Gazeta Sporturilor, mai 1935 (nr. 1676-1705)

1935-05-02 / nr. 1676

ANUL XIII no. 1676 ABONAMENTE Pe un an. .. . . . . .....................«LEI 1000 Pe șase luni „ . . . . . . . .. . . .»f. . . 500 Instituțiuni, Cluburi și Proprietari. . .• ■ 2000 COTIDIANUL SPORTULUI ROMANESC Birourile : STRADA INGINER ANGHEL SALIGNY Fondatori: E. EMILIAN și E. MUNTEANU Director: AL. MUNTEANU No. 2 — BUCUREȘTI. Prim redactor: N.PAPA GHEORGHE PUBLICITATEA DUPĂ TARIF Telefon: Direcție 3.26.60 Adminisitranp 3.3B.pfl o revelație și o lacună -xox- Nu ne vom ocupa aici, în detalii, de matchul CFR — lisa, de eri. Cronica, jocul, considerațiunile tehnice, se găsesc în altă parte. Dar, în afară de aspectul tehnic, matchul de eri de la Venus a prezentat câteva detalii cari se cer neapărat subliniate. Căci, unul dintre detalii — arbitrajul — face parte dintr’o continuitate de gafe cari se impun urgent și total remediate, pentru a nu stânjeni mersul ascendent al unui sport care-și lărgește zi de zi popularitatea. Iar celălalt — Wetzer—a fost cea mai uluitoare surpriză din ultimul timp. Amv mai văzut arbitri proști. Am mai văzut matchuri masacrate și rezultate trișate. Am mai văzut explozii de enervare, pe teren și în tribună și am auzit în repetate rânduri invective la adresa «arburului», acest incurabil și — sperăm — involuntar trișor de rezultate, din ultimul timp. Sântem deci obișnuiți cu arbitrajuri proaste. Cu hotărâri fanteziste și sancțiuni imaginare. Dar, performanța de eri a d-lui Theil, arbitrul matchului CFR—lisa, a depășit granițele pregătirii noastre și a neclintitului calm cu care am suportat neîncetat echilibristica fanteziilor de până acum, ale arbitrilor. Am auzit în tribună anumite șoapte. Nu le divulgăm și nu le credem. Am aflat în treacăt că d. Then a fost recuzat cândva de CFR și că — prin urmare — de matchul de eri se lega pentru d. Then posibilitatea de a mai arbitra în viitor, echipa CFR. Nu credem nici acest lucru. Și dacă ne-am hotărât totuși să semnăm aici explozia aceasta — pe care o vrem cât mai ponderată — împotriva arbitrajului de ori, o facem, nu pentru șoaptele cari au circulat ori în tribună, nici pentru anumite coincidențe cari au fost precizate, ci pentru că d. Thell își câștigase la noi un prestigiu bine conturat. Și pentru că arbitrii, au pierdut eri — cu d. Then — încă unul din pilonii pe care i’a sprijinit în ultimul timp prestigiul cohortei de arbitri, din toată țara. Repetări. Nu ne interesează șoaptele cari au circulat ori in tribună la Venus și nu credem coincidențele cari au fost precizate cu un zâmbet șiret și informat. Un lucru însă, este cert, d. Thei a arbitrat eri slab. Mai slab decât ar fi putut s-o justifice o eventuală echipă de formă a sa. Iar arbitrajul d-lui Thei a hotărât în bună măsură înfrângerea timișorenilor. ... Dar matchul de ori a prezentat și un detaliu de entusiasmante constatări: forma lui Wetzer. Admirabilul match al «bătrânului Rudi» care a sclipit ori de tinerețe, de vigoare și de talent. Pentru footballul românesc, Rudi Wetzer însemnează una din vedetele cari au cucerit definitiv simpatia spectatorilor și cari nu-și vor găsi curând suplinitori. Dar o vedetă care — pentru cei mai mulți — a atins limita de vârstă, înscriindu-se inevitabil pentru «scoaterea la pensie». Câți din spectatorii de eli s’au așteptat la admirabila partidă a quasi-pensionatului Rudi ? Aproape toți au venit să-l vadă, să-l revadă și să-l aplaude. Dar câți au prevăzut sclipirea admirabilă a acestui «veteran» cu inepuizabile resurse de jucător veșnic tânăr? Și totuși, Wetzer a făcut ori o partidă magistrală. O entusiasmantă dovadă de vigoare și talent, depășindu-și coechipierii, întrecându-și adversarii și culegând noui și unanime aplauze. Pe un terestr greu, într-un match greu, purtat 90 de minute cu o viteză derutantă, Wetzer a jucat magistral. A plasat, a driblat, a fugit, a combinat și a șhptat cu o precizie pe care nici unul din tinerii cari l-au încadrat n'au reușit să o apropie. Pe care niciunul din inaintașii centri cari i-au luat locul în echipa națională n'au reușit să o ajungă. Căci reflexele lui Wetzer, precizia sa admirabilă, stilul și eficacitatea i-au rămas intacte. Iar suflul și viteza — calități indispensabile pentru un jucător activ, i-au fost verificate ori din nou, pe un teren greu, într-un match greu și foarte iute. Pentru puținii spectatori de ori de la Venus, Wetzer a fost o revelație. Iar forma sa — cu toată concurența «tinerilor»—îl desemnează din nou pentru echipa națională, în care nimeni nu a reușit încă să-l suplinească cu un egal succes. George Fuga C. J. 9. in finala Cupei României Feroviarii au învins liga după un match în care au fost întrecuți cu o clasă C. F. R.-Ișa 5-2 (2-1) Uite, o declarăm sus și tare: C.F R. este câștigătorul virtual al cupei României! Se îndoește cineva de aceasta? Noi o proclamăm cu precizie de Mafalde» RUDY WETZER Căci cu o astfel de șansă cum să mai surprindă că a ajuns în finală ? Și, la urma urmelor, de unde atâta șansă ? Și toată pe capul unei singure echipe. A fost favorizat de cel mai norocos sort posibil- A căzut cu cel mai puțin periculos semifinalist. Și acum, în semifinală, câștigă un match în care adversarul a fostfără discuție — cu o clasă mai bun. Să fim înțeleși. Și Luni, în matchul Beogradski—Venus, sârbii au jucat frumos, au dominat și au fost totuși învinși. A spus cineva că Venus nu merita victoria ?... Eri însă a fost altceva. Altfel de joc și altfel de dominare. Sârbii au practicat un joc admirabil pentru ochi dar complect «încuiat» în fața porții Pe când lisa... Dominare teritorială, tactică, dominare tehnică, dominare dominare în agresivitate, mă rog, dominare pe toată linia. Și C. F. R. a câștigat totuși. Dealtfel norocul C F. R.-ului a devenit proverbial încă de la lui match cu Chinezul în faimosul care a marcat la înghesuială două goaluri în ultimul minut, încât n’ar fi trebuit să fim surprinși acum. Și la dreptul vorbind, surprinși nu suntem. Ci plictisit!. Și matchul C. F. R.—lisa face parte din categoria acelora cari te acresc, te fac să crezi că footballul e un joc la roata norocului cu toate numerile câștigătoare (pentru unii...). Eri, bunăoară, Usa a fost cu o clasă mai bun. Și Atila — dragă doamne, aripa stângă a ceferiștilor — marca. Wetzer, Climek, Löwenfeld și Albert construiau acțiuni de toată frumusețea și Atila iar marca. Football 1935 — ce vreți !.~ PARTIDA A plouat ori exact până în momentul când s’a funerat începutul jocului. Ceia ce nu a împiedicat peste 1000 de persoane să vină la Venus. Cu impermeabile, cu o umbreluță, și — am văzut și de astea — cu umbrelele uriașe de la bufet. Una la peluză, vreo două la tribună și câteva zeci de persoane tot erau asigurate de ploaie. După cum speream însă și mai sus, 1000 de persoane au bravat totuși riscul ploii. La ora 5, d. Thell a fluerat începutul, pe teren fiind următoarele formații : C. F. R.: Theimler; Roșculet; Ujlacki; Vintilă, Wetzer II, Cuedan; Georgescu, Barbu, Gaiducovici, Medve, Atila; ILSA: Eichler; Tiffert, Anghel; Stulak, Albert, Barna; Klimek, Herzog, Wetzer I, Lowenfeld, Cosma. Terenul e puțin — foarte puțin — desfundat. Câteva băltoace pe ies pe colo, care se scurg cu timpul Și jocul este foarte vag denaturat. lisa stăpânește încă din primele minute balonul. De la Wetzer, la Löwenfeld, înapoi la Wetzer, de aici la Climek, un demaraj, o centrare, un shot sau o intervenție a fundașilor adverși. C. F. R. încearcă contra-atacuri prin aripi. Georgescu e, pare se, bine supraveghiat de Anghel și nu reușește-Ușa domină și dă impresia pe care o permit câștigătorii prezumtivi. Eroare. După ce timișorenii au ratat câteva ocazii bune, «ceferiștii» au și dânșii o ocazie. Una singură Și — evident — marchează. Atila primește o passă în careu, încearcă un dribling naiv — și-i reușește — apoi trage și marchează. E minutul 27. După alte câteva minute în care Ușa a mai ratat o serie de ocazii, ceferiștilor li se mai oferă una. Și — firește — iar marchează. Medve trage la întâmplare, de pe tușe, și Barbu, aflat în direcția shotului, schimbă direcția . Goal. Așadar 2-0 pentru C. F. R. Două minute mai târziu, Ușa marchează însfârșit. (Continuare in pag. 111-a) Americanul Jessie Owens in fona eficienta -xox- NEW JERSEY, 30 (Intersport). — Cu ocazia unui meeting atletic care marea speranță a atletismului american, a reușit o performanță pur și simplu formidabilă. A reușit la săritură în lungime 7 metrii 964 cea mai bună performanț De notat că recordul mondial aparține japonezului Chiuhei Nambu cu 7 m. 98. După cum se vede, Owens merită încrederea pe care și-au pus-o americanii in el, și nu va trece mult timp spun ei când acest nou produs va depăși 8 metri. 4 PAGINI 3 LEI mi Joi 2 Mai 1935 .= Malcolm Campbell condamnat pentru exces de viteza Recordmanul mondial de viteză in automobil, faimosul Malcolm Campbell, care a rectificat recent performanta care l-a situat în fruntea tablourilor de recorduri, a suferit zilele trecute o condamnare. Fiind prins în flagrant delict de exces de viteză — bineînțeles nu la bordul bolidului «Blue Bird» — a fost dat în judecată și condamnat la plata unei amenzi de o liră sterlină Contravenția s-a petrecut pe șoseaua care duce la Winchester, iar tribunalul din Eastley (Surrey) a fost cel care a pronunțat sentința. Malcolm Campbell nu s-a prezentat în fața instanțelor judecătorești ci a trimis o scrisoare prin care își recunoștea vina dar în care specifica în acelaș timp că greșeala lui se datorește, în mare parte, dispozițiunilor defectuoase ale semnalelor de pe șoseaua spre Winchester. In continuare, celebrul automobilist felicită pe polițiști pentru atitudinea lor periculoasă și amintește că în decursul celor 30 ani de când conduce automobilul, nu a suferit niciun accident soldat cu rănirea sau păgubirea altei persoane. SUPUNERE DE ENGLEZ Malcolm Campbell gonea pe șoseaua ce duce la Winchester, ca un om pe care nici 450 km pe oră nu-l poate satisface. Și gonea întins, deși nici o treabă urgentă nu-l chema la Winchester, își făcea omul însă gustul în măsura în care il putea satisface o mașină departe de a se fi putut compara cu faimoasa «Blue Bird». Polițiștii englezi însă nu erau deloc dispuși să-l lase să-și facă mendrele și cu ajutorul telefonului și al unei mașini, infractorul a putut fi oprit. Când i s’a explicat motivul stopării, nu a ezitat să-și ceară cuvenitele scuze și s-a grăbit să semneze procesul verbal redactat pe loc. Campionatul mondial greu, pentru boiurii de culoare -xox-Inlre Joe Louis și Obie Walker LONDRA, 30. — Jeff Dickson i-a propus lui Joe Louis, «minunea neagră» din Detroit, noua vedetă de categorie grea a Statelor Unite, să vină la Paris spre a-l întâlni la 13 iunie pe Obie Walker, în joc fiind titlul de campion mondial la toate categoriile, pentru boxeurii de culoare. Larry Gains însă, speră să-l întâlnească el mai întâi pe Obie Walker, și să-l poată astfel înlocui în fața lui Joe Louis a cărui neîntreruptă serie de victorii prin k. o. l-a desemnat drept unul din cei mai autorizați Baier, adversari ai lui Max internațional Borj se întrunește la 3 iunie LONDRA, 30 (Rador). La 8 iunie se întrunește aici în congres anual «International Board» pentru a discuta eventualele modificări ce urmează a fi aduse sau au fost aduse Regulamentului de football asociație. Congresul se întrunește la hotelul Daish. Proectele sportive ale Primăriei sectorului I galben De vorbă cu d. primar ing. Ion Săbăreanu particioua I gal-Noutățile aflate din sursă culară m’au purtat pentru o oară spre Primăria sectorului ben. Funcționarii sunt de acum în vacanță. Singur cerbeiul deja poartă mă întâmpină cu scrupulozitate. Două minute mai târziu stau în cabinetul consilierului comunal care, altădată a binevoit să-mi dea atât de prețioase amănunte în legătură cu transformarea radicală a terenului velodromului din șoseaua Ștefan cel Mare. — «Lucrăm pentru pentru consolidarea sporturilor în sectorul nostru, sector oarecum persecutat până în prezent. Pe când celelalte primării de sectoare au avut grijă de propășirea sporturilor, «verdele» a îmbrățișat Venusul, «negrul» s-a simțit atras de Unirea Tricolor, iar «albastrul» a acordat tot sprijinul asociațiilor sportive Voevodul Mihai și A.S.C.A.M., singur galbenul a rămas mai prejos. «Desigur că nu am urmat politica predecesorilor noștri și ne-am grăbit să punem pe treaptă de egalitate clubul Viforul Dacia, compus din tineri născuți și crescuți înlăuntrul «granițelor» sectorului nostru. Și nimeni nu poate spune că am racolat atleți, jucătorii de football sau de rugby. Toți purtătorii tricoului galben sunt fii ai sectorului, oameni din Floreasca și împrejurimi. «Constatarea constitue pentru noi o încurajare care ne dă imbold la lucru. UN STADION MODEL Revenind la subiectul ce mă interesa, d. arhitect Georgescu mi-a declarat: — Nu voi insista asupra detaliilor, ți-am comunicat doar destule amănunte. Voi spune însă că stadionul pe care îl proectăm va avea o oarecare asemănare cu stadionul «Mussolini» de la Torino, singura lucrare de acest gen care m’a impresionat cu adevărat. AUTODROMUL Pe mine însă mă interesa mai mult chestiunea autodromului de al cărui proect de construire am pomenit acum câteva zile în ziarul nostru. «Este dorința expresă a M. S. Regelui Carol II ca Bucureștii să fie îmbogățiți cu un autodrom. N vom construi. Nu astăzi sau mâine, dar ne vom face o datorie de onoare din a aduce la îndeplinire această Augustă dorință. «In «Gazeta Sporturilor» s’a strecurat însă o greșeală în această privință. Autodromul nu va fi trasat în apropiere de Arcul de triumf el câțiva kilometri mai sus, pe terenul ce începe imediat la sfârșitul câmpului aviației civile de la Băneasa. «Acolo întinderea este suficiență și va putea servi scopului. D. arhitect Georgescu, care împreună cu fratele său d. Pascal Georgescu, supraveghează lucrările de la velodrom, mi-a dat prilej să ascult și cuvintele d-lui ing. Ion Săbăreanu, primarul sectorului. VOM ACORDA UN LARG SPRIJIN SPORTURILOR «M’a pasionat totdeauna acest eficace mijloc de regenerare a rasei umane și de aceia sunt pornit să încurajez sporturile sub orice formă. «Am început prin a sprijini clubul Viforul Dacia, care are marele (Continuare în pag. 11-a) SA C. PRIMAR ^50 Matchul de rugby București—A. S. P. T. T.—Paria:. STAJVGA: echipa Capitalei = PROSPTA SASI O fazăj — JOS: echipa franceză*