Gazeta Sporturilor, octombrie 1937 (nr. 2545-2575)

1937-10-14 / nr. 2558

ABONAMENTE» Flon u..............LEI 7000« șase braj ........................."P. . • 860 Instituțiuni, Cluburi și Proprietari . • 8000 Un umăr rechin......... • « COTIDIANUL SPORTULUI ROMANESC Birourile» STRADA INGINER ANGHEL SALIGNY No. 2. - BUCUREȘTI Directori-Fondatori» & km imang» & MUNTEANU Director s AL. MUNTEANU Prin Redactori N. PAPAGHEORGHE PUBLICITATEA DUPĂ TARIF ( Direcția :... . 8.2160, Administratis . . . 3.2 MM. Redacția..............3.26.69. Dug^etapa^^Duminică Situația clasamentelor a început să se clarifice. Toleranța arbitrilor față de jucători î n mod precis nu se poate afirma ce etapă a campionatului a trecut Duminecă. Modul cum se desfășoară în prezent competiția oficială, nu permite calcularea precisă a diferitelor momente și nu poate fi vorba de desfășurarea cronologică a diferitelor etape. Campionatul României se joacă pe «apucate». Sunt echipe ca Unirea Tricolor cari somează câte două săptămâni, altele ca Venus, Eipensia și Chinezul cari au vacanțe mai scurte. Intr’un cuvânt nu e Duminecă în care o echipă sau alta din lotul divizionar să nu fie în situația de șomaj. După cum am mai spus un campionat care se desfășoară în astfel de condițiuni are vicii de iregularitate, și un astfel de program neserios compromite proba oficială atât din punct de vedere sportiv, dar mai ales din punct de vedere financiar. Datorită formulei care a distrus tot ce a fost serios în mișcarea footballistică, nu se va putea vorbi de situații concrete decât după consumarea tuturor jocurilor. Ori avem impresia ca despre turul de toamnă vom mai vorbi și la primăvară. Nu pentru că natura e vitregă cu «reformatorii» footballului românesc, dar pentru că la jumătatea lunei Octombie nu s’au consumat nici jumătate din matchurile toamnei, iar unele partide nici n’au fost programate. Limpezirea clasamentelor In ce privește clasamentul, observațiile noastre nu pot privi decât aparentele, intr’un campionat în care unele echipe au susținut 3 jocuri altele patru, cinci sau șase nu se poate formula decât o anticipare de simplă impresie. Rămânem la părerea din primul momet. Clasamentul va evolua astfel încât nici pe plan tehnic nu se va putea angaja nici o discuție în favoarea formulei campionatului. In seria primă se află în frunte Unirea Tricolor, A.M.E.F.A., F. C. Rapid, Chinezul și Victoria, iar C. A. O. nu va întârzia să se adauge lotului de fruntași. La primul match pe teren propriu orădenii vor complecta lotul fruntaș al vechilor divizionari, iar promovații «artificiali» se vor consola cu ultimele locuri... In seria doua Juventus se apropie de primele locuri și împreună cu Gloria, Ripensia și Venus va ilustra aceiaș teză, ca pentru seria primă. E drept că A .C. F. R. cu un match în plus peste unele echipe, cu două sau trei peste altele se menține între fruntași. Se pare că echipa brașoveană a profitat în mod special de o programare favorabilă ca prin prezența ei între fruntași să înlesnească anumite interpretări... Victoria Juventusului victoria Juventusului asupra lui V Dragoș Vodă constitue încă un moment din ascensiunea roș-albaștrilor. Tânăra echipa a Juventusului începe să realizeze rezultate din ce în ce mai bune și posibilitățile ameliorate ale clubului se datoresc cadrului tot mai mare de jucători. Se pare că în matchul de Duminică Juventus a tras și foloasele trecerii în linia de atac a lui Palmer. Ori e știut că Palmer constitue un bun animator pentru o înaintare de elemente tinere ca a roșalbaștrilor. Eliminarea lui Baratky Pentru F. C. Rapid—A. M. E. F. A. toate observațiilor au fost legate de anumite aspecte ale arbitrajului In ce ne privește trebue să formulăm o părere poate separată de a multor colegi și confrați: nici o decizie a unui arbitru român nu este prea severă. Jucătorii noștri și au permis în ultimii ani lucruri deosebit de grave, iar multe frumuseți ale jocului de football au fost eclipsate de aceste manifestări ale jucătorilor. Arbitrii au fost toleranți și s’a ajuns de multe ori la degenerări regretabile. In repetate rânduri am atras atenția arbitrilor asupra pericolului acestei toleranțe, și azi când un arbitru își îndreaptă autoritatea pentru o sancționare mai aspră, lumea e surprinsă și formulează rezerve la adresa arbitrajului. Noi înțelegem pe arbitrii în astfel de (Continuare în pag. III-a) ARBITRUL; UnUl... doi... cinci... șapte... UNUL DIN BOXEURI, Ei ce faceM Rari, ne ridicăm ?... ___ AL DOILEA BOXEURI Mai stai puțin, că mă simt bine !... Urmăriți de ghinion și furați de arbitru Româniiji^salon. Probele de simplu domni, dublu doamne și dublu mixt au revenit Greciei La campionatele balcanice de tennis cari s-au disputat săptămâna trecută la Salonic, România a înregistrat unul din cele mai dureroase dezamăgiri. Prin absența iugoslavilor Puneec și Pallada, România conta ca mare favorită a acestui turneu-Clasa ridicată atinsă de reprezentanții culorilor noastre ne îndreptățea să sperăm o victorie pe toată linia a jucătorilor români. Un ghinion exasperant, la care s’a adăugat și șovinismul arbitrilor greci ne-a procurat cea mai mare decepție a acestui an. România n’a putut cuceri decât 2 campionate balcanice, probele de dublu domni și simplu doamne, față de cele trei campionate cucerite de Grecia. Ghinionul echipei române s’a declanșat odată, cu începerea turneului, ba ceva mai mult, din ajun, de la tragerea la sorți. Federația elenă, căreia îi revenea anul acesta organizarea acestui campionat balcanic, dându-și seama că disputându-se pe echipe șansele Greciei se diminuează enorm, a propus disputarea unui turneu. D. ALFRED DE SANGALLI, căpitanul echipei românești și conducătorul teamului nostru a făcut greșeala să admită propunerea organizatorilor. Astfel României i s’a răpit dintr’o dată posibilitatea de a juca cu 2 echipe la dublu mixt fiind nevoită să lupte la egalitate cu Grecia, care nu putea prezenta 2 oameni de talia lui Stalios, deci pe echipe, echipa Greciei ar fi fost ușor învinsă de reprezentanții noștri CARALUSIS și SCHMIDT. (Continuare în pag. 2-a) Caralulis O victori vpitalucită România a cucerit campionatul balcanic de tirt proba de pistol uri dimineață s’a desfășurat la poligonul A-N.E.F. prima zi a campionatului Balcanic de Tir, care a însemnat un strălucit succes pentru tirul românesc. Intr’adevăr în proba de pistol distanța 50 metri, România a reușit . La ora 10, in prezența reprezentanților celor două echipe, Comitetul organizator în frunte cu d-nii: maior Săvulescu din partea AN.E.F.-ului, Ionescu Călinești, Mirea, dr. M. Balș și a studenților din anul IV de la AN.E-F. a procedat la tragerea la sorți a seriilor. Sunt două serii de câte patru trăgători. In prima serie sunt: N. Cristoveanu (România), Chomedias (Grecia), Crișan Vasile (România), H. Pandoulis (Grecia). Fiecare concurent urmează a trage șase serii de câte 10 gloanțe. După prima serie, România are un apreciabil avans, tânărul V. Crișan reușind să totalizeze 482 puncte în timp ce, cel mai bun grec nu întrunește decât 482 puncte și al doilea reprezentant al României, Cristoveanu, fără a fi în ziua lui cea mai bună, reușește să-l dublă victorie asupra Greciei, dealtfel singura concurentă în această probă. Atât în clasamentul pe națiuni cât și în cel individual, România s-a clasat întâia, câștigând astfel campionatul balcanic de tir cu pistolul. învingă categoric pe trăgătorul grec: Cristoveanu 400 puncte. Pandoulis 253 puncte. La a doua serie trag: dr D. Berceanu (România), dr. Livadas (Grecia), N. Lahovari (România), flravositas (Grecia), cpt. av. Băltărețu (România) și Natsoulis (Grecia). In această serie trăgătorul nostru, Nicu Al. Lahovary, reușește turul de forță de a totaliza 490 puncte, cel mai mare procent de puncte al zilei, care-i aduce titlul de campion balcanic și consolidează clasamentul României. REZULTATELE TECHNICE I. ECHIPA ROMÂNIEI I. Nicu Al. Lahovary 430 puncte II. Crișan Vasile 482 „ III. Dr. Dan Berceanu 449 „ IV. Cpt. av. Băltărețu 441 „ V. N. Cristoveanu 400 „ Total 2.262 puncte II. ECHIPA GRECIEI I. A. Chomedras 456 puncte II. Dr. Livadas 430 ” III. A. Arvositas 373 „ IV. L. Natsoulis 297 „ V. H. Pandoulis 253 „ Total 1.809 „ CLASAMENT INDIVIDUAL I. Nicu Al. Lahovary România 490 II. Crișan Vasile România 482 III- A. Chomedras, Grecia 456 ASTAZI ZIUA DOUA A CAMPIONATULUI BALCANIC Astăzi începând de la ora 10, se va desfășura ziua doua a campionatului balcanic de tir. In programul celei de a doua zi figurează campionatul balcanic de carabină calibru 22 mm. culcat, distanța 50 metri. Cum au decurs tragerile M. S. Regele a acordat Istailului patru ai clubului Stadia, Roma. O nouă pildă a solicitudinii pe care o are Suveranul pentru sportul în general, $1 pentru atletism în particular. O pildă admirabilă care cucerește din nou entusiasmul mulțimii pentru faptele Suveranului și aduce bucurie mare în casa uneia din marile noastre grupări sportive. Gruparea «Stadiul Român», de sub președinția d-lui ing. Nae Mărăscu, a primit din partea secretarului M. S. Regelui, următoarea încunoștiințare: La cererea dv. am onoarea vă aduce la cunoștiință din înalt Ordin că M. S. Regele a acordat înaltul Său Patronaj Clubului Stadiul Român». Do eri. deci, clubul Stadiul Român are înalt Patron. nn M. fi. RfinalA. Utilitatea eliminării lui Baratki Ma_a tehui Amefa-Rapid, disputat Duminica trecută, a prilejuit numeroase comentarii. Matchul în sine era de ajuns ca să provoace discuție. Ceea ce a contribuit însă — mai ales — la suplimentul acesta de comentarii, a fost eliminarea lui Baratky, din Joc. Faptele se cunosc. In urma unui fault grosolan — un fault inutil și grav — Baratky a fost trecut pe marginea terenului. Cu o energie pe care nu i-o cunoaștem — pe care n’am întâlnit-o de ani, la niciunul din arbitrii noștri — d. Picky Kroner l-a eliminat din joc. Scurt, autoritar, intralabil. Ne-am expus în cronica matchului, punctul nostru de vedere în aceasta privință. D. Picky Kroner a exagerat. A luat o sancțiune gravă, pentru o greșală destul prea de gravă. Am văzut faultul. Am văzut gentilețea cu care Baratky — după cădere, l-a servit arădeanului Szabó, câțiva pumni. Am fost de acord cu o sancțiune. Ni s’a părut însă că o singură infracțiune nu justifică o intervenție atât de severă, ca aceia pe care a avut-o d. Picky Kroner. Intr'un match de mare importanță, nu se descompletează lesne o echipă, eliminându-i din joc, cel mai bun înaintaș... Iată părerea noastră. D. Picky Kronor a fost de altă părere. Dreptul său. Iar presa a avut păreri diferite. Pro sau contra... Nu vom relua azi d’acolo o discuție pe care am socotit-o sfârșită odată cu cronica matchului. Au rămas însă două detalii a căror precizare — nefăcută în cronica matchului — ne impun o scurtă și ultimă revenire. Chiar în cazul când d. Picky Kroner a exagerat eliminându-l din joc pe Baratky, eliminarea aceasta a fost utilă. A ilustrat din nou puterea suverană a arbitrilor de football și a dat un oportun avertisment în privința inamovibilității pe care și au decretat-o la noi, jucătorii de footbal. De ani de zile, niciun arbitru de football nu îndrăznește la noi să clatine prestigiul jucătorilor cu nume mare. Niciun arbitru, mare sau mic, energic sau molău, n'a îndrăznit în ultimii ani să zgudue soclul pe care s’au înălțat jucătorii noștri de football, transportându-i din joc pe marginea terenului. N’am auzit, în ultimii ani, de nici o eliminare din joc, a vreunui jucător din cadrul Diviziei Naționale . Slăbiciunea aceasta a adus arbitrilor pe lângă adversitatea spectatorilor, o indisciplină a jucătorilor cari au ajuns adesea la marginea necuviinței. i i Severitatea d-lui Picky Kroner a întrerupt această situație. A reaclalizat puterea suverană a arbitrilor și a dat un prețios avertisment jucătorilor — chiar când au nume sonor, ca acela al lui Baratky — că terenul de joc poate să fie privit oricând de mătrăguna jucătorilor brutali. Din acest punct de vedere — în cazul când va găsi imitatori — sancțiunea pe care a luat-o d. Picky Kroner împotriva lui Baratky a fost bine și oportun venită. A inaugurat o epocă de energie necesară pentru arbitri și de util avertisment pentru jucata«?!. Mai ales pentru jucătorii cari ca Baratky, continuă să influențeze jocul și să instige spectatorii, chiar dupa ce au fost eliminați din joc... George Fulga Astă seară Bar Bascow Peter Kane — Benny Linei! litlul mondial la categoria muscă este în ace astă seară se va disputa la Glascow matchul între Peter Kane și campionul mondial la categoria muscă Benny Linch. Titlul deținut de Linch va fi pus în joc. E mai mult ca posibil că Peter Kane va învinge pe actualul campion, astfel că englezul va putea deveni mâine seara, campion mondial. De altfel, Peter Kane pleacă î această luptă, mare favorit. Cupele oferite de director Onicescu din partea Academiei naționale de educație fizică celui mai bun trăgător din Balcani, celui mai bun trăgător român și celui mai bun trăgător român din echipa B.