Gazeta Sporturilor, august 1943 (nr. 994-1024)

1943-08-01 / nr. 994

Birourile Sfr. Inginer Pnghe! Salîgny No. 2 București Telefoane i Direcția și A-ția 3.26.60 Secretariat • , 6.91.86 Provincia Tipografia 5.81.86 8.26.60 Prâm Redacior N. Papagheorghe ABONAMENTE 1 an . a • . Lei 2000 6 Juii ... „ 1000 Autorități, Instituții, cluburi 14000 lei Proprietar: S. A. GAZETA SPORTURILOR înscris Trib. Ilfov sub No. 282/930 Administrator Delegat: Al. Iliescu lipidl Moli. II $ji[19 (Fi soni 0119 Cele patru echipe și-au alcătuit formațiile pentru matchurile de Duminică de la Giulești și așteaptă cu încredere puternic, UDR are mijlocaș centru foarte bun pe Mark. De altfel nu avea niciun rost modificarea echipei, care a învins pe Rapid și a câștigat la scor ultimele maciuri din Cupa Eroilor. La București, UDR va alinia în centrul sferturilor de finală motiv foarte simplu dar foarte ale Cupei României stă UDR. Echipa din Reșița nu a mai fost văzută în Capitală din turneul pascal de la Ciulești, când a fost o adevărată revelație, impresia lăsată atunci de UDR a fost cu totul deosebită și nu au fost puțini aceia cari au văzut o carieră excepțională în Cupa României, singura competiție, în care reșîțenii veneau in contact cu echipele din Campionatul de război. De atunci, UDR a mai venit odată in București... pentru a juca în cupă cu Sportul Studențesc. Dar FRFH amânase match'd și UDR a jucat amical cu Rapid și a învins cu' 4:1 . La această călătorie făcea aluzie un «universitar» când spunea f ieri că UDR va veni încă odată zadarnic în București. Prima oară pentru că matchul fusese amânat, iar acum pentru că nu se vor califica în semifinale. Cum se explică acest optimism al Sportului Studențesc nu e greu de arătat. In centrul liniei de atac va juca Cică Popescu și că cineasta criza a fost rezolvată- Dar aceasta nu este singura întărire a echipei. Față de echipa de Duminica trecută, Sportul Studențesc va avea încă alte două schimbări. In postul de fundaș dreapta reintră Teodorescu, iar portar joacă Ștefan Ionescu. Apărarea factorul nr. 1 întrun match este de cupă și universitarii nu puteau s o neglijeze. UDR SOSEȘTE AZI lfoși Jerii sosesc în București astăzi. Cu cea mai bună echipă, desigur. Când au venit ultima cea la București pentru a juca în cupă cu Sportul Studențesc, nu aveau echipa completă. Iată pentru ce conducătorii n’au regretat călătoria zadarnică la București, deși aceasta a costat nu mai puțin de 90.000 lei«Ese mai bine că n’am jucat acum, spunea unul din principalii conducători ai clubului după matchul cu Rapid, pentru că n" ave din echipa completă. Când vom jucni a doua oară va juca și Popi Vasile și poate un alt jucător tot atât de bun ca și el.» Contra Sportului Studențesc nu va juca Pop Vasile. Pentru un ȘI GLORIA CERE CASA In discuțiile, cari se poartă în jurul sferturilor de finala, unul din cei patru adversari este lăsat pe un plan secundar deși a făcut așadar echipa următoare: Gorind, Fodor, Alașu, Neagrău, Mark Naghi, Micu, Drăgotescu, Müller, Jîjik, Kühl, înainte de a juca matchul său o performanță neegalabilă. Gloria CFR a renunțat la avantajul terenului pentru a juca la București, cu Rapid. Așadar nu cu o echipă oarecare ci cu special Hotul Nr. 1 al competiției. Gustul gălățenilor este unic. Și trebue reținut căci se pretează la comentarii deosebit de interesante. Pentru orice eventualitate, gălățenii privesc matchul cu Rapid cu destul optimism. Echipa este gata și așteaptă- La București, Gloria CFR va juca în următoarea formație: Justin, Cucia, Jurcă, Popa, Ivanov, Drumeia, Surugiu, Guță, Găman, Dumitru, Zapis II. ȘI BUCUREȘTENII... Oștile stau față’n față. Adversarii din provincie șî-au anunțat formațiile. Aceasta înseamnă înainte de ‘te că problemele eventuale au fost rezolvate. Bucureștenii n au rămas nici ei însă mai prejos. Atât Rapid cât și Sportul Studențesc și-au alcătuit formațiile, cu care să se califice pentru semifinale. Feroviarii vor juca astfel: Sadowsky, Ghiurițau, Moldoveanu, Costea, Răsînțaru, Wetzer III, Ritter, Filotti, Radu Florian, Gavrilescu, Bogdan-Sportul Studențesc va alinia formația: Ștefan Ionescu și Teodorescu, Nicu Virgil, Popa, Dragan, Constantînsecu-Grecu, Proscop, Dumitrescu, Gîcă Popescu, Rădulescu, Dumitrescu III. GUTA (Gloria CFR) i Tabara ca mijloc de educație Tabăra constitue un adevărat instrument și mediu de educație pentru tineret, și pentru aceasta ea a căpătat în ultimul timp, o aplicație generală în educația tineretului. Tabăra constitue un adevărat laborator pedagogic care mijlocește educatorului într-un timp relativ scurt, cunoașterea deplină a sufletului. Tinerii pot fi urmăriți în întreg complexul lor de viață, de felul cum se comportă la munci, la jocuri, la masă, etc. Tabăra dă prilej să se poată urmări atitudinea lor față de camarazi. Această cunoaștere nu este nicăori mai ușor de urmărit decât în viața de tabără. In nicio altă altă ocazie nu este mai bine valorificat principiul conducerii de sine, precum și cel al colectivității în grup ca în regimul de tabără. Dacă adăugăm la aceste motive ordin psihologic, efectul sănătos ce-1 are asupra trupului viața în aer liber, sănătoasă și regulată ne putem da seama de rolul hotărâtor al taberei. Cercetările medicale făcute în atâția ani asupra grupurilor de tineri care au dus o viață de tabăra, confirmă fericita influență a taberei în educația tineretului. Toate aceste motive au determinat instituțiile noastre legate de problema tineretului să cultive spiritul de tabără și să încurajeze organizarea acestor așezăminte care pot fi considerate ca adevărate oaze în epoca de creștere a copiilor noștrii. De la începuturile atât de sănătoase ale taberilor cercetășești care ne duc cu aproape două decenii in urma și până in zilele noastre, tabăra a constituit un instrument de educație, un prilej de cunoaștere și de viață în aer liber, neegalat de nicim alt mijloc. In ultimii ani, vremurile grele prin care a trecut țara, nu au oprit totuși organizarea taberilor, ele au constituit excelente refugii pentru tineret și mijloacele cele mai potrivite pentru a le întări sufletul și trupul. An . A Intr’un reportaj viitor, vomm mări realizările înfăptuite in acest domeniu, de principalele instituții ce au în grije educația tineretului. Vom menționa astfel, acțiunea perseverentă a celor dela A. C. T. care continuând tradiția YMCA, organizează cu atât succes în fiecare îvară tabăra dela Timișul de sus. Vom stărui asupra operei înfăptuite de Direcția asistenței C.F.R. și I.A.R., care au găsit tabăra ca mijloc de educație pentru copii lucrătorilor și funcționarilor. Nu vom putea opri trece cu vederea, activitatea desfășurată de consiliul de Patronaj în domeniul taberilor, după cum nu vom uita nici politica sănătoasă a școalei care sub auspiciile C.E.T-ului îndrumează tineretul școlar către viața sănătoasă și plină de farmec pe care o oferă tabăra. Toate aceste inițiative le vom menționa într-un reportaj viitor, numit să înfățișeze aspectul actual al taberilor din România. L C. MOR TUN. V In prezența președintelui F.R.A. Astăzi se termină cursul antrenorului Waitzer Ultima zi de antrenament a atleților bucureșteni sub conducerea specialistului german Iosef Waitzer. Atleții din capitală, care timp de aproape trei săptămâni au urmărit explicațiile antrenorului, adus cu atâtea sacrificii de forurile de specialitate, vor veni astăzi la Anef, la ora 5 după amiază, pentru a lua parte la lecția de închidere a cursurilor. Cu siguranță că eforturile și toate încercările lui Waltzer vor fi răsplătite de um număr cât mai mare de zieți. Chiar dacă nu fac antrenament sunt invitați să facă acest gest de recunoștință pentru profesorul lor, venind în număr cât mai mare. IERI S’A FĂCUT ANTRENAMENT De Luni și până ieri, în fiecare zi Waitzer și-a ținut cursurile cu o x’égularitate matematică. Joi <-ui luat parte la antrenament câțiva tineri sprinteuri și Bănulescu, iară ieri printre ceilalți remarcăm gg. Cristorian, sosit de curând de la Eforie, Tălmaciu și Șerbănescu. D. VIRGIL IOAN VA LUA PARTE LA ÎNCHIDEREA CURSURILOR D. Virgil Ioan, președintele PRA ține să mulțumească personal antrenorului Waltzer pentru munca depusă, luînd parte la închiderea cursurilor. D-sa va adresa cuvinte de mulțumire și atleților, care trecând peste diferitele ocupații zilnice, și-au sacrificat după amiezele pentru a căpăta în schimb cunoștințele pe care le doreau aât de mult. CE VA FACE APOI WAITZER Cât despre programul de viitor al lui Waitzer nu știm prea mare lucru. Am aflat că Luni va pleca pentru trei zile la Gura Humorului, iar după ce se va întoarce în București va merge pentru alte trei zile la Deva, unde sunt două Tabere ale tineretului extrașcolar. Și aici, specialistul german va ajuta cu sfaturile sportiv din Tabere, sale pe tineretul dându-le îndrumări și noțiuni de ordin general, în legătură cu atletismul. DECI ASTAZI LA ANEF încă odată, după amiază la ora 5, după un mic antrenament, în prezența d. Virgil Ioan și a d. profesor Aurel Lupan, Iosef Waitzer directorul cursurilor, va adresa ultimele cuvinte atleților care l-au urmărit timp de trei săptămâni, și care cu siguranță vor veni în număr cât mai mare. R.Q.G.I.F.E.R. joacă Duminică 8 August la Brașov Meritu.Casaa grupare bucureșteană ROGIFER, clasată a doua în categoria doua districtuală , a acceptat invitația grupării Metrom din Brașov pentru un joc care să aibe loc Duminică 8 August. Bucureștenii vor deplasa cea mai bună echipă pentru a reuși un rezultat bun. concursului de înnot de la Obor Mâine de dimineață la ștrandul Obor, în regia FRSA, se disputa concursul de înnot cu caracter de antrenament, rezervat bucureștenilor. Față de anunțările de participare ale concurenților între creîte se anunță viu disputate, fapt din care reise că nota de spectaculozitate este asigurată. Concursul va începe la ora 9 dimineața, iar programul celor 14 probe a fost astfel întocmit : 50 metri liber copii 100 metri brasse domni 50 metri liber doamne 50 metri brasse copii 14-16 ani 100 metri liberi juniori 50 metri spate copii 50 metri brasse fetițe 100 metri liber domni 100 metri brasse doamne 50 metri liber copîi 14-16 ani 50 metri brasse copii 100 metri spate doamne 50 metri spate copîi 14-16 ani 100 metri spate domni. La sfârșit se va disputa un interesant match de polo pe apă între două combinate. UN CAIMAC Duminică 8 August la ANEF va încerca să aducă în România, titlul continental al categoriei MASCA — Cel mai mare eveniment sportiv al anului, comentat de Teodoru Chibrit. Chiriac e superstițios. Un program de zile mari, cu arbitri internaționali. O luptă strânsă cu o victorie la un punct. O săptămână ne mai desparte de marele eveniment sportiv al anului: matchul de box dintre francezul THEO MEDINA și românul ION CHIRIAC, partidă a cărui învingător va primi titlul de campion al Europei la categoria muscă. Cu adevărat, matchul aceda de o importanță covârșitoare penpre a da importanța cuvenită evenimentului, Lucian Popescu a alcătuit un program care să cinstească cum se cuvine reluarea relațiilor sportive franco-române. Astfel, în afară de matchul Medina-Chiriac, a fost programat campionatul național la categoria ușoară, protagonist fiind GHEORGHE POPESCU (campion) și Costel Stănescu (challenger). E un match care ar putea fi oricând „cap-de-afiș”-ul unei gale de mare anvergură, dar pe care Lucian Popescu l-a programat acum spre a oferi bucureștenilor cel mai tare program pugilistic din ultimii ani. De asemenea, al treilea match al acestei gale se dispută între germanul JONEFF și românul MIHAIL FULER, o partidă interesantă cu ocazia căreia își va face debutul în țara noastră, binecunoscutul Joseff. Matchul Medina — Chiriac suscită un interes deosebit Valurile de oameni — și nu e exagerat spus: valurile — care cumpără din timp bilete patru gala de box de la A. N. E. F., sunt o mărturie a marelui interes de care se bucură gala și, în special, matchul pentru titlul Europei. Intr’adevăr, întâlnirea lui Ion Chiriac dublul campion francez Theo așteptată cu nerăbadator de box știe cu Medina, este dare. Publicul tru reprezentantul nostru — și chiar pentru mersul boxului românesc, în general — are loc Duminică 8 August pe stadionul ANEI, în cadrul unei impozante reuniuni cu program de gală, regizată de fostul campion european LUCIAN POPESCU, conducătorul destinelor carierei lui Ion Chiriac, că această luptă va însemna un spectacol de calitate și, în acelaș timp, o ocazie unică și fericită penru boxul românesc de a cuceri un titlu european. Sportivii noștri întrevăd în Ion Chiriac pe viitorul campion al Europei și abia așteaptă să-l vadă, boxând cu Medina. O luptă strânsă Matchul în care Ion Chiriac va încerca, să-și adjudece titlul Europei la categoria „Muscă” este o competiție. Și reprezentantul nostru și dublu-campion al Franței, au ost desemnați competitori ai titluri de către A.P.P.E. Așa fiind, matchul lor trebue să dea un învingă■t, căci o decizie de egalitate, nu este admisă. Aceasta, înseamnă că și un punct avantaj se va^orda victoria. Nu putem invidia cei^i trei juccători, în cazul când matchul va fi strâns și decizia va depinde într’adevăr de un singur punct. Chiriac e superstițios Ziarele de gri după amiază au relatat, la rubrica «Fapte diverse», un furt a cărui victimă a fost Ion Chiriac. Dar să redăm notița în chestie.Eii seară, la ora 8, s’a săvârșit un furt pe strada Berzei. La numărul 72 de pe această stradă un individ necunoscut a furat un geamantan din fața casei, în care se aflau : o pereche... mânuși de box, un tricou, două bandaje și o proteză dentară. Acest... bizar conținut al geamantanului este, după cum probabil ați bănuit, proprietatea unui sportiv. Mai mult, a unui boxeur. Intr’adevăr victima furtului este cunoscutul boxeur Ion Chiriac, care tocmai părăsise sala de antrena(Continuare in pag.ul ar Un program sărbătoresc Campionatele de atletism ale Germaniei BERLIN, 30 (Serviciul nostru special), pe stadionul olimpic din capitala marelui Reich au avut loc: Duminică, disputarea campionatelor naționale de atletism care s-au soldat cu următorii noul campion: 100 m.: 1) Ilnit: 12,2, — 2) Utz 112. 400 m,: 1) Gilbert 49,0— 2) Eugen», 3.800 m,: 1) Schlundt 1:56,?; 2) Hochgesehurz 3:57,0, — 1.580 in.: 1) Warnemünde 3:56,8; 2) Hochgesc’aurz 3:57,0 — 5,«00 m,: 1) Max Syting 14:57,8; 2) Heîrendt 15:02,0 — 11» m. g.: 1) Zepernik 15:3; 2) HoM koff 16,1 — înălțime: 1) Langhof 197; 2) N*1 cke 1,95 — Lung met 1) Wgeinmans 7,37; 2}t Luiher 7,25 — Prăjină: 1) Stuhrek 3,90; 2) Ma* gris 3,70 in, Greutate; 1) Bongen 15,29; 2)Kressin 14,25 m. Ciocan: 1) Storch 53,96; 2) Hein 51, 40; 3- Biask 51,29 — Disc; 1) Hiifbrceht 45,88; 2) W«tarosk 45 37; Blak 43,56. Suliță: 1) Stracke 63,35; 2)Krönínger 61,52 m. 4x100 m.: 1) Eintracht Frankfurt (Lipphardt, Gleim, Hath, Kersch) 43,0— 2) DSC Berlin, 43-7. 4r400 m. 1) Hamburger S, V, (Rath, Sonntag, Behred, Homburg) 3:23.6 — 2) L, S, Berlin 3:25. — Decatlon: l) Hermann (Berlin) 6370 puncte (Isia nr. 11,4; Lungimea 6,69 m.; Greutate 129 m; înălțime 1,62; 400 m. 53,4; 110 m,g. 1,5; Disc 35,34 m. ; Prăjină 3,50 m.; Sulița 52,03 m.; 1500 m 4.47,6.— 2) Schmidt 6176 p. La fete,telor sunt deținătoarele campiona100 m.; Christi Schulz 12,5—80 m, g. Domagalle 12,2.—Inaltine; Friedrich 1,60 — Lungime: Blunnemtn 5,69, — Greufat«; Unbescheid 12,82. — i Disc; Paula Mollenhauer Pentatlon: Standt, 334 pte. 41,56,—h Suliță: Plank 45,44—4x400 München T V, 49,5. U. i. S. nu a răspuns Iui, dar o va face astăzi, când sosește în Capitală Ripensia alt candidat ? Problema celui de al doisprezece, la loc din campionatul de războiu nu a fost încă rezolvată, UDA. — care a fost invitată să participe — nu a răspuns însă, deși comitetul grupării s’a întrunit încă de Miercuri. Răspunsul însă, se va cunoaște astăzi, pentru că azi sosește în Capitală expediția reșițană. Pe de altă parte însă, s’a anunțat o nouă candidatură. Este vorba de Ripensia, care — față de condițiunile care i se pun ‘ participând în Cupa Eroilor — preferă să ia parte în campionatul de războiu. In acest scop, s’a întrunit comitetul timișorenilor, pentru a analiza posibilitățile de participare. Dar nici rezultatul acestei ședințe nu se cunoaște. Este mai mult ca sigur însă, că nu va participa pentru că — după cum ne-a declarat mai de mult un conducător al timișorenilor — pe Ripen, sîu nu o intercesează campionatul de războiu. Și,apoi, nu vedem cu ce echipă ar putea participa, din moment ce a cedat pe cei mai mulți. încep pregătirile bucureștenilor pentru jocul cu Ploești din Cupa Reîntregirii A fost alcătuit lotul de jucători și a fost fixat un antrenament Cum se știe, la 6 August se dispută în Capitală matoriul dintre selecționatele de seniori ale Orașelor București și Ploești în cadrul Cupei Reîntregirii. In vederea acestui joc, Districtul București a fixat pentru Miercuri, 4 August un antrenament pe terenul Venus la care sunt convocate următoriî iudătorm : Portari: Davîd și Niculae (Carmen). Fundași: Panaît, Novac și Petrescu Mijlocași: Coman, Constantînescu-Grecu, Torjoc, Boteanu, Siclovan. înaintași: Fătu, Marian, Bonațiu, Andrei Rădulescu, Gîcă Popescu, I. Dumitrescu și Cricîo 1 tdîn. După toate probabilitățile însă, echipa care va primi replica ploeștenilor va fi următoarea : Niculae — Panaît, Novac — Constantinescu, Torjoc, Boteanu , Fătu, Marian, Bonațiu, I. Dumitrescu, Gîcă Popescu. Sau Marian inter stânga șî Dumitrescu dreapta. un Mâine la Ploești A. S. Prahova își serbează cei 32 de ani de activitate printr’o manifestație polisportivă Când se va scrie o istorie a sportului românesc, asociația «Prahova» — fără îndoială — va ocupa un loc de frunte. Căci puține sunt grupările noastre sportive care activează de un atât de îndelungat timp. Intre Iulie 1911, an când «Prahova» ia ființă ca grupare de football și până în iulie 1943 au trecut 32 de ani. Și totuși, la vârsta ei de 32 de ani, «Prahova» îșî păstrează sufletul tânăr. Departe de a îmbătrâni în contemplația măgulitoare dar sterilă a unui trecut demn de elogii, aceasta asociație merge neșovăitor către viitorul pe care șil înfăptuește cu atâta chibzuință, cu atâta râvnă. Un club care poate servi de exemplu Asazi când August 1943 îi aduce salutul pentru cei 32 de ani de sârg «Prahova» se număra printre puținele asociații model din țara. Dispunând de un utilaj cu totul modern, aflat în impozantul edificiu al Stadionului municipal «Regele Mihai I», gruparea ploeșteană mai beneficiază și de un als element uman a cărui destoinicie a ridicat clubul la ceea ce anticii numeau «primus inter pares». In fruntea tuturor, se află d. Jan Koppes a cărui vârstă a depășit de mult dublul aceleia a grupării pe care o conduce și astăzi cu aceiaș vitalitate cu care a veghiat activitatea Prahovei de la începuturile ei și până azi. Domnia sa și colaboratorii d-sale — multiplele secții ale rei» au fiecare în parte «Prahoconducătorii lor — au știut să impună acestei asociații polisportive un spirit de exemplară sportivitate. Cele 12 secțiuni — toebue știut că «Prahova» activează în aproape toate ramurile sportive, bineînțeles, după posibilitățile pe care le are — sunt conduse de sportivi competenți ca: D. J. Koppes (football), avocat Romulus Spirescu —animatorul a două campionate naționale, de handball și volley — conduce secția de volley masculin și femenin. Apoi, d. Vasile Traian Teodoroiu (handball), d. profesor Nicolae Turcu (atletism băeți), d-m prof. Leat. Tabacu (atletism fete) d-nii Gh. Chi V și Gh (box), d-nii Vasile Sasu Popescu șî IlV Mni. Chițulescu (turism), d-nîi Jens Duif și av. Vasîle Nicolau (ski) d. Adolph Duque (motociclism), d-nii lng. Fr. Biemer și av. Bujor Munteanu Râmnic (hockey), I. mag Angelo Dan Vasilescu (ping pong), d. C-tini Vere*kelti și d-na Nassopol (tennis), dd. Tase Mateescu și Petre Dumitrescu (ciclism). D. ing. Sergiu Ionescu conduce secția de popica (socotite, la noi de către cei mai mulți, simplu joc autentic sport, peste hotare). «PRAHOVA», CUIB DE EROU Poate că nicio altă asociația sportivă nu dat țării un mai mare tribut de vieți Ca: Prahova». 24 dintre conducătorii și membrii acestei vechi grupări — până mai săptămânile trecute nu erau decât 21 — au căzut cu fața căror dușman pe câmpul onoarei românești. Numele lor va rămâne în cartea eroilor neamului. Noi ne facem o pioasă îndatorire de a-i pomeni pe toți cei 24 de eroi ai «Prahovei» pe fila însemnărilor noastre. DISPĂRUȚI: Maior Vasile Colfescu Reg. 7 Dorobanți; Căpitan Matei Apostu Comp. 6-a antitanc; Sublt_ rez. Goge Mihăileanu avocat Reg. 7 Dorobanți; Locot. nez. Jean Andreescu Lie. Litere Reg. 32 Mircea; Subit. rez. Nicolae Manolescu avocat Reg. 32 Mircea; Subit. rez. Virgil Popescu, student Reg. 32 Mircea; Prof. T. R. Bogdan Bobei, magistrat Reg. 19 Artilerie; Serg. T. R. Jănel Nicolescu, arhitect Reg. 32 Mircea. MORȚI PENTRU PATRIE : Locot. rez. Tică Popescu Pjccadîllî Lie. Acad. Com. Reg. 10 Roșiori SubR Nini Vasilescu, Reg. 19 Av . Subit, Mihai Ionescu Reg. 32 Mircea; Subit. rez. Constantin Balamace avocat Reg. 7 Dorobanți; Subit. rez. Gică avocat, Reg. 2 Care de Roman, Luptă, I Continuare în pag. ll a)