Gazeta Sporturilor, octombrie 1939 (nr. 3260-3290)

1939-10-01 / nr. 3260

ANUL XVI. — Hr. 3260 ABONAMENT Pe un an , •.................. , , LEI KIUÜ 1OOO Pe șase luni. . . . . . . .nstituțiuni, Cluburi și Proprietari » 2000 Un număr vechiu , . . . » 4 PUBLICITATEA DUPĂ TARIF / Direcția . . ... 3.26.60 TELEFON i Administrația . . 3.26.60 l Redacția . . . 3.26.69 COTIDIANUL SPORTULUI ROMANESC Azi: VENUS-JDVENTIES LA ROȘ-ALBASTRI REINTRA PRASSLER Venus nu a schimbat echipa, dar a primit o puternică infuzie de moral MATCHUL ÎNCEPE LA ORA 16, PE Ene, VENUS David Sfera Negrescu Demetrovici Iuhasz Luf»aș Ploeșteanu, Cariog, Bodola, lordache Teren Venus, ara 16 arbitru tf. Ionescu Arope ajutat de d-nii Manișoreanu și Pătrașcu Naciu, Prassler, Sony Niculescu, Siko, Oană Dunăreanu Micu Bamtrajthur Variassy Dragsmirescu JUVENTUS Pe arena din Splaiul Independenței se dispută astăzi după amiază, începând de la orele 16, materiul de campionat Venus . Juventus Este o partidă extrem de importantă pentru footballul Indigen, importantă atât în ceea ce privește situația celor două echipe în clasamentul divizionar cât și atunci când e vorba de rivalitatea ce există între negrii și roș-albaștri. In palmaresul acestei întâlniri găsim cele mai surprinzătoare rezultate. Venus a câștigat întotdeauna extrem de greu, chiar atunci când a fost în mare formă asupra Juventusului. Juventus a obținut mai puține victorii în dauna actualilor lor adversari, dar atunci când le-a obținut ele s-au produs de o manieră de a dreptul senzațională. gere ar însemna pierderea unei alte cantități de șanse în lupta pentru primul loc al campionatului național. In schimb, Juventus se află după o victorie de mare efect, 2-1 asupra Aivierei la Arad. Roș-albaștrii sunt hotărîți să continue, mai ales că 2 puncte câștigate astăzi s-ar situa în locul al doilea al clasamentului, cu mari perspective de a-și păstra multă vreme o situație excelentă. Dar mai există o luptă. O luptă între echipele bucureștene parte în Divizia A, care pe pârtier lângă semnificația ei de soluționare a unei rivalități ce există de ani de zile între cluburile bucureștene, are și o importanță oficială: ultimele două clasate la sfârșitul campionatului, retrogradează automat în Divizia secundă. Adversitatea dintre cele două echipe au luat uneori forme exagerate... dar spiritele s’au domolit la momentul oportun și duelul Venus luventus n’a părăsit cadrul perfectei sportivități. O rivalitate care nu se mai tranșează... Astăzi, mai mult ca în trecut, material se prezintă sub un aspect plin de promisiuni, Venus a pierdut Duminecă la Cluj, în fața Victoriei, două puncte de preț, nu-și mai poate permite luxul să capoteze... O nouă înfră.- Juventus prezintă o echipă „nouă“ Juventus a făcut pregătiri intense în vederea întâlnire! cu Venus, în afară de antrenamentele care s’au desfășurat săptămâna aceasta cu o meticulozitate excepțională, conducerea grupării a luat încă o măsură menită să întărească formația: a ridicat suspendările aplicate jucătorilor Sadowski și Prassler. Dar nu ambii vor face parte din echipa care va intra astăzi pe teren. Sadowski nefiind pus la punct cu antrenamentul, Endreffy a rămas portarul titular al echipei. ARENA VENUS In schimb, Prassler a fost introdus în linia de atac ca inter stânga între Nadu și Sony, aceasta pentru că linia de halfi fiind descomplectată — Palmer și Gorgorin sunt încă nerestabiliți — Dunărea nu va juca mijlocaș stânga. La Venus Campionii naționali sunt perfect pregătiți pentru jocul de astăzi. Moralul este excelent, condiția fizică ireproșabilă, iar dispoziția de joc mai bună, ca niciodată. Echipa nu va suferi nici o modificare. Pronosticul nostru Venus este — ca de obieciv — «favoritul hârtiei». Aceasta pentru că pe terenul lor, negrii nu pot fi învinși cu una cu două. N’au mai pierdut pe arena proprie, — de multă vreme Juventus — ca întotdeauna în partidele cu Venus — este capabil de o surpriză. O va produce? Aceasta depinde numai de modul cum va funcționa înaintarea sa, în noua alcătuire. • Ca deschidere la matchul Juventus — Venus se dispută, începând de la orele 14, matchul de juniori Luceafărul — Juventus. Partida are loc în cadrul campionatului juniorilor și va fi arbitrată de dt. Gorcea Mihai. PLOEȘTEANU SIMKO DOBO este încrezător în echipa Juventusului Un redactor al nostru a stat aseară de vorbă cu Dobo, antrenorul Juventusului. Discuția s’a învârtit firește in [jurul matchului de astăzi. — Sunt mai încrezător ca niciodată în ajunul întâlnirii cu Venus, a declarat Dobo. Prassler este în formă și cred că «va merge» între Sony și Naciu. Iar Dunăreanu a arătat la Arad, că este și un bun mijlocaș. In plus echipa are un moral excelent. Vom câștiga? N’aș putea anticipa... De un lucru sunt sigur: echipa va face tot ce-i va sta în putință pentru a obține rezultatul cel mai bun». ♦ ♦ Kmm&Bmaa BBUBaX Gogu Viziru campion național de tenis la categoria 11 și juniori Eri după amiază campionatul național de tenis pe anul 1939 și-a trăit ultimele clipe, prin disputarea celor doua finale la categoria doua, simplu domni și juniori. In ambele finale s-au calificat frații Viziru. Cei doi frați sunt fiii îngrijitorului de pe terenurile Tennis clubului Român. Ambii în vârstă de 15 ani (sunt gemeni) seamănă atât de mult încât cu greu sunt deosebiți. Interesant mai este faptul că amândoi sunt tot atât de buni jucători de tennis, întâmplarea a făcut ca în jocurile de eli, victoria să revină aceluiași Gogu. Dar repetăm că a fost o simplă întâmplare. Ambii au aceiași valoare și acelaș stil de joc. La categoria II-a, după ce primul set a fost câștigat încă de eri de Marin, cu 8-6, astăzi Gogu a reușit să-și adjudece partida cu 6-2 și 6-4. La juniori, după o luptă extrem de disputată, tot Gogu a reușit să câștige campionatul cu 2-6, 7-5, 6-4. La cele două matchuri a asistat un public deajuns de numeros, format în majoritate din școlari, care i s-au arătat cât se poate de entuziasmați de frumusețile sportului alb. Matchul Irlanda-România nu se dispută Printr’o adresă oficială, federația engleză de football a făcut cunoscut mai demult forului nostru de specialitate că matchul România - Anglia, care urma să aibe loc la 6 Decembrie, a trebuit să fie amânat — Anglia fiind in stare de războiu. Drept urmare la această adresă, forul nostru de specialitate a comunicat la Dublin, federației irlandeze că matchul România — Irlanda, care urma să aibe loc — la Dublin — după partida Anglia — România, a fost amânat pentru o dată care urmează a se stabili ICI F. R. BOX înființează o școală de oficiali Condițiunile de admitere «Federația Română de box» în dorința de a creia un corp competent de oficiali (judecători, arbitri, cronometrori, directori de luptă, maeștri de box, secunzi), atât de necesar progresului acestui sport, a hotărît înființarea școalei sale de oficiali, pe data de 15 octombrie 1939. Doritorii a urma cursurile acestei școli trebuie să îndeplinească următoarele condițiuni: 1. Să fie cetățean român. 2. Să fie major. 8. Să fi absolvit cursul inferior de liceu sau o școală echivalentă. 4. Să fie găsit sănătos de un medic al F. R. Box. Boxeurii profesioniști clasificați un an în seria I-a sau doi ani consecutiv în seria II-a, sunt scutiți de a îndeplini condițiunile de la punctul 3. Informațiuni suplimentare se pot lua, zilnic, la Secretariatul școalei (sediul F. R. Box, Str. Gogu Cantacuzino 33) între orele 17—19. Totodată se pune în vedere tuturor judecătorilor, arbitrilor, cronometrorilor, directorilor de luptă, recunoscuți, precum și maeștrilor de box, că sunt obligați a urma cursurile acestei școli, pentru a putea da examenul de definitivat, fără de care nu vor mai avea dreptul de a activa. Președinte. (si) Al. Cantuniari. Azi pe arena Venus Se experimentează arbitrajul în diagonală . Școala de perfecționare a arbitrilor creiată de d. General Gabriel Marinescu pentru a permite arbitrilor români să se pună la punct cu ultimile modificări ale regulamentului și cu noile sisteme de a conduce matchurile, a ținut aseară o nouă ședință, în sala Roxy. A fost, din toate punctele de vedere, o ședință foarte interesantă, urmărită cu cea mai mare atenție de cei peste 120 arbitri prezenți, care au pus mereu întrebări la care au primit imediat răspunsul. La început d. Colonel T. A. Davila, vicepreședintele F. R. F. A., arătând că la matchul Macabi—Oltul d. Tică Iliescu, împreună cu arbitrii de tușe au condus după sistemul în diagonală cu un deplin succes, i-a pus pe aceștia să facă un expozeu asupra modului cum au arbitrat. După aceia, d. colonel Davila a felicitat pe cei trei arbitri, pe care i-a dat exemplu de conștiinciozitate. OFFSIDE-UL Ia sfârșit, d. Virgil Economu, selecționerul unic al F. R. F. A. și directorul Școlii de Antrenori, a făcut o amplă expunere asupra offside-ului. D-sa a arătat că offside-ul are o importanță excepțională și că multe ori se comit de către arbitri greșeli care răstoarnă adesea rezultatele și produc nemulțumiri justificate. După aceea d [UNK] Economu a subliniat că se simte nevoia unei școli de perfecționare a arbitrilor și unor școli de arbitri, pentru măriarea numărului celor care pot conduce matchurile. In momentul de față se joacă în fiecare Duminică în București cel puțin 60 matchuri, ori, majoritatea nu au arbitri de tușe Prin mărirea corpului de arbitri s"ar împlini toate nevoile și s’ar putea face o selecție mai severă la promovarea lor. D-sa a trecut apoi la explicarea offside-ului arătând că trebue făcută o distincție între poziția de offside (offside-ul pasiv) și cel care trebuește penalizat. Un jucător este în poziție de offside atunci când se găsește înaintea minei ei și nu are între el și poarta adversară cel puțin doi adversari. (Continuare în pagina 4-a) Duminică 1 Octombrie DIRECTOR: AL. MUNTEANU Proprietatea:AZETA SPORTURILOR S. Anscris in reg. public. Tribunalul Ilfov Scoală , com. sub No. 282/1933 BIROURILE: Strada Anghel Saligny No. 2 București DINU CRISTEA a plecat cu avionul în Atena, via Veneția-Roma Campionul român va ajunge la jocuri cu un hidroavion... KISS NU A PLECAT D. Virgil Ioan ne arată cum a plecat atletul și acuză secretariatul I. R. A. Așa cum numai ziarul nostru a anunțat eri, Dinu Cristea a părăsit ori Capitala îndreptându-se spre Atena unde începe mâine, desfășurarea celei de a 10-a ediție a Jocurilor Balcanice. Gruparea «Stadiul Român» a făcut tot ce i-a fost posibil pentru a înlesni deplasarea excelentului nostru atlet, a omului care pornește în mare favorit în cursa pe 10000 metri, care este programată în chiar prima zi a Balcaniadei. Dinu Cristea a părăsit Capitala la orele 11 de dimineață, cu un avion al societății «Alla Vittoria»; în trei ore atletul român va ateriza pe aerodromul din Roma, din capitala Italiei, Dinu își va continua călătoria cu un avion al aceleiași societăți până la Atena, unde a și sosit aseară. Echipa României de atletism va avea deci surpriza să fie întâmpinată la sosirea în Capitala Greciei, de omul pe care-l lăsase la București... In ce ne privește, înregistrăm cu satisfacție, gestul Stadiului Român, sacrificul făcut pentru trimiterea lui Dinu Cristea la Atena, denotă un spirit sporiv înaintat, care face cinste autorilor lui. In legătură cu cazul Dinu Cristea, d. Virgil Ioan, secretarul general al Stadiului Român, ne trimite următoarea scrisoare: Domnule Director. Ca urmare celor înserate, în întreaga presă sportivă de astăzi, privitor la cazul campionului Dinu Cristea din Asociația Polisportivă Stadiul Român, vă rog să primiți din partea subsemnatului, în calitate de secretar general, următoarele explicațiuni pentru marele public sportiv: Atletul Dinu Cristea se află în serviciul Antreprizei de construcțiuni a d-lui arhitect Octav V. Ionescu, în calitate de supraveghetor de lucrări, însărcinat să controleze continua prezență a unei echipe de cca 50 oameni, pentru care serviciu primește un salar de 18 lei pe oră (ceea ce revine la cca 200—220 lei pe zi pentru 11—12 ore lucru pe zi) deosebit de aceasta primește din partea mea personală un ajutor de supraalimentație, numai pe timpul sezonului de atletism de cca 50 lei pe zi. Suma aceasta i-o plătesc la fiecare 2 săptămâni cantinierului unde mănâncă, pe baza bonurilor de felurile consumate. In zilele când nu este la lucru nu primește nici un fel de salariu, singurul avantaj este cel acordat de Legea asigurărilor sociale (7 zile ajutor medical și 7 zile concediu de odihnă, pe care l-a consumat cu ocazia deplasării la Istambul în cursul lunei Iulie a. c.). DREPTURILE LUI CRISTEA Dinu Cristea fiind căsătorit, are și 2 copii, fiind lipsit de mijloace personale și fiind un lucrător de sezon era în drept, după toate legile umanității, să ceară să fie despăgubit de stilele cât lipsește de la lucrul sau. Faptul de a se îngriji de ziua de mâine, când nu va avea de lucru (iarna lucrările de construcții fiind oprite) nu poate constitui pentru el o culpă. Era normal să pretindă F. N. A-ului să i se găsească o soluție pentru a nu pierde plata pentru zilele ce va fi lipsă din București. Greșala este a Secretariatului federației care n’a intervenit din timp la d. Arhitect Octav V. Ionescu, patronul său. I s’a cerut concediu numai în ajunul plecărei pe seară, în plus Dinu Cristea a venit și ne-a comunicat că d. Schmetau i-a promis plata zilelor pierdute, banii dându-i-se în dimineața plecărei de către d. Baicu, casierul F .R. A. Când Dinu Cristea s'a prezentat în ziua plecărei dimineața, d-lui Baicu, acesta l-a trimis la d. Victor Braida, acesta în loc de bani a început să-l insulte și să-l amenințe cu suspendarea dacă nu se mulțumește numai cu 100 lei (una sută lei) pentru fiecare zi pierdută. Dinu Cristea, om demn și convins că «Domnii» de la F. R. A [UNK] «îmi râd de eri (după propria sa declarație făcută mie astăzi dimineață) a plecat acasă supărat și n’a voit să mai știe de Atena și plecare. Spre surprinderea mea, er la gară, când m’am dus să dau atletului Vămanu o scrisoare și un comision pentru un amic din Atena, am aflat că D. C. n’a venit la gară. Oficialii (cei mai sus numiți) păreau foarte surprinși de absența lui Dinu Cristea- Astăzi este rândul meu să mă mir de nesinceritatea lor și completa lor lipsă de sportivitate. CUM A PLECAT ATLETUL in urma celor discutate cu d-l arhitect Octav V. Ionescu, a aprobat să-i Plătească, contrar uzanțelor lui D. C. zilele cât va fi plecat. Am făcut maximum de efort astăzi timp de 2 ore și am reușit un mare tur de forță, ca pe timpurile de astăzi, să trimit pe D. C. la Atena cu avionul prin Venezia-Roma. La Venezia a sosit la orele 15,20, acolo a schimbat după 5 minute pentru Roma unde a sosit la orele 17,15. Am telegrafiat Legației noastre rugămintea de a trimite un funcționar care să ducă pe D. C. la un hotel și să i se dea viza greacă întrucât la București n’am avut timp să i-o cer. Mâine dimineață la orele 9,05 pleacă din Roma cu un hydroavion de cursă la Atena unde va sosi la orele 15,20, deci cu o zi înainte de concurs. Am făcut tot ce ne-a fost posibil pentru ca un reprezentant de mare valoare să poată duce culorile României la o victorie dorită de tot. Deplasarea lui D. C. prin Roma era unica soluție posibilă pentru a ajunge la timp și bine odihnit. Costul biletului de avion de lei 1L.225 (treisprezece mii două sute douăzeci și cinci lei) plus 1500 lei în valută dați lui D. C. pentru neprevăzute și o noapte la Roma au fost pentru moment acordați de subsemnatul prin bunăvoință a Agenției Expresul. Dacă Secretariatul FRA se ocupa serios de această deplasare, astăzi n’ar mai fi fost nevoie de această cheltuială și fierbere. SI KISS AR FI PUTUT PLECA După cele mai sus expuse, se poate vedea realitatea situaței, nimeni n’are dreptul acuza pe D. C. pentru că a cerut un drept al său, pentru a avea posibilitatea de a lăsa soției și copiilor de mâncare în timpul lipsei sale. Studiul Român n’a fost solicitat să acorde nimică; a fost complet ignorat cu toate că trebuia să i se ceară avizul când era vorba de 4 membri ai săi, cei mai reprezentativi atleți din țară. Dacă oficialii ce au plecat s-ar fi interesat mai serios sunt sigur că întreaga echipă ar fi putut pleca, inclusiv KISS care trebuia adus cu cel puțin 2 zile înainte de plecare în București, știut fiind că acest număr n’are pentru moment nici o ocupație și șederea în București i-ar fi fost desigur, foarte plăcută. FRA are de câtva timp un spirit greșit de economie. Este scumpă la tărâțe.... Să rămână atleții dar să plece cât mai mulți oficiali! Gh. Kiss poate fi încă trimis la Atena pentru zilele de 7 și 8 Oct. când poate aduce multe puncte echipei. In ce ne privește cred că am făcut mai mult decât normal, iar Stadiul Român este o grupare care nu are încasări, nu primește subvenții dar totuși face cheltueli mari și este mereu plictisit de prea mulți.... specialiști. Sănătate ! VIRGIL IOAN D. VIRGIL IOAN DINU CRISTEA Programul școalei de antrenori a fost definitiv întocmit Pentru școala națională de antrenori, care urmează să înceapă a funcționa de la 15 Octombrie, sau întocmit următoarele cursuri: CURSURI 1. Football; Dr. Virgil Economu; 2. Anatomie; Dr. Zamfirescu Boby, doctor în medicină la București, asistent al Facultăței de Medicină din Paris, președinte Comisia de Arbitrii București. 3. Fiziologie umană; Dr. Traian Demetrescu doctor în medicină la Facultatea București, licențiat al A. N. E. F., profesor la I. M. E. F., medic șef al U. F. S. R. 4. Curs de prim ajutor; Dr. Traian Demetrescu, idem, idem. 5. Curs de masaj medical și sportiv: Dr. Adrian Ionescu doctor în medicină la Facultatea București, doctor în Educația Fizică de la I Hamburg, șef de lucrări la A. N. E. F. 6. Șef de lucrări: Lt. Dr. Bucu Gh. doctor în medicină, 7. Educația Fizică: Profesor Ion Coja profesor definitiv Liceul Matei Basarab, licențiat al Academiei de Educație Fizică, fost asistent al A. N. E. F. S 8. Arbitraj: Al. Căpățână, Denis; Xifando, Virgil Economu. 9. Football, partea practică: Virgil Economu ajutat de Petre Steinbach. I CONFERINȚE 1. Psihologie și pedagogie. 2. Mecanică. 3. Regulamente F. R. F. R. 4. Etica profesională și rolul sportului. 9