Gazeta Sporturilor, iulie 1938 (nr. 2810-2840)

1938-07-22 / nr. 2831

ANUL XV. — Nr. 2831 DIRECTORI FONDATORI: E. EMILIAN și E. MUNTEANU directori*1 AL MUNTEANU DIRECTORI. |N PAPAGHEORGHE Proprietatea: GAZETA SPORTURILOR S. A. Inscris in reg. public. Tribunalul Ilfov Secția I com. No. 9.769/1038 BOUROURILE. Strada Anghel Saligny No. 2 București IA AIAIAICUI M. S. REGIM MARIA s’a oficiat ori o impresionantă slujbă religioasă Sinaia a îmbrăcat doliul violet. Peronul gării Regale din Sinaia este în întregime pavoazat cu violet. Salonul Regal al gării a fost transformat în cameră mortuară, tapisată în întregime în violet. In fata Cimitirului Eroilor din Sinaia s’a construit o tribună care deasemeni a fost îmbrăcată în violet și culorile nationale. In timp ce se fac pregătirile pentru ultima călătorie spre București a Reginei, la Castelul Peleș, continuă pelerinajul poporului în fata catafalcului Augustei dispărute. Din zorii zilei mulțimea așteaptă în liniște deschiderea porților castelului și reluarea pelerinajului întrerupt aseară. Un convoi de școlari, străjeri și străjerite, sub conducerea profesorilor și comandanților urcă aleele care duc spre Castel. Pe bulevardul principal al orașului se poate vedea un șir nesfârșit de mașini venite din toate colțurile țării. Numeroși săteni de pe Valea Prahovei au venit pentru a se încolona în rândurile pelerinilor cari se îndreaptă necontenit spre Castel. Hotelurile sunt pline cu înalții demnitari cari sosesc la Sinaia. In fata catafalcului Eri la ora 11 s’a oficiat la Castelul Peleș o slujbă religioasă, de către arhimandritul Serafim Georgescu, starețul mănăstirii Sinaia. Pelerinajul a fost întrerupt în timpul slujbei. Erau de fată: M. S. Regele, Marele Voevod Mihai, arhiducesa Ileana arhiducele Anton de Habsburg, Principesa Elisabeta. Erau prezenți d-ni colonel Ernest Urdărianu ministrul Casei Regale, Constantin Flondor mareșalul Curții, general Swiedenek, șeful Casei M. S. Regina Maria, și d-nele de onoare, Mavrodi și Procopiu, Casa civilă și militară a M. S. Regelui. Pelerinajul continuă la Castel. Au defilat în fata catafalcului zece mii de oameni deși ploia cade mereu. In cursul după amiezii a fost adus cu un tren special afetul de tun, pe care va fi transportat corpul neînsuflețit al Suveranei. In fata cimitirului eroilor se construește de primăria comunei Sinaia un panou reprezentând figura defunctei Suverane, înconjurată de ghirlande de brad îndoliate. Fotografia o reprezintă ca «Mamă a răniților» privind spre cimitir. Seara, a sosit trenul ministerial care a adus membrii guvernului. Seara, la ora 7, a avut loc la Castel o slujbă religioasă oficiată de I. P. S. S. Patriarhul Miron Crîstea. EXTRAORDINARUL ECOU AL PERFORMANȚELOR ROMANEȘTI IN C.E.C. „A FOST CONSOLIDATA POZIȚIA FOOTBALLULUI NOSTRU FAȚA DE STRĂINĂTATE" - NE SPUNE D. OCTAV LUCHIDE „Bucureștii au înlocuit cu succes Viena!“ se afirmă la Budapesta Trei echipe românești in C.E.C.? PerfoRmanțele echipelor românești în C. E. C. s-au bucurat de o primire din cele mai bune, atât în țară cât și în străinătate. Față de șansele cari se dădeau celor două echipe românești — ținând seama de adversarii întâlniți — victorii repurtate și comportările lor în general au creiat o atmosferă din cele mai favorabile. Din victime sigure, Ripensia și F. C. Rapid au eliminat doi competitori de frumoasă reputație — F. C. Milano și Újpest — promovând succend românesc într'o clasă superioară celeia etalată la Toulouse. Anul de probă — sau noviciatul dacă vreți — a folosit unei frumoase afirmăm, tocmai în momentul când aveam mai multă nevoie ca oricând de aceasta. Prima conferință a C. E. C.-ului, în care se va face bilanțul competiției în curs, ne va aduce — fără doar și poate — o cimentare a Poziției noastre în concernul foot-ballului din Europa Centrală, în care am fost admiși cu atâta scepticism și indulgență. Păreri autorizate ne-au confirmat această situație și în cadrul unei anchete, pe care o inaugurăm astăzi, vom face să vorbească o serie din oficialii noștri de frunte. D. LUCHIDEREE CUEAJ Primul căruia îi vom da cuvântul este d. Octar Luchide, secretarul general F. R. F. A. Nu este un secret pentru nimeni că d-sa este unul din cei mai importanți factori —— din țară — la admiterea României în C. E. C.. Ani de zile, d-sa a adus o luptă crâncenă cu oficialii străinătății, — bătând la toate ușile — pentru angrenarea echipelor românești în selecta competiție. Astăzi, fără îndoială, îi revine cinstea de a fi primul care să se pronunțe asupra rolului și roadelor culese de foot-ballul românesc. Iată, de altfel, ce ne-a spus d-sa: «Din punct de vedere internațional, performanțele echipelor noastre au însemnat o reabilitare firească a foot-ballului românesc. Pentru că cine își dă seama de valoarea soccerului indigen nu a putut considera rezultatul cu Cuba decât ca o întâmplare, de care n’au fost ferite — în trecut — nici alte țări, cu un soccer mai perfecționat decât al nostru. Rezultatele obținute de Rapid și Ripensia au consolidat poziția noastră în CE C. Iar interesul manifestat de publicul bucureștean — care a asistat în număr mare la matehalele de la noi — îmi va facilita misiunea atunci când voia în(Continuarea în pag. 3-a) Jurul franței Astăzi ALPII Reportajul în pag.2-a După efortul din ultima etapă Vervaecke se reface cu suc de fructe, i Vineri 22 Iulie 1938 ABONAMENTE De un an • • • •**.. . . 5) • LEI 1000 Pe șase luni....... T • . » 500 Instituțiuni, Cluburi și Proprietari » 2000 Un număr vechiu ....... » 4 PUBLICITATEA DUPĂ TARIF Direcția. .... 3.26.60 TELEFON I Administrata . . 3.26.6 ® I Redacția . 3.26.69 Un redactor al Tocmai când ne pregăteam să primim, cu emoția inerentă evenimentului, vestea decolării cpt. Papană în marele raid transoceanic, o cablogramă pornită din depărtările Americii a răvășit, mai repede decât a străbătut distanța dintre New York și București, întreaga rezervă de optimism, înmagazinată în săptămâni și luni de așteptare, de chinuitoare așteptare în optimism îmbujorat, în ultimele zile de buna evoluție a pregătirilor sortite să desăvârșească cea mai mare ispravă românească de aviație și să consacre, în rândul marilor piloți mondiali, un ofițer din armata Regelui nostru. In preajma încheerii edițiilor de dimineață ale ziarelor bucureștene, obosiți de lucrul nopții și transfigurați de ultimile detalii ale toaletei primelor ediții, iată-i pe secretarii de redacție holbând ochii mari și dibuind, prin mâinile aproape complectate un ultim spațiu pentru lansarea unei importante vești: sfărâmarea avionului cu care trebuia efectuat raidul New York—București. Așadar, și-au spus, primii știutori ai nenorocirii, și au încheiat speranțele reușitei, totul e în zadar. Dar pentru ca surprinderea tuturor celor ce-au primit vestea nenorocirii și apoi, a celor mulți carie au aflat-e să fie mai fidel redăm, în ordinea sosirii ilustrată, lar la locurile respective, cele trei telegrame cari năruiau, deja o oră la alta, nădejdi întărite cu puține minute mai devreme, prin această, cea dintăiu cablogramă a serii: «WASHINGTON 19. D. Hull, secretarul departamentului de stat, a acordat aviatorului român Papană, învoirea oficială de a efectua sborul New York — București. Căpitanul Papană are de gând să-și ia sborul în zorii zilei de joi pe bordul unui monoplan «Barkley-Grow». Așadar, vine, în sfârșit, pilotul român. Orgoliul național al fiecărui român fremăta, știind că peste o zi poate că doar peste câteva ceasuri, se va vorbi în cele două continente, și poate că și pe celelalte, despre un compatriot, așa cum, cu puține zile în urmă, lumea se ocupa papă la idolatrizare, despre un american, Howard Hughes. Lesne de înțeles dar, — repetăm, neliniștea și surprinderea tuturor, printr’o desamăgire colectivă care se cerea a tuturor, a întregii țări, încercată acum de marea durere a doliului regesc, — când agențiile telegrafice făceau să ajungă în redacțiile ziarelor și de aci, în țară, aceste două telegrame. NEW YORK 19. — In cursul unui aterisaj forțat la Norwelk, statul Connecticut, avionul pilotat de aviatorul român căpitan Alex. Papană s-a sfărâmat. Căpitanul Papană a scăpat neatins. Se știe că aviatorul căpitan Papană voia să facă un sbor transatlantic, cu avionul de mai sus, pe distanța New York — București». £ «LONDRA 19. — O telegramă primită de la aeroportul Floyd Beimet(Statele Unite), confirmă știrea că avionul pilotat de căpitanul aviator Alex. Papană s-a sfărâmat în cursul unei aterizări forțate la Norwalk, lovindu-se de o piatră. Totodată se confirmă și faptul că Papană a scăpat teafăr». H? Pilotul e deci salvat, dar aparatul, mașina construită zi de zi, clipă de clipă sub supravegherea căpitanului Papana, avionul pe, ale cărui aripi avea să revie în țară ofițerul care de doui ani se străduiește, cu prețul unei munci care nu i-a oferit încă nici o satisfacție, muncă ce a început încă în țară cu dificila, anevoioasa etapă a strângerii fondurilor necesare raidului, uneori chiar penibilă, cu prețul celor mai totale renunțări de sine; avionul care închidea în fiecare an, la fiecare încheetură, ceva din dârzenia marelui aviator, o parte din sufletul său avântat, devotat aviației și scopului care nu mai era al său ci aparținea țării, a unui întreg popor... Câteva ore după accidentul dele Connecticut Gazetei Sporturilor" et vorbit cu Papana „In cel mult o luna sper să vi strâng mâinile la Băneasa“— _ na rvju M9 A cm eu at tent ne-a declarat excelentul pilot român fost exgelat de agenție străine, al carui accident a Care-i va fi fiind starea fizică, — dar cea sufletească, desigur, printre străini întotdeauna preocupați după ceva nou, mai nou azi decât erif... ...Și în fine, poate că în rigiditatea lor, confrații amercani s’au mărginit să înregistreze vestea accidentului și s’o retransmită în forma-i care ne arată definitiva pierdere a aparatului ce ducea, sfărâmăturile-i anunțate, și irosirea, — definitiva consumare a proectului Campionul lumii la toate categoriile, Joe Louis, va urca scările ringului mai repede decât s’ar fi crezut. El a iscălit un contract prin care se obligă să boxeze cu Braddock, ex-campionul mondial și anume la 22 Septembrie la New-York, la Yankee-Stadium. Contractul fost făcut la Clubul secolului XX* a care a făcut, pare-se, un monopol de-a organiza toate matchurile care contează pentru campionatul mondial la toate categoriile. Se crede că la acest match interesul va fi mult mai scăzut decât la recentul match al lui Joe, când l-a învins în două minute pe Schmeling și nici nu va atinge măcar rețeta matcând, poate, cine știe, realitatea nucleului Joe Louis—Jimmy Braddock e chiar atât de groasnica și aparatului îi mai e hărăzit marele rol suportând reparații? CUM A PRIMIT VESTEA D-na PAPANA Buimărit de veste, în plină noapte, am sesizat-o pe soția sa care, după cum se știe, a revenit acum câteva săptămâni de la New York. Biata doamnă Papană- Vă puteți lesne imagina emoția cu care ascultat apelațiunea noastră telefoanică; în sfârșit, o hotărâre trebuia luată. ...Și în mai puțin de o oră, — firește, o oră de chinuitoare așteptări, de spaimă (ce o fi oare, dincolo, peste ocean î) de neliniște care, în tăcerea nopții devenea apăsătoare, sufocantă, iată, însfârșit obținută legătura cu New-Yorkul. Cu o energie care ilustrează reflexe din temeritatea marelui său soț, d-na Dina Papana s’a recules și, retrăind probabil momentele din viața New-Yorkului în care și-a se" -----(Continuare în vago-ti) Joe Louis- Bradnock la 22 Septembrie Contractul a fost semnat disputat anul trecut, când Louis a învins prin knock-out în repriza 7-a. Tănăsescu și Schmidt cei doi reprezentanți ai României în matchal de ternis cu Polonia Bindea povestește cum a fost atacat Banditismul celor doi jucători unguri va fi sancționat exemplar Atacul a fost premeditat! Cazul Bindea continuă să preocupe opinia publică. Regretabilul incident petrecut la Budapesta va mai face să curgă multă cerneală pentru că ceea ce s’a petrecut acolo, nu poate fi șters atât de curând din mintea tuturor. Revenim azi cu ample amănunte asupra unor chestiuni cari credem că vor interesa cititorii noștri Un proces verbal și declarațiile lui Bindea După match și după incidentul petrecut in cabina jucătorilor maghiari, M. L. Sz. a fost sesizat. D. Kenyeres, secretarul general al forului maghiar, s-a transportat a doua zi la hotelul Saint Gebert, camera 484 și în prezența d-lor Hiller și Berger, vicepreședinte și secretar al Ripensiei, pontiful maghiar a luat o declarație lui Bindea. Proces verbal în care îl lăsăm pe Bindea să povestească. Internaționalul român spune că după terminarea matchului, când a părăsit terenul, la intrarea spre cabine, l-a întâlnit pe d. dr. Nelly și l-a felicitat. «I-am urat — declară Bindea, — să câștige și în fața Juventusului din Torino. Mi-am continuat apoi drumul. In față era Korány, după mine venea Hada. Când am ajuns în fața cabinei lui Ferencváros, Korány s’a întors și ridicând mâinile, nu mi-a dat voe să trec. In acelaș timp, i-a șoptit ceva lui Hada, care m'a împins în cabină. Acolo un om îmbrăcat civil nu a ținut de mâini, după care.Korány cu pumnul drept m'a lovit în partea dreaptă a buzei de jos și în mijlocul buzei de sus, iar Hada, cu mâna,la stângă, m’a lovit la tâm- Mi-am pierdut cunoștința și numai la hotel mi-am revenit. Mai târziu, am resimțit dureri în regiunea stomacului și in partea dreaptă a corpului, pe cari după match imediat nu le-am mai simțit. Deci este probabil ca aceste lovituri să le fi primit în timp ce eram leșinat. Pe Hada și Korány îi cunosc bine. Cu ei n’am avut niciodată vreun incident. Pe acel individ civil nu l-am putut recunoaște, îmi mai aduc aminte că în cabină, când am primit prima lovitură am auzit: — «Nu-i bateți». Declar că spusele de mai sus corespund adevărului. Procesul verbal a fost citit și parafat cu iscălitura mea. (si) Silviu George Bindea. Banditismele vor fi sancționate Federația maghiară este indignată. Intervenind fără a fi sesizată, M. L. S.-ul. pentru prima oară la o asemenea atitudine indignarea generală tinde spre lunșirea de măsuri foarte severe, căci asemenea banditisme compromit sportul maghiar. Acesta este punctul de vedere al federației maghiare. Punctul de vedere al Ripensiei Punctul de vedere al Ripensiei este că maltrarea lui Bindea a fost premeditată. Timișorenii își bazează acestecul că înaintea prezumțiuni pe fapmatchului Toldi era acela care trebuia să schimbe stegulețele cu Bindea, făcut special căpitan al echipei. . v Pe teren însă Larossi, a schimbat steagul, ceea ce reprezintă o dovadă de intenție. Ferencváros precizează Campionii Ungariei au un punct de vedere cu totul opus. Ferencváros, prin unul dintre conducători, spune că pentru a evita un incident Bindea—Toldi, antrenorul Hlavay și un ofițer de poliție l-au excortat pe Toldi și că probabil Bindea având vreo discuție agitată cu jucătorii maghiari, discuția a ajuns la incidentele cunoscute. «Cei doi imbecili trebuesc pedepsiți exemiplar» a spus înaintea morții dr. Springer Un fapt pe care ținem să-l redăm este o declarație interesantă pe care d-rul Springer, fostul președinte al Ferecvarosului, a făcut-o înainte cu un ceas de moarte. La ora 9 p. m. dr. Melly, conducătorul Ferecvarosului s’a prezentat la patul de suferință al d-rului Springer, raportându-i felul cum s’a desfășurat jocul și incidentul cu Bindea. «Cei doi imbecili trebuesc pedepsiți exemplar» a rostit dr. Springer pentru ca după o oră să părăsească viața. Ferencváros va lua de asemenea sancțiuni A doua zi Ferencváros a trimis o scrisoare de scuze Ripensiei, promițând că va lua cele mai severe sancțiuni contra infractorilor și pentru a se pune odată capăt unor asemenea Procedee care coboară prestigiul footballului >