Gazeta Sporturilor, martie 1932 (nr. 1030-1038)

1932-03-01 / nr. 1030

«GAZETĂ SPORTURILOR» Lmhtine inhib hiprolar noii ecuipci C. A. p. Un trtsTseu încântăt?**« — Primiri entuziaste. — îndoială îr f irte de nesidiuri, satisfacție deplină .v după. — Nu trebuia să pierdem nici un match, !ț Clasa franceză inferioar celei române« — Standartul footbalului elvețian. — Propagandă excelentă. — Echipele rămâne vor avea căutare. Ci A- 0 a terminat turneul. Epilogul turneului: 12 matchuri jucate, 6 câștigate, 4 pierdute, 2 zile. Echipierii formației orădene s'au întors la Oradia. Zauber care i-a însoțit a sosit la București. Simpaticul eMobi»ne a ținut în curent cu diferitele etape ale turneului și imediat după ce a sosit în Capitala a venit să ne viziteze. Internaționalul e încântat de călătoria făcută. Mai expansiv ca oricând ne-a vorbit mult de turneul echipei C. A. O., rugăndu-ne să nu uităm să mulțumim conducătorilor orădeni cari au prilejuit interesanta călătorie, în care și-a îmbogățit experiența. Iată ce ne-a spus: Zauber: PRIMIRI ENTUZIASTE «Pretutindeni am fost primiți în chip entuziast. In toate orașele unde jucam, în gară ne așteptau sute de sportivi și n'a fost match care sa nu De urmat de un banchet în care se omagia în modul cel mai cald iros țara noastră. In unele orașe ca la Reims, Tours, Nissa și Montpellier au eșit în întâmpinarea noastră primarii, iar autoritățile ne-au dat recepții la cari a venit elita orașului. La Paris Racing a organizat o recepție și un banchet, să nu uit că ziarele pariziene au fost pline de atenție pentru echipa noastră. Peste tot am fost primiți cum nu ne așteptam. La Geneva asistat la match prințul Greika ministrul de externe, care s-a întreținut cu jucătorii noștri și în special cu Mikossy care de origină italiană fiind, a vorbit n italiană cu ministrul nostru. La Geneva consulul României ne-a dat un banchet la care elvețienii s’au întrecut în laude la adresa României. Un amănunt plăcut, alături de mai noastră jupau d-nii Tardieu, Paul Boncour și Sir John Simon ministrul de externe al Angliei. Maître - hotel ne spunea că cei trei bărbați politici s’au interesat de echipa noastră și isprăvile ei. SATISFACȚIE DEPLINA «In Paris și în restul Franței s’a auzit puțin de footbalul din tara noastră. Se îndoiau de valoarea noastră. Intre timp și după match, francezii arătau un entuziasm nebănuit. Publicul ne-a aclamat, iar conducătorii ne rugau să mai venim să jucăm în Franța. Pretutindeni echipa a făcut joc de școală înaltă, spectacol de football rafinat. La Reims deși învinși, am fost rugați să revenim să jucăm contra unei indemnizații aproape duble. Publicul ne-a aplaudat îndelung pretutindeni. Și să știi că francezii au un public foarte sportiv». CLASA FOOTBALLULUI FRANCEZ «Francezii au viitor în football, în prezent însă clasa noastră este net superioară celei franceze. Francezii sunt mai atletici jucați însă prin passe scurte pe pământ și cu artificii tehnici, îl surclasăm. Pentru că tehnic tactic recunosc și ei inferioritati rea. In această ordine de idei, turneul echipei C. A. O. înainte de primul Franța—România, a folosit enorm jucătorilor noștri. Știm de pe acum, tactica necesară pentru ca victoria României să fie certă». FOOTBALLUL ELVEȚIAN «Ce să-ți spun despre footballul elvețian ? Footballul practicat de străinii din Elveția e foarte bun și sa știi că atâția străini câți am întâlnit in footbalul elvețian nu mi-a fost dat să văd în nici o țară. La Geneva din 11 jucător, 10 erau străini, o societate a națiunilor în miniatură. Elvețienii «puri» practică un football rudimentar. In schimb străinii profită și au situații splendide, primesc salarii între 80 și 40.000 de lei lunar». »UNCIAM miamm\ Astăzi seara autoritățile civile și militare din Oradia, oferă un banchet echipei C. A. O., care s’a întors victorioasă din Apus. Banchetul va fi urmat de o mare recepție. Au fost invitați șefii principalilor instituții din Oradia. Ziarul nostru invitat la această sărbătorire, va fi reprezentat prin d. M. Beilis, redactorul nostru de football care a plecat aseară la Oradia. CERIRILE DE REAMATORIZ.1BE IULuiH m WIST —0000— Biroul Federal a transmis Ligei de Vest dosarul reamatorizărilor. Au rămas în acest dosar cererile jucătorilor: Schwartz, Ciolac și Bürger. Liga a fost invitată să fixeze cât mai curând termenul de discutare și sancționare a acestui dosar. Procedura va fi cât mai amplă, astfel că situația jucătorilor mai sus pomeniți, să fie lichidată cât mai curând. Se pare că imitându-i pe Schwartz, Bürger și Ciolac vor veni la București să ceară și să insiste pentru lămurirea situației lor. In preajma halonum rotund BUDAI 11 a jucat la Nissa cu O. G. C. de Nice. La luptă grea, ungurii au învins cu 4—2. Se știe că C. A. C. a învins aceiaș echipă cu 7—1. * FEDERAȚIA austriacă a luat o măsură foarte interesantă în legătură cu alcătuirea echipei naționale. Selecționarea va putea fi opozabilă și jucătorilor din echipele cari eventual ar fi ocupate — prin angajamente — în zilele de matchuri internaționale. Până acum, un jucător putea să se derobeze de la selecționare, în cazul când echipa sa avea un angajament. « 20 MARTIE, va fi o zi importantă de matchuri Internanațiale. Până în prezent sunt anunțate: Ungaria — Cehoslovacia, Austria — Italia, Franța — Elveția și Belgrad — Budapesta. TIMPUL NEFAVORABIL se menține: Majoritatea terenurilor sunt acoperite de zăpadă. Nu este exclus ca în cursul acestei săptămâni, comisia districtuală să avizeze la unele măsuri între cari și amânarea deschiderei stagiunei oficiale. « LITIGIUL F. C. Sete — Ripensia va primi în cursul sâptămânei un început de clarificare. Biuroul Federal va examina actele de la dosar și va pronunța primele sancțiuni. • MĂSURĂ pripită a suspendărei grupării C. A. C„ a provocat stupoare în cercurile footballului din Transilvania. Conducerea grupării din Oradia e contrariată de epilogul oficial al turneului care a acoperit de glorie prestigiul footballului românesc în Apus. PENTRU A EVITA concurența în organizarea matchurilor internaționale, cluburile din Arad s’au cartelat, împărțind datele disponibile în felul următor: 27 și 28 Martie: A. M. E. F. A. 23 și 21 Aprilie: Olympia. 1 și 2 Mai: Gloria C. F. R 15 și 16 Mai: A. A. C. • SECULICI și BECE, așii tiraniei din Geneva, intenționează să se întoarcă în Iugoslavia. LIGA DE SUD numără 101 cluburi, dintre care 41 au sediul la București.• UNGARIA — EGIPT s’a terminat cu rezultatul 0—0. Ungurii n’au izbutit să-și ia revanșa pentru înfrângerea de la Olympiada din 1924. • MACABI și dacoah din Cernăuți au fuzionat. Aseară a avut loc o adunare generală a grupărei Hakoah și corespondentul nostru din Cernăuți ne telegrafiază că adunarea a acceptat condițiile fuziunei. CA»TIN0UI CATRIN A SOLDAT, romanul unei fete din Alsacia Lorena, da Adrienne Thomas, în traducerea d-lui F. ADERCA, Editura «Eminescu», București, 332 pagini lei 60. S’au scris zeci de mii de pagini de război, s’au tipărit sute de scrisori de ale combatanților, s’au filmat zeci de scene de război — și în toată această formidabilă literatură a încăput și cartea Adriennei Thomas. CATRINA SOLDAT ! Succesul acestui cumplit roman, scris însă de mâna unei copile de 16 ani, a avut un succes neobicinuit. Pentru că numai în această carte omenirea a găsit glasul femeii în catastrofa mondială, strigătul unui suflet cast, făcut pentru iubire și puritate, jignit însă, terfelit, murdărit și sugrumat de brutalitatea războiului. Teancuri întregi de scrisori emoționante au fost trimise autoarei din toate părțile și nimeni nu a lăsat din mână cartea Adriennei Thomas decât zguduit de emoție și totuși purificat. Acest roman fără pereche, limpede ca și glasul care-l povestește a apărut în toate limbile civilizate și faptul că a apărut în românește atât de curând după ediția originală dovedește că avem și un gust de selecție și un public în stare să primească un astfel de dar. (Foiletonul se găsește în Adevărul din 13 Decembrie). — ijii XX.Vl———— Adunarea general a Sportului Muncitoresc Duminică a avut loc la Stadionul Muncitoresc, adunarea generală a Sportului Muncitoresc. S’a ales următorul comiet: Matei Năstăsescu, N. Iordănescu, O Crețianu, D. Georgescu, Carol Bongo, D. Vițianu, E. Aderoni, Al. Voth, D. Năstăsescu, Gh. Schwartz-Mayer, Luți Vasile, Făgăraș Ludovic. Adunarea pnerai a clubulu Yanus Er după amiază a avut loc în localul școalei primare Polizu, adunarea generală a clubului Venus. După ce s-au făcut unele modificări statutelor clubului, sa procedat la alegerea noului comitet. Au fost aleși: președinte de onoare, d. dl*.Murgescu, primarul sectorului VI, Verde, președinte, d. ing. I. Nicolaescu—Balș, vicepreședinți, d nii Gârniță și Bolton, casier d. Puiu Nicolaescu, membri d-nii: Leoveanu, Mavrescu, Stoianovici, Mircea Ionescu secretar d. El. Drughicescu. Aciuarea s’a ridicat la ora 7,30. Campionate ungar Budapesta. Ele au început matchurile pentru campionatul primei ligi profesioniste ungare. Ferencváros—Nemzeti 5-1 (8-2). Hungária—Bocskay 5—3 (0—2). învingătorii nu au reușit să recupereze decât în ultimele 10 minute când au marcat 3 goaluri. Djpest—Vasas 4—1 (0—1). Kispest—Attila 1—1 (0 1). Cartierul III—Somogy 2-0 (10). ȘTIRI SPORTUL STUDENȚESC ține adunarea generală Vineri 4 Martie la orele 20.80 în localul liceului Spiru Haret din str. Iuliană. Adunarea se va ține cu orice număr de membri. * ZECE ANI DE ACTIVITATE INTERNAȚIONALA noimii mu ímem INTERN SIANŰA RONAY Orădeanul Rónay, incontestabilul titular al echipei naționale, de la debutul ei și până în 1924 a jucat de 6 ori în echipa națională și anume de câte 2 ori contra Iugoslaviei în 1922 și 1923 (21 și 1 2) și contra Poloniei în 1922 și 1931 (1-1 și 8-2) și câteodată contra Cehoslovaciei în 1923 (0-6) și Austriei în 1921 (1-4). De o mare tehnica individuală (fci de un foarte desvoltat simț tactic, Rónay a fost un mare jucător. Actualmente, conduce înaintarea Clubului Atletic și se remarcă, deși a trecut de mult vârsta tinereței, prin loviturile sale la poartă și prin excelentul sau joc de cap. Este un exemplu rar de longevitate sportivă dar și de Viață liniștită și de antrenament metodic. SEMLER Locul său în echipa națională a fost trecut lui Semler. Timișoreanul crescut la celebra școală a Chinezului a fost o ilustrație a footballului nostru. De o activitate neobosită și dispunând de formidabile lovituri la poartă, Semler a fost realizatorul echipei noastre, în care a jucat de șase ori. A debutat contra Cehoslovaciei la Praga, în 1929, când a marcat singurul gol al echipei române (1-4). Apoi a jucat contra Bulgariei în 1925,la Sofia (4-2) unde a marcat doua goaluri. In 1926 a jucat contra Turciei (3-1) și Iugoslaviei (3-2), marcând în primul joc două goaluri, în secundul unu. In 1927 a jucat contra Iugoslaviei ( 3) și Poloniei (3-3) fără să marcheze. Dar și Rónay și Senilor au fost întrecut de actualul titular a echipei naționale. BODOLA «Duduș» este cel mai bun inSecția de football a SPORTULUI STUDENȚESC ține adunare generală Vineri 4 Martie a. c. la orele 21-30 în localul liceului Spiru Haret când se vor fortma și echipele care vor juca în campionat. Iter pe care l-a produs footballul nostru, întrunind însuflețirea și cranul lui Gula, viteza lui Deșu, tehnica lui Rónay, jocul de cap al lui Frech și lovitura la poartă a lui Semler, Bod,da a ajuna la W ani, idolul mulțimei. Jucând în mare formă toate matchniile echipei noastre din anul trecut, s-a dovedit cel mai mare realizator al footballului românesc. Echipa noastră națională are în el un element de nădejde pentru sezonul internațional ce începe. INTEM . Nu mai puțin de 14 jucători au fost distribuiți în rolul de inter dreapta și anume: Frech (Chinezul); Guga (Univ. Cluj); Strock Albert (Stăruința Oradia); Fritsch Robert (Brașovia); Holz (CI. Atelbio Timiș); Tesler Ion (Chinezul); Teleki (Chinezul); Aner (Colțea Brașov); Sepi (Chinezul); Boroș (Colțea Brașov); Deșu (U. D. R.); Ciolac (Banatul); Stanciu (Venus Buc.); Covaci (CS, Atletic Oradia); HERODOT (Va urma) _______3 Sfârșitul în numărul viitori Ante proectul diviziei naționale Consultarea ligilor Ante proectul diviziei naționale a fost întocmit. In baza mandatului dat de consiliul Federal acum trei săptămâni, secretariatul general a întocmit un ante proect al diviziei naționale. Lucrarea a fost transmisă ligilor și forurilor principale din țară, ca în tmp util să sugereze eventualele modificări interesante. ANTEPROECFUL 1. Prin intermediul unei comisiuni centrale speciale, federația organizează anual potrivit dispozițiunilor cap anterior și a normelor ce urmează, un campionat național, care poate fi dotat cu un obiect de artă. 2. Comisia campionatului național se va numi anual de Biroul Federal în ședința sa de constituire și nu va avea gestiune proprie, toate operațiile sale bănești ofectuându-se prin casieria Federației. 3. Campionatul național se dispută prin jocuri de tur și retur între 16 grupuri, împărțite în două serii de câte 8, sub denumirea de Diviziune Națională. Pentru primul an, Diviziunea Națională va fi compusă din : a) Primele două grupări clasificate în campionatele districtelor Arad, București, Cluj, Oradea și Timișoara pe anul 1931/1932. b) Primele grupări clasificate în campionatele districtelor Brașov, Ploești, Sibiu și Tg.Mureș, pe anul 1931/32. a) Două grupări cari se vor desemna de către Biuroul Federal, după terminarea campionatului național pe anul 1931/82. 4. Cele două serii din Divizia Naționala se vor alcătui prin tragere la sorți in așa fel încât într-o serie sa nu figureze doua grupări din aceiași localitate. 5. Echipele clasate primele în seriile lor vor juca un match dublu de finală (unul pe teren propriu și altul pe terenul adversarului). In caz de egalitate dă victorii și de raport de goluri, se va juca un al treilea joc decisiv, pe teren neutru. Gruparea echipei câștigătoare va purta titlul de campioana a României și va primi o dipotmă și 15 medalii de aur pentru jucători. 6. Echipele clasate ultimele în Seriile lor vor juca un match dublu de baraj. Echipa învinsă va pierde locul din Divizia Națională în beneficiul echipei campioane a ligilor pe anul respectiv și va trece de drept în prima categorie a districtului de reședință. Echipa învingătoare va juca un match de baraj dublu cu echipa clasată a doua în campionatul ligilor. Echipa învingătoare va juca în Divizia Națională iar cea învinsă in prima categorie a districtului respectiv. 7. Grupările clasificate în Divizia Națională, cari nu vor să rămână în această Diviziune au dreptul, după terminarea campionatului, să se retragă pentru anul ce urmează, fiind însă obligate să anunțe până la data de 1 Iulie Comisia Campionatului National. Aceste grupări vor fi înscrise de drept in prima divizie a districtului respectiv. In locul grupărilor retrase din Divizia Națională Biuroull Federal după propunerea O. C. N., poate introduce alte grupări din acelaș district, păstrând în acest caz ordinea clasificării lor în campionatul districtual, sau grupări din alte districte. 8. Grupările care participă la campionatul Diviziei Naționale trebuie să dispună în mod exclusiv pentru datele fixate de C. C. N., de o arenă de joc bine împrejmuită dimensiuni minime 60X1W* m, înzestrată cu tribuna și instalații confortabile. 0. Ele trebuesc să depună până la data de 1 August o garanție de 20.000 lei tn numerar. Din această garanție C. C. N. poate acoperi orice datorii survenite prin neexecutarea obligațiilor regulamentare, de către grupările deponente. Garanția în caz de consumare sau descomplectare trebuie refăcută integral în timp de zece zile sub sancțiunea suspendării automate. 1 10. In localitățile în cari se dispută jocuri de Divizie Națională nu se pot disputa decât matchuri de campionat sau amicale între grupări (din aceiași localitate) cari nu fac parte din această diviziune și cu condiția ca aceste jocuri să înceapă cel mai târziu cu două ore înainte de ora fixată matchurilor pentru divizia națională. Comisiunile Districtuale și grupările sunt răspunzătoare pentru neexecutarea strictă a dispoziției de față. 11. Dacă înaintea unui joc de Divizie Na.ionalit se dispută pe acelaș teren un joc de deschidere, în nici un caz cheltuielile de organizare a acestui joc nu vor putea fi retrase din încasările jocului de Divizie Națională. In caz de vreme rea, orice joc de deschidere poate fi interzis de 12. In caz de substituire dovedită de jucători, în afară de pierderea jocului, se va pedepsi cu suspendarea Și căpitanul echipei respective. 13. Arbitrii se vor desemna de către C. C. A., în baza cererei C. C. B. Arbitrii de linie se vor desemna de către comisiunile districtuale locale de arbitrii, în baza sesizării lor de către C. C. A. și vor fi aleși dintre arbitri de cel mai mnalt grad ai districtului, cu excepția celor făcând parte din gruparea a cărei echipă joacă. 14. Nu pot arbitra jocuri de Divizie Națională decât arbitrii federali. Lista acestora se va trimite înainte de începerea campionatului tuturor grupărilor din Divizia Națională, acordându-se un termen de 10 zile de la trimeter ©, pentru recuzare. După trecerea acestor termene dreptul de recuzare se consideră stins Pentru întregul campionat. Fără acordul prealabil în scris al , grupărilor interesate Federația nu va putea desemna pentru arbitrarea jocurilor de Divizie Națională decât arbitrii cari nu fac parte din districtele echipelor în prezență. 15. In caz de absență a arbitrului desemnat echipele nu se vor prevala de acest fapt pentru a refuza sa joace dacă, pe teren se află un arbitru de ligă sau federal care acceptă să arbitreze. In cazul când sunt prezenți mai mulți arbitrii de ligă sau federali trebuie preferat cel neutru și de grad mai mare. Dacă arbitrii de ligă sau federali prezenți fac parte din districtele sau cluburile în prezență, sortul va desemna pe cel ce urmează să arbitreze. In caz de absență a arbitrului de ligă sau federal, jocul nu se va putea disputa. Indemnitatile de deplasare ce se vor plăti uniform de către grupările organizatoare arbitrilor, se vor fixa printr-un tabel special. 16. Pentru jocurile de Divizie Națională grupările gazde sunt obligata să plătească grupărilor vizitatoare — înainte de de începerea jocului, o sumă globală stabilită în mod uniform pe tot timpul campionatului, printr-un tablou special. In cazul când jocul nu se va disputa din cauza impractibilității terenului sau din cauză de forță majoră gruparea gazdă e obligată să plătească jumătate din suma prevăzută de tablou. In ambele aceste cazuri dacă jocul se dispută sub forma de partidă amicală, gruparea gazdă e obligată să transmită grupărei vizitatoare, încasările realizate până la concurența sumei prevăzută în tablou. 17. Grupările cari urmând să joace pe teren străin își anunță în termen reglementar neprezentarea sunt obligate să plătească în termen de 10 zile grupărilor cari urmează să primească o sumă egală cu dublul indemnizației de deplasare prevăzută în tabloul special. O amendă de 2000 lei se va percepe de O. C. N. pentru fiecare neprezentare. 18. Grupările mari nu se prezintă la un match de Divizie Națională nu vor putea organiza sau disputa în ziua în care trebuiau să joace acel match, nici o zi înainte și după, nici un fel de jos public (exceptând echipele de rezervă și juniori) nici să și împrumute jucătorii pentru alt joc. 19. In cazul când o grupare din Divizia Națională nu se prezintă de trei ori sau nu plătește indemnizațiile prevăzute la art. 16, va putea fi eliminată din Divizia Națională. In acest caz gruparea eliminată nu va putea fi înscrisă — în anul următor — decât in ultima diviziune aflătoare în districtul respectiv și aceasta după achitarea tuturor obligațiunilor sale materiale. 20. C. D. N. poate delega persoane de încredere care să asiste la jocuri cu îndatorirea de a raporta asupra desfășurării jocului în general, asupra disciplinei publicului, a atitudinei conducătorilor echipelor și a jucătorilor, înainte, în timpul și după terminarea jocului. In baza rapoartelor acestora și fără altă procedură C.O. N. poate stabili culpe și pronunța pedepse.