Gazeta de Sud, februarie 2010 (Anul 16, nr. 4550-4573)

2010-02-01 / nr. 4550

GAZ,ETA de SlD Nr. 4550 | 10+12 pagini | www.gds.ro | Luni, 1 februarie 2010 ! Preț: 1,5 lei Director: Adrian VOINEA Păzea, radarul! Șoferi, atenție la viteză, dacă nu vreți să plătiți amenzi usturătoare! Din această lună, poliția va „mirosi“ orice mașină care depășește viteza legală grație unui radar performant, care face inutile și celebrele detectoare de radar. Aparatele pot înregistra separat fiecare sens de circulație, filmează în infraroșu pe timp de noapte și acționează în regim de stand-by. Polițistul poate apăsa butonul de pornire oricând consideră că o mașină circulă cu viteză. pagin. 2 Poliția „tratează“ viteza la volan cu radare performante Comentariu Judecătorii de la înalta Curte de Casație și Justiție l-au condamnat pe 26 ianuarie pe Mircia Gutău, primarul PD-L de Vâlcea, la scor strâns, cu doi la unu. A luat trei ani și jumătate. E prima sentință cu executare într-un mare dosar de corupție, ceva rarisim în România corupților condamnați ,la închisoare cu suspendare. Doi judecători s-au pronunțat pentru condamnare, unul pentru achitare. Ce grozăvii aflăm însă despre justiție și politică din cazul Gutău, aparent banal: un primar acuzat că, în complicitate cu un viceprimar, a luat mită ca să elibereze o autorizație de construcție? * Până la înalta Curte, alte două instanțe îl achitaseră: Curtea de Apel Constanța - în aprilie 2009 și Tribunalul Alba - în iunie 2007. Urcând în trecut pe firul dosarului, constatăm că Gutău și-a petrecut în 2006 patru luni în arest preventiv. Altfel spus, aproape o duzină de judecători i-au prelungit de la o lună la alta marvdatul, considerând că există indicii temeinice de corupție în cazul Gutău. Frapantă este discrepanța între sentințe:Tribunalul Alba și Curtea de Apel Constanța l-au achitat pe motiv că fapta nu există. Curtea Supremă l-a trimis după zăbrele; între „fapta nu există“ și „trei ani cu executare“ pentru luare de mită se cască o prăpastie adâncă, în care cel puțin un judecător ar trebui să cadă. Or fi judecătorii independenți și nu dau socoteală pentru sentințele pronunțate, dar aici cineva a greșit cu rea-intenție. Vedem iarăși impredictibilitatea sistemului judiciar, incoerența și sentințele contradictorii care afectează credibilitatea justiției. Din acest motiv, cazul Gutău e ca un turnesol pentru justiția din România. Dar de ce ar fi Gutău, până la urmă, un primar de provincie, un mare dosar de corupție; în primul rând, vorbim de un om politic susținut masiv la vârful PD-L; în 2006, când procurorii DNA l-au reținut, partidul l-a exclus în primă fază, dar l-a recuperat repede. La Vâlcea, l-au susținut inclusiv mobilizând partidul în stradă. La alegerile locale din 2008, toată floarea partidului a urcat pe scena Sălii Sporturilor din Vâlcea să-și susțină coruptul: Emil Boc, Adriean Videanu, Elena Udrea, Vasile Blaga. Gutău a câștigat al doilea mandat din primul tur, cu 75%, în ciuda reputației sale de baron local corupt. Primarul de Vâlcea mai avea un dosar la DNA, tot de corupție, fiind trimis în judecată pe 12 februarie 2009 în alt dosar. PD-L decontează azi indulgența exagerată pe linie politică acordată penalilor din partid. Din acest motiv, cazul Gutău era un reflector aprins deasupra PD-L. înalta Curte transmite un prim mesaj pozitiv pronunțând, în sfârșit, o condamnare cu executare într-un dosar de mare corupție. Ca să-și schimbe însă imaginea de frânări în lupta anticorupție, judecătorii Curții Supreme mai au serios de muncit. N-au trecut testul cu dosarul Gutău. E doar un caz individual. Vom vedea ce se întâmplă în dosarele Copos, Năstase, Mitrea, Voiculescu, Becali, Păcuraru, cu toții foști miniștri uitați prin arhivele instanțelor. Din acest motiv, cazul Gutău e doar un semnal încurajator, judecătorii merită aplaudați, dar suntem abia la început. * Comisia Europeană a criticat aspru înalta Curte de Casație și Justiție în ultimul raport de monitorizare. Judecătorii ÎCCJ par să se teamă de marile dosare de corupție și fac orice să scape de ele. O duzină de cauze cu foști miniștri așteaptă de ani de zile judecata, în unele, cum e dosarul Copos, judecătorii n-au mișcat un deget de peste trei ani, aspect consemnat explicit în raport. Cele mai multe s-au plimbat între instanță și Parchet sau se amână la nesfârșit; în altele, puține, judecătorii au pronunțat sentințe foarte discutabile. Pe fostul director Romsilva l-au achitat, deși rechizitoriul DNA proba în mod convingător că avem de-a face cu un caz de corupție. Din acest motiv, cazul Gutău e o notă proastă pentru ceilalți judecători indulgenți, fricoși sau corupți. * E posibil ca dosarul să fi ajuns pe mâna unor judecători onești, rara avis în marea de „negustori“, cum li se mai zice celor 120 de judecători de la înalta Curte. La fel cum este posibil să avem de-a face cu o sentință care-i pica la fix unui judecător aspirant la funcția de președinte al înaltei Curți de Casație și Justiție. Unul dintre cei trei judecători care s-au pronunțat pentru condamnare în cazul Gutău se numește Livia Doina Stanciu și și-a depus candidatura la CSM pentru funcția de președinte al ICCJ. Pare să fie magistratul cu cele mai mari șanse dintre cei cinci care și-au depus candidatura la șefia instanței supreme. Stanciu se bucură de o bună reputație, iar condamnarea primarului PD-L îi netezește drumul către șefia înaltei Curți, în cazul în care va trece de filtrul CSM. Iar dacă-l va trece, Traian Băsescu va fi aproape obligat s-o numească. * Din toate motivele de mai sus, cazul Gutău e doar aparent banal. Semnificațiile sale sunt cu bătaie lungă. de Dan TAPALAGA HotNews.ro Un caz de corupție aparent banal Ey Craiova.ro îti recomandă evenimentele săptămânii Scaunele 18:00 - Teatrul Național Marin Sorescu, Sala I.D. Sîrbu EURO 4,1220 USD 2,9509 sgr.AUR 102,7657 Noroc și Sănătate, Domnule! 18:30 - Teatrul Național Marin Sorescu, Sala Amza Pellea Inainteprăznuirea întâmpinării Domnului; Sf. Mc. Trifon; Sfintele Mucenițe Perpetua și Felicitas Joi, 4 februarie Paracliserul 17:00 - Teatrul Național Marin Sorescu, Sala I.D. Sîrbu Rhythm of the Dance 19:00-Teatrul Național Marin Sorescu, Sala Amza Pellea Vineri, 5 februarie Dom Juan 18:40-Teatrul Național Marin Sorescu, Sala Amza Pellea Weber & Schubert 19:00 - Filarmonica Oltenia ABONEAZA-TE CU NUMAI 17 LEI* REDUCERE 58% ECONOMISEȘTI 23 LEI Abonare și reclamații: 0251/412.146 Cotidian al plicilor de pretutindeni Bufonul (ultima reprezentație) 21:00 - Cafe-Teatru Play Sâmbătă, 6 februarie Cartea cu Apolodor 12:00 - Teatrul Liric Elena Teodorini Tiraj: 22.250 BRAT ==11 HELMAT >± dJ MATERIALE DE CONSTRUCȚII în Rovine, pe rocada, aproape de gara Bd. Decebal Nr.23 Tel: 0251410400 www.helmat.ro Palatul RSR și Restaurant Pallace Ofertă evenimente 2010 dțWvnunți, botezuri, cununii, seminarii, simpozioane) Prețuri promoționale pentru evenimente de familie începând de la 155 lei pe persoană Vă punem la dispoziție 5 locații: ► 200 persoane ► 350 persoane atocați ► 500 persoane Í ► 600 persoane ► cort profesional UIUIbJIVMUI — . 20 °/o Ofertă specială DUMINICA .aduce** Relații suplimentare la telefon: 07602448330351414250 J Titlul zilei __ ACTUALITATE / PAGINA 3 Pasaj subteran cu demolări forțate Demolarea celor două case pentru pasajul subteran ce va ajunge în strada Arieș din centrul Craiovei se anunță dificilă încă de pe acum. Proprietarii caselor, una boierească, iar cealaltă de „producție“ recentă, se dau cu greu mutați Mâine în D<l$ ,“ *«].Incredibila poveste a motociclistului paralitic La două luni după ce a primit certificat de persoană cu handicap, prin care se atestă că e paralizat, nu poate munci și are nevoie de însoțitor, un tânăr craiovean a luat examenul pentru permis de conducere a... motocicletei. Câteva luni mai târziu, aceeași comisie medicală din subordinea Consiliului Județean Dolj i-a reconfirmat calitatea de persoană cu handicap. Se întâmplă în Craiova, orașul doctoriței Valentina Goga. V_______________________________________________________ f- LOTO 6/49 37, 9, 35,1, 42, 29 VAK? NOROC 8477760 Telefon: 0725.217.917 www.tapasfood.roo351.405.361 Uf» Cumpără GAZETA de SUD ! și ești premiat la Grăsana 17:00 - Teatrul Național Marin Sorescu, Sala I.D. Sîrbu 300 Shots Night Irish Way Pub Seria câștigătoare din 30-31 ianuarie 2010 este: 000013 Ai câștigat? Sună la 0251-413.100 (în maximum 24 de ore) Duminică, 7 februarie Se Caută Un Tenor 18:30 - Teatrul Național Marin Sorescu, Sala Amza Pellea Agenda completă pe craiovi orașul începe sfre Craiova Slatina Târgu Jiu Dr. Tr. Severin -7 ° C/0 ° C -6 ° C/0 ° C -7 ° C/2 ° C -6 ° C/0 ° Ciraș Mâine, 2 februarie Miercuri, 3 februarie