Gazeta Sporturilor, noiembrie 1933 (nr. 1263-1275)

1933-11-01 / nr. 1263

a BOX Când se vor disputa campionatele naționale amatoare Calificările se vor face intre 1 și 19 Noembrie. Cum au fost grupate regiunile ■ ■ [UNK]„OS".—■— * După campionatele regionale, a căror organizare a însemnat un succes indiscutabil, F. E. B.-ul pregătește organizarea campionatelor naționale amatoare Organizarea va reveni tot grupării «Macabi», și regizoratului d-lui Radu Ottulescu, cari au dirijat și campionatele regionale. Pentru a nu necesita prea multe zile, campionatele vor fi disputate anul acesta după un sistem de calificări care vor trimite la București un număr de boxeuri, pentru cari 2 zile vor fi suficiente pentru a desemna Pe campioni. CUM AU FOST GRUPATE REGIUNILE Intre 1 și 19 Noembrie, cele 9 regiuni trebuesc să-și opună campionii. Pentru o mai ușoară organizare, regiunile au fost grupate câte două, și se vor întâlni astfel: Oltenia cu Banatul, la Timișoara Muntenia cu Ardealul, la Cluj, Dobrogea, Moldova, Dunărea de jos și Basarabia forfaitează. Bucovina, prin aceste forfaituri, se califică direct. FINALELE LA 30 NOEMBRIE ȘI 2 DECEMBRIE învingătorii din matchurile de calificare se vor întâlni la București la 30 Noembrie și 2 Decembrie. Dublu knock-out ---- „00— ■— — Exemple pentru candidații la titlul de arbitru. Și chiar pentru arbitrii... Acum zece ani la San Antonio (Chili) au boxat campionul local Kid Pancho și campionul canadian de categorie muscăy Gene Larne. Pancho trimise o puternică lovitură de dreapta adversarului său care în acelaș timp expediase și el o stângă egal de puternică la inimă. Adversarii s-au prăbușit pe podea, fără ca vreunul din ei să audă out-ul pronunțat de arbitru. Amândoi căzuseră ca trăzniți și fuseseră numărați până la 10. Cine rămâne la un dublu knockout câștigător? O dispută profesionistă aduce în asemenea cazuri o hotărâre intitulată „non combat”. In cazul unui match între amatori se declară învingător acela dintre boxeuri care a avut avantajul la puncte până în momentul outului. Un caz similar s’a prezentat și în Austria. La 26 Septembrie 1932, S’au întâlnit la Weigel pentru campionatul categoriei ușoare Jucacek și Weiss. Amândoi boxeurii fără prea mare tehnică, dar extrem de bătaioși. Până în repriza patru cei doui boxeuri erau aproape sfârșiți. Un dublu knock-out părea inevitabil. Când, o lovitură joasă a lui Jucacek îl culcă pe Weiss pe podea. Arbitrul voia tocmai să ridice mâna lui Jucacek în semn de descalificare. Acesta însă își epuizase ultima picătură de energie. Se împleticsn spre arbitru, mai rezistă o clipă și se prăbuși și el, alături de Weiss. Decizia: învingător prin descalificarea adversarului, Weiss! RINGUL INTERNATIONAL HEUSER ÎNVINS : In New York, germanul Heuser a fost învins prin abandon în repriza opta de Brouillard, campionul lumii la categoria mijlocie. In momentul abandonului,Heuser — care era cu 3 kilograme mai greu decât Brouillard — avea ambele arcade deschise.• LENGLET: CAMPIONUL FRANȚEI . La Paris, Lenglet l-a deposedat pe Griselle de titlul de campion al Franței, învingându-l detașat la puncte-Cei doi adversari s-au prezentat la următoarele greutăți : Griselle: 94 kilograme 300. Lenglet: 89 kilograme 500. • DEMPSEY IN JAPONIA: Invitat de «National Japanese Boxing sLssociation», Dempsey va întreprinde în curând un turneu de exhibiții în Japonia. ITALIA—DANEMARCA 6-2. La Copenhaga, reprezentativa amatoare a Italiei a învins pe aceia a Danemarcei cu 6—2.* NEUSES IN AMERICA. Comisiunea orașului New-York a acordat licență germanului Walter Neuser, ratificându-i astfel câteva angajamente.« ..ȘI LOCATELLI: Noul campion al Europei la categoria ușoară va pleca în America peste câteva zile. • MEMORIILE LUI CARNERA.»sfărșit! Campionul mondial la toate categoriile a dat autorizație unui ziarist italian să-i scrie memoriile. Pentru a povesti cer... Nouăi piloți D. RADU LOBEI (x), simpaticul Director de cabinet la ministerul de interne, a obținut brevetul de pilot în urma cursurilor și examenului depus de «Școala de pilotaj Mircea Cantacuzino». Alături, d. sublocotenent Const. Abeles, instructorul școalei. Doi campioni mondiali la aceiaș categorie La Boston s’a disputat aseară, matchul de box din Vince Dundee și Lou Brouillard, pentru titlul mondial (?) la categoria mijlocie, pe care acesta din urmă îl deținea. Victoria a revenit, la puncte, după 15 reprize lui Vince Dundee care devine astfel deținător al titlului. Titlul pus în competițiune este recunoscut numai de o parte din federațiile americane, întrucât S. B U. și majoritatea forurilor din lume recunosc drept campion mondial la categoria mijlocie pe francezul Marcel Thil care a cucerit titlul învingând pe Gorila Johnes, după ce dispusese și de Vince Dundee. MARCEL THIS al doilea campion Revanșa M. K. R. Formațiile celor două reprezentative. Cum vor fii judecate matchurile Duminică 19 Noembrie, va avea loc a doua ediție a matchului de box între amatorii grupărilor feroviare române și maghiare, întâlnirea se va disputa în Capitală și va beneficia de titlul de revanșe a întâlnirii din iulie de la Budapesta. PRIMA ÎNTÂLNIRE Prima întâlnire care s'a disputat la Budapesta în ziua de 28 Iulie s’a terminat cu un sever eșec al echipei române."1 Ceferiștii nu au putut sâ-și adjudece din cele 8 întâlniri decât una singură la categoria ușoară unde David a învins extrem de ușor pe Harangy. La celelalte categorii amatorii români au fost nedreptățiți de jutiu, fiind declarați învinși în matchuri în cari făcuse cel puțin joc egal. întâlnirea s-a terminat astfel prin victoria cu 1i-2 a Ungariei. ÎNTÂLNIREA REVANȘE Revanșa va avea loc la 19 Noembrie. Echipa «c Budapesti Vasut Sport-Club» va veni la București, însoțită de d. M. Fischer, vicepreședintele grupărilor de sport ale Căilor Ferate maghiare și vice-președinte al «Filei» și de un judecător oficial al M O. S.-ului. La graniță va fi primită de un oficial al F. B. R.-ului. CUM VOR FI JUDECATE MATCHURILE Matchurile vor fi judecate de doi judecători români și un judecător maghiar. Se va aplica deci ungurilor același regim care a fost aplicat și echipei române la Budapesta unde întâlnirile au fost judecate de 2 judecători maghiari și unul român. CUM VA FI ALCATUITA ECHIPA C. F. R. Echipa C. F. R. va fi alcătuită astfel: Categoria muscă: Anton Oșca (C. F. R.). Categoria cocoș: I. Rogozeanu (Y. M. C. A.). Categoria pană: Iacob Gheorghe (Y. M. C. A.). Categoria ușoară: Radu Țuțuianu (C. F. R.). Categoria semi-mijlocie: Ilie Borcea (L. P.). Categoria mijlocie: D. Vârtolaș (LP.) Categoria semigrea: Ilie Petrescu (C. F. R). Categoria grea: M.V Stănescu (Y. M. C. A.). DAR ECHIPA M. A. V.? Din formația ungurilor nu vor lipsi cei doi frați Enekeș (unul campion Olympic) și Harangy, întâlnirea va fi dotată cu o cupă oferită de Direcțiunea generală a C. F. R-ului. Carieră*i7Yăris In cursul lunei Noembrie, campionul mondial la toate categoriile va face o serie de exhibiții la Paris. Ziarele germane anunță acest lucru cu o avalanșe de ironii la adresa lui Camera care — pretind ziarele germane — este cel mai slab campion mondial. Mult mai slab decât Schmelling (Firește!...). ATLETISM Datoria noastră - -----------00---------- — După un sfert de secol de apostolat, Sportul românesc în formele sale cele mai pure — cel puțin teoretic — își caută se pare, în zilele noastre, o nouă orientare. Fără îndoială gustul practicei sportive s’a răspândit. Dar în ce proporție? Cât despre spiritul sportiv,ne este oare permis de-a anunța și în această privință o victorie? Ar însemna să fim prea presunțioși, pentru a răspunde afirmativ. Și pentru a fi siguri că ne-a mai rămas încă mult de făcut și că sportului românesc îi mai trebuiesc încă vreo câteva zeci de ani de sacrificiu este suficient să luăm ca temă în discuție «participarea României la concursurile sportive internaționale». Este o chestiune mereu de actualitate. E discutată în preajma olimpiadelor ca și atunci când este vorba de un simplu concurs internațional fără prea mare importanță. Intr’un cuvânt este o problemă care reușește a pasiona dintr odată pe conducători, pe atleți și deopotrivă, publicul sportiv. Varietatea răspunsurilor în această privință este deci explicabilă, fiecare privind chestiunea dintr’un anumit punct de vedere. In general însă se observă că o bună parte din cei care se ocupă de sport, unii într-o măsură destul de mare, nu sunt partizanii participării decât cu condiția de a fi siguri că se va ocupa primele locuri! „ De fapt nu ar fi prea mult de explicat pentru a-i convinge pe toti aceștia, cât de falsă este teza lor care nu vrea să justifice sportul decât sub cununa de lauri.Opinia acestora nu face propriu zis decât să nege pur și simplu forța morală care trebue să se degajeze din ideia sportivă și această eroare monstruoasă care s’a infiltrat și în concepția unora din grupările noastre sportive, are ca prim rezultat că le deformează acțiunea, le destramă puțin câte puțin din idealul lor. Dar sportivii adevărați au înțeles că victoriile nu constituesc TOTUL, ca există deasupra lor obligațiunea de solidaritate de a răspândi și propaga o emulație și apăra un prestigiu peste hotare, chiar dacă aceasta reprezintă pentru țară sacrificii a căror valoare și importanță nu se vor putea nega niciodată Și astfel, în toate timpurile spiritul sportiv va trebui, și aceasta în interesul ideii sportive însăși, sășe impună noblețea sa. Nu vom abuza în acest rol de predicatori. Dar să ținem minte că în această privință nimic nu trebue să ne rămână indiferent, nimic din ce ar putea să fie de natură a educa fizicește și moralicește, mulțimea tineretului românesc, sensibilă adevărului și bunului simț: CAMIL MORȚUN DupA Occorhlonul national --------00------- Asistând la recenta manifestațiune atletică pusă pe picior zilele trecute de F. R. A., am putut să ne convingem că Decathlonul sub forma sa omnisportivă, nu va seduce desigur pe mulți și nici pe public nu-i va interesa această competițiune in care nu există specializare și în care lupta aprigă aproape nu există. Decathlonul rămâne totuși un minunat mijloc de educație socială menit să evite toate anomaliile fiziologice care se întâlnesc din nefericire, în proporția de 90 la sută în tineretul nostru «j Analizând moinele ,ce compun această comiH^ție de opservare, ca tendința ce se degajează din ele este de a croja prift decathlon indivizi bine întocmiți, bine echilibrați, fără slăbiciuni, buni la orice exercițiu muscular, cu corpul admirabil dotat din punct de vedere fizic, pentru a putea deveni un auxiliar prețios, indispensabil creerului. Și astfel toți acești tineri, buni săritori, buni aruncători, buni alergători și într’un cuvânt minunat închegnați fizicește, vor intra în viață cu un ateut în plus. Ei vor reuși să facă față tuturor exercițiilor violente, vor reuși printr’o practică rațională a Decathlonului să-și prelungească tinerețea, maturitatea și chiar bătrânețea... Cel de al cincilea Decathlon național ne-a dovedit că in această dificilă probă atletică România se poate mândri cu un rezultat care nu stă la îndemâna oricui. Atât din punct de vedere calitativ, cât și cantitativ, Decathlonul în România este în progres. Din punct de vedere calitativ progresul este ușor de constatat. In anul 1928, recordul era 5672.21 puncte. In anul acesta totalul punctelor atinge cifra de aproape 6800. Precis 6737.825. Și pentru că ne place totdeauna să ne comparăm cu străinătatea, vom preciza că în recentul campionat francez (în Franța atletismul 1 datează din 1880) Decathlonul 1 a fost câștigat cu 6076 puncte. Iar recordul italian (clasa atletismului italian este îndeajuns de cunoscută) este de 6230 puncte. Nu ne grăbim să susținem de aci că atletismul nostru ar fi superior celui francez și italian. Vrem numai să dovedim că în starea de inferioritate tehnică netă și indiscutabilă în care ne găsim față de aceste două țări, reușim totuși să dominăm și mai ales în proba cea mai grea. Din punct de vedere cantitativ, iarăși putem fi mulțumiți, căci România posedă astăzi în: Herold, Csaklany, Biro, Csegezi, Ujsaghy, Ion V. Frantz W. și Rieze, un lot de atleți pe care oricând îi credem capabili de a întruni cel puțin 5800 puncte, performanță care contează și cu care prea puține țări se pot mândri. Și suntem siguri, că viitorul Decathlon care va avea menirea să desemneze pe cei doi reprezentanți ai României la Decathlonul Balcanic, va strânge la București pe toți atleții de mai sus și va ocaziona fără îndoială o frumoasă manifestațiune atletica. Iată acum și câteva date comparative. Redăm performanțele lui Herold și ale lui Csegezi, din cari cititorii vor putea constata neta superioritate a universitarului la aruncări față de atletul din Brașov. In schimb acesta domină la alergări. HEROLD 100 m.: 11 s. 8. 400 m.: 59 s. 1. 1500 m.: 5 m. 19 s. 110 m. g.: 17 s. 1. Lungime: 6 m. 48. înălțime: 1 m. 71.5. Prăjină: 3 m. 20. Disc: 38 m. 46. Suliță: 45 m. 20. Greutate: 12 m. 33. CLEGEZI ÎOO m.: 11 s. 3. 400 m.: 55 s. 7. 1500 m.î 4 m. 57 s. 110 m. g.: 17 s. Lungime: 6 m. 26. înălțime: 1 m. 69. Prăjină: 3 m. 59. Disc: 26 m. 27. Suliță : 50 m. 55. Greutate: 9 m. 93. Herold este în vârstă de 20 ani. In câțiva ani, universitarul are toate șansele să devină un atlet de-o clasă cu adevărat internațională. Dacă socotirea punctelor s-ar fi făcut după tabela finlandeză, totalul general al punctelor ar fi fost 6083 puncte. Este de prevăzut ca deja anul Decathlonul să fie calculat oficial după această tabelă. Iată și palmaresul Decathlonului: 1928. Ion V. (St. R.) 5672.21 pt. 1929. Ogrinja NiSp. St ) 5711.00 pt. 1931. Lud. Biro (C. A. C.) 6278.04. 1932. C. Csegezi (Olympia) 6449.02 pt. 1933. C. Herold (S. U. E. F.) 6737.825 pt. uillll... (Continuare din pag, l-a). fost urmărită avântarea într-o nouă etapă periculoasă. La noi nimeni nu discută, nimeni nu comentează. Curagiosul raid este privit ca un fapt divers oarecare i i sa dă mult mai puțină importanță decât i s'a dat de exemplu asasinului Nicolaescu lăbărțat pe pagini întregi de ziar cu prilejul procesului său recent. Și curios lucru, ne pasionează mai mult ceiace fac alții, decât ceiace se încumetă să facă cei mai bravi dintre noi. Este un defect organic a latinismului nostru pe care-l cântă toți poeții tn cor, dar care cinește când ne va da și nouă ceia ce susțin — alții — că ne-ar putea da cu prisosință. Nu ne rămâne așadar altceva de făcut, decât să așteptăm... Pentru participanții excursiei la Budapesta Persoanele care au participat la excursia gazetei noastre la Budapesta, sunt rugate a-și ridica neîntârziat actele depuse. Restituirile se fac între orele 10-13. «GAZETA SPORTURILOR» BASKETT +1 VOLLEY - BALL. Programul cupelor „Virgil N. Duțescu“ și„Costin P.Ștefănescu“ Săptămână IV-a 1—S Noembrie 1933 BASKET-BALL VOLLEY-BALL Teren |Sportul Studențesc» Miercuri 1 Noembrie Cat. II, ora 15 Ap. Patriot—Juventus, arb. d. Caracaș, Cat. I, ora IGYMCA—RCB, arb. d. Covaci_ Joi 2 Noembrie Cat. II, ora 15 Vif. Dacia—VSC, arb. d. Mărculescu. Cat. I, ora 16 Av. Sportiv—Vif. Dacia arb_ d. Cohen. Sâmbătă 4 Noembrie Cat. II, ora 15 Sp. Studențesc—Aurora, arb. d. Belitoreanu. Cat. I, ora 16 Macabi—Sp. Studențesc arb. d. Ghul. Duminică 5 Noembrie Cat. II, ora 10, YMCA—Av. Sportiv, arb. d. Belitoreanu. Cat. I, ora 11 jum. Juventus—Ap. Patriei, arb. d. Zahirnic. Matchurile se vor juca în sala YMCA, Miercuri 1 Noembrie Cat. I ora 16 Av. Sportiv—Sp Studențesc, arb. d. Robacki II. Cat. I, ora 17 Juventus—Ap. Patriei arb. d Cohen. Vineri 3 Noembri. Cat. II ora 15 YMCA—Vif. Dacia, arb. d. Mărculescu. Cat II, ora 16 Ap. Patriei—Aurora, arb. d. Cohen. Cat. I( ora 17 Vif. Dacia—Macabjr, arb. d. Zahirnic. Duminică 5 Noembrie Cat. II, ora 9, VSC—Av. Sportiv, arbd. Colibași. Cat. II, ora 9.45 Sp. Studențesc—Juventus, arb d. Cohen. Cat. I, ora 11 RCB—YMCA, arb. d. Grunstein. ... /. , MOTOCICLISM Dupa cursele de la Brașov Cursele motocicliste desfășurate Duminecă pe velodromul din Brașov, întreceri de al căror rezultat ne-am ocupat în numărul trecut al ziarului nostru au prilejuit o controversă în ce privește recordul stabilit, pe un tur de pistă, de către Cantacuzino, și apoi egalat de Nicolae Ionescu-Cristea. S’au format două tabere cu păreri deosebite. Unii pretindeau anume că ambii protagoniști au stabilit recordul și sunt deținători ai lui. Alții susțin că, amândoi sunt purtători ai titlului de recordman dar, nu au acelaș merit. Ne grăbim să ne raliem părerii ultimilor, și iată de ce. Ionescu-Cristea a executat prima încercare, realizând pe tur 31 ”6. Cantacuzino a pornit apoi și a acoperit distanța în 31 sec. Reluând tentativa, Ionescu-Cristea a egalat timpul adversarului, pe când Cantacuzino, la a doua a sa încercare a coborât, la 30’8. Tentativele ulterioare ale amiilor s’au sfârșit cu înregistrarea aceluiaș record: 30”8. Din modul cum s’au petrecut jocurile rezultă că lui Constantin Cantacuzino îi revine meritul de a fi stabilit recordul pistei, pe când lui Ionescu-Cristea numai acela de a fi egalat un timp existent. Performanțele reușite, deși sunt egale ca valoare, pun în fruntea lor pe realizatorul timpului, cu toate că egalizatorul lui nu este cu nimic mai prejos. Există totuși normă după care cel ce a stabilit un record, are ceva mai mult merit decât cel care a reușit aceiaș ispravă, ceva măi târziu. Și, aceiaș regulă se menține chiar și în cazul când cele două performanțe au fost reușite la intervale foarte scurte, cum s’a întâmplat Duminecă. știri Duminecă seara, cunoscutul motociclist Marin Mareș, câștigător a numeroase curse pe șosea, și-a celebrat logodna cu simpatica d-ră Candida, Wagner. mi*» .. ** Transmitem tinerei perechi sincere noastre felicitări. _j*!. j_ ; CROSS-COUNTRY CROSSI1 ȘCOLARILOR Liga de Atletism Muntenia organizează Duminecă 5 crt. crossul de toamnă al școlarilor, la care pot lua parte toți școlarii liceelor și gimnaziilor din Capitală, cari se pot legitima ca atare. Parcursul va fi de ca. 3 km. și va fi comunicat participanților înnainte de plecare, care se va da la orele 9 din fața ștrandului Kiseleff. Clasamentul se va face pe echipe, cari vor avea maximum 6 componenți dintre cari contează primii patru. Primelor 3 echipe li se vor distribui diplome de onoare. Direcțiunile școlilor cari doresc a-și înscrie echipele vor trebui să trimeată înscrierile respective până cel mai târziu la 4 ort. orele 18 secretariatul Ligii, Loco VI, Str. 13 Septembrie, 101. PR1100L CROSS FEMININ Tot Duminecă 5 ort. orele 10 are loc primul cross feminin dotat cu cupa Gheorghe N. Vasilescu, care se va alerga pe o distanță de 1200 metri. Regulamentul cupei prevede că pot participa echipe formate din 4 concurente dintre care numai 3 contează în clasament, cât și concurente individuale. Cum acest cross se desfășoară tot sub auspiciile Ligii de Atletism Muntenia, cluburile sunt rugate a-și trimite înscrierile secretariatului Ligii până cel mai târziu Sâmbătă 4 caat. orele 18. înscrierile individuale se vor face de asemenea la secretariatul Ligii. Echipa câștigătoare va primi cupa Gh. Vasilescu, iar prima sosită premiul Takytac. Deasemenea primelor 5 sosite se vor distribui diplomele Ligii de Atletism Muntenia. Dumineci 26 Noembrie se aleargă „Naționalul“ Federația Română de atletism a hotărât disputarea Campionatului Național de cross-country pentru Duminică 26 Noembrie la ora 11. Această manifestațiune se va disputa pe o distanță ce nu va trece de 10 km. Parcursul și toate celelalte amănunte în legătură cu această alergare, vor fi comunicate ulterior. Un proces interesam: o mare sala de întruniri care să servească și sportului (Continuare din pagina I-a) «In materie de construcții sportive s’a vorbit la noi mai mult decât s’a făcut. De data aceasta însă e vorba de un lucru foarte serios, dat fiind faptul că noul edificiu nu va fi destinat exclusiv sportului, ci va putea servi și marilor întruniri, reuniunilor de mase, a; a că productivitatea lui va putea amortiza imensele cheltueli pe cari le necesită. Nu s’a schițat până acum un plan general. «In linii generale însă vă pot afirma că « vorba de un local în amfiteatru de 7—8000 locuri, care să aibă pe lângă sala propriu zisă de spectacole mari și o serie de încăperi mai reduse ca proporții, pentru tennis și alte sporturi cari se pot practica în local închis. Construcția va costa circa 20 milioane lei. Deocamdată suntem în căutarea terenului, care, în actuala conformație a Capitalei, nu este un lucru prea ușor de găsit. Mai ales că pentru o astfel de construcție este neapărat necesar un teren absolut central «Dacă va fi găsit încă in toamna aceasta, construcția va începe în viitoarea campanie de lucru și va fi terminată spre finele anului viitor».