Gazeta Sporturilor, octombrie 1943 (nr. 1055-1085)

1943-10-01 / nr. 1055

I Birourile: ____ Sir. Inginer Anghe! Saligny No. 2 București I . Direcți* grația 3.26.60 Telefoanei Seorettea‘ • • FBPK SICHEN1ARII έncepând de eri federația noastră de football a intrat din nou in figurile pregătirilor pentru un match internațional. Și recunoaștem că, din anumite motive de ordin intern, în ultimul timp asemenea preparative au provocat friguri intense. Asta în ceea ce privește selecționarea jucătorilor. Dar, și de data aceasta se comite o greșeală. Credem noi că este o greșală inutilă. Este vorba de compunerea primului lot de selecționabili. L-ați văzut ?! Dvs., l-am văzut și noi. Cuprinde care nu vor fi selecționați până la urmă. Cu certitudine. Nu ne închipuim niciun moment că la 31 Octombrie va juca la Zagreb și Găman și Urechiatu și alții ca aceștia. De ce să fie convocați atunci? Pentru antrenament numai? Ca să fie două echipe la acest antrenament? Nu-i mai simplu să se alcătuiască un singur lot, definitiv, de 15-16 jucători care să fie pregătit încontinuu până la match, iar pentru sparing-partener să se recurgă la o echipă de club? înaintea fiecărui joc internațional s’a procedat așa și în mod inutil: au fost chemați și jucători care — știau 5* e*— că nu vor fi selecționați. Și după aceia, când au mai fost convocați n’au mai venit. In plus s’a creiat o stare de spirit defavorabilă: fiecare din cei chemați și-a închipuit că federația își bate joc de el. Nu-i mai puțin adevărat că procedeul acesta avut consecințe și asupra moralului a unora din jucători. A creiat o atmosferă puțin plăcută pentru federație, rămânem la convingerea noastră: să se alcătuiască un lot restrâns și definitiv, din jucători, indiferent de forma lor. Acest lot să fie pregătit in mod regulat de un antrenor verificat, iar modificările să survină numai în urma unor indisponibilități (accident, concentrare, etc.). Nu este nevoe nici de trialuri pentrucă cea mai bună ocazie de urmărire și verificare a selecționabililor o oferă partidele de campionat. Aceasta pentru că altfel, tot acolo o sa ajungă federația, o echipă națională din cadrele vechi, pentru că acestea inspiră mai multă încredere, mai ales că jocul cu Croația are loc în deplasare. Și atunci de ce să ne complicăm în mod inutil. Și convocăm și jucători tineri sau numai tineri pentru o pregătire a lor specială în vederea promovării. Dar fiind momentul acum și atunci, să-i lăsăm acolo unde sunt. Nu-și mai face iluzii și nici nu se procurăm desamăgiri. In concluzie, jucătorii care nu vor fi sau nu pot fi selecționați în echipa națională nu trebuesc convocați. (Continuare în Pag. IV.a) Vineri la ora îl 0 IMPORTANTA CONSFĂTUIRE A CONSILIULUI FEDERAȚIILOR Pentru Vineri după amiază, la ora 17, a fost convocată la C.S.R. o consfătuire a președinților de federații, sub conducerea Șefului Sportului Românesc. După informațiile ce deținem, cu acest prilej vor fi discutate probleme de mare importanță pentru viitorul sportului românesc și vor fi trase concluzii asupra ultimelor evenimente sportive. T*,eiows| Provincie , , 5111.86 1 Tipografia : . 8.26.601 Prim Redactor N. Papagheorghe Duminică In Giulest| Turneu Întreg sub semnul lui 91 De ce mai poate fi capabil acel 9-1: victoria campionilor și eșecul C. I. ».-ului. Cine-l marchează pe Darathu și cine pe Renter. Problema Juventusului. Cupa C. S. R., a cărei primă ediție s’a disputat Duminica trecută, a dat o notă specială de interes programului cuplat de Duminică din Giulești. C. F. R. și F. C. Craiova, eroii fiecare în felul lui de Duminica trecută, evoluează din nou în Capitală, de data aceasta în jocuri de campionat și contra a două puternice echipe bucureștene. Este deci, o bună ocazie de verificare a valorii senzaționalei victorii a C. F. R.-ului și a uimitorului eșec al F. C. Craiovei. Pentru că ambele partide se dispută sub acelaș semn, al lui 9-1 realizat de Ziua Sporturilor. De ce poate fi capabil un 9-1 Pentru unele echipe, o înfrângere la scor înseamnă o prăbușire iremediabilă pentru tot cursul sezonului respectiv. Este cazul echipelor slabe de înger. Pentru altele însă, un asemenea eșec este semnalul unei reveniri la fel de uluitoare ca și proporția înfrângerii. Pentru că joacă mai bine după un insucces. In această categorie intră echipele rutinate și cu tăria morală. Rapid, de pildă. A fost senzațional după o înfrângere, ca și Venus sau Ripensia pe vremuri. Și Duminică, 9-1 dela 26 Septembrie poate aduce una din situațiile de mai sus. Prăbușire sau revelație. Pe F. C. Craiova nu am avut încă ocazia să o vedem în situația de a reacționa după un eșec dureros. Sfârșitul campionatului trecut nu poate fi un criteriu pentru că ținem seamă a la sfârșit de competiție de durată echipele sunt obosite, iar aceia care și-a atins scopul nu mai este capabilă să răspundă cu eforturile impuse de o partidă grea, ca atunci când încă se găsește în cursă pentru titlu. Așadar, Duminica aceasta abia o vom vedea pe F. C. Craiova activ 11 -?1 mea in fața unui adversar redutabil cum este Rapid, a cărui linie de atac mai este și mult întărită prin reintrarea lui Baratky. Judecând însă, după jucătorii care compune echipa craioveană, conchidem că teamul campion nu este „slab de înger“. Rutinați cum sunt jucătorii, pare exclusă o criză morală. Din contră, este de așteptat o reabilitare și aceasta nu-i posibilă decât printr’un joc bun. Sarcina este grea însă, pentru că adversarul craiovenilor este Rapid, echipa care-și revine și se mai bucură și de serviciile lui Baratky, a cărui reintrare constitue al doilea punct de atracție. Este un mare câștig pentru Rapid pentru că Baratky ȘTIE să spară un sistem defensiv, oricare ar fi ei. Craiovenii trebue să aibe în vedere acest lucru mai ales când vor decide asupra sistemului de joc. Nu ne gândim la WM pentru un asemenea sistem pretențios trebuesc jucători potriviți, dar ne gândim la organizarea apărării în așa fel încât să nu dea prilej lui Baratky să o desorganizeze. Cine-l va marca, deci, pe Baratkyi Civic și poate lua o asemenea sarcină? Și să nu uităm că Rapid încă nu a învins pe F. C. Craiova. Reversul medaliei Tocmai contrar este jocul Juventus — CFR (T. Severin). În primul match, Rapid știe că întâlnește un adversar care a pierdut cu 9:1, în cel de al doilea Juventus știe că CFR a câștigat cu 9-1. Deci moral diferit, situații diferite, care pot determina rezultate senzaționale în adevăratul înțeles al cuvântului-Juventui, însă, nu-i echipa care să se lase intimidată de performanțe- Din contră, joacă mai bine. Ne aducem aminte că Ripensia— în zilele ei bune — nu se temea decât de Juventus care-i producea cele mai mari deziluzii. Așa sunt unele echipe: joacă cel mai bine în compania adversarilor de elită. Deci, roș albaștrii își dau seama că întâlnesc o echipă puternică și în formă recent verificată, o echipă care joacă după sistemul Unirei Tricolor: Feecan III joacă la extrema dreapta- Oprean la centru, halful dreapta înapoi, cam pe aceeași linie cu Oprean, Marcus și Parjoi ca Boteanu și Anghelache, iar Cozma ca inter rătăcitor- Așa a jucat contra craiovenilor și a jucat foarte foarte bine. Deci Juventus știe că trebue să joace serios de la început pentru că, numai astfel, luptând fără a precupeți eforturile, pocate spera într’un succes. In schimb CFR poate și substimează adversarul, pentru că nouă ni se pare echipă de moral mai repede CFR decât FC Craiova și tocmai această diferență de moral poate fi decisivă. Să nu uităm că și în toamnă Juventus a dispus de CFR cu 5-3 și situația era asemănătoare, Dar astăzi are nevoe de o victorie și una asupra CFR ului are mare valoare. Dar și aici se pune o întrebare: cine-l va tine pe Reuter? Pentru că el este motorul liniei de atac, iar Volan pare realizatorul în general însă, pentru Juventus se pune problema anihilării liniei de atac severinene care — Duminică — a fost în mare formă și ’n vervă excelentă De feul cum va juca apărarea juventistă depinde soarta partidei. Care va fi o luptă la fel de pasionantă. Tată, deci, două jocuri diferite din punct de vedere al caracteristicilor dar absolut egale ca situații morale> mai boc zi8 ca diferență de moral Și sunt diferențe care — ca de obiceu — pot răsturna multe socoteli mai ales în foot-ball, unde balonul este rotund. Nu ne ar mira deloc dacă FC Craiova ar câștiga și CFR ar pierde. Ori tocmai aceste probabilități — care nu sunt excluse, — constituesc una din atracțiile de Duminică. ••• Af Campionul național PETRE POP boxeaza Duminca dimineața la ANEFcu ILIE PETRESCUIn vederea acestui match. înn E știut faptul că VASILE ȘERBANESCU antrenează cei mai buni grei, români: Ilie Petrescu și Petre Pop. Or, acești grei boxează chiar Dumineca aceasta Șerbănescu se găsește din nou o dilemă: pe cine antrenează? Pop sau Petrescu? Vasile este singurul om, care, indiferent de rezultat va fi spectatorul fără nervi al match-ului deoarece învingătorul dintre Petrescu și Pop, va trebui să boxeze cu Lungu, miza matchului fiind campionatul indicat la toate categoriile- Jelesneac optimist Tot în gala, care se va desfășura Duminică, vom avea ocazia să urmărim match-ul Jelesneac—Cionoîu- După două asalturi ale lui Jelesneac de a deveni campion - asalturi care au eșuat — gălățeanul se găsește astăzi în postura de ași realiza visul său. Aseară, când ocazional, ne-a vizitat la redacție, gălățeanul ne-a declarat următoarele: — «Este imposibil să mi scape ocazia de a deveni campion al categorriei mijlocie mai ales când am adi .▼ersar pe Cîonoiu, față de care dă 1 CI* C. Costște astăzi în Capitală, când urmează să facă un ultim antrenament , sub supravegherea maestrului Vasile Șerbănescu, simt îndreptățit să cred că am avantaj, în urma matchului pe care l am disputat cu acesta!» Nicolae Rădan — Antoneșca în revanșe In urma hotărârei Luată aseară in Ședința Comisiei Federației de Box, întâlnirea .Nicolae Rădan—Anton’ Oșcu a fost definitiv perfectată. Vom asista deci a o disputată și pasionantă revanșe care va constitui semivedeta galet d- Duminică "-tscațiimea biletelor*... a început de eri la colectura «SPERANȚA» str. Matei Vlilt0 nr. 2 de unde sa și reținut un însemnat număr de fotolii. ‘ F ®in ogazinul galei Constantin Lăzăreanu — Petre Fiat, 10 reprize a 3 minute. Nicolae Radan — Anton Oșca, 10 reprize a 3 minute. Ilie Petrescu — Petre Pop, 10 reprize a 3 minute. Constantin Cîonoiu — Grigore Jelesneac, 12 reprize a 3 minute pentru campionatul României la categoria mijlocie. In vederea maUhuim ca Sile Petrescu Petre Puii $® ser ie «1 in topii ol« ./e/cs»e«e „ sositori și e optimist. Va redeveni Cionoiu, campioni Dilema lui fact bimesru.... Shi match cu Pungii, miza matchului Pop . Petrescu. Vasile Sarbănescu în dilemă PETRE POP expoziția SPORTULUI ROMANESC rămâne deschisă încă zece zile In urma marelui succes repurtat în cele 10 zile de când a fost inaugurată Expoziția Românesc, și datorită Sportului numeroaselor cereri primite la C.S.R.__ d. Prof. I. Gheorghiu, Șeful Sportului Românesc a hotărât amânarea închiderii acesteia pentru data de 12 octombrie 1943. Datorită acestei hotăriri, tineretul sportiv școlar, extrașcolar premilitar va avea ocazia să cușinoască momente și episoade din trecutul sportului românesc, trecut plin de învățăminte pentru ei. Reamintim că orele de vizitare al expoziției sunt: 9—12 dim. si 15?!)1 Intrarea e complet gratuită abonamente 1 an . • • . Lei 2000 6 Iani . . . „ 1100 Autorități, Instituții, «tuburii 4000 leiI Proprietar: 8. A. GAZETA SPORTURILOR I înscris Trib. Ilfov sub No 282/990 Administrator Delegat» AL Inescu CARATKY, REUTER A ȘI COVACI IN ECHIPA NATIONALA a anunțat că prezenta lui Reuter și Covaci în echipa României, care va juca la 31 Octombrie cu Croatia, era problematică. Lucrurile s-au aranjat însă. Reuter si Covaci vor juca sigur la Zagreb, deoarece F. R. F. H. a primit permisiunea de a-i utiliza. Mai mult: Se pare că prin grațierea lui Baratky, s’a rezolvat și singura problemă a echipei naționale, aceea a centrului înaintaș. Intrin de viz, după toate probabilitățile, echipa națională va avea, la Zagreb, următoarea formație: Pavlovici, Felecan I, Moldoveanu», Șiclovan, Toc*joc, Constantinescu, Covaci, Johnny Dumitrescu, Baratky, Marian, Reiter._________________________ TANASEStll A CUCERII CAMPIONATUL NATIONAL deTENNIS Caralusis-Stancescu au dispus de solii Darac furnizând performanta anului Ileana Gelea Cosmovici campioni la cali la ampionatele nationale de tennis au luat sfârșit. Ultimele întâlniri au prilejuit frumoase spectacole, toți jucătorii intrebuințăndu-se la maximum pentru obținerea victoriei. Ieri tribuna T.C.R.-u ul a fost populară până la refuz. Organizarea a fost bună, dacă ținem seama de vremurile actuale, putem trece cu vederea donațiile munca jucătorilor merituoși, și nu putem trece cu vederea donațiile de încurajare date de: Banca Comercială Italo-Română și d. Vodiicka. La decernarea trofeelor au asistat și d. prof. I. Gheorghiu șeful simitului românesc, d. gr. Iacobici Și d. Ing. Sandu Botez președintele F.R.T.-ului. Întâlnirile au fost de factură ridicată și am fost plăcut impresionați de jocul atât de frumos practicul la categoria II-a. C TĂNĂSESCU A CUCERIT CAMPIONATUL NAȚIONAL, DISPUNÂND DE UN BURAC IN FORMA Mult așteptata finală, dintre Const. Tănăsescu și V. Burac fost câștigată eestul de ușor (în a trei seturi) de „eternul” campion Tănăsescu. Jocul a corespuns așteptărilor și cu atât mai mare este meritul lui Costică, deoarece Burac a arătat atât formă, cât și dispoziție de joc. Burac a practicat un tenis clar și de multe ori a intervenit la fileu cu succes, făcând puncte de toată frumusețea. Totuși, mai are dte învățat și ne bucură mult că anul acesta ne-a dovedit că este într’un progres remarcabil, turneul din Suedia folosindu-l enorm. Despre Tănăsescu nu putem spune prea multe, deoarece meritele lui în tennis sunt recunoscute de întreaga presă străină de specialitate. CARALULIS ȘI D-NA STANCESCU AU REUȘIT PERFORMANȚA ANULUI De necrezut, dar acesta este adevărul. Take Caralulis a fost pur și simplu nn „pe aici nu se treed”, iar d-na Stăncescu a depășit ieri prin jocul prestat, chiar pe Magda Rurac. Cuplul Caralulis-Stâncescu a jucat după toate regulile, impuse de arta tennisului, având atacuri și intervenții demne de campioni... continentali. Take Ca,natis este un jucător mare și cu lovituri, ce i-au dus faima și dincolo de hotarele românești. Dacă își va păstra calmul și își va face educația voinții, acest jucător va face viață grea chiar... cumnatului Costică și (dacă... nu intervine d-na Tănăsescu...) la mulți alții. Soții Burac au jucat mult mai M. POENARU-BORDEA M ILEANA GALLEA Campioană națională la categ. IlI-a MOTORUL PLANORISMULUI ••.AERUL! Dorința sborului, a înălțării ß planării deasupra pământuli și a celorlalte viețuitoare s’a născut în om odată cu el însăși. Și dacă pentru timpurile vechi ne stau, mărturie doar legendele, pentru timpurile care se pot controla istoriii nu vorbesc faptele, curajul și sacrificiul celor cari au deschis dmnt spre soare. ii Legenda veche greacă ne vorbește, despre Icar, care s’a ridicat dela pământ cu aripi construite din ceară și fulgi dar râvna lui către lumină Ü -a apropiat prea mult de soare care topindu-i ceara aripilor l-a făcut să se prăbușească. Prăbușirea de legendă a lui Keat au trăit-o mai târziu alții, dar jertfa lor departe de a descuraja a încurajat mai mult dorințele. SGândul de a sbura l-a avut acum 500 de ani, marele Leonardo da Vinci. El a și proectat diferite aparate după modelul pasărilor dar, n’a construit nici unul. Abia în veacul al nouasprezecilea, ceea ce până atunci fusese numai dorință își găsește realizarea, practică. Prin anul 1890 Germanul Otto Lilienthal a făcut multe încercări de a zbura. Contura aparate cu ajutorul cărora făcea sboruri planate de 200—300 m. distanță. După 6 ani de încercări curajoase, moare prăbușit lângă Berlin la Rhinov. Mașina lui îl trădează. Înainte de muri stunei „Trebuesc aduse sacrificii". In America frații Wright executau sboruri cu un aparat construit de ei. In Franța lucra la un aparat Blériot. " Românul Traian Vuia a fost frământat de acelaș gând și reușește să se desprindă pentru prima oară din pământ cu ajutorul propriului motor al aparatului. Neuitatul Aurel Vlaicu, plătește cu viața lui tânără și neînfricată curajul ,de a fi încercat să sboare pe deasupra Carpaților. 1. Pe drumul clădit cu jertfe sta înaintat din ce în ce mai ușor, astfel că aviația a progresat uimitor. 1 S’au construi laboratoare de experiențe aerodinamice și uzini de avioane, astfel că sborul spre soare, a putut fi încercat de mulți fără teamă că aripile se vor topi prăbușindu-l ca odinioară pe Icar. Dar omul a năzuit mereu spre mai mult și ceia ce i-a plăcut lui a fost sborul pasărilor. Pe acesta l-ar fi dorit el, fără, bâzait și fără miros de benzină. In răgazul care a urmat războiuilui mondial s-a lucrat mult la această problemă, în toate țările Europei, și, mai ales, în Germania. După aproape douăzeci de ani de muncă, pe baza cunoștințelor, căpătate s-au construit multe tipuri de planoare simultan dintre, cari câteva foarte bune și rezistente. Sborul fără motor se bazează, pe folosirea curenților ascendenți și atmosferă, iar aceștia sunt de mai multe feluri, li vom examină pe rând. Curenții ascendenți de coastă sau dinamici, se formează când vântul (Continuare in Pag. III-a) (Continuare in Pag. Hl aJj Pupa modul de aplicare la P. T. i. și c. f. p. ACTIVITATEA SPORTIVA VA LUA O MARE DEZVOLTARE IN INSTITUȚIILE PUBLICE ȘI PARTICULARE O concluzie fericită a „Săptămânii sportului romănesc“. Pregătirea generațiilor pe plan fizic și moral Ultimele evenimente au avut pe cât se pare, o influentă hotărâtoare pentru viitoarea pregătire a tineretului pe plan sportiv și pentru difuzarea sportului în masse, cu scopul precis de a pregăti generațiile de mâine, atât pe plan fizic, cât și moral, asigurând oamenii de caracter de care are nevoe țara. Exemplu de la P. și C. F. R. T. T. Astfel, admirabila organizare a vieții sportive în cadrele oficiului P.T.T. și a direcției generale F.R. a constituit elementul hotărâtor pentru impunerea unei atitudini generale. Pentru că, așa după cum a spus-o Mareșalul Conducător, țara are nevoe întâi de oameni viguroși și de caracter, — a căror educație intelectuală să poată fi oricând completată, — decât de intelectuali puri, dar lipsiți de caracter. Și cum sportul, prin loaialitatea atitudinilor și vigoarea acțiunilor reprezintă cel mai eficace mijloc pentru pregătirea caracterelor, era fatal ca până la urmă să se ajungă la o temeinică organizare a lui. Organizarea în celelalte instituții Astfel, după informațiile ce deținem, încadrarea personalului tuturor întreprinderilor de stat și particulare, într’un serios program de educație sportivă, — după exemplul P.T.T.-ului C.F.R.ului, — va deveni curând o realitate. ,, Și, desigur, roadele nu vor întârzia să se arate. Viața sportivă asigurând o disciplină nu numai în viața particulară a adepților ei, dar și în activitatea lor oficială, unde, energia și disciplina câștigate prin exercițiile fizice, le va amplifica randamentul. * " Aceasta e, dealtfel, prima concluzie pozitivă, și cea mai importantă, a „Săptămânii sportului românesc“. In curând vom reveni însă cu noul amănunte, x. — REP. —