Gazeta matematică și fizică: Seria B, 1964 (Anul 15, nr. 1-12)

1964-01-01 / nr. 1

Incepînd din ianuarie 1964 vor apare : Gazeta Matematică — seria В revistă pentru matematică destinată elevilor din școlile de cultură generală și tehnice, și Revista de Fizică și Chimie — seria destinată acelorași elevi. In acest mod se va obține atît o lărgire a capacității de publicare, cit și o dezvoltare a conținutului revistei de pînă în prezent. Redacția Gazetei Matematice — seria B va depune tot efortul pentru ca obiectivele publicației noastre să fie pe deplin atinse și îndeamnă pe elevi și profesori să susțină acest efort. In noua sa formă, Gazeta se sprijină în continuare, pe colaborarea prețioasă a cadrelor didactice. Cu prilejul începutului unui nou an, urăm colaboratorilor Gazetei Matematice — seria В noi succese în munca lor, o rodnică activitate la această publicație și o viață fericită. CE ESTE NOMOGRAFIA de MARIA VIDRAȘCU, Institutul Politehnic Brașov Dezvoltarea tehnicii și a altor ramuri din științele naturii, cer de cele mai multe ori efectuarea unor calcule lungi și grele, la care trebuie, uneori, să lucreze zeci și chiar sute de calculatori, ceea ce cere mult timp pentru calcul și în același timp se poate întîmpla ca unii calculatori să greșească. Tehnica și deci practica a pus problema să se găsească metode grafice cu ajutorul cărora să se poată obține, mai repede rezultatul aplicării unei relații între două sau mai multe variabile și mai ales atunci cînd o aceeași relație se aplică într-o singură zi de mai multe ori, cu diferite valori date variabilelor. Această problemă rezultată din practică, a fost pusă din necesitatea de a contribui la mărirea productivității muncii, și aceasta se poate realiza prin instrumente și mașini de calcul, tabele numerice și procedee grafice. în viitorul apropiat, mașinile de calcul electronice își vor aduce aportul lor însemnat la rezolvarea cerințelor practicii. în ultimul timp, și în special în Uniunea Sovietică, a prins rădăcini puternice, una din metodele grafice, nomografia. Nomografia, este știința calculului grafic în care cu ajutorul unor grafice numite nomograme, se pot citi rezultatele formulelor pentru care au fost construite. De altfel cuvîntul „nomografie“ își are originea în cuvintele grecești, nomos = lege și grafos = desen. Nomograma este o reprezentare grafică a unei relații între două sau mai multe variabile și permite rezolvarea numerică a relației respective, pentru diversele valori date variabilelor. O nomogramă bine executată, prezintă următoarele avantaje : a) simplifică munca, făcînd economie de timp ; b) dă rezultatul în mod rapid ; c) limitează erorile; d) evită calculele intermediare; e) pune în evidență 3