Gazeta de Sud, februarie 2011 (Anul 17, nr. 4854-4877)

2011-02-01 / nr. 4854

2Î_ Bemveude-ti moare calul! 9 Ieri, fiind luni, era zi de târg în Craiova. Cum taxa auto a crescut, doljenii au dat buluc în târgul auto de la Făcăi, să vadă cum mai evoluează prețurile. Mulți dintre cei care se perindau printre vânzători erau însă doar „gură-cască“, prea puțini fiind interesați cu adevărat să cumpere o mașină. Adrian DINU Să ajungi în târgul de mașini de la marginea Craiovei nu-i lucru ușor. Trebuie să ai răbdare ca să răzbați prin puzderia de mașini parcate pe toate părțile drumului de pământ (din fericire, înghețat, că altfel ar fi fost plin de noroi) care duce acolo, în vecinătatea liniei de tren Craiova - Calafat. Răbdare, dar și foarte multă atenție, că oricând te poate „lua pe bot“ un șofer distrat, asta dacă nu te calcă vreo căruță ori nu te lovește vreun cal, mânat ca în vestul sălbatic de vreun „cowboy“ mai brunet. Ajuns la fața locului, puzderia de autoturisme cu prețuri în geam te face să te gândești că, din cauza crizei, oltenii s-au gândit să-și vândă mașinile ca să facă rost de bani. Privind însă mai atent, observi că mașinile de Dolj poți să le numeri pe degete. Mult mai multe sunt din Argeș, Olt, Vâlcea ori București, iar cei de la volan n-au deloc alura unor prăpădiți de criză. Majoritatea sunt samsari, pentru care vânzarea mașinilor este doar o afacere deosebit de bănoasă, din care nu pierde decât cumpărătorul. „Hai, tată, nu vrei o mașină ca lumea?“ Cei care țineau morțiș să-și cumpere „mașină străină“ la preț cât mai mic aveau posibilitatea să aleagă dintre zeci de modele, la sume de obicei între 1.500 și 2.000 de euro. Doar că respectivele autoturisme arătau cam obosite și erau invariabil înmatriculate în Bulgaria. „Hai, tată, nu vrei o mașină ca lumea? îți dau un Bemveu de-ți moare calu’. Seria 3, sport, înmatriculat în Bulgaria, aspirator de gagici, nu alta! Pentru tine, 2.200 de euro, că mi-ești simpatic“, încerca un tip mărunțel, dar solid, să convingă un tinerel de vreo 25 de ani care se uita lung la un BMW. „Cum e cu mașinile ăstea pe Bulgaria?“, l-a întrebat tineretul. Atunci, samsarul l-a luat de după mijloc și l-a tras deoparte, explicându-i pe îndelete că, de fapt, mașina nu e pe numele lui, ci pe al unui bulgar, care îi semnează o procură că poate să circule cu ea: „Da’ să nu-ți faci griji, că bulgarul ăsta n-o să-ți ia mașina, fiindcă nu există. E doar un nume pe niște acte“. „Cum adică?“, îl întreabă speriat potențialul client? „Cum auzi! Toate mașinile ăstea sunt așa! Te fac omu’ meu, vii la mine când îți expiră verificarea tehnică, dar 150 de euro și actele, apoi ți le aduc eu cu verificarea pe ele. Nici nu tre’ să treci granița!“, îi explica vânzătorul BMW-ului. Astfel de discuții aveau loc lângă aproape fiecare mașină înmatriculată în Bulgaria. Mai are atunci vreun rost să te întrebi de ce sunt atât de „bune“ mașinile cu numere de „Beharca“? Taxa auto, sute sau... mii de euro? Pentru cei interesați, se găseau și chilipiruri gata înmatriculate în România. Spre exemplu, un pielo autohton, din 1996, era oferit spre vânzare la 2.000 de euro, dar proprietarul era dispus să mai lase din preț câteva sute de euro, iar un Ford Mondeo din 1998 era oferit la 2.500 de euro. Prețurile erau atât de mici, iar mașinile atât de atrăgătoare că mai toată lumea care se uita la ele se întreba dacă nu-i vreo păcăleală la mijloc. Lângă ele erau expuse două VW Passat: unul din 1997, cu 3.200 de euro, iar altul din 2004, la 2.400 de euro. Nici unul nu era însă înmatriculat, iar proprietarii lor le răspundeau invariabil celor interesați că „nu știu cât e taxa de înmatriculare, cred că vreo câteva sute de euro“. „Nu cumva câteva mii?“, a întrebat unul mai dezghețat la minte. N-a primit însă răspuns... Pe următoarea alee putea fi văzută una dintre cele mai simpatice mașini: un Audi negru, turbodiesel, din 2002, pentru care proprietarul cerea 8.100 de euro. Doar cinci metri mai încolo, un alt Audi TDI și tot din 2002. Prețul era însă de 6.100 de euro. Chiar și cu 1.000 de euro puteai pleca din târg cu mașină străină. Ăsta era prețul cerut pentru un Opel Corsa sau un Renault Megane, ambele cu numere roșii. „Ce-aș mai băga-o pasta pe câmp, după iepuri...“ Cea mai privită mașină era însă o Dacie 1310 vișinie „în cinci trepte“, al cărei proprietar o lăuda că, deși e din 1992, deci se apropie de două decenii, n-are decât 26.000 de kilometri la bord. „Da’ al câtelea bord este?“, l-a întrebat, mucalit, im trecător. Altul, privind-o cu jind, îi spunea unui amic: „Cât cere pe ea? 19 milioane? Bun preț! Ce-aș mai băga-o pasta pe câmp, după iepuri...“. Vremea trecea, însă prea puțini dintre vânzătorii de mașini șiau găsit clienți. După prânz, unul câte unul, samsarii s-au urcat la volanul mașinilor lor și au plecat. Mâine vor încerca în alt târg. Prea mulți „gură-cască“ și prea puțini cumpărători prin târgul de mașini de la Făcăi Profesori universitari acuzați de plagiat Comisia de Etică a Universității din Craiova a acuzat și sancționat anul trecut cinci profesori de la două facultăți pentru că și-au însușit mai multe lucrări scrise de autori internaționali. Numărul profesorilor care au încălcat codul de etică este mult mai mare. Andreea HORCONE ......ț --- » - wk im Anul trecut, unele cadre universitare din Craiova au fost acuzate de plagiat de Comisia de etică a Universității din Craiova. Unul dintre acești profesori este dr. Marin Gavrilă, șef de lucrări la Facultatea de Inginerie în Electromecanică, Mediu și Informatică Industrială. „Dosarul privind cazul domnului șef de lucrări dr. Marin Gavrilă a fost deschis ca urmare a sesizării trimise de prof. H.L.W. Chan, Q.Q. Zhang, W.Y. Ng și C.L. Choy din Hong Kong privind plagierea unei lucrări publicate în prestigioasa IEEE Transactions on Dielectrics and Electrical Insulation, în aprilie 2000, prin lucrarea cu exact același titlu publicată în revista Metalurgia în mai 2009. Din analiza celor două materiale, s-a constatat proporția de 100% a plagierii, diferențele între referințele bibliografice fiind minime, iar textul, formulele, figurile, tabelele și graficele identice“, se arată în raportul de activitate al Comisiei de Etică pe perioada ianuarie 2010 - ianuarie 2011. Potrivit acestuia, nu s-a luat nici o măsură administrativă, întrucât cadrul didactic și-a dat demisia pe 7 decembrie 2010. „Comisia a constatat caracterul neîntâmplător și repetat al plagierii“ Alt act de plagiat care a ajuns în atenția Comisiei a fost cel al conf. dr. ing. Marius-Constantin Popescu, cadru didactic la aceeași facultate, care a prezentat la o conferință o lucrare ce nu-i aparținea în totalitate. „Lucrările plagiate aveau mai mulți coautori și s-a stabilit responsabilitatea fiecăruia. Comisia a constatat și caracterul neîntâmplător și repetat al plagierii la domnul M.C. Popescu“, se arată în raportul de activitate al Comisiei, care a propus aplicarea sancțiunilor prevăzute de Codul de etică, inclusiv îndepărtarea din corpul didactic universitar a acestuia. La acesta s-a adăugat dosarul altui profesor (prof. ing. dr. Gh. Manolea) al facultății care a intrat în conflict cu un coleg deal său privind modul în care trebuia să fie abordat și a fost abordat cazul de plagiat al domnului conf. dr. ing. M.C. Popescu. în cazul acestuia, Comisia a considerat că este necesară corectarea atitudinii „lipsite de fermitate în tratarea cazurilor de plagiat“. Trei profesori ai Facultății de Mecanică au plagiat lucrarea unui turc Și trei profesori ai Facultății de Mecanică au ajuns în fața Comisiei de etică pentru că și-au însușit o carte scrisă de autori internaționali. „Un alt dosar este al domnilor R.C. Ivănuș (autor principal), D. Ivănuș și F. Călmuc, acuzați de plagiat de către prof. dr. ing. Adem Kurt de la Universitatea Gazi, Turcia, președinte al Societății de Tehnologia Sudurii din Turcia. Simpla comparare a textelor arată că stabilirea plagiatului este indubitabilă. Domnul R.C. Ivănuș și-a recunoscut fapta și l-a contactat pe domnul Adem Kurt pentru a-și exprima scuzele sale c*, se mai arată în raportul Comisiei. Astfel, propunerea Comisiei a fost aplicarea sancțiunilor prevăzute de Codul de etică, inclusiv îndepărtarea din corpul didactic universitar. Universității din Craiova i s-au cerut daune morale de 10.000 de lei Pentru că a considerat că a fost sancționat pe nedrept, conf. dr. ing. Marius-Constantin Popescu a contestat în instanță decizia de sancționare și a solicitat, printre altele, reintegrarea pe post cu plata salariului din urmă. Acesta nu este singurul profesor care a dat în judecată Universitatea. Conf. dr. ing. Bulucea Aida, cadru didactic la Facultatea de Inginerie în Electromecanică, Mediu și Informatică Industrială, a solicitat anularea deciziei de stopare a promovării timp de trei ani și daune morale de 10.000 de lei. în cazul acesteia, instanța de fond i-a dat deja câștig de cauză pentru că sancțiunea dată de Universitate a venit prea târziu, dar a respins cererea privind obligarea intimatei la 10.000 de lei daune morale. Decizia dată de instanța de fond este definitivă și poate fi atacată cu recurs la instanța superioră. „Până la această dată nu am primit nici o înștiințare oficială cu privire la reintegrarea pe post a conf. dr. ing. Marius-Constantin Popescu și nici cu privire la anularea deciziei luate cu privire la conf. dr. ing. Bulucea Aida“, a declarat prof. dr. ing. Sorin Enache, decanul Facultății. SEGARCEA- joi, 10 februarie, ora 17.00 Gazeta de Sud aduce autoritățile chiar sau tine în oraș. Acum ai ocazia să le vorbești autorităților, față în față, despre problemele orașului în care locuiești. Este dreptul tău să te faci auzit, este obligația lor să ia măsuri! în luna februarie. Gazeta de Sud va organiza o întâlnire între locuitorii orașului Segarcea și autoritățile locale, cu scopul stabilirii și rezolvării problemelor orașului. La întâlnire vor participa primarul orașului Segarcea și alți reprezentanți ai administrației publice. Gazeta de Sud va monitoriza rezultatele întâlnirilor și va avea grijă ca promisiunile autorităților să se transforme în fapte, prezentând măsurile luate pentru rezolvarea problemelor discutate. Data întâlnirii cu autoritățile: pi. 10 februarie, qt( VIM) Locul întâlnirii: stadina" BETA de SUS? Cotidian al oltenilor de pretutindeni EVENIMENT Sancționat pentru luare de mită Unul dintre profesorii universitari din Bănie a fost sancționat și pentru luare de mită. Este cazul șefului de lucrări dr. ing. Ion Cârstea, reclamat de mai mulți studenți că le-ar fi solicitat sume importante de bani pentru promovarea examenelor. în acest caz, Comisia a considerat că este necesară continuarea cercetării de către alte organe abilitate în acest scop. știri PSD Dolj încalcă ordinul lui Ponta Pesediștii doljeni au chiulit ieri de la protestul anti-PD-L pe care îl ordonase președintele partidului, Victor Ponta. Ieri dimineață, președintele PSD, Victor Ponta, a anunțat că în aceeași zi, la ora 15.00, vor fi pichetate toate sediile PD-L din țară, în semn de protest față de arestarea președintelui CJ Argeș, Constantin Nicolescu. „Astăzi (luni -n.r.), la ora 15.00, în toată țara, sediile PD-L vor fi pichetate de colegii noștri, pentru a cere un singur lucru, ca PD-L să nu facă exact ceea ce a făcut în Argeș, acolo unde șeful PD-L local, domnul Mircea Andrei, a cerut arestarea oamenilor și ca un semnal că PD-L trebuie să înțeleagă că nu ne putem întoarce la vremurile în care un partid decide arestarea opozanților politici“, a declarat Ponta. Ieri după-amiază, la ora 15.00, în fața sediului PD-L Dolj nu era însă nici picior de pesedist, deși partidul celor trei trandafiri își are sediul județean în aceeași clădire. Chiulul în masă pare să fi avut drept explicație faptul că președintele PSD Dolj, Ion Prioteasa, nu se afla în Craiova, astfel că nimeni nu a fost în stare să organizeze mișcarea de protest. Potrivit unor surse din MAI, forțele de ordine erau pregătite să intervină în cazul în care acest miting neautorizat ar fi avut loc în fața sediului PD-L Dolj. Adrian DINU S-a sinucis după ce și-a violat fiica Un bărbat a fost găsit mortieri lângă trecerea la nivel de cale ferată din satul Criva, localitatea Piatra-Olt, după ce a fost lovit de tren. Bucăți din corpul lui Ion Dumitru, de 38 de ani, din Criva erau împrăștiate pe o distanță de zeci de metri. Polițiștii au fost anunțați în jurul orei 9.30 de către un cetățean care trecea prin zonă că pe șinele de cale ferată se află o persoană decedată. Din primele cercetări, oamenii legii au stabilit că evenimentul feroviar s-a produs în jurul orei 4.00. „în urma verificărilor efectuate, s-a stabilit identitatea persoanei decedate, precum și faptul că, duminică seară, bărbatul a plecat de la domiciliul său, lăsând un bilet în care își exprima intenția de a se sinucide. Persoana decedată a fost transportată la morga Spitalului Județean Slatina, în vederea efectuării necropsiei“, a declarat comisar Claudia Radu, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Olt. Vineri seară, Ion Dumitru și-a violat fiica, de doar 17 ani. Bărbatul era așteptat la sediul poliției pentru declarații, dar acesta nu a mai ajuns. Soția sinucigașului a găsit un bilet de adio prin care Ion Dumitru își motiva gestul: „Sunt un criminal, nu merit să mai trăiesc“. Mama bărbatului a declarat că nu știe ce l-a determinat să-și violeze fiica. „Nu știu ce l-a împins să facă așa ceva, mai ales că era vorba de copilul lui. Mie nu a vrut să-mi recunoască tot ce a făcut, îi tot spuneam fetei să vină să stea la mine, că dormea în același pat cu el, dar nu a vrut“, a spus mama lui Ion Dumitru. Acesta recunoscuse în fața oamenilor legii că și-a violat fiica. Cosmin ȘERBAN A intrat cu mașina într-un camion Un tânăr din Craiova a fost transportat la Spitalul de Urgență Craiova, ieri după-amiază, după ce a lovit un camion cu mașina pe care o conducea pe strada Calea București din localitate. Potrivit polițiștilor de la Rutieră, Constantin Petrache, de 29 de ani, din Craiova, în timp ce conducea, ieri, în jurul orei 15.00, un autoturism Renault pe strada Calea București, în zona stației pece OMV a pierdut controlul direcției și a lovit din spate un autocamion parcat pe partea dreaptă a drumului, în urma impactului dintre cele două autovehicule, șoferul a fost rănit și transportat la Spitalul de Urgență Craiova pentru acordarea de îngrijiri medicale, în urma cercetărilor efectuate la fața locului de către polițiștii de la Rutieră, s-a stabilit că accidentul s-a produs din cauza vitezei excesive cu care circula Constantin Petrache, dar și din cauza neatenției în conducere a acestuia. Polițiștii din cadrul IPJ Dolj au comunicat că pentru „isprava“ sa, șoferul a fost sancționat cu o amendă contravențională în valoare de 603 lei. Aldezir MARIN ■HPH HRH H H H H H H H H NM MHHHMII Sechestru pe bunuri Ca să recupereze banii din taxele și impozitele locale, Primăria Potcoava a început să pună sub sechestru bunurile oamenilor. Pentru că nu au bani să plătească dările locale, oamenii din Potcoava, județul Olt s-au trezit cu angajații de la primărie că le iau bunurile din casă. Potrivit primarului Florin Mateianu, Primăria Potcoava are de recuperat câteva sute de milioane de lei, sumă ce reprezintă taxe și impozite către bugetul local, aferente ultimilor cinci ani, și care nu au fost plătite de o parte din localnici, în opinia edilului, de vină pentru această situație este și actuala guvernare. „Este tot mai greu să recuperăm acești bani. Ne-au sărăcit aștia de la PD-L. Ne iau și pielea de pe noi. Avem de recuperat aproximativ 400.000 de lei. Din acest motiv, am emis somații și am procedat la executare silită în aproximativ 200 de cazuri. Deja am confiscat de la mai multe persoane televizoare și mașini de spălat. După ce vor fi evaluate, vom începe să le valorificăm“, a declarat primarul Mateiana. Maria PĂUN ► Primești ziarul în fiecare dimineață în cutia poștală Participi automat la Tombola Abonaților dacă te abonezi prin sistemul de distribuție al Gazetei de Sud Economisești 58% față de prețul de la chioșc 58% reducere .1/412.146 TELEFON ABONARE - Pentru a participa la Tombola Abonaților, abonații prin Poșta Română trebuie să trimită dovada plății prin poștă, pe adresa redacției. Costul include și distribuția prin rețelele proprii: 0,6 RON. w întrebarea zilei la www.gds.ro1 Credeți ca Sala Polivalenta din Slatina ®A: /*’ va fi gata înaintea celei din Craiova? ^y. 31_% INCALCULATOR PERFORMANT 10x100 LEI NOI i Pref abonament: numai 17 lei