Gazeta Sporturilor, septembrie 1932 (nr. 1104-1115)

1932-09-05 / nr. 1104

iGAZETA SPORTÖRILOR» _ Oborul e în fierbere. Mașini, tramvaie, motociclete, briști și biciclete depun cantități industriale de cetățeni, veniți să admire... *"* Ce să admire ? Cum, nu știți ? ■ Cine intră, rămâne în chip de semn de întrebare, emite priviri impregnate de o vagă nedumerire și — ici, colo — își face cruce, — Bine, frate, da' ce-i asta? — Cum, ce-i? exclamă indignat un suporter unirist, Sârmă, ce vrei să fie?! — Bine, bine, dar ce faceți cu ea? insistă cetățeanul nedumerit. O privire distrugătoare e răspunsul și suporterul unirist — toți spectatorii din tribuna oficială sunt suporteri uniriști — își continuă peregrinarea de misionar printre cetățenii cari vin mereu. — Ce vine circui Nludsxy o întreabă, interesată, o doamnă cu o pisică la gât. Dar întrebarea rămâne fără răspuns. O tânără duduie profită de o cade să facă cunoștința vecinului, nu mai puțin tânăr sublocotenent . — ? — Pardont — sărtă-mă, dar de ce au pus sârmă împrejurul arenei? Creerul interpelatului lucrează PROLOG O salvă de aplauze concentrează privirile în spațiul împrejmuit de sârmă, pe care o dâră roșie, mișcătoare, îl pătează A M. E. F. A. a pășit — rămâne de văzut dacă cu dreptul — pe prima arenă de divizie națională. Un minut mai târziu, în tricouri albastre, e rândul Unirei să recolteze exteriorizările sgoniotoase de simpatie ale celor trei tribune. Ca o logică conscintă a apariției celor două echipe, lumea așteaptă arbitrul. In materie de arbitru, terenul e invadat de o sumă de oficiali și chibiți, veniți în număr impozant, pentru a conferi o plachetă lui Steinbach. Totuși, simpaticul secretar al sambolului, Octav Luchide, reușește să ducă singur la capăt, prin intermediul unui «speach» de circumstanță, această plăcută misiune. Ceea ce aruncă o lumină interogativă asupra totalității însoțitorilor săi. Un fluerat strident îi avertizează de existența unei ieșiri: « Naghy Lajos, în cămașă albă, pantaloni albi și cu gânduri negre ! Un al doilea fluerat pune în mișcare douăzeci și două de siluete, tribuna se pregătește. d-l Nae Lucescu e contaminat, in mod subit, de ataxie locomotrice. A început... MATCHUL Arădenii atacă cu multă convingere. Vor persevera până la sfârșitul reprizei, dar fără rezultate palpabile, datorită slăbiciunei liniei de înaintare. A. M. E. F. A. obține un corner slab bătut, are ca urmare o degajare a lui Russen. Mingea ajunge la Seifert, care încearcă poarta transilvănenilor fără succes. Câteva minute mai târziu, Unirea obține un corner. Văleanu bate; mingea e respinsă de Pataki și îi revine, dar o pierde în favoarea lui Linguraru. A. M. E. F. A continuă să domine, dar suferă de o acută criză de shooteuri, ceea ce face ca toată activitatea liniei de înaintare să aibă același succes ca al unei tentative de a face găuri în apă. In schimb, Unirea Tricolor e mai norocoasă. In mim 12 Cârjan primește o minge de la Steinbach, «Fane» păcălește pe Pataki și Tsikodi are ocazia să constate ca, la București, se trage foarte tare la poartă. 1—0 pentru Unirea. Contrariați, arădenii atacă cu disperare, dar cu aceleași rezultate sterile. Intr’un târziu, Steinbach atinge mingea cu mâna în careul de pedeapsă, iar Valter îi imprimă dela 11 m. forța suficientă pentru a ajunge în plasa lui Solosi. 1 Unirea Tricolor — A.M.E.F A. Aspecte cu febrilitate. Se uită în dreapta, în stânga, tușește, își trage tunica la spate și, după o matură și profundă cugetare: — Ca să nu calce lumea pe iarbă, d-ră... Alături, simpaticul Xifando se trudește de un sfert de ceas să convingă pe o altă dudție — sunt enorm de multe — că nu e nici de cum vorba să se aducă «roata morții în Obor. In tribuna oficială, un ziarist încearcă să explice cum stau lucrurile în Uruguay. Lângă cabina jucătorilor, un spectator protestează: — Nu se vede nimic, d-lor Cine v’a pus să stricați terenul? Un macabist protestează: — Ea se vede foarte bine, și poate să joace și Macabi în Obor! Nea Nae Lucescu e radios. E singurul om pe care nu-l interesează sârma. — Ce e î n sârmă, aia e! Și se duce pentru a doua suta oară să se convingă că Robe joacă. Lângă poartă... Aplauze? In îngrăditura buclucașe sa făcut o gaură. Se strecoară niște tricouri roșii... — Aha! Va să zică, tot pentru football este? exclamă, satisfăcut, vecinul meu. Și se duce să împrăștie vestea. Primul half-time se termină asupra acestui eveniment. REPRIZA II-a In al doilea, Uniriștii iau rolul oaspeților și domină din ce în ce mai insistent. Și dacă n’au marcat mai mult, se datorește faptului că înaintarea a fost într’o continuă divergență de păreri : Seifert de o parte, Cârjan de alta, Mihai și Văleanu de niciuna, s’au întrecut în a pierde ocaziile create de o apărare extrem de hotărâtă. Totuși, Seifert trimite două bombe : ambele sunt apărate în extremis și cu mult brio de Trichodi. In min. 20, Unirea Tricolor marchează al doilea punct, prin Traian Ionescu, datorită unei greșeli a lui Csajha. Urmează o învălmășeală la poarta oborenilor . Soloși iese din poartă, nu poate reține mingea și Tolan trage înspre poarta goală. Nu vă speriați; mingea freacă bara și iese afară. Acelaș Traian Ionescu marchează a treia oară, în condițiuni similare cu precedenta-De acum, jocul e la discreția bucureștenilor. Și faptul că Seifert reușește și el să marcheze odată, este acceptat ca un fapt divers, ce trebuia, în mod natural, să se prezinte. JUCĂTORII A tout seigneur, tout honneur... Cel mai bun om de la Unirea a fost STEINBACH. Excelentul half-centru a furnizat jocul lui de întotdeauna, excelent. Totuși, o greșeală, cu o înaintare măruntă și nesigură pe minge, a practicat jocul pe sus, în fața unor adversari înalți și lipsiți de tehnică. Rezultatul a fost că nici o acțiune mai înseilată n’a fost posibilă. SOLOSI, corect. N’a prea avut ce apăra. RUSSEL mult mai sigur pe minge decât GAVAD. Ambii au constituit, totuși, un obstacol insurmontabil pentru adversari. de ROBE și-a făcut un debut prin promisiuni. GHEEMELSE bine înaintarea a constat din SEIFERT — neobosit și veșnic gata să tragă la poartă — și CARJAN mai în vervă ca oricând. Cu intermitente, și-a făcut simțită prezența TRAIAN IONESCU, notamente Prin două goaluri. Cât despre VALEANU și MIHAI, primul a fost tot ce era omenește posibil pentru a trimite toate mingile în «out», iar Mihai a avut chestiuni particulare de regulat cu adversarul său direct, ceea ce l-a împiedecat să se mai ocupe și de minge. Totuși, mi-l amintesc în zile mult mai bune decât aceasta: se poate să fie o eclipsă pasageră. Dar, dacă lucrurile se prelungesc, cred că atacul Unirei Tricolor, pentru a putea fi la acelaș nivel cu apărarea, trebue epurat. De cealaltă parte, TJUCHODI a fost, de departe, cel mai bun. De o siguranță pe minge pe care n’am mai văzut-o de la Lippiffer, beneficiind de o tehnică și de reflexe impecabile, plonjând la perfecție, poate fi un candidat pentru echipa națională, dacă are o formă constantă. Dintre fundași, PATAKI a fost cel mai bun. BRAUN, în linia de halfi, a muncit enorm. A reușit multe lucruri frumoase și nu trebue uitat că l-a avut în față pe Steinbach. LINGURARU Și STEINER s-au secundat în limita posibilităților. Sarcina le-a fost ușurată de slăbiciunea aripelor adverse. Despre lucruri inexistente nu se poate vorbi. E un considerent care ne împiedică să pomenim ceva despre înaintarea celor din Arad. CONSIDERENTE Evident, dacă ați citit rândurile de până aci, nu veți fi surprinși dacă vă voi spune că nu a existat pe teren un conflict între două tehnici. Nici una din cele două echipe n’au arătat așa ceva. A fost un joc specific de campionat. S’a căutat să se marcheze cât mai multe puncte. Și dacă Unirea a reușit mai bine, se datorește faptului că înaintașii ei au tras la poartă. Am spus mai sus că oborenii au practicat un joc puțin indicat : jocul pe sus. Linia de halfi trebue să răspundă de aceasta. Și lucrul e de mirat căci în ea găsim doi internaționali capabili să-și dea seama de inconvenientele unei astfel de tactici. Totuși... Apoi, bucureștenii n’au avut extreme. Prin extrem, se înțelege un jucător care are misiunea de a centra mingea, cât mai curând și cu cât mai multă precizie. Se evită astfel ca apărarea adversă să aibă timpul de a marca tripleta sau de a intercepta centrele. Dr, Văleanu n'a centrat niciodată, din lipsă de precizie, iar T. Ionescu l-a imitat, prin faptul că se găsea mereu în careul de 16 metri. Că a marcat două puncte, e foarte frumos. Dar nu se știe dacă, păstrându-și locul și îndeplinindu-și rolul, rezultatul nu era și mai bun. Pentru că, dacă extremele face intern, prezența acestora e inutilă. Sunt convins că oborenii, cu două extreme conștiente de rolul lor — sau într’o zi bună, căci n’am renunțat la părerea că Văleanu și Ionescu au fost în formă proastă — realizau un scor record. Așa cum se prezintă echipa, așa cum a dispus de arădeni, cari au făcut 3—3 cu C. A. O., Unirea Tricolor are dreptul să aspire la orice victorie. In ziua în care va prezenta o linie de înaintare omogenă și capabilă să facă câteva combinații, va fi sigură de orice victorie, în divizia națională. Despre A. M. E. F. A. puține de spus. Incontestabil, echipa egală cu C. A. O. trebue să aibă circumstanțe atenuante. Le-a lipsit Pomacek, un extrem de valoare. Au jucat pe un teren necunoscut. Au fost, poate, obosiți. Dar toate acestea nu scuză ineficacitatea liniei de înaintare care, în 45 de minute de relativă superioritate n’a tras niciodată la poartă. Căci, încă odată, într’un match de football, victoria se acordă echipei care marchează mai multe puncte... ARBITRAJUL D. Naghy Lajos este un arbitru vechiu. Prin urmare, este în vârstă și a apucat alte reguli de off-side. Aceasta poate fi explicația faptului că nu urmărește destul jocul și că a fost insensibil la câteva off-side-uri flagrante. De remarcat că, în tot matchul, n’a fluerat nici un off-side. Or, toți spectatorii prezenți pot afirma că au fost destule. vă Altfel, excelent. TERENUL Ultimul calificativ din paragraful precedent își găsește o justificată aplicare și aci. ORGANIZAȚIA Idem. N’a fost nici cea mai mică neregulă, n’au fost treceri de spectatori dintr’o tribună într’alta și împrejmuirea de sârmă a impus o atitudine extrem de occidentală, galeriei. GHEȚAR FOOTBALL Unirea fricolor-A. n t. r. A. 4 i (l-i) Io preaina balonului rotund UNIVERSITATEA din Cluj a jucat Sâmbătă la Cernăuți și a distrus de Macabi cu 5-1 . UN CONFLICT INTERESANT a izbucnit între Juventus și C. F. R. pe tema arenei din bulevardul Elisabeta. Juventus a făcut o adresă F. R. F. R.-ului prin care anunță că a denunțat status quo, în baza căruia împărțea terenul cu CF R. De altă parte se știe că arena Romcomit a fost amenajată pe un teren al căilor ferate. Adresa Juventusului a provocat deci oarecare stupoare și Federația va fi constrânsă ca printr'o desbatere urgentă să lămurească situația arenei. ft JUVENTUS a făcut apel la Biuroul Federal, contra legitimării lui Bărbulescu pentru Venus, * IN CONDUCEREA «Crișanei» din Oradia s’au făcut mari remanieri, D. dr. Eugen Kiss a fost alls președinte activ al secției de football, * «SPORTTAGBLATT» din Viena anunță că la 16 Octombrie se joacă material Austria—România amatori. După câte anunță confratele vienez, partida se va juca la Linz. ,‘v.tini-sr * LIGA. DE NORD prezintă cazul unei situații cu totul ciudate. Deși adunarea ligii a ales pontifii pentru anul în curs, cenzorii vechi nu și-au depus raportul Cum se explică o astfel de situație e greu de precizat. Ceea ce știm, este că forul nu se întrunește și grupările suferă. C=%=. Ripensia joacă Duminecă la București Ziua a doua a Diviziei Naționale Proba națională inaugurată ori va continua cu matchurile prevăzute pentru ziua II-a. La Oradia, C. A. C. va primi pe Brașovia. Universitatea din Cluj se va deplasa la Arad, unde va întâlni pe A. M. E. F. A. Unirea Tricolor, actualul leader al seriei B, va juca la Timișoara cu Muncitorii. In seria A, România din Cluj va primi echipa Gloria C. F. R. Șoimii din Sibiu vor juca la Ploești cu Tricolorul. RIPENSIA LA BUCUREȘTI Matchul principal al seriei A, se va disputa la București. C. P. R. va primi pe Ripensia Ceferiștii au luat ori ultimul galop, verificând condiția excelentă a jucătorilor Ripensia a jucat eri cu Vulturii din Lugoj. Profesionalii vor deplasa echipa care va fi fixată după antrenamentul de mâine, când profesionalii întâlnesc unsprezecele Chinezului. ——■0000—* TURNELUL CLUBULUI ÎNȚELEGEREA DIN ORADEA Senzaționala Înfrângere a echipei C.A.O. ORADEA. 4. — Astăzi s’au jucat în localitate, primele matchuri pentru turneul jubiliar al grupărei înțelegerea. Iată rezultatele primei zile: înțelegerea — C. A. O. 1—4. Crișana — Stăruința 3—1. Pentru Crișana goalurile au fost marcate de Matei Szőke marcând în propria-i poartă a salvat onoarea Stăruinței. Turneul va continua astăzi cu matchurile Crișana — înțelegerea. Nu s’a jucat după sistemul «Fulger». «.—oooxxxooo— D. JULES RINET președintele Fifei, a acordat redactorului nostru de football, un interesant interview prin corespondență. Marele pontif, face o serie de interesante declarații asupra O- lyinpiadei dela Los Angeles. Cetitorii vor găsi acest interview în numărul viitor al ziarului nostru, 3 Eris a jucat primul match pentru Divizia Națională. Inaugurarea să bucurat de un desăvârșit succes. Premiera s’a desfășurat într’un cadru, căruia Unirea Tricolor i-a dat o înfățișare cu totul occidentală. Primul match s’a soldat cu victorie bucureșteană. Concluzia premierei este că publicul se interesează de matchurile diviziei. Chiar din prima zi s’a arătat pasionat de desfășurarea jocului, iar mai târziu,când toate echipele vor intra în arenă, interesul va spori și suntem convinși că Divizia Națională își va atinge scopul: interesarea publicului din toate colțurile țării ia o probă care sportivicește și materialmente, va asigura grupărilor o existență sigură. DIVIZIA NAȚIONALA Seria 8. Macabi și Juventus învingători Eri după amiază s-au disputat pe arena «Romcomit» două matchuri, între echipele Macabi, Olympia, Juventus și Sportul Studențesc. Un public destul de numeros a ținut să asiste la aceste întâlniri. Macabi-Olympia 4-1 (2-1) MACABI: Klein (Țuțuianu), Klein (Cohn), Șimșinovici, Beri, Pipa, Constantinescu (Frankel), Katz, Berger, Segall (Constantinescu), Leib, Telu. OLYMPIA: Bertume, Oprea, Ligner, Alexandrescu, Xiadu, Kdtige, Reiss, Davidovici, Pavelescu, Surbec, Stift. Olympia începe, are câteva eșiri, dar Șimșinovici în formă bună degajează. Mingea ajunge la Leib care bate afară. După câteva plimbări ale balonului pe ambele terenuri se produce un hands, în careul Olympiei, impecabil transformat de Pipa. Alb negrii revin, domină câteva minute, până când o eșire a lui Pavelescu s’a terminat cu un shoot imparabil în colțul stâng al plasei alb albastre, 1-1. Mingea abia pusă la centru, ajunge în posesia lui Leib care trimite lui Telu și acesta de la 6 metri marchează 2-1 pentru Macabi. Mai sunt câteva minute până la pauză și Olympia presează. La reîncepere, Macabi domină. Linia de halfi funcționează admirabil. Leib interceptând o minge de la Pipa reia imparabil 3-1 pentru Macabi. Mingea revine din nou alb albaștrilor care trec regulat de halfii alb negrilor. Berger marchează al patrulea goal, pecetluind victoria echipei sale. De la Macabi, au jucat bine: Pipa, Șimșinovici și linia de înaintare. Olympia a avut cei mai buni în: Ligner, Alexandrescu și Davidovici. Juventus-Sp. Studențesc 5-3 (2-2) JUVENTUS: Bentoreanu, Vogi, Petrescu Brandabura, Iuhasz, Anton, Maior II, Dodo, Zăinescu, Palmer II, Lupu. SP. STUDENȚESC: Ego Munteanu, Tudor Ion, Botescu, Mitanu, Fănescu, Constantinescu, Em. Niculescu, Drăgulescu, Teodorescu (Ambrozie), Livianu, Minge!. Studenții au cedat un match pe care până la jumătatea celei de a doua repriză îl avuseseră în mână. Intr’adevăr nu erau departe de a reedita performanțe de săptămâna trecută, când au dispus de roș albaștrii cu 1-0. Nu mult după începere Tudor atacă nereglementar. Dobo execută lovitura de la 20 metri și marchează imparabil cu tot plongeonul lui Munteanu, 1-0 pentru Juventus. Studenții contraatacă și mingea găsind în bună poziție pe Livianu, acesta aduce egalarea, ca nu mult după aceea, Drăgulescu să mărească handicapul în favoarea studenților. Mingea se perindă când pe un teren când pe altul, până ce un hands dubios, aduce egalarea prin Dobo. Matchul se termnă, mingea fiind la centru. La reîncepere, studenții domină câtva timp. La o învălmășeală în fața porții lui Munteanu, acesta scapă mingea din mână și Zăinescu (J.) o împinge în plasă, 3-2 pentru Juventus. Studenții revin și Ambrozie restabilește handicapul printr-un 11 metri transformat impecabil. De acum înainte roș albaștrii domină și Lupu marchează dintr’un offside vizibil al patrulea goal pentru Juventus iar Dobo pecetluește rezultatul definitiv la 5-3. J. A.