Gazeta de Sud, decembrie 2013 (Anul 19, nr. 5706-5727)

2013-12-20 / nr. 5722

LOTO 5/40 JOKER 26,9,14,29,40, 27 43,12,42,30,15+14 Rezultatele extragerilor din 19.12.2013 ADMINISTRAȚIE t Vineri, 20 decembrie 2013* Gazeta de Sud Q Olguța se plânge că presa i-a stricat reabilitarea termică Primarul Craiovei a călcat iar în străchini. Lia Olguța Vasilescu și-a dat încă o dată arama pe față ieri, în ultima ședință de consiliu local, când i-a făcut prostovani pe jurnaliștii care i-au informat pe craioveni despre hibele programului de reabilitare a blocurilor în Craiova. în loc să-și asume balivernele pe care le-a vânturat oamenilor cărora le promitea reabilitare gratis, Olguța a aruncat vina așa jurnaliștilor, deoarece aceștia au spus adevărul. Și anume, acela că mult promisa reabilitare nu este deloc gratis, ci pe bani. Valentin Tudor valentin.tudor@gds.ro Ultima ședință de consiliu local a avut de toate, un atac fără precedent al primarului Craiovei la adresa jurnaliștilor incomozi, un raport de activitate citit consilierilor, în care au fost numărate și firele de panseluțe plantate în Craiova, dar care nu a fost făcut public, precum și lai și autolaude nemăsurate. Primul lucru pentru care Olguța s-a bătut cu pumnii în piept a fost gradul de colectare a taxelor și impozitelor locale la nivelul lunii noiembrie, întrebată de consilierul Ionel Pană cum se justifică faptul că primăria are un grad de realizare a investițiilor de doar 70%, Olguța Vasilescu a explicat că acest lucru se datorează încasărilor foarte mari din taxe și impozite. „Și eu le-am reproșat acest lucru celor de la Achiziții și investiții (gradul mic de realizare a investițiilor - n.r.), dar sunt motive care nu sunt imputabile nimănui. Avem un buget cu peste zece milioane de euro peste prognoza de la începutul anului, pentru că am colectat mai bine taxele și impozitele. Când am făcut prognoza, nu ne-am așteptat că pe al treilea trimestru vom ajunge în această situație, să avem atât de mulți bani și să nu reușim să-i cheltuim. La acest lucru contribuie și procedurile de licitație, care durează și șase luni. Am avut situația în care bugetul național s-a aprobat foarte târziu, apoi am așteptat aprobarea bugetului de la Consiliul Județean, și abia prin aprilie am putut demara o mare parte din licitații. De exemplu, școlile nu au putut fi reabilitate în vacanța școlară, ci am început la sfârșitul lunii august. Dar nu trebuie să ne speriem, pentru că acești bani vor fi reportați pentru anul viitor, deci vom avea mai mulți bani pentru asfaltări, autobuze", a spus Olguța. Primarul a încercat să transforme eșecul licitației pentru achiziția celor 50 de autobuze noi promise într-un succes de răsunet. „Și faptul că licitația la autobuze s-a anulat a fost un lucru bun, pentru că anul viitor putem să prevedem mai mulți bani pentru achiziția de autobuze", a spus Olguța. După această logică, cel mai bine ar fi să anulăm toate licitațiile timp de câțiva ani, astfel încât prin 2016 să avem bani suficienți la buget. Totodată, Olguța a explicat că licitațiile întârzie și din cauza documentației stufoase, și a dat ca exemplu licitația pentru construirea parcării subterane unde, spune ea, sunt 30 de ofertanți, fiecare cu un dosar cu 400 de pagini care trebuie citite fiecare în parte. ADMINISTRATORII DE ASOCIAȚII AU ÎNCREDERE ÎN COS. NU ÎN PRIMAR Primarul Craiovei a răbufnit însă când a venit vorba despre reabilitarea termică a blocurilor din Craiova. Pe ordinea de zi a ședinței erau mai multe proiecte prin care se solicita aprobarea documentațiilor tehnice pentru blocurile supuse reabilitării. Consilierul Ionel Pană a întrebat-o pe Olguța câte blocuri și apartamente sunt în oraș, spunând că numărul de blocuri care au intrat în programul de reabilitare este foarte mic comparativ cu numărul total de blocuri existente. „Eu nu știu câte blocuri sunt în Craiova, am pus întrebarea și nu am primit nici un răspuns. Mi s-a dat o informare cu apartamentele supuse eficienței energetice. Dacă facem raportul între ce există și ce facem noi este foarte puțin. Să facem cât mai multe întâlniri cu cetățenii în cartiere, ca să le explicăm ce înseamnă aceasta, altfel cheltuim bani pentru încălzire, când cu această lucrare cheltuielile ar putea fi la jumătate și, mai ales, să le explicăm că, în viitor, costurile facturii la căldură vor crește, dată fiind situația internațională. Mi s-a spus că mulți cetățeni au reabilitat pe banii lor, fără avizul primăriei, și mi se pare anormal să nu știm acest lucru", a spus Pană. Olguța l-a trimis inițial pe consilier la Statistică, apoi s-a plâns că „un prastovan de la presă" le-a spus craiovenilor că vor plăti pentru reabilitarea termică, ceea ce este adevărat. „Tocmai a avut loc un recensământ. Bănuiesc că ei sunt mai în măsură. Ca și număr de locuințe, sunt în jur de 6.000 de blocuri dacă ar fi să le reducem pe cele de zece etaje la patru etaje. Din aceste blocuri pe care noi le-am dori toate în reabilitare termică, având în vedere că este vorba despre fonduri europene, nu am reușit decăt de la 300 de scări de bloc să strângem semnăturile. Era un ghid în care se spunea că nu se poate demara programul fără o singură semnătură. Noi am încercat cât am putut să-i convingem. Sigur, este destul de complicat, tu să vii să le spui «vrem să vă ajutăm» și să apară un prastovan de la presă care să le spună că «vine după primăria și vă supoaie, vă dă termopanele voastre jos, vă pune să plătiți și autorizația, vă și amendează că ați făcut fără autorizație". Este pe răspunderea lor, este strict problema lor, am încercat să-i ajutăm, am făcut multe conferințe de presă. Așa au dorit, așa s-a întâmplat", a spus Olguța. Apoi s-a contrazis, spunând că într-adevăr autorizațiile costă și că îi înțelege pe oameni de ce nu vor reabilitare din fonduri europene. „Cu cei care au făcut fără autorizație, eu am în continuare aceeași problemă: autorizațiile costă, ajunge la o mie de euro de apartament, e normal ca oamenii să spună «de ce să dau o mie de euro, când atât costă reabilitarea pentru toată suprafața?». Pe undeva este justificată întrebarea lor. Pe de altă parte, nu putem să le aprobăm o autorizație până nu au toate avizele necesare. Au încercat administratorii de asociații de proprietari, la audiențe, să mă convingă să-i las să reabiliteze proprietarii pe cheltuaiala lor, dar să le asigurăm partea de autorizație. Noi nu putem să le facem proiecte pentru că arhitectul nostru șef a depus ștampila, deci nimeni nu are cum să le facă acest proiect, și avem acest program pe fonduri europene de care ar trebui să beneficiem. Când o să vadă că a început acest program, în vara anului viitor, estimăm, și ne-au fost transmise documentațiile respective, este o procedură foarte complicată, care durează. Reabilitarea se va face mai repede decât documentația", a spus Olguța. Potrivit prevederilor referitoare la partea de finanțare a proiectelor de eficientizare energetică din fonduri europene, costurile reabilitării se suportă de către Asociația de Proprietari, Consiliul Local, Fondul European de Dezvoltare regională și bugetul de stat. Ca să nu rămână cu promisiunea în vânt și să aducă în proiect cât mai multe scări de bloc, primăria a anunțat că partea de cofinanțare care revine asociațiilor de proprietari o va suporta ea, urmând să-și recupereze banii treptat. GdS a fost singura publicație care a prezentat adevărul despre costurile reabilitării termice, iar primăria a negat mult timp acest adevăr: în cele din urmă, a recunoscut implicit că GdS a avut dreptate și a venit cu soluția preluării costurilor. CÂT PE CE SĂ AFLĂM MISTERUL La finalul ședinței, primarul Craiovei a citit, aproape o jumătate de oră un raport de activitate în care au fost enumerate și panseluțele plantate la fiecare sens giratoriu, numărul de termopane montate la spitalele din subordine, per ansamblu un raport din care reieșea că nu există primărie în toată țara mai destoinică decât cea din Craiova. Văzând că majoritatea consilierilor se plictisiseră ascultând șirul de cifre, Olguța le-a spus că pot citi în detaliu restul raportului tipărit. Numai că el nu a fost făcut public. GdS a solicitat o copie după acest raport din care speram să deslușim misterul prin care Olguța Vasilescu a creat 5.000 de locuri de muncă, așa cum se laudă peste tot, dar răspunsul primit de la primărie a fost că informațiile vor fi prezentate într-o conferință de presă. La anul, poate: „Noi am încercat cât am putut să-i convingem. Sigur, este destul de complicat, tu sa vii să le spui «vrem să vă ajutăm» și să apară un prastovan de la presă care să le spună că «vine după primăria și vă supoaie, vă dă termopanele voastre jos, vă pune să plătiți și autorizația»". Olcuța Vasilescu, primărița municipiului Craiova experiența dor Reducerile nu sunt cumulative valabil până la 31.12.2013 si 1P 1070 SEDUCERE pentru pensionari fi m. REDUCERE la consultație. â A 1 r lÏÏmTITÏ 1 fi Hm Tim Tm Imm NII......IC 0251 - 41.33.11 www.psoremiss.ro (d. 48392)