Gazeta Sporturilor, iunie 1943 (nr. 934-962)

1943-06-10 / nr. 943

FUNCȚIA •••• Albui • UB A Cficulf SOCIALA — A — SPORTULUI * ■ > .. A vorbi, despre un subiect așa de pretențios »zi când în cotidianele noastre se duce inca campanie apriga contra oricărei inovațiuni în materie de educație a tineretului, deci și Contra Sportului, va trebui considerat drept un aer de curaj. Ne vom strădui să arătăm problema sportului in lumina im adevărată folosindu-ne de unele măsuri ale oficialității șî de arceden ale simitului de către cei cari mâine vor avea poate un cuvânt mai greu ,in probleme de îndrumare a tineretului. Si’a trâmbițat prea puțin, ia noiin jurul unui act intradevar revoluționar, în ceea ce privește concepția despre sport și despre cultura fizică a națiunii. Este vorba de măsurile pe cari le ia Conducătorul Statului in problema aceasta. La îndemnul Sstau, începând din anul acesta s'a organizat pe lângă ANEF, o secție normală cu scopul de a pregăti îndrumătorii pentru sportul și educația fizică din lumea satelor. Este prima dată când oficialitatea tervine direct pentru a soluționa. In mod serios, problema educației fizice și a sportului, la noi în țară. Căci a face educație fizică rurală însemnează a face educația fizică a națiunii. Nu ne putem permite ca în cadrul unuui articol care are de lămurit un atribut așa de important al sportului să insistăm asupra programului țeelor cari vor deveni mâine îndrumătorii educației fizice a națiunii, aceasta ne-o, rezervam pentru altă ocazie, ci vom insista acum asupra unor formulări și aprecieri făcute cu privire la sport și educația fizică de către “u distins conferențiar de la [Universitatea din București care înfățișind studenților secției normale ANEF, problema acțiunii cultura,'*,’ la sate a vorbit și despre funcția socială a educației fizice și a sportului. D. H. H. Stahl a dat viitorilor muncitori pe ogorul ridicării culturale a satelor sfaturi șî îndrumări practice rezultate dîntre activitate îndelungată și rodidcă în acest domeniu. Redăm pe scurt câteva formulări ale chiliei sale: «Pentru a acționa la sate e nevoie să adaptăm metodele pedagogiei sociale cari se deosebesc fundamental de cele ale pedagogiei școlare, unde un anumit contingent de elemente le învățăm după sisteul catalogului», poate proceda la fel cu satul. Nu se Satul e un organism complet, de sine stătător care se desvoltă după anumite legi de care trebue ținut seama atunci când vrem să lucrăm cu el și pentru el. «Satul se află azi într’o criză de creștere, solidaritatea lui a I. Mihăilă (Continuare în pag. IIi a) Pentru ca nu sunt alți fundași, Siclovan și Johny Dumitrescu sunt români și prea tineri iar filoti nud Gică Popescu încâ, formarea unei echipe naționale este o problemă, care se cere discutată cu politețe. E o virtute deosebită să recunoști că ai greșit, dar nu este, desigur, agreabil să arăți cuiva că a greșit,cum însă unul din avantajele civilizației era nu, de mult și acela că doi oameni puteau să aibe păreri diferite asupra aceluiași obiect, încercarea nu-i chiar atât de incomodă. Dar să revenim, pentru a termina cu acest limbaj mandarin, la echipa federală, care la 13 iunie va fi și a țării dacă comitetul federal va fi ermetic în convingerile lui și obiecțiunile, ce se vor arăta, nu vor fi acceptate. In prima repriză a întâlnirii cu Selecționata Militară Germană — un agreabil partener de antrenament și atât — a jucat echipa, pe care FRFA o socotește, în actuala conjunctură de idei, a fi cea mai bună. Decât că din cei 11 jucători numai cinci pot fi siguri de posturile lor, ei fiind, întradevăr, cei mai buni jucători ai României. Comitetul federal — uneori aceeastă formulă impersonală este deosebit de comodă — a prezentat, la Ciulești, echipa următoare: David, Felecan, Ghiirțan, Constantinescu, Mari, Wetzer III, Covaci, Marian, Humis, Filoti, Cică Popescu și din totul de rezerve, cari au jucat după pauză, am înțeles toți că linia de atac este definitivă. Din acești 11 însă, numai David, Constantinescu, Covaci, Marian, Humis și Gică Popescu pot ieși din discuțiile în contradictoriu. Pentru rest să începem metodic. O apărare »prin cere a absurd» ■ ■ [UNK] . I Există în geometrie și fizică o serie de demonstrații, cari se chiamă prin reducere la absurd. Lucrurile se potrivesc și echipei naționale, mai precis apărării imediate. Federația a căutat pe cei fundași ai echipei naționale doi intr’un lot de patru: Felecan, Neligorescu, Moldoveanu și Ghiurițan. Dar aceștia nu este niciun fundaș dreapta iar cei mai buni Moldoveanu și Negrescu sunt indisponibili. Vor juca, așadar, prin reducere la absurd Felecan și Ghiurițan Pentru că Vlarinescu și Petrescu (Av. Tricolor) cari sunt azi cei mai buni fundași ai noștri sunt și ei indisponibili. Felecan și Ghiurițan — dacă nu va juca nici Moldoveanu, nici Negrescu — pot face o figură frumoasă. Deși sunt prea rigizi și strict luptători. Dar dacă până Duminică vor înțelege că fundașii au totuși voe să paseze mingia partenerului mai bine plasat, vor isbuti să corespundă nădejdilor limitate cari se pun în ei. Mijlocași mulți și inu tili. Au jucat, la Ciulești, șase mijlocași : Constantinescu, Wetzer, Costea, Drăgan și Mari, Nistor. Prea mulți, nu? Pentru că dacă s’a adoptat soluția cu Mari în centrul liniei, nu mai trebuia încercat Drăgan, iar WCep JTI și Costea nu pot, din motive diverse dar egale, fi selecționați. Explicit: Wetzer III nu are loc în formație decât ca mijlocaș centru improvizat în locul lui (Continuare în pag. III-a redu s periculoasă fază provocată de Rică Poescu la poarta cută, când echipa România selecționatei militare germane, a învins cu 5-0 Dumineca ----------------------------------------------------------— —— — H © UL ASPECT: AI.M'O.tii 1.1 K.KsîJIIV ; camponate, aspectul lui este în groază in imaginea efortului rotboiului. Cea mai mare parte din care primește bărbați otelați și pine frontului intern, fiind mai red gată ca eficacitate. Valoarea ei vedetă. Sportul german in razboahe și drumuri noi. Vechile forme originare și a educației fizice. Din națiunea. Campionatul, ca telul e toate evenimentele sportive și toa plan secundar și mult departe Í a 1 spectatorilor și masselor. Pe < Capacitatea de evoluție a sportuli din starea de războiu, și totdeodata care echipele se formează la fareuri și concursuri, la care se hotgă și campionate cu o compuneri de a face sport, sunt noutățile din acesta poate sta de bună dreptul iu răniți, care s’a acordat cu toat de vreme, mai cuprinzătoare și m» ale formelor vechi- drumuri și mai ivizibilă a sportului german în franțe schimbate, dar nu mai puț sens. Atribuțiile șefului sportul« directorul guvernamental Arno Bra locțiitorul lui von Tschammer untul până c« se va numi succesori rus, recunoscând meritele celui de» snăși brunc numele de «Von Tschaj mCntol pe care șeful sportului pe anul acesta rezumaie reiu^revine atât de mult schimbat, încât se ia de războiu și nu tulbură optica ! eest efort revine freste armat gătiți prin sport. A doua parte resă ca mărime și importantă dar fost destul de des recunoscută și este caracterizat printro formă dus la o renaștere a ideii sport,î mai face astăzi sport, acela sluje mfî înalt de atins, la care se în formele activității se găsește azi urmă se află și recordul «a măgultă parte drumuri noi, dovede noile drumuri au rezultat nu num de au adus lucruri noi: concursul acului după liber» alegere. Intrăște și se distinge activitatea la zonă sau noixtă și multe alte felu războiu. Ceea ce s’a realizat în sens alături de rezultatele asistentei pe mijloacele tehnicei și medicînei fundamental. In aceste trei sectoa n'siunî, se desfășură acum vna 1-lea an de războiul drept, sub cuternică și cu mult mai plină ( Reichului au fost preluate acum « tmayer, care a fost aproape zece a) Isten. Breitmayer va conduce sportulul sportului Reichului. Puébrat, a acordat unui regiment de ci ier und Osten». Acesta este regimului l-a comandat in *930. MAINE ÎNCEPE CURSUL pentru INSTRUCTORII DE INNOT Amnunțat la timp, că F. R. S. R., având concursul d-lui general Victor Iliescu ministru subsecretar de stat al S. S. E. E. și al C. S. R., organizează la Ștrandul Tineretului, un curs pentru instructori de înnot de mari proporții. Acest curs ce va fi urmat de peste 200 elevi, proveniți din marină, P. P. școlari, extrașcolari și reprezentați ai regionalelor sportive, își va începe activitatea mâine 10 Iunie. Iltimele înscrieri se fac astă seară între orele 18.30 —20 la sediaul F. R. S. A. din Str. A3. Lahovary 14. Cu cinci zile înainte de jocul cu Slovacia lotul național, definitiv, a fost alcătuit Dar echipa națională se precizează numai, deși nu-i deloc greu sa „descoperi In ședința sa de Luni comitetul federației noastre seară, de football s’a ocupat exclusiv de jocul cu Slovacia, care are loc Duminică pe stadionul din Ciulești. Un eveniment important pentru footballul nostru, mai ales că este singurul match internațional din acest sezon. Deci, trebue pregătit, cu multă atenție și grije pentru că la București trebue să câștigăm. Echipa trebue pregătită pentru victorie. Credem că avem dreptul să pretindem o victorie asupra slovacilor. Lotul a fost alcătuit.» In ce privește lotul definitiv, el a fost fixat după cum urmează: Portari: David (Venus), Pavlovici (C. F. R.). Finalași: Felecan (F. C. Craiova), Ghiurițan și Moldoveanu (Rapid). cu Mijlocași: Constantines(Sp. Studențesc), Lupaș (F. C. Ploești), Mari (F. C. Craiova), Costea și Wetzer III (Rapid); înaintași: Covaci (F. C. Craiova), Marian (Carmen), Humis (Venus), Filoti (Rapid), Gică Popescu (Sp. Studențesc), Naciu (Juventus). Cum se vede, un lot impozant, din care federația își poate alege jt vTyv [UNK] ■ ••••• • • . .. • . • tu echipa pentru matchul cu Slovacia. Sunte unele prezențe care nu-și găsesc justificare, dar asupra acestei chestiuni vom reveni. ...Iar echipa națională se precizează cât despre echipa națională, când ai în față lotul de mai sus, nu e greu s-o găsești. Ies imediat în relief și Rezervele rămâne garnitura națională: David — Felecan, Ghiurițan — Wetzer III, Mari, Constantinescu — Covaci, Marian, Humis, Filoti, Gică Popescu. Adică, este exact formația care a jucat Duminică în prima repriză contra Selecționatei militare germane. Nu era greu de ghicit însă, că federația se și fixase asupra ei. Vom reveni și în privința echipei naționale. Deocamdată ne mulțumim sa subliniem amănunte statistice: scheletul echipei îl asigură F.C. Craiova și Rapid, care dau câte trei jucători: Venus și Sp. Studențesc câte doi și Carmen unul singur. Deci, o echipă naționala alcătuită din jucătorii a cinci grupări, ceea ce tot e bine față de un trecut apropiat, când contribuiau 7 și S echipe. CONSTANTINESCU-GRECU Duminică dimineața O CURSĂ DE lA MARȘ PE 50 km. Duminică dimineața, pe șoseaua Brașov — Predeal va avea loc o cursă de marș pe 50 km., organizația fiind girată de gruparea U- A. B Premii numeroase Bucurânduse de un start foarte popular, — cei mai buni mărșăluitori bucureșteni fiind prezenți — cursa de Duminică e înzestrată cu premii de mare valoare, oferite de gruparea organizatoare. Deasemenea, comisia de marș va decerna două premii pentru mărșăluitorii cu cel mai frumos mers. 1 Mărșăluitorii bucureșteni pleacă mâine spre Brașov Atleții cluburilor Leonida, C. F. R, Stadiul Român și Poliția, cari vor participa la cursa de Duminică, părăsesc Capitala în cursul zilei de mâine. Dîn partea comisiei de marș se va deplasa de George Vasisiff. J. La sfârșitul competiție F. I. F. I n decide misira pe încă un an a campionatului de război sau reluarea Diviziei Naționale . Retronări poate face federația dacă va fi căzu ce vorbește în ultimii timp — comentându-se desfășurarea și clasa, luentul campionatului de răsboiu — de retrogradări la sfârșitul compeetițiunea din acest an. Și cei care afirmă acest lucru an și 11 » au dreptate. Lita lifonn înCnnna inun an îl l'Pnit t dî» Nu au pentru simplul motiv că O COMPETIȚIUNE DE UN AN, iască pe timp de un an Divizia Națiiturnată din cauza evenimentelor Di tițiuni se spune clar că va dura un moment în discuție eventualele retr cu terminarea jocurilor s'ar putea nei. Adică, s’ar putea relua Divizia 1 In cazul însă în care federația i mentul să se reia Divizia A, atunci natului de răsboiu pe încă un an, 1 acela de a menține — dacă e cazul— sau să retrogradeze pe acelea care a puns. Dar echipele sau echipă vizată Acesta este adevărul în cistiune, de răsbiucest campionat de răsboiu este doar sa nu face altceva decât să înlocuia! ä A care n’a mai putut fi cent îi, în regulamentul acestei conuperi, cu alte cuvinte nu s’a pus niciun gradări și aceasta pentru că odată înceteze și existența competiți națională A.• găsi de cuviință că nu este m va putea decide continuarea campionr, federația își rezervă un drept:oate echipele care participă acum upă aprecierea sa — nu au Core sau trebue neapărat să fie ultima, retrogradărilor din campion:n,d Sferturile de finală ale Cupei României au fost trase la sorți Un singur match în Capitală: Gp. Studențesc-U. D. K. Aseară s’au tras la sorți sferturile de finală pentru «Cupa României», care au ieșit astfel: Sportul Studențesc — V. U. R. Hloritt C. F. S. — Rapid, Jiul — F. C. Floești, C. F. R.T. Severin — 1 Universitatea. Primele echipe ar fi aranizatoare, deci, V. St. R. F. C. Rapid, F. C. Ploești și Universitatea vor juca tu dc ce , Ofensiva boxului provincial BOX EUR* CEIERISTI Did T.SOfCid, SALAT! SI TIMISOARA vor evolua mama In capitala Semi-finala campionatului național cocoș pe program Avântul luat de boxul provincial face ca în programele galelor bucureștene să găsim tot mai muți reprezentanți ai provinciei. Astfel, săptămâna aceasta, maestrul MIELU COCULESCU prezinta bucureștenilor o nouă ciocnire «Provîncia—București..» E vorba de gala pe care popularul maestru, o organizează Duminică dimineața, în arena MARCONI din calea Griviței, 94. Cei mai buni amatori provinciali în Capitală Meieu în slujba boxului amator maestrul DocuFseu aduce în Capitală pentru Duminică, puternicul «team» amator al grupării C. F R. din Turnu Severin, câștigătoarea Ceferindeî. Echipa severineană va fi întărită cu timișoreanul DUMITRU MARIN, un talent excepțional și revelația Ceferiadei 1493. Echipei provinciale, maestrul Doculescu îî va opune o selecționată a sălii «Jean Constantinescu». Echipa bucureșteană are următoarea înfățișare: Ion Sângeorzan, Dumitru Petrescu, Toma Petre, Cristian Burjam, C. Dumitrescu și D. Marinescu. Din echipa severineană, nu lipsesc dublul campion Perle Brătescu și cunoscuții Schultz, Rogobete și Ferlag. Programul amator al galei da Duminică, e deci unul de cea mai bună calitate. Revanșa Sandu Ion — Panaitescu Zagotto, în fruntea programului Matchul profesionist al galei de Duminică, aduce în ring tot un provincial șî un bucureștean. De data aceasta, protagoniștii sunt foștii campioni naționali SANDU ION (București) și DUMITRU PANAITESCU-ZIGOTTO (Galați). !hîjzZ Gălățeanul a reușit să se impună categoric în ultimele partide pe cari le-a disputat în Capitală șî sunt mulți cei carî văd în el pe viitorul deținător al titlului cocoș. De altfel Zigotto nu e departe de a dovedi pe cât au sau nu dreptate susținătorii săi. Cu adevărat, învingătorul partidei de Duminică, va boxa la 27 crt. cu ANTONOSCA pentru titlul național cocoș pe care-l deține acesta. Având în vedere importanța partidei de Duminică, Zigotto s’a stabilit temporar în Capitală Și se antrenează sub supravegherea maestrului MARIN STANESCU, managerul său. I Reuniunea de Dunti ... începe la orele 10 dimineața foarte precis, iar sfârșitul match 11lui vedetă are loc în jurul orei 12.30, astfel că sportivii care vor asista vor avea timpul necesar de a merge la masă și apoi la matcchul Slovacia — România. Programul reuniunea MATCHURI AMATOARE Sandu Ion — Dumitru Panaitescu, la reprize a 3 minute. MATCHURI AMATOARE( Gheorghe Rogobete (CFR Tr. Severin) — Dumitru Panaitescu OC.). Dumitru Marin (CFR Timișoara) — Ion Sângeorzan (JC). Petre Brătescu (CFR T. Severin) — Toma Petre (JC). Aurel Ferlat (CFR T. Severin) — Cristian Birjaru (JC)) Paul Lulz (CFR T. Severin) — Dumitru Marinescu (JCJ), Doru Teodoru (CFR T. Severin) -r~. Costică Dumitrescu (JC.)