Gazeta Sporturilor, iunie 1934 (nr. 1345-1374)

1934-06-01 / nr. 1345

ANUL XII. No. 1345 ABONAMENTE Pe un an........................... . ..... LEI 1000 Pe sase latig ............... 500 Telefon direcție 3.26.60 MARE COTIDIAN SPORTIV Birourile: STRADA INGINER ANGHEL SALIGNI No. 2. — BUCUREȘTI. Directori: E. EMÍLIÁN și E. MUNTEANU Prim redactor: N. PAPAGHEORGHE. PUBLICITATEA .> DUPĂ TARIF Telefon redacție și provincie 3.26.69 Telefon administrație 3.26.60 Suntem în ajunul primei zile din luna iunie, lună fatidică a footballului românesc, în care conducătorii de club au nopți de insomnie, iar jucătorii au zile de fericire... Este vorba de cele 30 de zile, în cari toți cei cari doresc să schimbe gruparea, trebue să demisioneze «printr’o carte poștală recomandată». Despre dreptul jucătorilor să schimbe gruparea și mai ales să demisioneze, nimic de spus. Mai ales că nu toate demisiile au un efect categoric. Majoritatea sunt abil anulate pentru vicii de formă, iar o bună parte sunt retrase, chiar de jucători, care între timp «se aranjează»... Nu e un secret că, multe demisii constitue o presiune asupra cluburilor și că totul se aranjează după o manie de salari... Dar nu demisiile interesează, nici efectul lor. Altceva trebue examinat și subliniat. Anume: ce determină majoritatea demisiilor și mai ales care e geneza intențiunilor de transferare a jucătorilor cu oarecare reputație. Cu mult înainte de luna demisiilor, în plin sezon, circulă tot felul de oferte. Așii footballului sunt pur și simplu asaltați. Cunoaștem vedete din Ardeal, cărora li se promit situații extraordinare, capabile să tenteze pe cel mai mulțumit muritor și salarii echivalente cu ale directorilor de minister. Ce vreți să facă un jucător căruia îi parvine o asemenea ofertă? Uită că are obligații, nu-și reamintește că are un contract și demisionează. De aci pornesc o serie de incidente, care duc la conflicte grave, neînțelegeri între grupări și litigii materiale, cum a fost cazul lui Sterian și atâtea altele mai puțin trâmbițate. De cele mai multe ori, conducători sau suporteri zeloși, merg mai departe în acțiunea de achiziționare. Fac chiar avansuri de sume importante, pentru ca după două sau trei luni, aceste avonturi să devină obiectul unor procese interminabile. Situația aceasta complicată se repetă în fiecare an. Scandalurile și litigiile în domeniul transferărilor, au devenit un fel de tradiție pentru lumea footballului nostru și nimic nu se poate schimba din cauza neputinței regulamentelor. Avem regulamente voluminoase și pentru spețele cele mai variate, sunt însă astfel întocmite ca să provoace procese și neînțelegeri. Un singur articol ar fi suficient, pentru evitarea complicațiilor. Anume: este interzis conducătorilor să trateze cu jucătorii din alte cluburi, fără știința conducătorilor din grupările respective. Cu alte cuvinte, dacă un conducător al Unirii Tricolor sau oricărei alte grupări, ar avea să-i facă propuneri lui Yogt, să se adreseze întâi conducerii juventusului. In felul acesta s’ar păstra disciplina și nu s’ar mai ajunge la licitații, pe care jucătorii au interes să le provoace, prin tratative de tot felul. In regulamentele din toată Europa tratativele conducătorului cu jucătorii din alt club, se consideră ca ilicite, numai la noi nu. In Austria Seaman, managerul clubului W.A.C., a fost suspendat pe șase luni, pentru tratative duse cu un jucător. Un asemenea articol trebue neapărat introdus în regulamentul nostru de legitimare. Altfel nu se vor putea opri licitările de jucători și pretențiile crescânde ale acestora din urmă. Buna organizare a footballului românesc și existența liniștită a grupărilor, reclamă o asemenea reformă. LIS. Peste 2 metri HELSINGFORS, 30. (Intersport). La un concurs organizat in localitate, atletul Perasaso a sărit 2.005 m. în înălțime. El este al treilea în Europa care a sărit peste 2 suemi. Primii sunt Kotkas (finlandez) și Boc Tessi (ungur). Surprize in campionatele internaționale ale Franței PARIS 30 (Intersport). — In campionatele Franței s’au produs trei surprize senzaționale: Perry, Austin și Menzel au fost eliminați. Dacă scoaterea din luptă a celui de al treilea nu e prea importantă, acea a lui Perry și Austin, pretendenții cei mai indicați la titlul de campion, este de neînțeles. Iată verificări de forme care pot produce schimbări în pronosticurile pentru Cupa Davis. Rezultatele: Boussus—Austin 5—7, 6—2, 6—2, 2—6, 6—1. Von Cramm—Menzel 6—2, 6—3, 3-6, 3—6, 6-3. de Ștefani—Perry 6—2, 1—6, 9—7, 6—2. Crawford—Hughes 4—6, 6—i, 6—2. e-3. Doamne. Scriven—LyLe 6—1, 6—1, Hathien—Valerio 6—3, 6—2. Iacobs—Pargot 6—3, 1—6, 8—0. Dublu domni. m Turnbell, Quist — Merlin, Centien 6—2, 5—7, 6—2, 6—1. Dublu doamne Howard, Rosambert — Molswo'rth, Harți gan 6—2; 6—L Conauerque, Thomas — Hardwick. Stammers 2—6, 7—5, 6—2. Henrotin, Andrus — Galley, Manzutto 6—6, 4—6, 6—2. Statele Unite-Canada 5-0 America a dispus de Canada în Cupa Davis cu 5—0, canadienii ne mai prezentându-se la ultimile două partide. La sfârșitul acestei săptămâni U. S. A. va întâlni Mexico. cum semplifici arbitrii In Anglia Londra 30 (intersport). La adunarea generală a federației engleze, ce se va ține la 4 iunie, echipa Derby County, va face propunerea de a se ridica taxele arbitrilor. Până în prezent la matchurile de la divizia 1 și II, arbitrul încasa 3 lire sterline, adică 1800 lei, iar la divizia III, 2 lire sterline, adică 1200 lei, afară de biletul de tren de clasa III. Derby County propune ridicarea la 10 lire sterline, adică 6000 lei la divizia I, 5 lire sterline, adică 3000 lei la divizia II, și 3 lire sterline, adică 1800 lei la divizia III. Sud americanii protestează., MONTEVIDEO. 36 (Intersport).— Federațiile de football ale țărilor din America de Sud sunt nemulțumite de modul, cum a organizat FIFA campionatul mondial de football. Pentru acest motiv Chile și Peru au cerut convocarea congresului de football al Americei de Sud. La acest congres vor mai lua parte și Ecuatorul, Uruguayul și Bolivia. 4 PAGINI 3 LEI ■MMiBMM——Májjal———rr-miTTn-——im h ■ '■■■'ciB^TniÍMiBiiiirríriiiiiiiii^^ năMi Au început licitațiile Presa Iii lifesî, isp’e Bâlciul Cehoslovacia-România Comentarii entuziasmate. Echipa României a produs o puternică impresie. Trebuia să câștigăm Dotai și Yogt, cei mai buni oameni ai României. Frumoasa figură a echipei noastre naționale în fața Cehoslovaciei a avut un puternic răsunet în întreaga presă, italiană, dar mai ales în cea locală, ai cărei reprezentanți au asistat la match. Vom spicui câte ceva, din ziarele mai importante. Începem cu «11 Piccolo della Sera», care acordă matchului o pagină întreagă. «Publicul era atras către echipa românească de un lesne de priceput spirit de solidaritate, ca pentru cei mai slabi. Dar apoi am văzut că bănuiala era falsă, căci footballiștii români au știut să arate că aveau puțin de invidiat adversarilor». «... Footballul românesc iese din această întâlnire, cu toate onorurile. In stadionul din Triest a scris pagina de aur a istoriei sale. A ține în eșec o echipă care a declarat, fățiș, că țintește la titlul de campion mondial, constituie pentru atleții din București o performanță autentică. Lucru de care spectatorii și-au dat perfect seama. Dar când ne gândim că n'au câștigat cei mai merituoși, că ei puteau, cu bună dreptate, să fie aceia cari să plece la Torino, când ne gândim la toate acestea, nu putem să nu fim profund amorâți...v. «... Uridil, faimosul antrenor vienez, în serviciul federației române, a aliniat o echipă mare, frumoasă, o echipă mare și nenorocoasă. «Prima repriză trebuia să se termine logic, nu cu unul, dar cel puțin cu două goaluri avantaj, pentru români. «Reprezentativa României dispune de câteva elemente de clasă cum este fundașul dreapta Vogt, surprinzător de asemănător cu Monti III, atât ca fizic cât și ca stil de joc. Jucător prețios este aripa stângă Dubai, un uriaș dotat cu multă tehnică, cu decizie și viteză. Ne-au plăcut și centrul mijlocaș, un băiat cu puțină viteză și energie, dar care are instinctul plasații și o inimă de adevărat luptător și fundașul dreapta». Iată ce scrie «11 Popolo di Trieste»: «Oamenii lui Uridil au fost stăpânii terenului în toată repriza întâia, surclasându-și adversarii, dacă nu în tehnică, prin viteză și spirit de combativitate. «Din echipa română cei mai buni au fost aripa stângă Dobai, interul- stânga Bodola, două elemente cari au dat mult de lucru lui Zenisek și Plaadcka și fundașul dreapta Vogi. Centrul half Cotormăni este, fără îndoială, un mare atlet, dar nu a avut destul suflu pentru a menține 90 de minute, un tempo suficient». Celelalte ziare, în cronici mai scurte spun lucruri sensibil asemănătoare. Toate sunt de acord asupra neșansei care a urmărit echipa română și asupra faptului că Dobai și Vogi au fost cei mai buni oameni ai noștrii. —-------CSS KSjji j CSSffl--- 13 milioane de încasări la Campionatul mondial ROMA, 30. (Inters part). Cu ocazia primului tur al campionatului mondial de fotibalS s-au făcut următoarele încasări: Torino 130.000 lire, Genoa 175 mii lire, Roma 21O.GOO lire, Milano 300.000 lire, Napoli 80.000 lire, Trieste 80 mii lire, Bologna 200.000 lire și Florența 130.000 lire. Adică în total 1 milion 305.000 lire, ceea ce înseamnă 13 milioane de lei F.. F. A. însă nu e mulțimită cu acest rezultat. Campionatele Europei Astăzi se întrunește la Torino comitetul organizator al jocurilor In luna Septembrie au loc în Italia primele campionate europene de atletism. In vederea acestui important eveniment atletic, va avea loc astăzi la Torino o ședință a comitetului organizator al campionatelor. Cu această ocazie se va alcătui programul campionatelor precum și toate detaliile în legătură cu organizarea grandioasei manifestațiuni din Septembrie. Națiunile care și-au trimis adeziunea Până în prezent și-au trimis adeziunea următoarele națiuni: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehoslovacia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Grecia, Jugoslavia, Olanda, Polonia, Letonia, Luxemburg, Norvegia, Portugalia, ROMANIA, Elveția, Suedia, Turcia. Nu și-au trimis leziunea: Franța, Irlanda, Islanda, Ungaria, Germania și Spania, dar până în cele din urmă este sigur că și aceste țări vor lua parte. In ședința de astăzi comitetul organizator al campionatelor va lua ultimele deciziuni în legătură cu concursurile. Asupra evenimentului de astăzi de la Torino, vom reveni cu amănunte. Cere și mâine Gazda sporturilor la ora 5, în 6 pagini mari, 3 LEI EXEMPLARUL Barney Ross de două ori campion mondial NEW-YORK, 30. (Inter» spert). — Azi s-a disputat la Madisen Square Garden, în fața a 70.000 spectatori, laiatchiii de box dintre Barney Ross, campion mondial la categoria ușoară și Massantire, campionul mondial la categoria semi-mujlocie, pentru titlul deținut de acesta din urmă. După un match foarte aprig de 15 reprize, Barney Ross a fost declarat învingător la puncte, atribuindu-i-se totodată și cel de al doilea titlu mondial. S au încasat 200.000 dolari Școala superioară die arte șiigneserit campioană Banfierscolartă die traegliy O fază a matchului disputat eri Vineri 1 Iunie 1934 Mait raionala io alini Jerluo FILAKELMA, 30. (Intersport). — Concursurile de atletism ale studenților americani, au avut loc la Filadelfia. Cu toate că timpul a fost nefavorabil, rezultatele au fost senzaționale. Astfel în aruncarea arestații Lyman a atins 10.34 metrii. La 100 m. plat a câștigat Kiesel cu 10.0 sec. —• 200 metri: Kiesel 20.9 sec. — 400 metri; Klackman 47.5 sec. — 800 metri.] KontUron 1.548 — 1500 metri.; KontUron 3.56 min. — 200 m. garduri: Klopstock 24.2 sec. — Săritura în lungime: Clarii 7 52 m. Astăzi Începe la Budapesta campionatul mondial de gimnastică — - ... - - i »g*4gwags0easga> - - - * - România nu mai participă. Un succes al sistului nosfru| Astăzi va începe la Budapesta campionatul mondial de gimnastică. Acest campionat a adunat în capitala Ungariai, pe cei mai buni gimnaști din lume. Și-au anunțat participarea echipele următoarelor țări: Germania, Elveția, Finlanda, Italia și Ungaria. Individual se vor întâlni germanii Grosch și Winter și elvețienii Miez și Walter, cari au cele mai multe șanse. Cu ocazia campionatelor mondiale vor avea loc la Budapesta numeroase tourneiuri internaționale de gimnastică, congrese și alte festivități în legătură cu gimnastica. Gazeta Sporturilor și-a asigurat serviciile d-lui asistent Iacob Mihăilă de la I. S. E. F., trimis din partea C. N. E. F.-ului ca reprezentant la aceste campionate. ROMÂNIA NU PARTICIPĂ In ultimul moment, federația română de gimnastică a renunțat de a mai trimite reprezentanți la Budapesta. Aplaudăm această hotărâre, mai ales că ea vine în urma campaniei pe care a dus-o ziarul nostru împotriva participării la o competiție în care șovinismul maghiar are cea mai nimerită ocazie de manifestare. Ioni campionat moil so vo opiu in Belgia, franța și Olanda Un proect asupra căruia Belgia a căzut de acord. Ediția treia a probei mondiale se va desfășura în 1937 ROMA 30. (Intersport).—In congresul țraut de F. I. F. A., s-a hotărât ca viitorul campionat mondial să se desfășoare în Belgia. Această decizie s’a luat pentru eventualitatea, când footballul nu va figura în programul Olympiade de la Berlin. O ÎNȚELEGERE INTRE BELGIA, FRANȚA ȘI OLANDA După hotărârea congresului Fifei, au început noi tratative între reprezentanții Belgiei, Olandei și Franței. In urma insistentei d-lui Rimes, s’a ajuns la un acord care va fi prezentat comitetului executiv F. I. F. A. sub forma de propunere, Iată în ce constă acest acord: 1) Campionatul mondial să se desfășoare in 1937. 2) Eliminatoriile să fie găzduite concomitent de trei țări. Anume: Olanda, Belgia și Franța. 3) Finala să se dispute la Paris în 1937, cu prilejul expoziției universale. biuÉle KiliuiÉ alt Haiti se vor bucura de o numeroasă participare Sezonul de tennis internațional va fi curând inaugurat, pe terenurile Tennis-Clubului, cu ocazia campionatelor internaționale ale României. Datele de disputare au fost definitiv fixate pentru zilele de 12, 13, 14, 15, 16 și 17 iunie. Interesându-ne la Tennis Club, d. Caracostea ne-a furnizat următoarele amănunte: Dintre țările solicitate să ne trimită reprezentanți, trei au răspuns, iar dela două așteptăm încă rezultatul. Așa. din Cehoslovacia vor veni Krazny, Vodiska și d-na Merhant. Jugoslavia ne trimit pe Punceh, Gugulievici și d-na Kostitza. Franța ne-a răspuns și ea, dar negativ. Motivul: numeroase turnee locale, prin sezon internațional, etc. In sfârșit, grecii și egiptenii nu neau dat încă rezultatul, dar sperăm că el va fi mulțumitor. Cât despre jucătorii noștri, vor participa cu toții. Vom avea, deci, anul acesta, campionate internaționale mai interesante decât oricând. Matchul Ceccarelli-Spakow se va disputa la 20 iunie —--------------0090----------------- 1.Întrâ In aceiași seară, Coculescu va fi ajuns lui Buratti Am anunțat la timp că boxeurii italieni Ceccarelli și Buratti au fost angajați pentru două matchuri, urmând să fie opuși la Arenele romane: Ceccarelli lui Spakow, iar juzatii lui Doculescu. Contractele cu cei doi boxeuri italieni nu au fost semnate. Schimbul de telegrame dintre d. Niculescu și cei doi boxeuri însă, a perfectat angajamentul. Matchurile trebuiau să se dispute la 9 iunie. Cum insă pentru această dată d. Niculescu a angajat în ultimul moment matchul Spakow-Bruch, reuniunea pe programul căreia vor figura cei doi italieni a fost amânată pentru 23 iunie. Aseară, d. Niculescu a telegrafiat celor doi boxeuri amânarea reuniunii, cerându-le să-i confirme dacă acceptă sau nu noua dată. Asentimentul italienilor este aproape sigur.