacă te-aș arunca în mijlocul acestor ape fierbinți, pedepsind îndrăzneala ta de a defăima pe zei, crezi, oare, că Hristos al tău te va scăpa de la pierzanie?“ Patrichie răspunde: „Hristos poate să-mi păzească viața în mijlocul acestor ape, dar poate să mi-o și ridice. Nici un fir de păr din capul oamenilor nu se clintește fără știrea Lui.“ Urmare acestor cuvinte episcopul este aruncat în mijlocul apelor ce clocoteau, de unde ieșind nevătămat, mărturisește cu și mai mare tărie pe Iisus Hristos Dumnezeu Adevărat. Drept aceea, în acea zi de 19 mai a anului 363 d.Hr. atît episcopului Patrichie cît și celor trei preoți ce-l însoțeau: Acachie, Menandru și Polien li s-au retezat capetele cu toporul. Dumnezeului nostru Slavă , Dr. IORDACHE Mihai-Dorin Geografia, la cotele reformei La Școala Normală „Ștefan Velovan“ din Craiova se desfășoară, sîmbătă, 18 mai, simpozionul „Prezent și perspective în geografia Olteniei și în învățămîntul geografic, în lumina reformei“, susținut de Societatea de Geografie, filiala Dolj și de Inspectoratul Școlar Dolj, în organizarea școlii gazdă și a Școlilor nr. 32 și 18. urmînd ideile unor mari înaintași ca George Vîlsan și Simion Mehedinți, cadrele didactice și cercetătorii de azi abordează, în cadrul lucrărilor, îndeosebi aspecte ale geografiei Olteniei, precum: „Punctul fosilifer Podari“, „Aspecte ale reliefului din zona de confluență Motru-Jiu“, „Riscuri naturale și tehnogene în Cîmpia Olteniei“, „Preocupări și tendințe actuale în protecția mediului și perimetrul geografic al județului Dolj în contextul Legii protecției mediului nr. 137/1995“ etc. Un remarcabil moment îl constituie întîlnirea cu Teodor Negoiță, care, sub genericul „Aventură la Polul Nord“, prezintă expediția pe care a întreprins-o în depărtările albe ale Terrei; în același context, prof. Mircea Preda, inspector școlar de specialitate, prezintă revista „Orizonturi geografice“ nr. 2, editată de filiala geografilor doljeni. Simpozionul este coordonat de prof. univ. dr. Alexandru Șchiopu și conf. univ. dr. Neculai Aur, ambii de la Universitatea craioveană, oferind noi motivații ale studierii acestei pasionante discipline în școli. • Florea MIU z - 359 / sîmbătă-duminică, 18-19 mai 1996 Copiii și problemele lor Inspectoratul Școlar Dolj a realizat un schimb de experiență, gen cerc metodic, cu cadrele didactice din cele opt cluburi doljene ale copiilor, desfășurat la Clubul Copiilor Băilești, pe tema „Forme și modalități de educare a copiilor ce participă la activitățile cluburilor, pentru dezvoltarea personalității acestora“. „Dezbaterile au fost urmate de activități practice în ateliere și laboratoare, dovedindu-se utile pentru înțelegerea psihologiei celor mici“, a precizat prof. Constantin Marcu, inspector școlar cu probleme educative. • M. FLORIN Teodor Negoiță s-a născut în comuna Sascut, județul Bacău. Are 49 de ani, este inginer chimist și este căsătorit. A lucrat în producție și în cercetare-proiectare. După 10 ani de cercetare în speologie, a scris cartea „Solitar în lumea subterană“, carte ce tratează contactul dintre om și peșteră. în prezent este directorul „Programului românesc de cercetări polare“. Incepînd cu anul 1990, a organizat și condus cinci expediții românești în zonele polare, la care au participat 14 cercetători români. Zonele cercetate au fost: Arhipelagul Svalbard - Norvegia, nordul extrem al Canadei, nord-vestul Groenlandei. în perioada aprilie-mai 1995 a participat la o expediție internațională, cu caracter com______ plex, avînd ca punct terminus Polul Nord, pe care l-a atins la 21 aprilie 1995, ora 6.00 (ora României). Rezultatele științifice ale primelor expediții românești pe care acesta le-a organizat în Oceanul înghețat de Nord au situat România printre țările investigatoare ale acestei zone, iar noutățile științifice pe care le-a oferit, reprezintă importante contribuții la cunoașterea patrimoniului științific internațional. Prin atingerea Polului Nord, România a devenit a zecea țară care a atins vîrful planetei, această expediție numărîndu-se printre cele 18-19 care au atins Polul Nord. Această performanță a lui Tudor Negoiță a fost echivalată, în România, cu titlul mondial la schi fond. A fost desemnat maestru emerit al sportului și a primit premiul de excelență al Ministerului Tineretului și Sportului pe anul 1995. A înființa fundația „Antarctica Românească“ și „Centrul Român de Cercetări Polare“. A publicat, în țară și în străinătate, peste 50 de articole și a ținut peste 140 de conferințe. în prezent, lucrează la teme de cercetare, contracte cu Ministerul Cercetării. Primul român care a atins Polul Nord, Teodor Negoiță, a fost invitat de onoare la vernisajul expoziției de fotografie „Craioveștii și natura“, organizat vineri, 17 mai, ora 12.00, de Secția de științele naturii a Muzeului Olteniei. Au fost expuse cele mai frumoase peisaje, imortalizate de membrii cercului de turism, precum și aspecte semnificative din activitățile desfășurate de aceștia în cadrul acțiunilor de turism montan. Expoziția a fost organizată ca o pledoarie în favoarea protecției mediului și a unui turism ecologic. • Eugen TUDOR Pensionarii nu solicită favoruri sau mită, ci niște drepturi legitime CARP are 25.100 de membri cotizanți și un fond social de 510 milioane de lei. Președintele CARP, Ioan Vieșanu, apreciază: „Consider o reușită asigurarea unei asistențe medicale în mod gratuit. Aceasta se acordă prin cabinete proprii de medicină generală, oftalmologie, stomatologie. Noul sistem de compensare a medicamentelor face ca persoanele bolnave să nu-și poată procura tratamentul ridicat, în cursul lunilor martie-aprilie s-au acordat ajutoare nerambursabile în valoare de 1.900.000 de lei. Legea 3/1977 prevede ca pensia să reprezinte 70% din veniturile avute în perioada activă. Deși au avut loc 29 de indexări, s-a luat permanent din puterea de cumpărare. Putem acorda membrilor cotizanți împrumuturi ce se pot achita într-un timp destul de lung. E adevărat, sîntem la mîna guvernului, însă pensionarii nu solicită favoruri sau mită, ci niște drepturi legitime. Amînarea rezolvării problemelor pensionarilor a devenit obișnuință. Ei nu pot face presiuni asupra nimănui, cu atît mai puțin asupra autorităților, ci trebuie să se mulțumească cu ce li se oferă, adică „oferta“ guvernamentală. • Elena Mădălina VOICULESCU — zznzT r Miron Cozma admitea existența unor "relații mafiote" cu Zaher Iskandarani Liderul minerilor din Valea Jiului, Miron Cozma, a declarat, într-un interviu acordat agenției MEDIAFAX, că și-a dat sema de "natura mafiotă" a relațiilor dintre sindicatele timișorene din comerț, pe care le reprezintă, și "arabii lui Zaher Iskandarani", care au încercat să obțină controlul asupra spațiilor comerciale din Timișoara. "Convins că nu pot rezolva problemele decît în același mod mafiot, am avut, cu ceva vreme în urmă, o ieșire in Timișoara cu un grup de mineri din Valea Jiului. Au avut loc ciocniri violente cu arabii, care au luat-o pe cocoașă și s-au liniștit. Firește, ulterior, mi-am făcut o relație amicală de protecție reciprocă a oamenilor noștri cu Zaher Iskandarani", a spus Cozma. în luna februarie, șeful de atunci al IGP, Ion Pitulescu, l-a acuzat pe Miron Cozma că a intervenit, în sferele înalte ale puterii, pentru eliberarea lui Zaher Iskandarani, arestat sub acuzația de contrabandă. Miron Cozma a declarat, atunci, ziarului "Adevărul": "Am considerat că este de preferat să mă pun bine cu individul ăsta, Zaher, care are banii pe care sindicaliștii mei din comerțul timișorean nu-i au. Este în folosul lor ca, în cazul în care Zaher ar intenționa să cumpere nu știu ce spațiu în Timișoara, eu să intervin și să-i spun: «Alo! Lasă magazinul respectiv în seama sindicaliștilor mei!». Am considerat că este mai înțelept să împușc doi iepuri deodată: pe de-o parte, am rezolvat privatizarea în interesul salariaților, pe de alta, acest Zaher nu a fugit cu banii din țară." în procesul englezului John Boast au fost auiați M martor Instanța Tribunalului Oradea a audiat, vineri, doi martori în procesul englezului John Boast, acuzat că ar fi trecut ilegal peste graniță o fetiță care urma să fie adoptată în Marea Britanie. John Boast, cetățean britanic în vîrstă de 46 de ani, angajat al organizației umanitare "Great", a fost trimis în judecată sub învinuirea că, în iulie 1995, a luat-o din Spitalul pentru Copii din Oradea pe fetița Laura Varga, de 15 luni, și a trecut granița cu ea în Ungaria. De aici, Laura a fost preluată de o familie din nordul Angliei. Asistenții sociali britanici, care au descoperit-o pe Laura în locuința unei familii din comitatul Yorkshire, au reclamat cazul autorităților române. La ședința de vineri, Monica Floruț, asistentă socială la Spitalul de Copii Oradea, a declarat instanței că nu s-a ocupat de înregistrarea nașterii Laurei, deoarece nu era de competența ei, în schimb, despre acest fapt a întrebat-o pe doctorița Maria Prada, care i-a spus că fetița va fi adoptată. Al doilea martor, Edith Laczi, infirmieră la același spital, a declarat că, în ziua de 7 iulie 1995, cînd a fost externată Laura, ea a fost de serviciu. "In ziua de 7 iulie, în jurul orei 17.00, John Boast a venit la spital solicitînd externarea fetiței. El a afirmat că are toate actele, inclusiv biletul de ieșire din spital al Laurei, semnat de doctorița Prada, dar nu a spus motivul pentru care o ia pe fetiță", a declarat Laczi. Infirmiera a menționat în declarație că, pînă la ora 17,00, cînd a părăsit spitalul, o singură persoană s-a interesat de fetiță - doctorița Gabriela Miculinski. Următorul termen de judecată a fost stabilit pentru data de 20 iunie. O comună contaminată cu virusul rablei Cinci persoane au fost internate în spitalul din Iași, iar 22 se află în tratament la dispensarul comunei Tansa din acest județ, în urma infectării cu virusul rabiei. Focarul de contaminare a fost un cal mort care ar fi fost mușcat de o vulpe. Pentru prevenirea extinderii infectării, au fost luate măsuri de vaccinare a tuturor animalelor din zonă, iar cadavrul calului a fost incinerat. _________________[__ediafax]|