Gazeta de Sud, iulie 2006 (Anul 12, nr. 3458-3483)

2006-07-24 / nr. 3477

4 I Legea, încalcata la centru Șantierul nimănui. Așa pot fi considerate lucrările de modernizare de aproape 300 de miliarde de lei din centru, care au dat peste cap atât viața locuitorilor din zonă și a trecătorilor, cât și bugetul Craiovei, în loc să vegheze la respectarea normelor de siguranță, astfel încât trecătorii să nu-și rupă gâtul în gropile care se cască la fiecare pas, autoritățile spun că nu au cadru legal pentru a-i verifica pe constructori. Paradoxal însă, tocmai legile pe care le invocă le obligă să facă acest lucru, ceea ce înseamnă că responsabilii ori mint cu nerușinare, ori sunt incompetenți. Până când aceștia se vor dumini care le sunt obligațiile, craiovenii care circulă prin centru ar trebui să se uite de două ori înainte de a face vreun pas greșit. pagina 3 Centrul Craiovei, capcană pentru contribuabili Locuitorii din 18 județe, printre care Dolj, Mehedinți și Olt, se vor topi de căldură începând de astăzi și până joi seară, a atenționat iezi Ministerul Mediului. Temperaturile vor ajunge la 35 de grade Celsius, la umbră. Potrivit meteorologilor, nici noaptea nu vom scăpa de căldura sufocantă, deoarece temperaturile nu vor coborî sub 20 de grade. Autoritățile recomandă evitarea expunerii la soare și folosirea de mijloace de protecție, consumul a patru litri de apă pe zi și alimentație săracă în grăsimi. Evitați excesul de cafea, consumul de alcool, faceți dușuri frecvente la temperatură moderată. Se mai recomandă evitarea eforturilor fizice susținute în miezul zilei, iar activitățile în care nu se pot asigura condiții de microclimat corespunzătoare să se desfășoare dimineața și seara. Angajaților trebuie să li se distribuie cantități suficiente de apă minerală. De asemenea, trenurile vor circula cu viteză redusă în perioada de caniculă, fapt care determină întârzieri față de graficul de circulație. Ministrul agriculturii, Gheorghe Flutur, i-a avertizat pe proprietarii de păduri că pericolul de incendiu este mare și le-a cerut să ia măsri preventive. (F.L.) Caniculă până joi DIGRESIUNI Cioran a fost prea aspru când a zis că la noi vorbăria atinge nivelul demenței. Dar am putea accepta că ne place să bârfim, că nu suntem un popor taciturn, că ne atrage cancanul. Nici în anii cei mai duri, dinainte de decembrie ‘89, n-am dus lipsă de bârfe. O umbră apărută pe fața lui Ceaușescu, la televizor, era de ajuns pentru a alimenta tot felul de speculații șoptite. Și se știe că pe vremea aceea o mică bârfă se putea termina rău, datorită unui „turnător“. Totuși, această formă specială de „sociabilitate“ n-a dispărut. Era de așteptat, deci, ca, după dispariția spaimelor, să asistăm la o vertiginoasă prosperitate a bârfei. Desigur, până la un punct, bârfa are farmecul ei. Și rolul ei. Mai înveselește mizeria, mai descrețește frunți Democrația bârfei le prea încruntate de griji. E ca un fel de drog. Un antidot. O supapă împotriva plictiselii și a frustrărilor. Fiecare scandal nou a fost pentru această „supapă“ ca paiele puse pe foc. Și trebuie să recunoaștem că de scandaluri nu ducem lipsă. Ele s-au repetat cu frecvența cu care valurile mătură nisipul pe plajă, la mare, când marea e agitată. Numai în ultima săptămână am avut parte de două scandaluri. • Ultimul dintre ele, cel al dispariției lui Omar Hayssam, fiind chiar un megascandal. Mai întâi, mica, dar virulenta grupare anti-Tăriceanu din Partidul Național Liberal a ieșit din nou la atac. Consilierul prezidențial Stolojan, Mona Muscă și Valeriu Stoica au organizat o conferință de presă în care și-au etalat pretențiile. Evident, imediat s-au inflamat bârfele. S-a vorbit de „un puci“, de sfori trase de la Cotroceni, de intenția destabilizării PNL, de celebra, de-acum, luptă dintre palate. Apoi, chiar înainte de a se epuiza acest scandal, am fost anunțați că șefii principalelor trei servicii secrete românești au demisionat, deoarece Omar Hayssam, singurul personaj acuzat de terorism de la noi, nu era de găsit după ce instanța găsise de cuviință că starea lui medicală permitea judecarea în libertate. De obicei luna iulie e o perioadă de acalmie politică. Nu-mi amintesc să fi existat un asemenea vacarm în plină vară. Dar nici ce s-a întâmplat acum nu e un scandal obișnuit! Dacă el n-ar impune concluzii tragice, arătând ce proporții aiuritoare au căpătat incompetența și „ticăloșirea“ instituțiilor noastre, „episodul“ ar părea scos dintr-o comedie proastă. La ora aceasta, Omar Hayssam a devenit în România un nume la fel de cunoscut ca al lui Traian Băsescu, în atari condiții, mai poți să deplângi apetitul nostru pentru bârfă? O fi el la fel de caracteristic pentru noi cum e carnavalul din Rio pentru brazilieni sau cum e ordinea pentru nemți, dar ceea ce ar trebui deplâns acum este altceva. După șaisprezece ani, „gura lumii“ se dovedește a fi singura „instituție“ care funcționează, neîmpleticindu-se, în România! Instituțiile propriu-zise sunt fie incompetente, fie putrede. Funcționează doar pentru a produce scandaluri, cu cancanurile și speculațiile aferente. După dispariția lui de Octavian PALER Omar Hayssam, a demisionat și procurorul general al Republicii, „Gura lumii“ cere și alte demisii. Partea proastă e că plăcerea de a bârfi ajunge să-și fie suficientă sieși. Bârfim și „ne răcorim“. Oamenii mai trag, eventual, o înjurătură la adresa politicienilor care i-au decepționat. Apoi, se întorc Ig: „Ai auzit, dragă?“ Bârfa relaxează necazurile, tocește iritările, banalizează scandalurile. Uneori, se instituie comisii de anchetă care investighează, audiază, strâng dosare voluminoase, tergiversează, pentru ca, în final, să anunțe că n-au descoperit nimic. Cel puțin, până acum, aceasta s-a dovedit a fi regula. Căci democrația s-a dovedit la noi „funcțională“ doar la capitolul „bârfă“. 1 Titlurile zilei EVENIMENT/ PAGINA 2 De ce ajunge salvarea cu întârziere Medici folosiți ineficient, ambulanțe trimise la distanțe mari de Craiova, situație ce duce la pierderea de timp prețios pentru viața unui om, coordonare deficitară a cadrelor medicale, risipă de resurse sunt doar câteva din disfuncționalitățile descoperite de Autoritatea de Sănătate Publică Dolj la Serviciul de Ambulanță SOCIETATE/ PAGINA 516 școli vor fi modernizate Patru milioane RON au fost alocate Doljului pentru reabilitarea a 16 unități școlare, la suplimentarea de buget pentru Ministerul Educației SPORT/ PAGINA 18 Prea mici pentru Liga I în această săptămână, Universitatea Craiova va lua startul în prima ligă, dar echipa continuă să arate ca una de Divizia B LOTO 6/49 NOROC 5, 26, 21, 28, 48, 33 9256035 Rezultatele extragerii din 23.07.2006 Sunday Times 45.000 de români și bulgari, pe lista neagră a Angliei Guvernul britanic a întocmit o listă de 45.000 de bulgari și români aflați în legătură cu crima organizată sau văzuți ca riscuri de securitate care ar putea veni în Marea Britanie o dată cu intrarea celor două state în Uniunea Europeană, relatează Sunday Times, preluat de Reuters. Cotidianul susține că raportul emis se bazează pe un document al Ministerului de Interne care arată că guvernul britanic a întocmit un „index de avertizare“ cu bulgari sau români care au încercat în trecut să intre ilegal în Anglia sau au legături cu crima organizată. Din documente reiese că miniștrii se temeau că aceste persoane nu pot fi oprite să se stabilească în Marea Britanie și apoi să ceară beneficii. Din document mai reiese că guvernul britanic se așteaptă ca 60.000-140.000 de bulgari și români să migreze către Marea Britanie în primul an de la intrarea în UE. (V.T.) Craiova, o lună fără apă caldă Craiovenii vor rămâne fără apă caldă din ultima zi a lunii iulie, până pe 4 august. Listarea apei se datorează lucrărilor din rețeaua de distribuție a Complexului Energetic Craiova. Precizăm că un sfert din craiovenii care sunt racordați la centralele termice pe gaze nu mai beneficiază de apă caldă de câteva luni, după ce Distrigaz Sud a întrerupt furnizarea gazului necesar pentru prepararea apei. (R.M.) Agricultori. CEL MAI BUN PREȚ pentru GRAUL DE PANIFICAȚIE recolta 2006 3.50 lei/kg este loffurit de cerelcomSu PLATA se face PE LOC după recepția calitativă și cantitativă a mărfii în silozurile noastre din Județul Dolj. Persoane de contact: Doru Călinescu tel. 0744 780 087 Rodica Avram tel. 0728 286 060 Tel 0251.417 366, fax 0251.413.257, email: offlce@cerealcom.com