Gazeta Sporturilor, septembrie 1934 (nr. 1437-1466)

1934-09-01 / nr. 1437

ANUL XII. No. 1437 ABONAMENTE Pe un an. . . LEI 1000 Pe țase luni................. . • V.................500 Instituțiuni si Cluburi ........... 2000 MARE COTIDIAN SPORTIV Birourile : STRADA INGINER ANOHEL SALIGNY NoI BUCUREȘTI. Directori E. EMILIAN si E. MUNTEANU. Prim redactor: N. PAPAGHEORGHE. PUBLICITATEA DUPĂ TARIF ( Direcție 3.26.60 Administrație 3.26.60 qga an Un leu pentru atletism■■■ Vorbeam, deunăzi, cu un „cunoscător” al atletismului românesc. Al atletismului, în general. Al nevoilor lui — cum îi plăcea să le numească — în special. Și am aflat o grămadă de lucruri, unele mai jalnice decât altele, îmi spunea „cunoscătorul”, cum că suntem o nație plină de „aplicații” — interlocutorul meu, pe lângă numeroase cunoștiințe și multă pricepere, își asimilase și un vocabular de circumstanță — pentru atletism. Că în orice roman se găsește un „amalgam” de sprinter, aruncător de disc, fondist, etc. Dar că — și asta e „chestia” care ne omoară — nu prea sunt „bălani” (prin „bălani” cunoscătorul de atletism înțelegând vechiul „nervum rerum” al strămoșilor noștri, eterna obsesie a tuturor miniștrilor de finanțe, de la război mecace). Nu sunt bani de „scule“, n’au atleții echipament cu care să alerge ba nici piste pe cari să alerge. Cât despre micile „ajutoare”, nici pomeneală... Și, drept să vă spun, mă convinsese. Era „cunoscător”. Și atletismul nostru e atât de necunoscut! Dar, ieri, m’am întâlnit cu un prieten din Timișoara, sosit pentru câteva zile, în Capitală. Și, dintr’una într’alta, am aflat că lucruri surprinzătoare se petrec în orașul din care venise. In speță, la toate matchurile de football din Timișoara, s’a pus o taxă suplimentară, la bilete. Nu mult. Un leu. Unul singur. Cu justificarea:pentru atletism. Cu leii adunați în acest chip se face — nu menajerie — un fond tot pentru atletism. Din el, cei însărcinați cu administrarea, cumpără tot ce trebue pentru practicarea sportului „mumă” — mă iertați că fac un nou împrumut din vocabularul „cunoscătorului” bucureștean — adică: pantofi, chiloți și tricouri, discuri, sulițe, greutăți, bare, sfori, cronometre, etc. etc. „Sculele” sunt încredințate unor tineri entuziaști — și se pare că la Timișoara sunt mulți, căci, până acum s-au și primit 350 de înscrieri — cari, cu ele și în ele, fac atletism pe terenurile de football, în zilele când au loc matchuri, înainte de acestea, sau în pauza lor. Și lucrurile merg de minune. Din fond, nu se fură, căci așa-j la Timișoara... Tinerii cari beneficiază de aceasta inițiativă, fac progrese de la o zi la alta. Publicul e mulțumit și-și dă leul cu plăcere, căci vede pe ce. Și-l dă atât de regulat, încât, din acest leu de nimic, actualmente a început refacerea pistei de atletism de pe terenul Banatul. Și prietenul din Timișoara, terminând, m’a întrebat, zâmbind: — „La București, de ce nu faceți tot așa?”. Am scris aceste rânduri, în vaga speranță că amicul meu „cunoscătorul” din București, va da peste ele. Și, dacă nu a renunțat la binefacerile învățământului obligatorinnainte de cirsa II-a primară, că le va citi. 1 Nu de alta, dar poate ar răspunde prietenului din Timișoara... OH. ȚARI Iată un clișeu cinematografic, care redă perfect o admirabilă săritură a campioanei europene de sărituri, Iensori, la competiția de la Magdeburg. PAGINI 3 LEI O administrație de sine stătătoare a Diviziei Naționale Un proect senzațional de mare utilitate Cum ne aflăm în preajma Consiliului Federal, la care se vor pune câteva probleme de mare însemnătate. Informații din cele mai bune curse ne permit să anunțăm. UN PROECT SENZAȚIONAL Conducători cunoscuți ți oameni cu o vastă experiență îa ale foot-ballului, nutresc un proect senzațional. Față de dificultățile tot mai mari pe cari le creează felul cum se desfășoară Divizia Națională, se gândesc că ar fi necesară înființarea unei administrații proprii a Diviziei Naționale. CE SE ÎNȚELEGE PRIN ADMINISTRAȚIE PROPRIE? Inițiatorii ne-au trimes un proect pe care l-am redactat și insoțit de ample comentarii. Administrația proprie a Diviziei Naționale, înseamnă adaptarea unui sistem de conducere, practicat în footballul din foarte multe țări din Europa. S’ar crea cum există în atâtea țări, un comitet al ligii nationale, un for cu o mare independent«» administrativă și deplină autonomie tehnica. Comitetului Diviziei Nationale i-ar reveni întreaga administrație pe care o necesită campionatul național. In acest scop și-ar crea un organ administrativ propriu. REFORMA ÎNDRĂZNEAȚĂ Evident, un asemenea proect în împrejurările actuale, va fi considerat ca o încercare temerară.* Adevărul este că proectul există și că va ajunge la Consiliul Federal. Nu e sigur că va fi aprobat, deoarece implică prefaceri cari nu se pot recifi*a într-un interval de timp prea scurt. Se va forma însă nucleul și marea reformă preconizată acum se va realiza la un viitor Consiliu Federal, Campionatele Europei de atletism vor constitui ii in plasa Hiffl ca aileliti Imii ins Ölmie Vor participa cei mai buni aliii din Europa, o organizare formidabila Peste o săptămână vor incepe la Torino, primele campionate europene de atletism. De data aceasta nu este vorba ca în probele de ciclism, natație sau canotaj, de o dispută intre cei mai buni specialiști a cinci sau șase națiuni. La Torino vor fi prezente toate națiunile europene, cu excepția Angliei care s’a declarat nemulțumită de perioada când au loc aceste campionate și de formula adoptată. In total vor fi prezente la Torino 23 de națiuni, care vor fi reprezentate prin cei mai valoroși atleți. După Jocurile Olympice din 1928 de la Amsterdam, campionatele europene constituesc cea mai grandioasă manifestațiune de atletism organizată până în prezent. Tot ce are mai select Europa în această materie ve fi prezent la 7,8 și 9 Septembrie în grandiosul stadion Mussolini, cel mai frumos teren de sport din Italia. Programul campionatelor Europei de atletism, cuprinde toate probele: 100, 200, 400, 800, 1500, 5000 și 10.000 metri plat. 110 și 400 m. garduri 50 km. marș. Marathon. Sărituri în înălțime, lungime, prăjină și triplu, aruncarea discului, suliței, ciocanului și greutății. 4 x 100 și 4 x 400 m. Ștafeta. Decathlon. Fiecare națiune va putea angaja câte doi atleți în probele individuale și câte o singură ștafetă: probele de calificare Deoarece se prevede un număr mare de înscrieri, se vor organiza la anumite probe înainte de începerea campionatelor (cele care cer mai mult timp) așa numitele probe de calificare pentru ca apoi învingătorii să fie admiși în campionatele propriu zise. Iată și standardul impus. Săritura înălțime: 1 m. 80. Săritura lungime: 6 m. 80. Săritură cu prăjina: 3 m. 60. Triplu salt: 13 m. 60. Aruncarea greutății: 14 metri. Aruncarea suliței: 58 metri. Aruncarea discului: 43 metri. STAdIONUL MUSSOLInI Stadionul Mussolini de la Torino este cel mai mare și cel mai modern dintre toate stadioanele din Italia. Este o vastă construcție un beton armat care se ridică în mijlocul unui impozant teren sportiv care cuprinde la rândul lui numeroase terenuri de joc, piscine, pește de atletism, terenuri de tennis etc. Stadionul Mussolini poate cuprinde 70.000 de spectatori. Toate probele se vor disputa pe stadionul Mussolini, a cărui pistă măsoară la coardă 446 m. 50. Fiecare echipă națională va avea la dispoziție un vestiar înzestrat cu dușuri calde și reci și mese pentru masaj. Antrenamentele vor avea loc pe terenul de antrenament al stadionului Mussolini, care măsoară 400 m, și este construit la fel ca și cel pe care vor avea loc concursurile și care va fi deschis concurenților începând de la 1 Septembrie. Proba de marathon se va desfășura pe un drum plat, cu plecarea și sosirea în stadionul Mussolini. Parcursul este excelent ales, în mare parte bucurându-se de umbră și asfalt. PREGĂTIRI INTERNE La Torino se fac actualmente ultimele pregătiri în vederea grandioasei manifestațiuni: începând de Luni 3 Septembrie, sunt așteptate teamurile naționale care vor sosi mai devreme pentru a se aclimatiza La 27 August s’au închis înscrierile și după cum anunță Buletinul oficial al campionatelor, fiecare națiune și-a alcătuit echipele definitive. Echipele cele mai numeroase vor fi ale: Germaniei, Finlandei, Ungarei, Italiei și Franței, care vor veni fieare cu peste 20 de atleți, urmează apoi: Polonia, Grecia, Olanda, Danemarca, Belgia, Iugoslavia, Suedia, Norvegia, Elveția și Cehoslovacia cu câte 10—15 atleți. In sfârșit: Letonia, Estonia, Bulgaria, Luxemburg, Turcia, România și Albania cu câte un număr mai mic de atleți. LUPTE APRIGE Ceia ce va caracteriza concursul dela Torino, va fi fără îndoială lupta aprigă ce se va da la fiecare probă. A face pronosticuri într’o competițiune de anvergura campionatelor dela Torino, este un lucru prea hazardat. Vom prezenta însă într’un număr viitor pe cei mai buni zece atleți ai Europei, pentru a ne putea da seama de șansele ce le au la Torino. Programul campionatelor mm A. S. R. Principile Nicolae nu concurează la Feleac Cursa de viteză pe coasta Feleacului care se va alerga Duminică 2 Septembrie, nu se va bucura de participarea A. S. R. Principele Nicolae, care in 1930 a realizat, în aceiaș cursă, o performanță admirabilă. Augustul automobilist va lipsi de la start, pentru motivul că nu și-a putut procura o mașină corespunzătoare cerințelor. Totdeauna, A. S. R. Principele Nicolae a Înțeles să concureze bine pregătit Este sigur că și de rândul acesta ar fi luat plecarea dacă ar fi existat din timp certitudinea organizării competițiunii. Cum disputarea cursei pe Feleac a devenit fapt sigur, abia acum o lună, A. $. R. Principele Nicolae nu a avut posibilitatea să intre in posesia unei trăsuri acceptabile. Alteța Sa a fost hotărât să cumpere una din cele patru trăsuri rămase de pe urma defunctului Gheorghe Nadu, dar a renunțat la acest lucru, datorită faptului că ele nu s-au prezentat prea strălucit la Sinaia. Cele patru Bugatti-uri au nevoie de o punere precisă la punct și acest lucru nu a putut fi efectuat, din cauza atitudinei moștenitorilor, cari sunt departe de a călca pe urmele regretatului dispărut. Efimie Hl Imi elei mi.. nu va mai lua parte la concursurile Plicii Antante Intr’un interview acordat ziarului «Dimineața», d. general V. Bădulescu, directorul Oficiului Național de Educație Fizică a declarat că echipa de football a armatei române nu va mai lua parte la concursurile Micei Antante. In schimb Armata Română va concura în cadrul acestor concursuri la tennis și pentathlon. * ATENA La Atena populația îmbrăcată cu gambetă Are aspect de sărbătoare’. Pregătește o ștafetă. Ia o așchie ș’o unge Cu ulei și cu benzină li dă foc, dar n’o trimite Cu tramvai sau limuzină. Ci o duc comisionarii Trambalând-o în spinare... Și“o să ajungă ’n Capitală Vai de ea, cu praf sudoare. Eh! La noi să vezi primire Și în squar și ’n iarmaroc Căci de s’o afla că arde Vine lumea ca la foc. Ca și canibalii ’n jurui O să facă un cadril. BERLIN Intriganții o să vre Să mai bage un fitil. La motociclism ștafeta O să scoată numai fum. Fiindcă velodromul nostru De un an miroase-a scrum. Dar la curse de-o s’ajungă, Fug pariorii ca de iele, Cum să nu-i frigă ștafeta Când sunt jupuiți de piele. O să vie la ștafetă Morții dela Trei Coceni Speriați că tot mai arde sau ’n son de la Moreni. Noi însă o s’o trimitem La Berlin așa proțap tăci aicea cu pompierii Ne aprindem paie ’n cap. A. NOI Sâmbătă x Septembrie 1934 Cel mai buni alergători die rileîă «lin Europa Schein, Borchmeyer (Germania) și Sir (Usigarsa), viitorii adversari dela Torino Scrisoare di» Z©$oot Temismenii români urmăriți de neșansă la Zoppot Partide pierdute la limită. Australienii învingători . j --------CC-------- ZOPPOT. — Campionatele internationale de la Zoppot au intrat in fazele finale, rămânând doar numai câteva matchuri finale de jucat. Competițiunile de dublu domni și dublu doamne au fost lichidate. Din nefericire, culorile românești nu migruează în clasamentul final, și asta din cauza ghinionului care ne-a urmărit la simplu, și în special la dublu. E drept, ne-au învins adversari cari sunt de o clasă internațională. Dar rezultatul putea fi cu totul altfel, dacă ne-ar fi părăsit neșansa la câte un moment decisiv. IM simplu, în turul II, am eliminat pe dr. Hoenig (Königsberg) 6—1, 6—1, fără a mă întrebuința serios. Adversaril meu contează printre primii jucători din Prusia orientală. In turul III, Schmidt are ca adversar pe americanul Jones. Schmidt începe bine și se folosește de nesiguranța adversarului conducând la un moment dat cu 5—3 și 40—0! Aici, după un lung schimb de mingi, un atac de al lui Schmidt se oprește în banda fileului,după ce mingea ezită o clipă să treacă pe terenul adversarului. Următoarele două puncte sunt jucate impecabil de Jones, care și-a revenit complect și câștigă setul cu 7—5. Al 2-lea set începe cu serviciul americanului, — din păcate. Patru servicii,‘“care rămân toate aproape neatinse. Acesta demoralizează complect pe Schmidt care nu mai e în stare să câștige nici un joc. 6—0. TURNBULL — HAMBURGER Adversarul meu în turul și . Adversarul meu în turul III, a fost al 5-lea jucător australian. Turnbull. In tocmai ca și Jones, posedă un serviciu formibil. E foarte repliat. Posedă un «farehand» foarte iute, dar un «backhand» mai slab. Jocul a început la o oră foarte înaintată. Amândoi am beas sub formă. S’au făcut schimburi lungi, dar mingile nu erau destul de tari. Australianul conduce cu 2—0. Revin și egalez: 2—2. Din nou conducte Turnbull 5—2 și din nou revin. 3-5. (Cititi continuarea în pag. T-a) După victorie Alături de drăgălașa sa consoartă, Anny Ondra. Fostul campon mondial, Max Schineling, a reluat, după victoria asupra lui Jeusel, viața câmpenească pe domeniul său de la Saarow.