Gazeta Sporturilor, iunie 1941 (nr. 228-256)

1941-06-01 / nr. 228

Director VIRGIL POPESCUL MIrcea Popí Prim Redactor N. Papagheor gheI Directa și Adria 3.26.60 Telefoane. Secretariat : > 5.91.86 Tipografia . . . 3.26.60 ABONAMENTE 6 1 an...................Lei 1000 luni .... » 500 3 luni .... * 250 Foot-ball la cwcimt Joi după amiază s’au disputat la București două matchuri de football pe terenuri difrite: Universitatea — Sportul Studențesc la Venus și Academia Comercială—Dreptul, ca finală a campionatului universitar, la ANEF. Primul pe o arenă centrală, cu tramvai aproape și cu vaci, era un match de divizie națională intre două echipe ce se pretind universitare, simpatizate; mai mult, de rezultatul său depindea în bună parte rămânerea în divizia Națională a Universității clujene, celari, pe o arenă fastuoasă dar nu tocmai la îndemână, mai excentrică și cu tramvai prin corespondență, era un match cu interes redus numai la viata universitară. Si cu toate acestea, în timp ce la Venus să tot fi fost vreo mie de privitori, la Anef s’au abătut in tribune și au trăit emotionant disputa studențească peste cinci mii de inși. Mi s’ar putea spune că la Venus intrarea era cu plată în timp ce la Anei era gratuită. Ar fi un argument. Și încă unul serios. Numai că și aici este o poveste. Am văzut printre privitorii de la Anei mulți, foarte mulți, dintre aceia cari au intrarea gratuită la matchurile de football și cari — totuși — au preferat să vină la finala studențească. Erau și mulți dintre aceia cari obișnuiesc să plătească oricât numai să vadă football divizionar. Fără să se precupețească la preț. Erau — în sfârșit — mulți cari n’aveau nici o legătură cu viața universitară dar cari veniseră numai în speranța că vor vedea un football bun. Și — în paranteză fie spus — nu s’au înșelat. Se pune astfel o problemă interesantă și actuală. Footballul — cu numărul său de spectatori din ce în ce mai redus — nu este în disgroma publicului decât în măsura în care își pierde semnificația de luptă cinstită și dreaptă. Aranjamentele din ultima vreme — necinstite prin definiții — și disproporție calitativă dintre echipe — nedreaptă din punctul de vedere al luptei — au îndepărtat din tribune pe mulți dintre credincioșii spectatori și susținători ai footballului. Fiindcă dinamismul luptei a dispărut iar semnificația victoriilor sau a înfrângerilor a pălit. Foarte rar se mai simte spectatorul atras spre luptele divizionare. Și dacă interesul nu este continuu, sfârșește prin a dispărea. Iată însă că footballul românesc găsește întâmplător o rezervă nouă: tineretul universitar. Aici elementele se selecționează în mod natural și din toate punctele de vedere. Scopul ideal al luptei îl scutește de angajamente subterane, iar însuflețirea tribunelor îi asigură avântul necesar. Am vrea să fim profeți mincinoși. Dar noi credem că footballul divizionar — dacă va continua să alunece pe panta pe care a pornit-o — va sfârși prin a fi concurat mortal de footballul studențesc. Mai ales dacă acesta din urmă va fi organizat pe baze serioase, cu un campionat pe etape, și fără sistemul eliminărilor. Poate că footballul universitar nu va asigura încasări ca acelea din epoca de aur. Dar aceasta nu este esențialul. Studenților le vom cere doar un football bun și cinstit în cadrul amatorismului. Atât. Și suntem siguri că-l vom avea. Virgil Popescu SB* SffiaBrEE83SKES33[fEXBH Sportul Studențesc campion național la ambele categorii de rugby pe anul 1941 . După un campionat plin de peripeții, în care cluburile ■ au avut de luptat, în afară de lipsurile de care suferă, curent, acest sport și cu problema «lipsei de jucători titulari» creiată de situația când majoritatea sportivilor actuală stau de veghe la granițele Țării, în astfel de condiții nefavorabile SPORTUL STUDENȚESC a reușit un event, cucerind titlurile de campioni naționali pe anul în curs. Ținuta acestor echipe a fost mai presus de orice critică. Terminând campionatul în fruntea clasamentelor ambelor categorii fără a fi suferit absolut nici o înfrângere, este un lucru cu care se poate lăuda, în condițiunile acutuale, nici o altă echipă din campionat. Meritele acestor frumoase rezultate, sunt în primul rând ale jucătorilor iar în al doilea ale conducerei. D. DUMITRU TANASESCU actualul președinte al Federației și neobosit conducător al clubului albnegru va găsi în cucerirea campionatelor ambelor categorii o răsplată binemeritată care va compensa întrucâtva eforturile ce le-a depus ca să aducă echipele acolo unde se găsesc. INGINERUL ION POPOVICI, este al doilea om căruia i se datorează în mare parte succesele obținute. De a insista asupra calităților acestui conducător pasionat, este inutil. Cine-l cunoaște de pe tușe sau de la Federație știe cât poate debita acest om în interesul clubului său. Ne bucurăm în mod Încet (Continuare în pag. ll-a) C. DINEBOL Subdirector Echipa naționala a Germaniei ,mMR sosește astăzi ca acceleratul de Arad In Capitala ARAD, SC (Prin telefon dein corespondentul nostru). Azi noapte la orele 12.SS a sosit în Gara Arad echipa națională de footbal a Germniei. Oaspeții au fost întâmpinați la punctul de frontieră Curtici de către d. Victor Braid a trimisul F.R.F.N. Echipa Germaniei este compusă din 1S persoane, dintre care 13 jucători și însoțitori. Conducătorul caravanei este d. Xaudari. In acelaș tren cu echipa a sosit și arbitrul slovac Zizeh care va arbitra match ul Romania-Germania. In gara Arad, frumos pavoazată cu drapele germane și române și înțesată de publicul sportiv arădan, oaspeții au fost primiți de către oficialii districtului în frunte cu d. prof. Nestor Blaga. întrucât ora era cu mult prea înaintată, jucătorii germani, nu au apărut la ferestrele vagoanelor. Din partea districtului Arad s’a oferit oaspeților germani 18 coșuri pline cu cireșe. Coșurile, minunat de frumoase, împodobite cu culorile naționale ale României, au impresionat adânc și plăcut pe cei ce le-au primit. IV. d rwF-IX a iă ăiu r vtr rot fut sta de vorbă decât cu oficialii care cu toții ne-au declarat că au fost plăcut, emoționați de frumoasa primire ce li s au făcut. Deasemeni ne-au rugat să transmitem prin «GAZETA SPORTURILOR» sedutul sportivilor germani publicului și tuturor sportivilor români. In privința matchului ne-au declarat că sunt ferm deciși să joace cât se poate de frumos pentru a mulțumi publicul român a cărei sportivitate o cunosc. După câteva minute trenul care duce echipa Germaniei spre Capitala Țării, a pornit în orașele și saluturile celor prezenți. •în _ Ora sosirii oaspeților în Capitală lui se cunoaște deoarece trenul a sosit în gara Arad cu o întârziere de 4 ore. Probabil că vor sosi între orele 2—3 după amiază. Iată numele jucătorilor germani: Kleef*, James, B llmann, Kupfer, Att’Krde, SC StyJiacjsz, Lehner*, Walter, Binder*, WîSItimwsky ș i Kobiersky. De remarcat că adversarii noștrii nu se tem de oboseală. Faptul că nu vor avea decât 24 de ore de odihnă nu-i înspăimântă. Echipa germană e foarte grăbită și vrea să rămâie în București doar timpul strict necesar. De aceia chiar de Luni dimineață va porni din nou la drum, reîntorcându-se în Patrie. Puteți fi siguri însă că germanii și-au făcut perfect socotelile și nu se vor resimți în niciun caz, mâine la A. N E. F. Programul de azi al lotului național Pentru azi programul lotului național are următorul aspect: Ora 8: Deșteptarea. Ora 8,S0 : Dejunul în hollul hotelului. Ora 9,30: Adunarea și plecarea la pădurea Băneasa. (Autobus S T. B.). Ora 12,30 : Plecarea de la pădure. (Autobus S. T. B.). Ora 13: Masa la restaurantul «Viticola». Ora 11 : Adunarea și plecarea la teatru. Ora 14.30: Echipa va asista la comedia «Ginerele d lui Prefect» la Teatrul Studio. Ora 18-20 : Repaus în holul hotelului. (Corespondență, lectură). Ora 22 : Culcarea. In programul echipei naționale figurează și orele de destindere reconfortantă, iată pe jucătorii tricolorului de Duminică înainte de a face o plimbare pe lacul Băneasa la clubul C. F. R. (vezi reportajul din anul trecut). In clișeu, alături de jucători d-nii V. Pop și P. Steinbach Azi la Berlin Matchul de tennis Roma-Berlin Henkel și Romanoni se întâlnesc în revanșă Partida internațională de tennis între reprezentativa Romei și Berlinului care se desfășoară la Berlin între 31 Mai și 2 Iunie este considerată ca match de revanșă între Italia și Germania care recent s-a terminat cu victoria netă a primilor. Cele două reprezentative se vor prezintă astfel: ROMA: Romanoni, Bossi Cânepele și Cucelli. BERLIN: Henner Henkel, Ralf Gopfert, Roderich Menzel și Engebert Koch BjgaESjBtsHgaa La canotaj BOGDAN și PLOEȘTEANU LUPAS și PAVLOVICI Bogdan povestind cum Bindea și Pavlovici prindeau pește. Observați cât de atent e Rășinaru Gaudeamus igitur bâliul nostru, măcinat de răutăți interese.m.! Cu cupa alături, la o masă, în jurul paharelor de vin mai pline de nectarul voioșiei tinerești, decât de, acela al podgoriei, studențimea noastră, hulită sau adulată, a uitat totul, închinând cu cel mai sfânt gând al ei, pentru biruința sportului universitar. j In jur, mese priveau curioase sau indiferente și tinerii s’ar fi voit mai Puțin stingheriți. Căci noi așa am visat, în grădina aceasta să nu fie decât studenții, dela toate sporturile și dela toate facultățile. Iar seama, ci a victoriei unei idei, penirămi, ci a victoriei unei idei pentru care am luptat cu toții. Ne dădeam însă seama că nu puteam cere destinului mai mult decât poate car. Și apoi, dacă ne-am împlini visările, idealurile, ce ne-ar mai rămâne di| dorit?... S’a vorbit și s’a râs mai mult decât s’a băut și s’a mâncat. A trecut din mână în mână statueta, măngâ,iată cu duioșie de cei dela Drept și cu bucuria omului care a trecut cu bine prin mari primejdii, de cei de la Academie. Jucătorii au început să povestească, să retrăiască matchul. Poate cel mai frumos din cariera lor de internațional, jucători divizionar sau echipă de district. Puțini mai știau că’n tribune suporterii cu cornete purtătoare de balanțe înfruntau falanga, soneria și vițetul de mare înfuriată a galeriei Academiei. Câte unul de mai reținuse, în cazanul de infern al eforturilor fără graniți și fără alt gât ul decât acela al victoriei, stiluri inspirate și îndemnuri scandate dincolo de acute, peste oameni, spre (Continuarea in pag. 4-a) După finala, neuitata finală de foot-ball universitar, Drept Acadademia Comercială, s’a plecat în colț, la o grădină. Învingătorii, învinșii și arbitrul, ciudat trio pentru foot- Lucian Popescu nu mai este campion... Matchul disputat aseară pe arena Fngelman din Viena, între campionul nostru și campionul german Ernst Weiss s’a terminat cu victoria la puncte a ultimului. Nu putem preciza dacă decizia juriului a fost justă, dar după spusele d-lui Radu Vasilescu, speakerul societății de radiodifuziune se pare că Lucian ar fi meritat cel puțin o decizie de egalitate. Până când ne vor sosi amănunte de la Viena, ne mulțumim să descriem matchul după reportajul radiofonic al d-lui Radu Vasilescu. 8000 SPECTATORI AU ASISTAT LA MATCH Arena Engelman a fost populată aseară de 8000 spectatori, nerăbdători să vadă la lucru pe Lucian Popescu, omul despre care au auzit atâtea, și — mai ales — la o victorie a lui Weiss. Totuși sunt și câțiva români, celebrii noștri cântăreți de operă Șerban Tassian și Dinu Brădescu. In primele rânduri se remarcă prezența lui Heinz Lazek, cel mai bun produs al boxului german, după Max Schmeling. PRELIMINATORII Vii aplauze o întâmpină pe compatriotul nostru, care salută publicul prin cele patru părți ale ringului. Deasemenea, publicul salută cu aplauze apariția în ring a d-lui Ionel Popescu, tatăl și managerul campionulu nostru. La apariția lui Ernst Weiss, aplauzele nu mai contenesc. Cei doi adversari își strâng mâinile în timp ce corzile ringului sunt escaladate de dt. PASAMENTI, care va îndeplini funcția de arbitru-judecător în ring. Ceilalți doi judecători sunt d-nii: MURGA$AM (România) și PIPOS (Germania) Mănușile de 5 once sunt scoase din cutia sigilată, în timp ce speakerul anunță greutățile: Lucian Popescu 57,400 kgr, Ernst Weiss 56,700 kgr. Preliminările au fost terminate și — în așteptarea primului gong — o liniște deplină domnește în arenă. Ochii tuturor s’a ațintit spre careul fermecat... Umbrele serii au început să se lase... E doar ora 20,30.... În sfârșit, gongul a răsunat pre- Matchul Lucian Popescu — Ernst Weiss pentru campionatul Europei la categoria pană, a început... cian. Campionul continuă atacurile. Weiss e desurientat, în timp ce Lucian practică un box spectaculos. Gongul îl găsește pe Weiss sângerând. Avantaj Lucian. REPRIZAT-. Inițiativa atacurilor o are germanul. Românul e calm și reușește două lovituri în plină față. Weiss recepționează o dreaptă la bărbie, dar își revine și atacă. Se schimbă lovituri repezi și matchul are un tempo vertiginos. Publicul aplaudă acțiunile ger(Continuare în pag. IV-a) Nedreptățit de juriu Lucian Popescu trowMy» a primis litiu» in fața sicaciaiai ISRNST WEISS Filmul matchului REPRIZA SA - După câteva momente de studiu, Lucian debutează prin lovituri ușoare de stânga. Weiss încearcă să dea replica printr-un appereut de dreapta, dar nu reușește. Lucian e superior în lupta de aproape, lucru pe care Weiss îl sesizează și caută să lovească de la distanță. Lucian practică un admirabil joc de picioare și reușește să trimită o dreaptă, apoi o stângă în fața adversarului. Acesta ripostează cu stânga la stomac. In ring se lucrează cu o viteză uimitoare. Publicul admirativ, păstrează o liniște deplină. Gongul găsește pe cele două «pene» la «egalitate de puncte». Ja pauză, d. Ionel Popescu dă sfaturi elevului și fiului său, în timp ce al doilea secund e tot un român, d. Smărăndescu. REPRIZA IIa Weiss atacă de la început cu stânga, dar întâlnește centrele compatriotului nostru, care ia inițiativa atacurilor. Weiss ține și arbitrul intervine. Lucian lucrează cu stânga fața adversarului, care alunecând cade fără a fi numărat. Cavaler, Lucian ii ajută să se ridice, în aplauzele publicului. Din nou repriză egală. In pauză se aprind luminile în arenă, iar publicul comentează cu aprindere șansele celor doi adversari. REPRIZA lui Lucian începe cu o directă la stomac, in timp ce Weiss greșește de puțin un appereut: încurajat de public, vienezul ia inițiativa atacurilor. Lucian eschivează însă totul și lovește prompt fața adversarului, încât vienezul are obrajii tumefiați. Atacând apoi până la gong, compatriotul nostru reușește să-și însușească repriza. REPRIZA IV-a Weiss pare nervos, ceea ce nu-l împiedică însă, să eschiveze atacurile lui LU LUCIAN POPESCU In pauza matchului cu Germania se va alerga 110 m. garduri și 1500 m. plat Liga de Atletism Muntenia organizează Duminică 1 Iunie a. c., în pauza matchului România-Germania două probe de atletism și anume: 110 m. garduri și 1500 m. plat. . ■. Sunt invitați următorii atleți: 110 m. garduri, Stelorian Al., Cunescu Sergiu, Drăgulănescu M. Negru Dionisie. 1500 m plat: Tălmaciu Dumitru, Radu Ioniță, Dinu Cristea, Ahmed Suliman, Teodosiu Vasile, Sebastian Popescu, Sucitu N., Cristodorescu Alex., Rusu Andrei, Dumitru Gh., Victor Fătu. Oficiali: Alex. König, Lazăr Ion, Lupan Aurel, Modest Nichifor, Ion Ionescu, Paraschivescu Ion, Gușacov M., Mitrea Valeriu, Dan Ioniță. Toți acești oficiali și atleți, sunt rugați a fi prezenți în ora 16 fix în fața porții din str. Isvor, intrarea Haug.