Gazeta Sporturilor, iulie 1934 (nr. 1375-1405)

1934-07-01 / nr. 1375

ANUL XII. No. 1375 ABONAMENTE Pe un an. . ............................................ Pe ș ase luni ?............................................. Telefon direcție 3.26.60 LEI 1000 ... . .500 r*: mare: cotidian sportiv Birourile: STRADA MN1ÍI'III* i in vVLÍ Ofio l. BUCUREȘTI. Directori: 1. EMU IAN si E MUNTEANU Prim redactor II. PAPA GHEORGHE. PUBLICITATEA . DUPĂ TARIF Telefon redacție și provincie 3.26.69 Telefon administrație 3.26.60 Pe marginea rănirii lui Sepi Viața sportiva și Justiția Se anunță din Cluj că jucătorul Bundy, care l-a lovit grav într-un match de foot-ball pe internaționalul Sepi II, va fi reclamat parchetului. Se va pune astfel iarăși în discuție interesanta chestiune , unde încetează sportul și unde începe responsabilitatea penală ? cea Ca în orice activitate umană, și în sportivă măsura priceperii și abilității trebue să fie dată ținându-se seama de anumite reguli, proprii sportului practicat, in foot-ball, în rugby, în box, atenția, inteligența, forța, agilitatea, viteza, calități individuale cari condiționează, evident, succesul sunt inutile fără păstrarea regulilor sportului respectiv. . . Se întâmplă uneori ca în timpul unei manifestări sportive, care presupune o dispută între doi sau mai mulți concurenți, unul din aceștia să sufere un accident, provocat de cel sau de cel cu care a încercat să-și măsoare posibilitățile sportive. Astfel, anul trecut, un boxeur începător a murit la câteva minute după ce suportase primele round-uri ale unui match de box. După câte îmi amintesc, s-a dat în cauză rechizitor de neurmărire, deoarece magistratul care a cercetat acest nenorocit caz, a ajuns la concluzia că nu călcarea vinovată a regulilor sportului din partea celuilalt boxeur, ci lipsa de rezistență și slăbiciunea victimei a fost cauza morții sale. De asemenea, se întâmplă freqvent, în timpul matchurilor de foot-ball sau de rugby, accidente provocate de lovirea jucătorilor între ei. Unde încetează lipsa de responsabilitate și unde începe delictul? Chestiunea este foarte discutată și această limită este foarte greu de stabilit. In drept, cazurile nenorocite de accidente sportive, se pot rezolva făcându-se aplicațiunea dispozițiunilor art. 248 și 240 cod penal, primul în cazul unui accident mortal, celălalt în caz de simplă rănire sau lovire. Art. 248 cod penal are următoarea redactare: «Oricare din nedibăcie, din nesocotință, din nebăgare de seama, din neîngrijire sau din nepăzirea regulamentelor, va săvârși omor fără voe, ori va fi fost cauza involuntară de a se săvârși omorul, se va pedepsi cu închisoare de la 3 luni până la un an și jumătate și cu amendă de la 59 până la 1000 lei, iar art. 249 este reflectat astfel: «Dacă din cauzele precedente vor fi rezultat numai răniri sau lovituri, închisoarea va fi de la 15 zile până la 2 luni iar amenda de pe 26 până la 500 lei». Dintr-o analiză cât de sumară a acestor texte de lege, se vede câ responsabilitatea este angajată ori de câte ori cuiva îi poate fi imputată fie nesocotința, fie nebăgarea de seamă, fie nepăzirea regulamentelor. Astfel, în materie de accidente de automobil, Curtea de Casație franceză a hotărît că derapajul nu trebue considerat ca un caz fortuit, ci dimpotrivă ca un caz ce se poate prevedea, de către un conducător timp de ploaie, de unde prudent, se rezultă că din punct de vedere penal el este responsabil de accidentul mortal cauzat de răsturnarea într-un șanț, după derapare, a automobilului. Iată clar un caz în care agentul este desigur vinovat pentru nesocotință, căci se poate foarte bine întâmpla ca un automobil paza tuturor regulelor de condus cu circulație, să derapeze din cauza drumului alunecos, udat de ploaie. In acest caz desigur că băgarea de seamă și prevederea fac pe un conducător diligent să meargă cu o viteză cât mai redusă și nu se va putea apăra susținând că nu i se poate imputa vreo vină, întrucât nu a depășit viteza regulamentară. In ultima vreme accidente nenorocite întâmplate unor match-uri de foot-ball, de rugby sau de box, au oferit justiției un nou câmp de aplicațiune. După câte știu, în fața instanțelor române nu s-a desbătut până acum nici un proces de asemenea natură. In străinătate instanțele au fost însă chemate să rezolve procese penale cu fapte din viața sportivă. Astfel în Franța, lumea sportivă a urmărit acum doi ani cu un deosebit interes în fața Tribunalului din Bordeaux, procesul jucătorului Taillantou pentru vina de a fi cauzat moartea jucătorului Pradié din echipa adversă, în timpul unui match de rugby. Taillantou placând pe Pradié, acesta căzu și rămase în nesimțire. Dus la spital, se constată că avea coloana vertebrală ruptă și după două zile de chinuri mari. Ca de obiceiu, două tabere: unii susțineau că Taillantou este vinovat, alții, din lumea sportivă mai ales, că nu. Aceștia din urmă afirmau că de vreme ce toate regulele inculpatul a jucat după jocului de rugby, nu putea fi responsabil de consecințele nenorocite ale unei întâmplări datorite fatalității, susținând că o condamnare cât de mică poate avea consecințe funeste asupra viitorului sportului în general. Desbaterile procesului au fost foarte interesante. Pe banca apărării au luat loc avocații Henry Torres, în numele Comitetului Național al Sporturilor și Robert Bernstein, în numele Federațiunii de Rugby, care ei înșiși fuseseră în tinerețe jucători. Inculpatul își vedea viața sportivă sfărâmată atât de trist, după ce fusese remarcat și selecționat ca jucător în câteva matchuri internaționale. Principalele depoziții ale procesului au fost acelea ale arbitrului Henry Lahitte și acelea a doi medici. Arbitrul a afirmat că cele două gesturi: lovirea mingii cu piciorul de către Pradié și placajul lui Taillanton, care nu-și putea opri avântul și pornirea de a-l apuca pe primul, au fost concomitente. In orice caz, arbitrul a adăugat că placajul a fost regulat făcut, deoarece nu a intervenit în nici un fel și că ce s’a mai întâmplat pe urmă nu a mai putut vedea, fiind preocupat de urmărirea partidei. Doctorul Lapervenche a făcut o depoziție zdrobitoare: el a afirmat că Tailantou nu numai că l-a placat pe Fradie după ce acesta nu mai avea mingia, dar că pe urmă, când au căzut amândoi jos prelungind placajul, l-a strâns în mod inutil și brutal pe adversar cauzând astfel accidentul care i-a adus moartea. Deasemenea, doctorul Bourdin, un spectator al matchului, care se găsea foarte aproape de locul unde s-a întâmplat accidentul, spune că Taillanton, după impresia sa, a avut intenția evidentă de a face rău adversarului și că l-a văzut cum apucându-i lui Pradic gâtul cu mâna dreaptă, l-a apăsat de sus în jos cu toată puterea. Martorul a adăugat că această violență exercitată asupra unui corp tânăr este de natură să provoace leziuni osoase și articulare mortale. Coechipierii lui Taillantou au depus favorabil pentru el arătându-l ca pe un jucător real viguros și energic, lipsit însă de brutalitate. Ministerul Public a cerut, în interesul sportului, care nu are nimic de câștigat de pe urma brutalităților, condamnarea. Apărarea a căutat să arate nevinovăția lui Taillantou insistând în Vasile Dumitrescu Avocat (Continuare în pagina 3-a) %° ivn 4 PAGINI 3 LEI După match... Iată și o telegramă, din care se va vedea că viața de spital, nu l-a deprimat pe Camera: NEW YORK, 29 (Intersport). — Camera, care a eșit din matchul cu Baer foarte grav rănit, a părăsit astăzi spitalul, complet restabilit. Peste câteva zile, fostul campion mondial se va stabili într-o stațiune climaterică, unde-și va face convalescenta. Doctorii l-au asigurat că la începutul lunii August va putea relua antrenamentul și că nu se va mai resimți atunci nici de fisurile pe cari le-a avut la două coaste, nici de luxatia piciorului. La 15 August, a declarat Camera, voi relua antrenamentul si sunt sigur că la 1 Octombrie, după revanșa mea cu Baer, voi fi din nou campion mondial. lata două instantanee interesante, luate la câteva zile după memorabilul match de la New-York: SUS: Primo Camera, cu oasele răvășite de pumpul viguros al lui l Bacz, zâmbește satisfăcut că a scăpat numai cu atât... JOS , Baer și-a reluat, pe o scenă de cabaret, îndelettnicirea preferată: dansul. ulinatetillem Onoario ■ Mi Spakow face match nul cu Hawlicek Cantt»ion$istrontás« a lăsat o admirabilă impresie VIENA, 29 (Intersiport). — Aseară, în fața unei asistențe numeroase, cifrată la 5—6000 de spectatori, s-a desfășurat la Engelman Arena din localitate, gala internațională de box, al cărei cap de afiș era ținut de matchul Spakow—Üawlicek. Campionul român, în formă bună, a făcut un match curajos, adjudecându-șî cele mai multe reprize. Totuși, juriul unus din Viena (2BB ) a dat lao decizie de egalitate. Publicul care văzuse pe Spakow câștigând, a protestat. La match, printre alte notabilități, a asistat și prințul Stahremberg. nu se mai scispută lu la Brașov suferă mari pierderi materiale. Meetingul international va avea totuși loc In zilele de 7 și 8 Iulie, urma să se dispute la Brașov cel de al treilea match de atletism femenin Ungaria-România. In cadrul acestei întâlniri trebuia să aibă loc și un mare meeting internațional de atletism. Iată că in ultimul moment, Liga Regională Brașov, organizatoarea tehnică a manifestațiunii, primește din partea Federației Ungare o telegramă prin care i se aduce la cunoștință că, deoarece Federația Române de atletism nu a înțeles să-și respectă un angajament, revocând matchul definitiv încheiat între echpa B a Ungariei și România, întâlnire ce urma să aibă loc la 1 iulie la Timișoara. Federația Ungară renunță a mai deplasa echipa femenină de atletism la Brașov. Liga Brașov, luând act de această telegramă a întrerupt pregătirile destul de înaintate făcute in vederea matchului internațional. LIGA BRAȘOV SUFERĂ PIERDERI MARI Din conflictul născut între cele două federații, cine pierde mai mult, este fără îndoială Liga Regională de atletism Brașov, care în vederea evenimentului atletic de la 7—8 iulie, a făcut numeroase pregătiri mari natural că au necesitat însemnate cheltueli. După informațiile pe care le avem, Liga Brașov va pierde de pe urma neprezentării echipei maghiare circa 20-30.000 lei. Ori, își poate da oricine seama ce înseamnă pentru atletism o asemenea pierdere. MEETINGUL INTERNAȚIONAL VA AVEA TOTUȘI LOC In cadrul matchului feminin urma să aibă loc— după cum am arătat— și un meeting de atletism cu caracter internațional, la care alături de cei mai buni atleți din țară urmau să ia parte și câțiva atleți străini. Suntem în măsură să anunțăm că meetingul internațional va avea loc. Iată de altfel și lista atleților din străinătate cari vor lua parte la acest concurs. DIN JUGOSLAVIA I. Buratovici, campion iugoslav Decathlon ,Y. Bleut, campion balcanic la greutate. K. Nikhazi, campion iugoslav la 800 m. A. Bauscag, campion la 400 m. DIN UNGARIA Dr. 1. Raggambi, 10 s. 6 la 100 m.; 21 s. 8 la 200 tn. M. Bodosz, I m. 95 la înălțime. P. Bácsalmási, campion ungar la Dechatlon. AUSTRIA L. Wessely, campion austriac la Decathlon. DIN GERMANIAW Eberle, al treilea clasat m Decathlonul Olympic del Los Angeles. R. Rorchmeyer, campion al Germaniei la 100 și 200 metri. Iată un grup select de atleți, cari vor evolua Duminică 8 Iulie pe noul stadion al orașului Brașov. Tuturor acestor atleți le vor da replica cei mai buni atleți din România pe care Liga Brașov i-a invitat cu această ocazie. Despre lotul atleților noștri, ne vom ocupa în numărul viitor. Sui vi iii (inomiul Emi la categoria cocoș.rm ...dacă va itevistge Sâmbăta viitoare pe Rietbuiorr. Sâmbăta viitoare. Arenele romane vor găzdui o nouă reuniune internațională. Trei matchuri importante vor figura pe programul acestei reuniuni: Spakow—Ceccarelli, Coculescu—Buratti și Ion Gorun— Riethdorf. Asupra primelor două matchuri vom stărui la timp. Matchul lui Gorun însă cumulează atâtea puncte de interes, încât, unul din acestea trebue neapărat subliniat de pe acum. RIETHDORF A CONFIRMAT Mai întâi, o precizare. Eri seară, d. Niculescu — organizatorul reuniunei _ a avut o ultimă convorbire telefonică cu Riethdorf. Germanul a confirmat perfectarea contractului care-l va opune la 7 iulie, la București, lui Gorun. Iar astăzi de dimineață, i se vor trimite acontul respectiv, biletul de tren și contractul. Matchul Gorun—Riethdorf este deci definitiv angajat PERSPECTIVELE LUI GORUN Este incontestabil că întâlnirea cu Riethdorf va constitui cel mai greu examen din cariera de până acum a lui Gorun. Germanul este unul din cei mai buni «cocoși» europeni. Este campion al Germaniei și de curând și-a afirmat clasa internațională de care dispune, învingând sa jjuncte pe Hunt. Un titlu mai reprezentativ decât victoria aceasta, este cam greu de găsit. De aceia, de rezultatul pe care îl va face Gorun cu Riethdorf, depinde viitoarea carieră a campionului nostru. . . Dacă va învinge, ne-a spus d. Niculescu, Gorun se va impune drept unul din cei mai coși» europeni și îi vor buni «coorganiza campionatul Europei cu Pedea sau Petit Biquet cari dispută astăseară la Lyon, titlul european șs categoria cocoș. Matchul va figura pe programul unei reuniuni în cadrul căreia, probabil, va disputa și Torna Aurel campionatul Europei la categoria muscă. DACA NU... Prin urmare, matchul lui Gorun cu Riethdorf este startul viitoarei cariere a lui Gorun. Să mai insistăm asupra șanselor pe cari le are elevul lui Chirilă ?... tot bui la Sufli Mita Secția de rugby amenințată cu demisii importante In ultima adunare generală a secțiunei de rugby a Sportului Studențesc, au răbufnit nemulțumirile acumulate în cursul sezonului, înainte de a descrie faptele, găsim nimerită o observație: dacă finala campionatului se solda cu o victorie a universitarilor, totul a ar fi decurs în perfectă regulă. P. T. T. a făcut însă un păcat. Victoria petezistă a adus în tabăra universitarilor stabilirea răspunderilor cu întreg cortegiul de certuri, demisii și amenințări. Astfel, alegerea comitetului de rugby a adus «luxarea» unora din conducători și jucători, în frunte cu d-nii Ion Popovici, Gomerant etc Nemulțumirile s’au acentuat în ultimele zile și se anunță înființarea unui nou club. Lotul nemulțumiților se îngroașă pe fiecare zi. Astfel, unii jucători ca Paul Florian, V. Filipescu, Damian, Florescu au aderat la grupul nemulțumiților și cum însuși d. D. Tănăsescu împărtășește părerea celor ce formează dizidența, evenimentele amenință să ia o întorsătură senzațională. Opoziția în frunte cu d. Ion Popovici amenință serios cu înființare unui nou club. Noi suntem însă sigur că până la urmă lucrurile se vor aranja spre mulțumirea celor ce susțin cu adevărat Sportul Studențesc și ceva mai mult spre mulțumirea întregului rugby care nu poate fi satisfăcut de dezorganizarea unuia din cele mai puternice cluburi de rugby. Mai mult calm și mai mult discernământ va aduce împăcarea taberelor. R. V. Matchul România-Germania nu are incă dată certa. In așteptarea unui răspuns. In tot cazul, se va disputa la Berlin După cum se știe, tragerea la că întâlnirea va avua loc la Berlin, oficialitatea noastră n’a mai primit nici un amănunt. Nu se cunoaște, insă, nici data disputării. O primă consecință date că matchurile de selecție, care urmau să înceapă săptămâna viitoare, au fost amânate „sine die”. Vom reveni cu detalii mai ample atât asupra acestei selecții, cât și asupra procedeului care ne obligă, al șaselea an consecutiv, să jucăm pe teren străin. sorția Cupei Davis a hotărât ca România să întâlnească, în primul tur pe cel mai periculos concurent, Germania. In plus, în urma consultării anumitor titerezee cari se cereau menajate, matchul sd va disputa la Berlin. Federația noastră — resemnată — a cerut relațiuni celei germane, de la care se așteaptă, încă, răspunsul, Intr’adevăr, în afară de faptul Duminecă ! Iulie I9H Regele Angliei urează succes campionatelor de la Wimbledon In timpul banchetului oferit la Londra, tuturor înscrișilor în campionatele de la Wimbledon, si a primit un mesagiu al regelui Angliei, prin care urează succes campionatelor de la Wimbledon. Anul trecut, Suveranul a asistat la finale. Di pe stadion la închisoare Incidentele de la finalele campionatului urugunyan tot arbitru lăsat în nesimțire. Doi jucători arestați și alți șase descalificați «Imparcial» din Montevideo, în ultimile sale numere, consacră pagini întregi teribilelor incidente care s’au petrecut cu prilejul finalei Penarol Nacional. In minutul 60 scorul nu fusese încă deschis. In minutul 62 după un atac agresiv al echipei Penarol, Anselmo ajunge în situația de a shoota Mingea lovește un îngrijitor al echipei Nacional și intră în plasă. Arbitrul Rodriguez acordă punctul. Jucătorii echipei Nacional, în special Labrazza și faimosul Nagazzi AU SĂRIT LA ARBITRU LASANDU-L IN NESIMȚIRE Arbitrul a fost transportat la spital. Labrazza și Nagazzi au fost imediat arestați și conduși la închisoare. O săptămână mai târziu, matchul a fost rejucat. Intre timp șase jucători ai echipei Nácionál fuseseră descalificați. Totuși la rejucare Nácionál a câștigat cu 3—0.