Gazeta Sporturilor, iulie 1938 (nr. 2810-2840)

1938-07-01 / nr. 2810

A avut loc un concurs de tir După terminarea probelor oficiale a avut loc pe poligonul Băneasa un concurs de tir, care a început la orele 23,30. Pentru început condițiile thnice în care s-au desfășurat tragerile au fost foarte mulțumitoare. Credem că tragerile nocturne vor continua de aci înainte cât se poate de intens. Au luat parte la aceste trageri 3-nni: I. Coroiu, N. Polizu, Dr. Falk Marusek, Manole Stroici, Ionescu- Călinești II, S. Kiess, Rossi și Canura. S’a clasat primul d. Manole Stroici care a reușit să învingă în baraj pe d. Kiess (Brașov). In locurile 3 și 4 s’au clasat d-nii N. Polizu și I. Coroiu. BANCHETUL înainte de trageri concurenții și animatorii acestui nobil sport s’au întâlnit în jurul unei mese oferită de F. E. S. T. 4.A luat parte următoarele persoane : D. George Plagino președintele UFSR și al FRST-ului, d-na și d. colonel Dumitrescu, N. Lahovary Nic, Polizu — Micșunești cu d-na. Miclescu-Prăjescu animatorul telefoniștilor, Geo Mirea, dr. Pals, Kiess, d-na Călătorescu, d. Gh. Petrescu, dr. Skupiewsky, Jean d. Fournaracky cu d na, d. și d-ra Marusec, d-ra Drăghici, d. Cavalioti, Ed. Grant, Ionescu-Călinești, Jomir, Jurist, Vasile Crișan, Stoian, A. Beneita, d-ra Tarcea, dr. I. Coroiu, Ciorciotian, V. Vastellisc, M. Boia, Cavura, Cr. Teodorescu și Mărculescu. Primul toast la ridicat d. George Plagino, care a închinat paharul cinstea și sănătatea Maiestății Sale Regelui Carol II, patronul acestor campionate. Participanții de la acest banchet au primit cu urale și ovațiuni zisele domnului Plagino. D. col. Dumitrescu a luat cuvântul mulțumind tuturor pentru bunăvoința arătată, cât și pentru modul cum s’au comportat în timpul acestor campionate. Felicită pe câștigători pentru modul în care și-au câștigat titlurile sau premiile respective. Relevă meritele d-lui Plagino care și-a dat tot concursul său fiind primul la lucru organizatoric și primul la trageri. D. dr. Falk mulțumește cavalerilor din București cari au organizat atât de perfect aceste campionate. Anunță un concurs de tir care va avea loc în Brașov și la care invită pe toți trăgătorii din București Banchetul a luat sfârșit la orele 1 într-o caldă atmosferă vânătorească. La lumina reflectoarelor Banchetul Hat de federația română de tir F.N.R.-ului), R. R.-ului). De la stânga la dreapta d-nii: George Plagino (președ. U.F.S.R -ului și a F.R.S.T.-ului), Al. Savu (președ. Cantunlari (președ. F. Presa pestană e amabilă cu F.C.Rapid corul e sever, nu Insă imposibil de egalat o vizită în tabăra Rapidului în seara matchului cu Ujpest an redactor al Martirul Nemzeti-Sport a făcut după matchul Ujpest — Rapid, o vizită în tabăra echipei bucureștene, unde a stat de vorbă cu conducătorii și câțiva din jucătorii ex-feroviari. Iată, în românește, reportajul din Nemzeti-Sport. RAPIDUL E OBOSIT... E ora 10 seara. In grupul Rapidului domnește descurajarea. Jucători și conducători sunt la fel de supărați. Primul cu care stăm de vorbă, e d. Bauer, ispravnicul echipei oaspete. —Jucătorii sunt obosiți de un campionat prea greu. Iar linia de mijlocași se resimte și astăzi de pe urma celor două jocuri din Cupa Mondială împotriva Cubei. Nu trebue să mire pe nimeni că echipa noastră n’a corespuns. Singurul jucător care a dat complectă satisfacție a fost Cuedan. Auer a vrut să facă prea mult și n’a reușit aproape nimic. Baratky e bolnav îl doare piciorul. Rădulescu și Rafinski au apropiat ca joc pe Cuedan. In fevere, îți pot spune că Rapid n’a dat nici jumătate din randamentul obișnuit. Cred că la București, vom juca, ei iei. Mai ales pentru motivul că socotim că n’am pierdut încă șansele de a intra in turul secund al C.E.C. Intre timp, jucătorii au înconjuri pe d. Bauer, căruia-i solicita câte o mică sumă de tradiționali bani necesară unei esacpade prin Budapesta. Ispravnicul bucureșten lor conțiuă. — Scorni e exagerat. In timp ce Újpest a fructificat absolut toate situațiile favorabile, noi iam ratat in permanență. Auer a scăpat două ocazii sigure, Baratky și Bogdán na rându-l câte una . Un lucru e sigur: LA BUCUREȘTI NU VOM PIERDE. Echipa își va reveni. Nu-mi pot închipui ca Vintilă să se comporte la București atât de slab S’a făcuut ora 10,30. A apărut „Nemzeti Sport”, ediția de seară. Cuedan face pe interpretul și traduce în românește băeților cronica matchului: — Imi pare bine, spune el, că sunt criticat favorabil. Dar, mă întristează rezultatul, care e foarte greu de refăcut. La 3-1 aveam șanse mari. Dar, 4-1, e ceva mai greu.. — Ce spui de Újpest ? — Újpest e o echipă intr'adevăr mare. E una din cele mai complecte formații de club pe care le-am întâlnit în carieră. Are la înaintare, doi jucători excepționali: Szengelter și Szeder. Păcat numai că apărarea e prea dură. Foto e icile o duritate excesivă. Balogh e direct brutal. M’am întâlnit ca la Budapesta. La fel și cu Auer. A fost in gol sezonul cel mai în formă înaintaș român. Astăzi, în mod surprinzător, a juca slab. Nu știu daca vom putea recupera handicapul de 3 puncte. De învins insă, vom învinge. Baratky ne arată genunchiul: — N-am putut să fac mai mult. M’au pus la punct cu banii, la Toulouse. Cât privește pe Újpest, n'a jucat prea bine. Dacă la București va face același joc, avantajul va fi cel puțin egalat, de noi, odată cu el și m’a fondat în mod ordinar. La fel și Moldoveanu, a avut de suferit de pe urma lui. In schimb m’a impresionat Szalai. E Un jucător fair și cavaler. Cuedan se bucură că Ripensia a câștigat asupra lui Milan. — Regret, spune el, că n'am întâlnit formația italiană. Am avut ghinion. Dacă ne-a fost scris să nu stâlnim o echipă pestană, să fi jucat cu Hungária, cel puțin. Dar nu cu Újpest, care e echipa specific de Cupa. E singură formație maghiară care folosește elanul. Acestui elan, noi am vrut să-i opunem ceia ce ne lipsește: tehnica, când era de preferat să-i întrecem în viteză. Ultimul care ne vorbește e Lenghel. — Am jucat foarte slab. Totuși, dacă Auer ar fi transformat situația pe care a ratat-o la începutul jocului, rezultatul ar fi fost altul. Iatăși Un optimist. E Rónay, antrenorul de condiție fizică. — Niciodată n’a jucat atât de slab Rapid. Cu toate acestea, in forma pe care a arătat-o Újpest ar fi trebuit să piardă, în fața Unui Rapid în zi bună. , Cuedan e supărat 600 de budapesteni vor veni Duminecă la București pentru a asista la matchul I. C. Rapid— Újpest La Cupa Europei Centrale, după primul tur, nu se poate vorbi de echipe sigur calificate pentru turul al doilea — acel al sferturilor de finală.Avantajul de goaluri al echipelor Victorioase în primul turf nu constitue un criteriu pe care să ne basam anumite preferințe. In matchurile de C.E.C. fiecare joc este de sine stătător și debilitatul lui poate răsturna, orice calcule. HA.S.K. nu este, bunăoară, scos din cursă, deoarece la Zagreb poate recupera un handicap de două puncte. Nici Ripensia nu este sigură calificată, căc la Milano, în iureșul unei galerii deslănțuite, se pot întâmpla multe. De acest lucru, și-au dat perfect de bine seama conducătorii lui Újpest, care nu are o misiune tocmai ușoară Duminecă în fața Rapidului. Și cea mai puternică rezistență poate fi răpusă când lipsește susținerea unei galerii. Având în vedere acest considerent, conducerea grupării Újpest a lansat un manifest către toți suporteuiii echipei, rugându-i să facă sacrificiul material pentru a veni sâ-i încurajeze la București. Mai mult ca sigur că Duminică vor fi la București peste 600 de pestani. Printre acești excursioniști vor figura și numeroși funcționari și muncitori ai fabricei Tungsram care este de fapt baza de exstență a echipei alb-violete. D-L G. P. ne seriei «Fiind bolnav de mai mult timp de blenoragie cronică, m’am decis să fac o încercare și cu preparatul Dr. «GONOREX». Am luat două cutii ale acestui preparat constatând spre marea mea satisfacție că m am vindecat complect, de atunci nu am mai avut nici un simptom al acestei boale și mă simt dator a vă aduce viile mele mulțumiri.» GONOREX de vânzare la toate farmaciile și contra ramscurs la «Farmacia la Urs», București, str. Oituz Nr. 27. Cutia Lei 350. A murit Flanagan Din New York se anunță că J. -J. Flanagan, campionul olimpic la aruncarea ciocanului la olimpiadele din Atena, Paris și Londra și recorder mondial, a murit în vârstă de 60 de ani la Kilmarnock. De la Stadiul Human tadiul Român, secția de Natație,Convoacă astăzi la orele 2 jum. în fața ștrandului „Obor" în vederea unui antrenament general, următorii membrii: Eugen Popescu, Brăian Florea,jean Mărgărit, Gh. Bedros, C-tin I Scarlat, Jean Corniv, C-tin Kerenski, I. Brumescu, Paul Mihoc, Vladimir Olteanu, Arpad Zacopceanu,Av. Armand Gabay, Iordănescu, Gh. Ivancea, e.t.. Toti membrii secțiunei sunt rugati a nu absenta întrucât urmează a li se face importante comunicări. ♦i» . Studiul Român aduce la «unoștința membrilor legitimați la secția de natație, că au zilnic — pentru antrenamente — intrarea gratuită la Ștrandul „Obor" în baza legitimațiilor eliberate de club’. GAZETA SPORTURILOR taj intern și extern Grandioasa serbare jubiliară a Morilor Câteva cifre cari arată proporțiile serbării fip! 150.000 spectatori Concurenții au consumat 175.000 pâini PRAGA( (Coresp. part.). Marea serbare jubiliară a organizației sokolilor, s’a bucurat anul acesta de un succes fără precedent. La ora 6, elevii s’au îndreptat spre locuințele lor, în diferite cartiere ale orașului Praga. Cu tot timpul amenințător, băeții erau bine dispuși. La ora 7, serviciul sanitar era la datorie. Cortegiul înaintea defilării, soarele a străpuns norii, împrumutând cămășilor roșii ale elevilor un efect admirabil Buna dispoziție a elevilor s’a transmis și spectatorilor. Plecarea s-a dat la ora 8, înainte de a se da plecarea, a fost adus din clădirea Socolilor din Praga drapelul cehoslovac și acela oferit elevilor de comunitatea legionarilor cehoslovaci, cari au luat loc în fruntea cortegiului. Drapelul, însoțit de o gardă de onoare compusă din frații socoli a pornit în fruntea cortegiului, purtat de șeful-monitor al sobolilor, d. dr’. Klinger, de al doilea șef-monitor A. Benda, și de monitorii elevilor. Aranjamentul cortegiului Cortegiul era compus din 50 de asociatii regionale. Asociația regională a Rusiei subcarpatice d. Benaș deschidea cortegiul. Urmau celelalte asociații regionale., Ele aveau în frunte pe monitorii regionali și monitorii elevilor urmați de drapelele elevilor. Elevii erau grupați în companii compuse fiecare din 3 plutoane de câte 40—50 de elevi. Entusiasm la Praga In momentul când primele rânduri de elevi și-au făcut apariția în apropierea Muzeului, piața St. Wenceslas s’a transformat într’o mare de batiste ca niște mici drapele, iar spectatorii i-au primit cu strigate frenetice de saluturi cordiale. Entusiasmul mulțimii î-a însoțit pe tot parcursul. Un avion sbura deasupra vieței St. Wencelas. Persoane prezente în cortegiu Cortegiul a defilat prin fața tribunei de onoare unde se găseau d. dr. Zenke, primarul orașului Praga, d. dr. Bukowsky, președintele Federației Socolilor ceh, membrii Comitetului executiv, reprezentamnții armatei și reprezentanții administrativi. h t La stadion In momentul când cortegiul ajuns la stadion, d. dr. Klinger șefa monitor și Pazdera, monitorul elevilor, i-au făcut loc lăsândul să treacă, dând onoruriloe cuvenită drapelelor cehoslovace și aceluia '’ donat de comunitatea legionarilor cehoslovaci. Cel mai mare interes l-a stârnit compania de muzicanți elevi ai unității Vjsoké Myto. ] Publicul a salutat-o cu căldură. Numărul participanților Cortegiul s’a compus din 50 de asociații regionale, cu un număr de 27.743 de elevi. Cei mai mulți aparțineau asociației regionale Barakona. Numărul monitorilor în uniformă s’a ridicat la 2.356. Muzicile erau în număr de 23 cu 663 de orchestanti. In fata microfonului Elevul Jaronier Unor, invitat la microfonul din coltul piețiii St. Veneceslas, pentru a spune câteva cuvinte spectatorilor, fără sa fie intimidat de cutia magică în fata căreia atâți adulți își pierd curajul, s-a instalat cu un sânge rece admirabil în fata microfonului și a salutat pe toți camarazii săi din Slovacia, asigurându-i că el și tovarășii săi se simt foarte bine la Praga. Dejunul elevilor a fost servit în garderoba stadionului. Au fost distribuite 32.000 de porți. S’a consumat în total; 5.200 chilograme de carne și 125 ooo de pâini. 17 bucătării în care au lucrat 225 de persoane au pregătit mâncarea. Seara s’a dat ceaiu cu pâine, unt și brânză. Au fost întrebuințate 20 de chilograme de ceaiu, 456 chilograme de zahăr, 6.500 de pâini, 600 chilograme de unt și 900 chilograme de brânză. >. Exercițiile elevilor au repurtat un succes magnific. Numărul spectatorilor s’a ridicat la 150.000. Tribunele aveau aspectul unui roiu, interminabil, de albine. Pretutindeni a domnit o ordine perfectă. , Tinerii socoli ca și spectatorii vor păstra o amintire de neșters. PRIMUL REPORTAJ SENZAȚIONAL dintr'o serie de trei — Pe urmele grupărilor neafiliate — — Un redactor al „Gazetei Sporturilor11 a descoperit și despălue tainele campionatului echipelor neînscrise la Federație. Cititorii de gazete sportive sunt împărțiți pe... specialități Unii urmăresc mumai materia de football. Alții citesc rubrica pugilistică. O altă parte, carsiștii, savurează doar pagina de hipism. Celelalte rubrici: atletismul, natația, tennisul ș. a. m. d. au fiecare, devotații lor. Există insă o categorie de cumpărători de gazete sportive, care parcurg, cu acelaș nesaț, toate cele 42 coloane ale Gazetei Sporturilor cărora nu le scapă o fotă din atât de diversul material pe care-l conține un ziar de amploarea „Gazetei’’. In ce ne privește, cu unele rezerve, ne socotim în această ultimă categorie. Spunem „cu unele rezerve" fiindcă nu citim chiar întreaga gazetă. Nu ne interesează, de pildă, — o spunem cinstit — rubrica de ping-pong. După cum nu ne-am aruncat niciodată privirile asupra coloanei de convocări. Toate drumurile pornesc de la... A. S. Roma Acum trei zile însă ne-am permis și divertismentul acesta. — Ca să vedem, ne-am spus, care sunt grupările care-și adună jucătorii cu ajutorul „convocărilor"? Și am citit: „Socec convoacă... Olimpia convoacă... Militari... Turcia... A. S. Roma... A. S. Roma?. Măi să fie! A. S. Roma, să-și convoace jucătorii prin G—Ma. Sporturilor? Dar bine, până ajunge Gazeta la Roma, durează trei zile. Când s’o mai citească bieții bieți? Au posibilitatea să vină în timp util pe teren? Am citit atunci convocarea întreagă. R. S. Roma convoacă la sediul Blocului din str. Isvor Nr. 9, pe următorii jucători: Lică, Taifun, Retezatu, Bilă, Tunsu, Roșcovă, etc., în vederea matchului de campionat cu F. C. Dynamo. Misterul începea deci să se limpezească. A. S. Roma asta e de pe la noi, pe aoi. Și-a permis probabil ținând seama de asemănarea de stil cu formația italiană, să adopte un nume atât de ilustru. De altfel se vede că e o grupare cu veleități. Nu joacă împotriva orișicui, întâlnește pe cogeamite F. C. Dynamo, nume care aparține campioanei Sovietelor. Dar, convocarea oferea și alte necunoscute. Spunea acolo „la sediul Blocului" există deci un Bloc, paralel cu Federația de football, și mai departe, „în vederea matchului de campionat", ceia ce înseamnă că grupările A. S. Roma și F. C. Dynamo, participă la un campionat în toată regula, în care trebue să mai aibă multe echipe colege. Cum avem pasiunea descoperirilor, am pornit-o pe urmele acestui „campionat al grupărilor neafiliate’’ cu intenția fermă de a-i descoperi subversivitatea și de a deferi cazul organelor federale. La fața locului Adresa „Isvor No. 9" părea cel mai prețios îndreptar. Ne-am gândit să fie însă autentică? Nu cumva oamenii ăștia lucrează cu cifru? Istoria marilor afaceri criminale ne arată că, cele mai reușite investigații s’au făcut seara, când lumina zilei cedează, iar felinarele sunt încă neaprinse. Am urmat această pildă. La ora 8. Luni seara, pătrundeam în gangul din str. Isvor No. 9. Pe culoar nimic suspect. Gangul conduce însă într’o curticică în care o tablă neagră ne atrage privirile: B. S. G. N. Și mai jos: „Blocul Sportiv, al grupărilor neafiliate". Tabla cuprinde comunicări, purtând toate ștampila B.S.G.N. secretariatului. Am citit câteva din ele: „Se pune în vedere grupărilor, Antim, Cotroceni, Dreptatea și F. C. parol ca până Miercuri seara să-Și achite toate taxele către RSGN. Altfel li se vor da match pierdut Dumineca viitoare’’. Toate ca toate, ne-am spus. Dar nici F.C. Parol să nu fie,,,, parolist? Alt aviz: ,,Se admite contestația grupării Rahova și se decide rejucarea matchului cu Băneasa din minutul 54, la rezultatul de 2-1 pentru Rahova... Ați văzut, domnilor rtie C.C.N.? decizia dumneavoastră a creiat un precedent periculos! Mai departe: „Se respinge ca netaxate contestațiile grupărilor Steaua, Antim și Sanitas". Anunțuri erau puzderie. Hotârîsem să le citim pe toate, când o voce, ne-a întrerupt: — Haide, șefule, că începe ședința. A venit dom „președinte". Considerându-ne pe drumul cel bun, am intrat la ședință. Primul gând: să vedem pe președinte. L-am ghicit după morga pe care o afișa, după modul cum ținea ambele coate pe masă, și după chipul cum patrona cu privirea întreaga adunare. Probabil că își cunoaște oamenii. Căci, cu toate încercările de a căpăta aparențele unui „om vechia" și-a oprit ochii tocmai asupra persoanei noastre: — Matale, șefule, ce grupare „prezinți’ Ne-am luat inima în dinți. — Nu „prezint" deocamdată niciuna. Dar vreau să înscriu echipa... F. C. Penalty — în momentul acela îmi venire în minte schootul ratat de Marcu. Președintele încuvințează: — Bun, se aprobă. Faci matale o cerere... . . — Timbrată? — Nu. Netimbrată Dar plătești taxa de înscriere. — O plătesc desigur. (N’o să mi-o ceară pe loc, mi-am zis). — Rămâi matale și la ședință. Am rămas. M’am postat mai în fundul sălii, pentru a nu fi obligat să suport asprimea privirilor prezidențiale. O decizie exemplară Sala era suprapopulată. Vreo 40 persoane, reprezentând un număr egal de cluburi. Delegații vorbesc în șoaptă (președintele nu prea știe de glumă) unii își pregătesc interpelările. Conducătorul blocului ia cuvântul, după ce a stabilit liniștea prin pumni viguroși în masă. Vreți să continuăm ...mai departe? Am răspuns, în cor cu toată sala: — Dar — Ei, dacă vreți, atunci să nu se ’ntâmple ce s’a întâmplat ori pe unul din terenurile Blocului. Fiindcă nu știe toată lumea, o să vă spun eu. Echipa „Crampon’’ a jucat tot timpul în 12 oameni mat*chal cu „Trăsnetul". A intrat „în 11" și după 25 minute de joc, a mai strecurat un om pe teren. Arbitrul n’a observat și nici echipa adversă. Publicul care încuraja pe Crampon a făcut și ,gî j Ajbia spre sfârșit când Crampop își asigurase 5 goaluri avantaj un jucător al „Trăsnetului’’ a observat manevra. Arbitrul a oprit jocul și a început să numere. Crampon jucase în 12 oameni! Este un procedeu rușinos, pe care îl vom pedepsi grav. Discursul d-lui Gogu P. a impresionat puternic. Cei patruzeci de reprezentați ai grupării tac. Caut cu privirea pe delegatul „Cramponului". Nu e nevoe, căci s’a ridicat singur. E un tânăr înalt, cu capul ras, ca o bilă de biliard. — Domnule președinte, în calitate de delegat al clubului Crampon, resping acuzația dumneavoastră. Am jucat tot timpul în 11 oameni. Cel de al doisprezecea era arbitrul tușă care l’ați socotit ca jucător deal nostru fiindcă purta tot un tricou roșu. Am și martor. E chiar dumnealui, care a ținut tușa. Martorul depune: — Domnule președinte eu am fost arbitru de tușe. Nicidecum jucător. E drept că n’am avut steag. Nici batistă. Dar am semnalat cu mâna. Președintele intervine: — Bine dar ai fost văzut dând passe, înaintașilor Cramponului! Martorul e pregătit pentru orice. N’a dat nici o passă, spune el. Ci, pentru a nu se întrerupe mereu jocul a împiedecat mingea să iasă în put. A impiedecat-o cu... piciorul. Argumentul a cântărit greu. Președintele a dat decizia: Se respinge contestația grupării „Trăsnetul’’, rămânând bun rezultatul de 6-1 pentru „Crampon”. Cum la Blocul sportiv al grupărilor neafiliate, cale de apel nu există, delegatul Trăsnetului e amenințat cu retragerea din Bloc... Ce vreți? Exemplul altora mai mari... | !_[ . . ! " & M. Silvia« Mâine: Pe terenul „Lambru" asistând la matchul F. C. Ratiu — Sanitas, derbyul seriei I’’. — O echipă neafiliată și... vioaie : A. S. Băneasa — Finala campionatului Germaniei 90.328 spectatori plătitori au asistat la matchul final al campionatului de football german, pe stadionul olimpic din Berlin, care s-a terminat — după toate prelungirile s— nedecis. Matchul va fi rejucat Duminică finaliștii fiind Schalke 04 și Hannover 96. Matchul de deschidere se va disputa între Hamburger SV și Fortuna Duesseldorf, jucând pentru locul al treilea.