Gazeta literară, ianuarie-iunie 1958 (Anul 5, nr. 1-26)

1958-01-02 / nr. 1

s Voi isprăvi cel de al doilea volum de „Pasteluri“ care, spre deosebire de cel apărut de curind, va fi închinat in întregime iernii. De asemenea voi pregăti pentru tipar al doilea „Colocviu critic“ in care, în afara poeţilor noştri, va fi vorba despre ciţiva mari poeţi ai Italiei contemporane, despre Esenin şi Block, despre poezia primitivă şi despre ciţiva reprezentanţi ai mişcării poetice americane de la 1913. Va fi isprăvit şi un volum de călătorii şi poate o antologie de versuri. .Desigur, in principal voi scrie versuri pe care le voi publica in revistele noastre. Mă simt tot mai atras de existenţa oamenilor anonimi în mijlocul cărora trăiesc. Cred că sufletului lor li se va închina inspiraţia mea viitoare. A. E. Baconsky In martie 1953 va apărea la E.S.P.L.A. volumul meu de nuvele ,,Oaie şi ai săi“. Scriu o piesă intitulată „Să Pentru anul viitor definitivez un volum de poezii pentru copii. Lucrez in acelaşi timp la un roman intitulat ,,Pe muche de cutii“ şi consacrat luptei ilegale a comuniştilor din anii celui de-al doilea război mondial. Cred că voi publica, de asemenea, şi un volum de impresii culese cu prilejul călătoriei mele în Republica Populară Chineză Mihai Beniuc Voi preda nu peste multă vreme o culegere din poet’a lui Verhaeren. Pre gât et: o plachetă care va cuprinde versuri publicate în ultima vreme prin reviste și un ciclu de elegii (va fi o vagă tentă de elegie, pentru că eroul liric nu va plăti tribut nici reveriei descurajante şi nici filozofiei sterile). Pentru ,,Editura tineretului“ scriu o carte de povestiri, „Corabia amintirilor“. Voi termina în acest an piesa de evocare istorică a răscoalelor române, maghiare şi săseşti din Cetatea Braşovului. Piesa poartă titlul „Cetatea încercuită“ şi îşi plasează acţiunea in secolul al XV-lea. Nădăjduiesc să am vreme să imi aştern pe hîrtie şi impresiile din U.R.S.S. Nu vor fi nişte simple relatări, ci vor trece prin filtrul sensibilităţii liferare observaţii de tot felul prilejuite de o călătorie pe care am făcut-o în Ţara Socialismului. Radu Boureanu In cadrul Lunii curturii a apărut cea de a doua ediţie din „Cîntec de leagăn al Doncăi“ cu ilustraţiile lui I. Perahim, care va fi in librării in primele zile ale lunii ianuarie. Tot la începutul anului viitor va apare „Dialectica poeziei“ — Cintece despre cintec —, iar la 15 ianuarie va ieşi de sub tipar cu prilejul celei de a 25-a aniversări a luptelor din februarie 1933, o ediţie festivă a poemului meu „Griviţa Roşie“. Tot în primele luni ale anului va apare un amplu volum de traduceri ale versurilor mele în limba germană. Se găseşte un lucru la „Editura tineretului“ Un volumăş pentru copii: „Ce-o să fie Bondocei ?“, cu ilustraţii de Ligia Macovei şi mai spre sfirşitul anului sper să retipăresc „Cîntarea Cîntărilor“ — prima mea carte —, de astă dată cu prilejul unei aniversări personale : douăzeci de ani de la Initia ediţie. Se găsesc in fază de finisare: „Micul tratat de zoologie“, din care au apărut fragmente in publicaţiile noastre, şi cele „Trei" fabule de spus în faţa cortinei". Rarcel Breslaşu In anul viitor va apare la E.S.P.L.A. „Căderea Zeilor“, tragedie in cinci acte, in versuri. Sper că tot în cursul anului 1958, editura să tipărească traducerile mele din Tristele și Ponticele de Ovidius. Am gata o piesă de teatru in versuri, in patru acte, in centrul căreia stă războiul cu toate urmările lui nefaste pentru omenire. In cursul anului viitor imi va apare la ,,Editura tineretului" al doilea volum din cele „O mie şi una de nopţi“. Voi mai preda uneia din edituri o carte cu primind patru călătorii: „Grecia“, ,,Turcia“, „Cehoslovacia“ şi „Deşertul Gobi“. Nădăjduiesc să pot scrie în acest an o istorie a patriei, povestită pentru tineri. Am terminat 40 de poezii ; volumul nu este încă gata. Nădăjduiesc să predau „Editurii de stat pentru literatură și artă“ romanul „Fuga în Egipt“, de peste 800 de pagini, evocind criza agricolă dintre anii 1921—1931. Am propus de asemenea editurii o traducere a trilogiei lui Sophocle : Oedip rege, Oedip la Colonna şi Antigona (un vers alb). Dintre ele am terminat de curând traducerea Antigonei. Eusebiu Cantilar In anul viitor intenţionez să public două volume de poezii din călătorii şi „Aventurile unui elefant mic“, un vo mina Cassian In anul 1958 voi publica un volum de versuri originale pentru copii şi voi lucra la traducerea operelor lui A. P. Cehov in limba romină. Otilia Cazimir In anul 1958 cred că va ieşi de sub tipar monografia C. Hogaş. Lucrez şi sper să definitivez o monografie Topârceanu, un studiu despre Victor Ion Popa şi o prefaţă la ediţia de proză Vasile Alecsăndri. Const. Ciopraga Scriitorii de obicei nu se ţin de planurile pe care le fac. Aş vrea să ilustrez această afirmaţie cu exemple care mă privesc: mi-am propus să scriu o piesă de teatru şi-a ieşit un scenariu — ,,Barbu Lăutaru“ — care nu s-a turnat niciodată, din motive pe care nu le-am cunoscut nici eu. (Ministerul Culturii poate ştie mai mult). Mi-am propus să scriu un roman de actualitate şi-a ieşit un volumaş de versuri: „Pentru inima ce arde“ şi un volum de proză: „Aşa am învăţat carte“. In clipa de faţă am un lucru acelaşi roman pe care l-am început acum opt ani şi pe care Lam scris de două sau de trei ori pînă acum şi tot de atitea ori l-am aruncat la coş. Pentru mine insu mi e un semn de întrebare şi de mirare in clipa de faţă cind îmi mărturisesc planurile de viitor. Aş vrea să-mi fac mai puţine planuri, insă să apară in librării cărţi cerute şi folositoare pentru cititorii mei, cărora le urez de anul 1958 succese şi fericire. Dumitru Corbea O povestire oarecum satirică, „Taina Stolnicesei“, concepută mai întii ca un scenariu, stă să iasă de sub tipar in ianuarie la E.S.P.L.A. Pentru inuția oară o carte a mea vede lumina fără să-i fi dat personal „bunul de tipar“, atit sunt de prins de „Domnia lui Tase cel Mare“, roman la care lucrez de doi ani încoace. Sper să fac faţă angajamentului, predindu-l in ’ primăvară editurii. Tot în 1958 sunt hotărit să duc la capăt .Vacanţa cu fantome”, făgăduită „Editurii tineretului". Sergiu Dan Planurile mele pe 1958 ? E hazardat să-mi anunţ „planurile", dar, intrucit lucrez la ultimele retuşuri ale dramei „Fata şi marea“, pot s-o anunţ pe 1958. E o poveste de dragoste pe malul mării cu o fată de pescar şi... Mă mai bate gîndul să pornesc pe anul ce vine o comedie. I.am definit personajele, lumea — din imediata actualitate. Mă tem să n-o azvîrle din mers o altă piesă, neplanificată... Se mai intimplă. Ar fi prima mea comedie de lung metraj; comedii intr-un act am mai scris : „Nunta“, „In vizită" şi altele. De altfel, mi-am făgăduit ca şi in anul ce vine să scriu teatru scurt, pentru echipele culturale şi diferitele formaţii de amatori. Un titlu chiar pot să-l anunţ, va fi „Şoimul“, o piesă intr-un act din viaţa satului dobrogean. Mihail Davidoglu Abia am terminat o piesă de teatru cu tema păcii : „Drumul fericirii“. Am încercat să arăt in această piesă, care înfăţişează viaţa şi munca constructorilor dintr-o ţară a socialismului, ceea ce ar putea să aducă un eventual război. Acum intenţionez să scriu proză. O nuvelă amplă sau un roman mic, nu ştiu exact ce va fi, despre evoluţia ştiinţei ca temelia cea mai adevărată a fericirii omeneşti. Nu va fi nici o lucrare de ştiinţă popularizată, nici o lucrare pentru copii. Va fi... ceea ce se va vedea. Şi, mai tirziu, intenţionez să scriu două piese de teatru, care nu ştiu dacă vor fi gata in anul următor. Subiectul lor rămîne deocamdată secret... Lucia Demetrius Vor apare în 1958 , „Odă pămîntului meu“, poem care trebuia să apară in cinstea celei de a 10-a aniversări a Republicii, şi care apare abia în ianuarie 1958, prin bunăvoinţa „Editurii tineretului“. Un volum de versuri in Editura M.F.A. Două scenarii de filme: „Legea singurătăţii“ şi „Tinereţe fără bătrîneţe“. 100 epigrame de Marţial. Traducerea unor ,,Povestiri extraordinare" de Edgar Allan Poe. Mihu Dragomir Intenţionez să scriu, aşa cum am arătat în „Cronică de familie“ „istoria oamenilor care erau in floarea vîrstei şi tineri in ţara asta la jumătatea secolului al XX-lea ; ea va face obiectul unei colecţii de In curind îmi va apare o antologie a poeziei românişti in limba maghiară, tipărită la E.S.P.L.A. Tg. Mureş. In curs de elaborare, unele, altele de publicare, am următoarele volume : In limba maghiară un volum de tălmăciri din Coşbuc, un volum de poezii alese, de Mihai Benitte, va apare la Budapesta şi la E.S.P.L.A. Tg. Mureş. Menţionez că sub tipar am la E.S.P.L.A. şi un volum de tălmăciri in limba germană din poeziile lui Eminescu, cit şi unul de traduceri din Puşkin, cuprinzînd aproximativ 60 de poezii. Franyo Zoltán Dacă ziua ar avea şaptezeci de ceasuri şi dacă o mie de lucruri terestre nu m-ar smulge mereu de la masa de lucru ! Nădăjduiesc totuşi să apar anul acesta in librării cu o confesiune împotriva războiului, iar pe scenă cu o nouă piesă de teatru — inspirată de astă dată din problemele actualităţii. Laurenţiu Fulga Am promis anul trecut să scriu unele micromonografii. Nu le-am scris. N-aduce anul.. . fac săptăminal la „România liberă“,cronică literară. Am să continui a scrie cronici şi am să încerc şi micromonografiile poeţilor contemporani. Deşi nu-aduce anul.. Paul Georgescu Intenţionez să public, spre sfirşitul lui 1958, un volum de versuri care să cuprindă poeziile scrise in ultimul an , vor intra aici ciclurile despre 1907, despre Leningrad, precum şi altele de inspiraţie diversă. Aurel Gurghianu Lucrez la o povestire de proporţii mai mari, intitulată „Omul cu părul cărunt“, inspirată din lupta partidului in anii ilegalităţii. Dumitru Ignea Planul meu de creaţie, din păcate, nu este prea vast.Am predat „Editurii de stat pentru literatură şi artă“ volumul de versuri „Certitudini“ care nădăjduiesc să apară in 1958. Se află aici strinsă recolta trudei mele din ultimii ani. Mai am in plan să scriu citeva cicluri de poeme despre oamenii Ro-ştei, desLa începutul lui 1958 va apare volumul de traduceri din Serghei Esenin. In momentul de faţă lucrez la definitivarea culegerii mele de „Versuri alese“, pe care o va tipări E.S.P.L.A. in 1958. George Lesnea Am sub tipar o povestire satirică, intitulată „Comoara turcească“, a cărei acţiune se petrece Franz Liebhardt Piesa la care lucrez („Omul care şi-a pierdut omenia“) reprezintă in primul rînd o pledoarie pentru valorile umane, atit de primejduite in epoca noastră. Spun in primul rind, deoarece plecînd de la un personaj mitic (Meşterul Manole) e firesc, aşa cum se intimplă totdeauna cu mitul, ca piesa să însumeze şi o serie de alte semnificaţii generale şi particulare. Ea pune, intre altele, problema savantului modern, cit şi pe aceea a omului care, trădîndu-şi semenii, naufragiază in vid. Lucrez de asemenea la Horia Lovinescu Lucrez in prezent la un ciclu de nuvele, a cărui temă generală este problema fericirii personale şi a realizării ei in condiţiile societăţii noastre. Ciclul va purta titlul „Fîntînile nu cer răsplată“ (care, şi titlul uneia din nuvele). Sper să termin ciclul pină In vara anului 1958. Remus Luca Ce planuri am pentru 1958 ? Aş voi să mă întorc la o veche, plăcută şi pasionantă îndeletnicire : reportajul literar. In vremea din urmă, am călătorit de la Razliv şi pînă la San Francisco , din ceţurile nordului şi pina la albastrul Mediteranei. Am văzut locuri şi oameni mulţi şi diferiţi. Am observat obiceiuri, am auzit idei, am trăit sentimente felurite, am simţit viaţa pulsind frenetic in acest frămintat şi extraordinar deceniu din a doua parte a secolului nostru. Am un sac plin cu impresii care aşteaptă să se aştearnă pe albul hirtiei. Aşteaptă in ordine şi cu răbdare, cu nădejdea că intr-o zi voi găsi timp pentru ele. Aş voi să scriu un scurt studiu cu privire la specificul artei şi conştiinţa socială . — undeva, intr-un sertar, mă aşteaptă■ un teanc de fişe care se cer transcrise. Au şi ele răbdare şi speranţa că timpul îmi va îngădui acest lucru. Aş voi să văd apărînd in romîneşte studiul lui Jean Mitry , „S. M. Eisenstein“, la a cărui traducere lucrez acum. Aş voi...un ultim „aş voi" , să am timp... George Macovescu Am poate mai multe planuri ca oricind. Se află sub tipar traducerea în limba maghiară a versurilor Magdei Csanos, un volum de Wilhelm Busch şi am terminat recent a doua ediţie lărgită din versurile lui Vlahuţă. In primul rind, vreau să scriu o carte pentru copii, conţinînd povestiri fantastice, ceea ce n-am scris pină acum, ci te va schiţe,poate o piesă, şi bineînţeles versuri. Mai traduc versurile lui Emil Isac, iar ca program minim imi propun să stau cit mai puţin in Bucureşti şi să călătoresc cît mai mult prin ţară. Erick Majtenyi Voi scrie două povestiri ample : acţiunea celei dinţii se petrece In anii războiului nedrept împotriva Uniunii Sovietice, cea de a doua este inspirată din evenimenAurel Mihale In anul viitor aş dori să scriu şi chiar să public vreo două-trei lucrări de literatură. Intre altele, o piesă in trei personaje — scrisă pentru Radu Beligan — pe care o voi preda în cîteva zile sau săptămini. Tot intre altele, o piesă de teatru vorbind despre lupta partidului comunist intre anii 1939-1940 împotriva șovinismului, intitulată „Numerus clausus“. Al. Mirodan încep anul 1958 cu două lucrări terminate : un volum de povestiri intitulat „Un păcat de şase tone“ şi un scenariu de film scris in colaborare. In anul care urmează intenţionez să termin romanul „Născut în Europa“ şi piesa de teatru „Cerul începe la etajul III“. De asemenea voi preda Studioului Bucureşti (încă în februarie) scenariul de lung metraj, scris în colaborare cu Victor Iliu, regizorul „Morii cu noroc". Scenariul se intitulează „Cocorii călătoresc fără busolă“. Francisc Munteanu In anul 1958 veţi afla ce-a păţit un erou al meu — tot din Grand — din cauza unui croitor particular şi ce-a mai „tras", săracu’, pină s-a-nsurat, că-i venise timpul... Titlul, nu vi-l spun. II veţi afla din cartea ce la mijlocul anului viitor va fi in librării. A doua carte, am să rog ,,Editura tineretului" s-o alcătuiască, stringind la un loc schiţele şi reportajele umoristice pe care, unele, le-am publicat iar altele le am la sertar. Şi dacă o fi timp (eu lucrez cu încetinitorul), o să mai dau o nuvelă la care vă spun titlul : „M-am născut sărac“ (dar nu cu duhul!). E de ajuns ? Nicuţă Tănase La începutul anului ce vine va apare la E.S.P.L.A. volumul meu de „Teatru“, cuprinzînd piesele jucate : „Familia Kovács“, „Preludiu“, „Ce iei de om eşti tu?“ şi piesa inedită .„Pe un pat de scînduri“. In ce priveşte munca mea in viitor, pot spune că am descoperit acum citeva săptămini două caiete de jurnal cu însemnări din lagărul de concentrare Kratzau in care fusesem internată. Consider că a da o formă publicabilă (lucru nu prea uşor de altfel) acestor însemnări, este o datorie a mea faţă de tovarăşele mele de detenţiune. Şi o voi face cît de curind. Ana Novak Nu peste multă vreme E.S.P.L.A. va scoate de sub tipar romanul meu „Foc în Hanul cu Tei“, apărut prima dată in 1934. Acum lucrez cu febrilitate la un roman intitulat provizoriu „De-a berbeleacul“ sau „Prăbuşiri şi înălţări“, alcătuit din două episoade: „Părruntul e plin de viermi“ şi „Plaiuri luminate“. Cartea e contractată cu „Editura tineretului" şi termenul de predare îl am in toamna anului 1958. Mai am un proiect un roman a cărui acţiune se petrece in zilele noastre. I. Peltz Zilele acestea a plecat la tipar in ,,Editura de stat pentru literatură şi artă“ romanul „Setea". Pentru anul viitor pregătesc un roman despre tineretul din zilele noastre şi un volum de nuvele. Titus Popovici In anul care vine îmi va apare la E.S.P.L.A. o culegere de nuvele, unele inedite, altele publicate in revista ,,Novii Jivoi". Ele tratează despre viaţa satului contemporan. Citez dintre titlurile cuprinse in această culegere : „întoarcerea“, „Fiul ei“, „Pînza“. Svetomir Raikov Voi publica în anul care vine volumul trei al „Scrierilor literare din trecut“. La „Editura tineretului" — colecţia „Oameni de seamă" — se află un curs de pregătire o mică monografie despre Balzac. Lucrez de asemenea la trei volume de memorii, in cuprinsul cărora va ocupa un loc important evocarea acelor scriitori şi oameni de artă pe care i-am cunoscut în ultimele trei decenii. Mă voi ocupa îndeosebi de scriitorii care au făcut parte din grupul „Vieţii romîneşti". Intenţionez, in acelaşi timp, să scot de sub tipar două lucrări ştiinţifice : „Tratatul de istorie a psihologiei“ şi „Introducere în psihologie“. Mihail Ralea in anul 1958 imi va apare la „Editura tineretului" un volum de versuri. Mai intenţionez să tipăresc şi volumul de impresii dintr-o călătorie in R. P. Mongolă intitulat „La marginea deşertului Gobi“. Aurel Rău Deoarece în 1958 am să ating un număr rotund de ani ai vieţii mele, (daţi-mi voie să păstrez discreţie asupra cifrei exacte) am pe şantierul meu cîteva opere ,jubiliare, un volum mare de versuri, conţinînd balade, snoave şi fabule ritmate; un volum de traduceri in limba germană din diferiţi poeţi ai literaturii universale şi bineînţeles şi din limba romina; un volum de proză literară din ultimii 30 de ani, cu multe surprize: un volum de povestiri gen scurt şi o comedie satirică. Alfred Margul-Sperber Am sub tipar (apar in trimestrul întii al anului 1958) — Alecsăndri „Versuri alese" — circa 7000 de versuri — tălmăciri: „Rămîi cu bine, tinereţe“, nuvele alese; „Măr de iarnă“ (volum cu poezii inedite). Voi mai publica un volum de tălmăciri din Tudor Arghezi, (Citeva mii de versuri) şi „Steaua cu cinci colţuri“ ce va cuprinde traduceri din lirica universală. Mai am in pregătire un volum de versuri. Szemler Ferenc Am terminat de curind nuvela „Urmaşii lui Noe“, care sper să apară in primele luni ale anului 1958. Tot in cursul acestui an, sper să-mi string Intr-un volum nuvelele şi povestirile mele inspirate din actualitate, care au văzut lumina tiparului in diferite publicaţii. In prezent scriu o nuvelă, intitulată „Familie unită“, Mircea Şerbănescu In cursul anului viitor nădăjduiesc să termin două volume: un roman şi un ciclu de nuvele intitulat „Ceţurile nopţii“. Amindouă volumele se inspiră din actualitate. Romanul va fi o nouă versiune a „Rădăcinilor bucuriei“, a cărui substanţă mi se pare că poate fi valorificată intr-o viziune mai realistă şi mai lucidă. In ce privește nuvelele, ele vor continua Uinta psihologică din „Izgonirea din rai“, incercind să surprindă stările de tensiune ale eroilor in momentele hotărltoare determinate de factorii soni ■ aii. Am de asemenea in pregătire un volum de eseuri ce va cuprinde analiza diferitelor aspecte ale prozei contemporane. Ieronim Şerb Lucrez in prezent la definitivarea monografiei „Viaţa lui Grigore Manolescu“, pe care vreau să il prezint ca actor, cetăţean şi, în special, ca un mare indrumător, al tineretului, scriu o piesă a cărei time se petrece intre1948—1953, intitu „Un loc sub soa. Şi, in sfîrşit, am şi vis... vreau să încep laborarea unui roman , titulat „Athenée Pallace în care să prind citea aspecte din epoca dintre cele două războaie mondiale. Tudor Şoimaru Voi termina in 1958 piesa „Esculap“, inspirată din povestea eroului mitologic care a înfruntat inima lui Jupiter ca să-i smulgă pe semenii săi bolilor şi morţii. Râvna lui are, sper, un înţeles pe care oamenii de azi o simt foarte viu : năzuinţa de a prelungi îndrăzneţ viaţa. Aş vrea să scriu de asemenea un scenariu de film — o comedie —, după cum tot pentru ecran voi pregăti o „Viaţă a lui Ştefan cel Mare“. Pe la jumătatea anului 1495 va intra in producţie scenariul, mai demult predat, „Telegrame“, după celebra schiţă a lui Caragiale. Mircea Ştefănescu In 1958 se împlinesc 25 de ani de la evenimentele din februarie 1933 , aş vrea să intim, pin această aniversare cu o plachetă intitulată „Griviţa Roşie“, care să adune citeva poeme inchinate oamenilor şi intimplărilor eroice de acum un sfert de veac. Tot la începutul anului va apare, sper, culegerea „Oameni şi dragoste“, in timp ce „Copiii cartierului“, volum neperfectat încă, va fi in librării mai tirziu, insă tot in cursul lui 1958. Un angajament pe care mi-am propus să-l realizez in anii ce vor urma, pină in 1960, e acela de a da cititorilor români întreaga operă poetică a lui Maiakovski. Aștept ca in anul 1958 să-mi apară volumul de versuri predat „Editurii de stat pentru literatură şi artă“.Cit despre versurile pe care le voi scrie in acest an, nu pot spune incă nimic... N. Tatomir Zilele trecute, am încredinţat Editurii de stat pentru literatură şi artă" traducerea în metru original a epopeii finlandeze „Kalevala“. Lucrarea ar trebui să apară in anul ce vine şi deci o bună parte din timp o voi dedica lucrărilor auxiliare pe parcursul tipăririi. Paralel, voi trasa jaloanele pentru un roman din viaţa ţărănimii, după cel de-al doilea război mondial. Iulian Vesper Un volum de nuvele „Cartea facerii“, continuind seria despre familia Varlamilor, un scenariu de film artistic de „ nu-ţi faci prăvălie cuscari “ şi lucrez la romanul „Calea negustorilor”. Eugen Barbu Nu vreau să anunţ, cum fac americanii, sputnicii mei şi apoi să nu-i pot lansa. După ce vor fi realizate, va vedea toată lumea ce proiecte am avut. Geo Bogza lum de versuri pentru copii. Petru Dumitriu are colectiviştii bănăţeni care cu fiecare zi devin mai numeroşi. Al. Jebeieanu la Timişoara. Pregătesc pe curând un volum de poezii despre viaţa de astăzi a populaţiei germane din Banat, un scenariu de film cu titlul nefixat încă. tele de la 23 August 1944, un gind la a cărui infăptuire voi lucra şi in 1958. Cicerone Theodorescu lung metraj, reportaje la zi in publicaţiile noastre şi...pictură. Petru Vintilă GAZETA LITERARĂ