Gazeta Sibiului, 1945 (Anul 12, nr. 1-52)

1945-01-01 / nr. 1

An nou (Continuare din pagina 1) muncii biruitoare, sărutată da cinstea cerurilor va fi apa Iordanului, în care totî trebue să ne botezăm, pentru a ne curăţi şi a ne naşte întru adevăratul om. Omul cel vechiu, ros de lepra păcatelor, al minciunilor şi vicleniilor, al uneltirilor şi asupririlor sângeroase, al nemerniciilor şi măsluirilor de tot felul, trebue răstignit în sufletul nostru, pentru ca să învie, de sub stânca adevărurilor veşnice şi a dragostei deaproapelui, omul cel nou, cel care va zidi lumea mântuirii de-a pururi, a dragostei de viață la sânul de farmec al firii nemuritoare“ ... Luminiţa ce arde o nădejde în pragul Anului nou devine rug al minunei cereşti, lumina căruia va limpezi ochii pământenilor împăiăngenţi de ură şi fărădelege. Din vâlvătaia lui, care dogoreşte fără să mistuie lumea, va grăi Duhul dragostei, care clădeşte şi nu dărâmă, care rodeşte faptele poruncite de Domnul la margini de lume ... Da, anul nou, anul ce birue să fie în cerul de temelie al lumii dorită de toți, iar strădaniile noastre sincere să alcătuiască piatra din capul unghiului, pe care se va râzima casa de frumuseță şi biruință a muncii roditoare şi a dragostei curate dintre neamuri şi oameni ! An noul adu în vatra lumii, vânturate de rele, izbăvirea păcii, biruinţa dreptăţii noastre, adu lumina gândurilor sănătoase şi sănătatea muncii biruitoare şi împăciuitoare. Z. Sandu n pui şi nu la Spitalul Militar Deşi timpurile sunt nespus de grele, totuşi de Col. Dr. Traian Doicescu, şeful spitalului Militar I „Regina Mamă Elena“ din Sibiu, — adevăratul părinte al ostaşilor răniţi şi bolnavi din acest institut de sănătate — a găsit că este creştineşte şi româneşte să organizeze tradiţionala serbare a pomului de Crăciun, pentru acei ceri se găsesc pe patul de suferinţă şi departe de căminurile er. Astfel, în după mesa zilei de 24 Decemvrie (Ajunul Crăciunului), un grup de bolnavi şi osteşi răniţi ajutat de infirmierele spitalului e organizat un frumos festival de colinde, încadrat de piesa irozilor. Cu toate că timpul de pregătire a fost scurt şi deşi posibilităţile de organizare au fost reduse, bravii noştri ostaşi au prezentat asistentei şi răniţilor un program de toată splendoarea, care a stârnit edjstraţia celor prezenţi. La frumoasa serbare au luat parte d-nii: gen. Băldescu, col. Dr. Liviu Ursu, preşedintele Societeţii I Crucea Roşie Filiala Sibiu, col. Dr. Traian Doicescu, şeful spitalului, Prof. univ. O. Ghibu, col. I. G. Florescu, medicii şi ofiţerii spitalului, întreg personali sanitar şi administrativ, precum şi d-nele Fiorica col. Florescu şi Maria Odor, cât şi alte doamne de la Crucea Roşie. După terminarea programului a venit în sală Moş Crăciun, care cu blândeţea lui a împărţit daruri copilaşilor din sală, după care a trecut pe la paturile de suferinţă ale fiecărui bolnav şi rănit, distribuindu-le câte un pachet cu diferite bunătăţi. La încheerea programului, d-l col. Dr. Traian Doicescu a mulţumit tuturor acelora cari au binevoit a da din prisosul lor pentru ca în felul acesta şi iubiţii noştri osteşi reniţ! şi bolnavi se se poată bucura în seara de Crăciun de solia cerească. A mulţurmt de asemenea dlui gen. Băldescu şi celorlanfi asistenţi pentrucă eu venit in mijlocul acelora cari s’au jertfit pentru ţară şi neam. Toţi ostaşii răniţi şi bolnavii din spital au rămas fosile mulţumit de bucuria ce ni s’a făcut, facil pentru care şi-au exprimat simţămintele lor de respect faţă de comandantul spitalului, cere oboseşte zi de zi spre a aduce alinare şi sănătate bravilor noştri flăcăi aflaţi aici pentru tămăduire trupească. De vorbă cu ostaşii de pe front... Frl. Iom MidUuț, Regi. 35 Ah, pe front, ionică draga ce este de nu ne mai scrii? Noi îţi dorim An Nou fericit şi întoarcere grabnică. Nutam Rânduiala sfinjirii caselor de Bobotează în anul 1945, în parohia română unită (greco-catolică) „Sf. Vasile“ din Sibiu II (umblatul cu Sf. Cruce). Orarul este, de la ceasurile a 30 a m. până la 5 p. m. 1. Mărfi, 2 Ianuarie 1943: Străzile: Ocnei, Trg. Vinului, Piaţa Armelor, Dârsteior, Morii, Neculce, Lânei, Vaida, Şoseaua Alba-Iulia, Cârlova, Velceanu, Hannenheim, Goldiş, Bedeus, Dregalina, Poplăcii (cartier) Principele Nicolae şi Carmen Sylva. II. Miercuri, 3 ianuarie 1945: Străzile: Regele Carol I, Mihaiu I, Avram Iancu, Piaţa mică, Regele Ferdinand, Mitropoliei, Brukental, Tribunei, Parcul „Astra“, Hecht, Şeguna, Funarilor, Dealului, Crucii şi Gh. Coşbuc. III. Joi, 4 Ianuarie 1945: Străzile: Regina Maria, Hamenek, Honterus, Livezii, Gh. Lazar, Rosen,gart, Joegărului, E. Mageanu, Berăriei, Gimnasticei, n) Sării, Pescarilor, Blănarilor, Elisabeta (Guşterul) Nici cu sat, Felinarului, Zidul nou, Piaţa Fingerling , str. Fingerling, Faurului Nici cu sol, Turnului (Nici fără sat până la podul Cibin pe linia tramvaiului), Peştelui, Rosmarin, Piaţa lemnelor, străzile din jur, Centumvirilor, Kempel, Poschen, Cartierul Leciorilor, Trei Stejari, Trautenberg, Rosenauer, Friedenteis, Schullerus, Terenul Ikeli (Ioan Creangă cu străzile din jur) Gheţăriei, Cunfan şi Axente Sever (şi străzile din jur). IV. Vineri, 5 Ianuarie 1945: Străzile: Franciscani, Moşoiu, Piata Unirii, Z. Boiu, Bisericii, Partenie Cosma, Şcoala de înot, Poarta Cisnădiei, Filipescu, Mărăşti, Mărăşeşti, Oituz, Mihai Viteazul. m) Oct. Goga (cartier), Vlăhuţa, Grigorescu, Göthe, Zece Mai, Iulia Haşdeu, Turnu Roşu (cartier). t) Cartierul Nocrich, Şuluţiu, Puşcariu (cu toate străzile din jur). N. B. 1. Vor umbla cu sf. Cruce patru (4) preoţi, ca să poată fi sfinţite toate casele. 2. Străzile neamintite se încadrează la străzile amintite fiind în jurul lor şi la zilele indicate a acelor străzi. 3. Credincioşii noui, a căror adrese nu sunt anunțate la oficiul parohial, sunt rugaţi a lăsa adresele la acest ofiu pentru orientare şi mulţumirea familiilor lor. Sibiu, la 27 Decemvrie 1944. Păr. Pompeiu Onofreiu, paroh protopop-onorar Dela Sindicatul comercianţilor de fructe şi zarzavaturi din Sibiu Sindicatul comercianţilor de fructe şi zarzavaturi din Sbiu, s’a întrunit în adunare generală extraordinară, în ziua de 19 Decemvrie 1944. D-l Ioan Foamete, după deschiderea adunării a dat citire ordine de zi, după care a expus în linii largi noul proiect al pieții, înaintat Primăriei Municipiului Sibiu, care printre altele cuprinde următoarele: 1. Destinarea unui loc pentru desfacerea produselor producătorilor și revânzătorilor străini; 2. Producătorii şi revânzătorii străini să fie liberi a-şi desface mărfurile lor in orice zi şi oră, afară de zilele de târg săptămânale când au acces în Piaţa Mare; 3. Producătorii şi revânzătorii străini să fie obligaţi a-şi vinde produsele lor în detail numai la preţurile oficiale de en gros; 4. Piaţa Mică să fie destinată numai comercianţilor engrosişti şi detailişti locali; 5. Primăria Municipiului să pună la dispoziţia comercianţilor engrosişti, un apartament sau o magazie în preajma pieţei, cu o capacitate de 5—6 vagoane, pentru depozitarea de mărfuri, întucât în felul acesta s’ar uşura mult aprovizionarea pieţei; 6. Comisia de stabilire a preţurilor să fie obligată să respecte preţurile de cost ale mărfurilor şi a ţinea cont de dreptul legal de câştig. Cu acest prilej s-a constituit o comisiune, care să stea la dispoziţia organelor de control pentru a identifica elementele dubioase care fac comerţ ilicit, speculând publicul consumator şi grevând prestigiul comercianţilor cinstiţi. Proiectul a fost cu unanimitate primit. La Insistenţa adunării generale, d-l Ioan Foamete, preşedinte şi Nicolae Curebean, casierul sindicatului, au rămas şi pe mai departe în funcţiunile lor, deşi dânşii şi au dat demisiile din funcţiunile ocupate in sindicat. An Nou fericit tuturor cari poartă Încălțăminte marca 11B IELZ cc El H 9 Mei Prin ord. Primăriei Municipiului Sibiu Nr. 12.181 —1944 și prin avizul Prefecture! județului Sibiu Nr. 5059—1944, s’a fixat frizeriilor din Sibiu următorul tarif, cu începere dela 20 Decemvrie 1944: rI I. Aldicic da frizerie pentru domni . Categoria: 1. II. HI. Prețul Ras (inel, alcool, pudră).................. . 71— 51"— 42"— Tuns cu mașină....................... 120 — 85"— 60"— Tuns................................................. . . .162-110"— 89"Potrivirea părului...................................... 67-51 — 3T— Tuns barba ..................................................150 — 127 — 102"— Ras capul..................................................135 — 102 — 85"— Schampon (spălatul părului)...............135 — 108 — 85-Manteurefără lae ort htx.)...............135"— 108 — 83"— Ungerea unghiilor cu lac (pa, etc.) .40 — 35"— 30"— Compresse (apă fierbinte)................... 16-16"— Cremă.................................................... . 16 — 16"Briliantină.................................................. 16 — 16-Legat părul .............................................. 16 — 13 — 10.— II. Coafori pentru dame Categoria: 1. II. Hi. Prefu 1 Tuns...............................7% ..................186 — 162-144-Pieptenat..................................................... 67 — , 51 43 — Coafat (ondulat) părul cu apă fruletu) 237'— 1B0 — 139 — Coafat (ondulat) părul cu fierul (fuletu) 168 — 135"— 102 Schampon (spălatul părului) ..... IBB — 135 — 102"Manleure (fără lac ori hlx.)...............loP— 127"— 102 — Briliantină.................................................. 27— 10 — 13"— Ungerea unghiilor cu lac (p)a, etc.) . 40 — 35"30 — Ondulafie permanentă, cu sau fără electricitate pentru păr natural, nevopsit (ondulata permanentă propriu stea, spălatul părului după permanent, ondulafia cu apă, uscatul și pieptenatul părului)...........................1687- 1266- 827-Preturile oricăror alte servicii nespecificate mai sus și care sunt prestate în frizerii și saloanele de coafură sunt libere. I Ştiri primite din Londra arată că Rudolf Hess, fostul locţiitor al lui Htler, a înnebunit. In cursul unui acces de demenţă furioasă încercând să sară un zid, şi-a rupt piciorul. Starea lui înrăuşărindu-se, a fost transportat de la închisoarea Turnului din Londra, în provincie, unde a fost pus sub supravegherea unor specialiști. C. E. C.-ul Ii aduce la cunoştinţa clienţilor săi că, cu începere de la 1 ianuarie 1945, se reiau plăţile telegrafice între Centrala Bucureşti şi sediile sale. t