Gazeta de Sud, iulie 2007 (Anul 13, nr. 3763-3788)

2007-07-24 / nr. 3782

Ca în cuptor. Așa se vor simți astăzi oltenii, nevoiți să suporte temperaturi de peste 41 de grade Celsius. în premieră pentru România, județele Dolj și Olt au primit ieri avertizare cod roșu, ceea ce înseamnă că între orele 11.00 -18.00 soarele va frige mai rău decât până acum. Din această cauză, lucrul în spații deschise și programul cu publicul al instituțiilor publice sunt interzise în acest interval orar. Temperaturile ridicate vor afecta toate persoanele, chiar și pe cele sănătoase, dar cei mai expuși pericolului vor fi vârstnicii și oamenii care iau medicamente cu regularitate. Pentru a face față valului de căldură, autoritățile au anunțat că vor spori numărul ambulanțelor și al punctelor de prim ajutor. Vestea bună este că de mâine temperaturile ar putea scădea sub 40 de grade Celsius. pagina. Fântânile arteziene din centru, singura oază de răcoare pentru mulți craioveni Incendiu în cartierul Romanești . Două gospodării situate pe strada Popova, din cartierul craiovean Romanești, au fost cuprinse de flăcări ieri-seară, în jurul orei 19.00. Pompierii doljeni s-au deplasat la fața locului cu patru autospeciale pentru a stinge incendiul. Flăcările au distrus trei magazii, un garaj, în care se afla o remorcă, un adăpost pentru animale și un gard de lemn. Singura victimă a incendiului este un cal, care a fost carbonizat. Proprietarul uneia dintre locuințe îl acuză pe vecinul său că a făcut focul în magazie, iar acesta din urmă spune că nu era nimeni acasă în momentul declanșării incendiului. Polițiștii au deschis o anchetă pentru a stabili cauzele izbucnirii focului. Aidezii MARIN România este supusă unor mari chinuri climaterice. O masă de aer saharian s-a oprit deasupra Dunării spre vărsare și nu vrea să mai plece de acolo. Cum vântul nu face nimic și o masă de aer scandinav sau siberian nu vine să facă ordine, avem mari probleme. Ne sufocăm, înotăm în transpirație. Lumea iese noaptea pe străzi, pentru că în blocurile ceaușiste nu se poate sta. Zidurile înmagazinează căldură în timpul zilei și seara, când se răcorește sau ar trebui, betoanele armate, prefabricatele, bloculețele naționale, mândria industriei ante ’89, radiază căldură. Că bietul om stă sub vremi, și nu invers. Și de data asta chiar că ne-au făcut-o! Ce să mai dormi, să te odihnești ca orice om al muncii care mâine, dis-de-dimineață, fugura te înghesui pe scările tramvaielor, troleibuzelor, ca să hrănești vreun șef nevropat!... Mai bine dai buzna în stradă la miezul nopții și te plimbi cu consoarta sub clar de lună cum n-ai făcut din vremea logodnei. Și mai bine te repezi la un ochi de apă din apropiere, la un ștrand, și te arunci îmbrăcat spre deliciul curioșilor. Vânzătorii de ape minerale, de frigidere și de aer condiționat au făcut și fac averi frumusele la vremea asta. Prețurile au sărit și vor sări în continuare, dar lumea disperată se înghesuie pentru că nu mai suportă ravagiile temperaturii. Depozitele de apă s-au golit, bătrânii cad pe străzi, avemi morți și răniți ca într-o campanie militară. Ambulanțele nu fac față, spitalele, nedotate cu aer condiționat și nici cu apă sau altele, nu fac față și sunt ele însele niște imobile Cod roșu care trebuie părăsite, altfel se întâmplă dracu’ știe ce. Nici doctorii, fraierii care nu s-au cărat încă în concediu, nu stau prea bine. Temperaturile au urcat zi de zi, de la 30 - 32 spre 35 - 37 și acum au ajuns la 40 - 42. Cod roșu, o ducem bine, raportez cu onor. în schimb, ne așteaptă bucuriile toamnei românești, cum ar fi pâine mai scumpă, penurie de nutreț și altele. Nu se anunță nici o îmbunătățire a situației, nimic. O să dăm de dracul dacă o mai ține așa vreo trei-patru zile. Oficialitățile prinse la înghesuială dau mereu știri pozitive. Și dezmint pe cele rău-prevestitoare. Adică, zic ele simandicoase, mai avem o zi de răbdat și gata, am scăpat de caniculă. Prima dată era vorba că vârful va fi fost joia trecută. Și apoi va fi bine. Nu a fost bine, pentru că infernul s-a amânat pentru duminică. Acum, mai nou, marți, adică azi urmează să facem față celor mai înalte temperaturi. Și apoi de miercuri chiar vin briza oceanică, vântul răcoros, ploile și toate bucuriile... Ceea ce, evident, nu se întâmplă. Au apărut și zvonuri, și în presă, firește, că serviciile noastre speciale îngrijorate veghează să nu fim cumva prea informați. Să nu ne panicăm, să nu fim prea triști. Și să cerem apă pe stradă, să înjumătățim ziua de lucru, să rămânem acasă. De fapt, temperaturile sunt mult mai sus. Numai că administrația e prinsă iar pe picior greșit, în decembrie se mira tare de tot că vine iarna, cu viscol și zăpezi. Și vara că e mult prea cald. Că se încălzește clima, că se topește calota glaciară, că bioxidul de carbon acoperă totul. Că efectul de seră o să ne distrugă. Asta își aduc aminte iarna. Vara se gândesc, ca oamenii harnici și gospodari, la ninsoare, la sănii, la calorifere, cum să cumpere energie ieftină și din diferență să mai facă și ei un milion, două, să ducă acasă la neveste, sub formă de blănuri, căciuli și gulere... România nu e pregătită să facă față unei calamități. Ea abia își duce zilele în situații normale. Nici prea prea, nici foarte foarte. Cam atât o duc baierele. România face încă o dată proba că e la cheremul naturii. Administrația e depășită. Și nici gând să își revină. Mulți primari au fugit în concedii, fără nici un chef să se ocupe de populație. Când vor veni acasă, vom fi deja în pragul toamnei. Și atunci o să auzim bancul cu recolta bogată, cu începerea școlilor, cu euroalegeri... 1 Titlurile zilei EVENIMENT/ PAGINA 2 Pârjol în Dolj în județul Dolj au izbucnit în ultimele trei zile zeci de incendii, fiind distruse peste 200 de hectare de vegetație uscată. Vineri au fost înregistrate șapte incendii, în care au ars 52 de hectare de miriște, sâmbătă - nouă incendii, care au mistuit 92 de hectare de vegetație uscată. în cursul zilei de duminică s-au înregistrat 13 incendii, fiind arse 60 de hectare de miriște. Ieri, localitatea doljeană Podari era acoperită de un nor de fum, după ce o groapă de gunoi s-a autoaprins SOCIETATE /PAGINA 5 Gustul banului îi gonește pe părinți de lângă copii Peste 2.000 de minori din județul Dolj au fost lăsați de părinții plecați la muncă în străinătate în grija rudelor, a asistenților maternali sau în centrele de plasament SPORT/ PAGINA 12 Mititelu vrea telefoane ascultate Cascadorii în aer, lupte corp la corp cu muntele, atacuri armate și răpiri. Citiți în ediția de miercuri un amplu reportaj despre experiența a doi jurnaliști de la Gazeta de Sud într-un teatru de operații. Silicoane la Iași 9 pentru muncă In Italia Moldovencele au luat cu asalt clinica de chirurgie plastică a Spitalului „Sf. loan“ din Iași cu intenția declarată de a-și mări bustul pentru obținerea unei slujbe mai bune în Italia. Conform dr. Andrei Lazăr, în ultimele două luni s-au înregistrat peste 30 de cazuri, prețurile la Iași fiind de două-trei ori mai mici decât la clinicile italiene. „Majoritatea sunt tinere care au deja un loc de muncă în Italia, dar vor o slujbă mai bună. Acolo se pune un mare accent pe aspectul fizic“, a declarat, contactat telefonic,, dr. Andrei Lazăr. Acesta a adăugat că un implant siliconic costă între 2.000 și 2.500 de euro, față de prețurile practicate în Italia, care se ridică la peste 5.000 de euro. Newsln GAZETA de SUD Am deschis un nou birou de publicitate! r Balș, Casa Tineretului (Str. Nicolae Bălcescu 18), etaj 1 Luni - Vineri: 9.00-17.00; Sâmbătă: 9.00 -13.00 Angajări GAZETA de SUD . Cotidian al oltenilor de pretutindeni Economist Relații la telefon 0251/413.100 Distribuitori abonamente - Lăpuș - Calea București, N.Titulescu, Rovine Vânzători volanți - Craiova . Relații la telefon 0251/412.253 De ce să te abonezi prin rețeaua de distribuție a Gazetei de Sud? i Pentru că numai așa poți citi Gazeta în fiecare zi, la cafeaua de dimineață. Sună acum la 0251/412.146 și un agent te va vizita pentru abonare în cel mai scurt timp. GAZETA de SUD . Cotidian al oltenilor de pretutindeni Ja