Gazeta Sporturilor, octombrie 1946 (nr. 224-248)

1946-10-13 / nr. 234

MOI IW 234 4 pagini 500 LEI Taxa poștală plătită în numerar conform aprobării Dir. Gen. T. T. cu Nr. 84.146/1945 Duminică I. Ocit IS4S ROMANIA a realizat eri la Tirana una din cele mai iaimoase victorii din cariera noastră internațională. Am învins cu 2—1 Iugoslavia, aceiași Iugoslavie care la distanță de zece zile a învins Cehoslovacia. Calibrul acestui succes, măsurat prin linia performanțelor adversarului, ridică succerul nostru la nivelul marilor teamuri continentale. Victoria de oli, nu este o simplă întâmplare. Ea este rezultatul,politicei echipei naționale“ dusă în ultimul timp de Federația de foot-ball. Trecând peste adversitățile incompetențelor care se opuneau reînființărei diviziei naționale, această întrecere emulatorie a tuturor valorilor indigene, a pregătit echipa de eli. Gândiți-vă la matchul cu Ungaria de anul trecut, din aceiași epocă. Am fost învinși cu 7—2 și am fost victima propriei noastre nepregătiri. In acest 12 luni, multe s-au schimbat în succerul nostru. Divizia națională, pregătirea tehnică din pragul jocului re,disputat cu Ungaria, din Iunie, jocurile frecvente, ne-au readus in bună parte la standardul tehnic din preajma războiului. Victoria, de eri este un nou galon de consacrare internațională. Entuziasmul nostru nu va fi — sperăm — umbrit de matchul de azi când întâlnim — cu forțele oarecum vlăguite — Albania, această „mică buturugă care răstoarnă carul mare“. Nădăjduim că „'naționalii’’ noștri vor știe să apere șansele lor și gloria de a fi numiți campioni balcanici, încheind aceste rânduri, nu putem să nu arătăm cât sunt legate massele noastre sportive de echipa națională a României. Aseară, la ora ÎS, după ce postul Tirana devenise de neascultat și impresia generală era că Iugoslavia egalase, în fața redacției noastre, o ■massă compactă de sportivi, comentau rezultatul de 2—2, găsindu-l foarte bun. Câteva minute mai târziu, Tirana confirmă 2—1. Urale nesfârșite, un entuziasm de nedescris, au salutat acest mare succes românesc. Oamenii se îmbrățișau fericiți ca la un eveniment neobișnuit. Dragostea sportivilor pentru footballiștii români este de astă dată perfect justificată. VOG O splendidă victorie a culorilor noastre la Tirana ROMANIA A ÎNVINS IUGOSLAVIA CU 2-1 (2-1) și a preluat astfel conducerea in clasament Reuter (min. 18) și Fabian (min. 24) autorii psalmilor noastre iugoslavii au dominat in repriza a Iba dar nu au putut marca deoarece România și-a organizat un sistem defensiv de nepătruns ASTAZI MATCHUL DECISIV: ROMANIA ALBANI A TIRANA. l (Serviciul nostru special). Aproximativ 30000 spectatori au asistat ori, în tribunele stadionului r în localitate, la victoria echipei române de foot-ball asupra Iugoslavia cu 2-1 (2-1). SWatchul a fost foarte interesant, bogat în faze spectaculoase pe care asistenta le-a aplaudat copios. Atacurile s’au succedat într’o ahiră vertiginoasă desp o poartă la alta, prilejuind dese intervenții apărărilor imediate și, în special, portarilor’.. Lăzăreanu a făcut o bună partida, ca 5! Negrescu - Ritter, care au constituit o linie impenetrabilă. Ceea ce este mai interesant, în urma acestui rezultat, România s’a situat în fruntea clasamentului, având o apreciabilă șansă de a câștiga titlul de campioană balcanică. _ . • ■ PETSCHOWSKY două goaluri în șase minute fată din primul minut iugoslavii atacă vijelios. Și îl pun pe Lăzăreanu într-o situație dificilă. El intervine însă cu succes. In minutul următor jocul se mută în fața porții lui Sestarici care salvează în ultima instanță un puternic shoot al lui Fabian. Și partida continuă, astfel cu faze alternând in fața celor două porții până în minutul 18 când Reuter înscrie , în urma unei frumoase acțiuni. In Șase minute mai târziu Fabian marchează al doilea goal al României dintr’o passă a lui Spielmannn. Scor definitiv in min. 42 Pe măsură ce repriza se apropie de sfârșit, inițiativele românești scad în intensitate pentru ca în aceiași măsură să revină „11-le“ iugoslav, care începe să domine vizibil. In min. 41 o minge razantă trece peste poarta din ce în ce mai amenințată a lui Lăzăreanu. In mitutul 42, în urma unui masiv atac lui Ifoslav, Semonovskii înscrie imparabil de la 6 metri. Cu această repriză in sfârșit. Iugoslavia atașă insistent După pauză România schițează un atac dar Ceaikovsky interpretează mingea și îi trimite înainte lui Woelfs. Mészáros încearcă să-l deposedeze de balon dar fără succes. Lăzăreanu intervine la rândul său. Shotul este puternic, Lăzăreanu scapă în ultima instanță. Rupnik și Mattoshch fac o nouă incursiune la poarta românească. Băcuț îi oprește însă din plină cursă degajând terenul — mingea ajunge la Spielman care îi paseaă lui Toth. Acesta centrează dar mingea ajunge la Horvath. O degajare puternică a lui Ritter ajunge la Spielman care îi trece lui Reuter. Acesta, se apropie de poarta lui Șestarici. II atacă însă Brozovici care respinge. Reia Băcuț care îi pasează lui Toth III. De la el mingea ajunge la Spielman care trage puternic. Din nou respinge Brozovici. ...dar apărea României respinge totul Superioritatea iugoslavilor se manifestă puternic până la sfârșitul jocului. Dacă nu reușesc să înscrie, aceasta se datorește apărării noastre care — după cum am spus mai sus— s-a comportat la înălțimea așteptărilor. De altfel atacurile neamului iugoslav au fost lipsite de incisivitatea necesară pentru sa străbate zidul apărării românești, ele fiind făcute mai mult pe aripi. Interii noștri au colaborat deasemeni și el la realizarea acestui sistem desen- ECHIPA CALE NE-A ADUS WCTOSIA DE EDI  4 Lăzăreanu Ritter Negrescu Sima toc Mészára^ Băcuț Fabian Reuter Petschhowsky Spielman Toth III eiv care a permis echipei românești să mențină scorul neschimbat. In minutele 84485, România citiuî nouă cosnere rămase,fără vreun rezultat concret. Cel mai foami Cel mai bun jucător al Românilor a fost Mészáros, care a servit și apărarea și atacul cu deosebit succes. S-a mai relevat Negrescu, Ritter si Spielman (mai ales |n repriza pH-a). Petschowsky schimb a fost neașteptat de slab așa încât Băcuț a fost nevoit să-i dubleze aproape tot timpul. Deja iugoslavi, aripa Rupnik LțVTpr'■* tosici a fost foarte periculoasă. La fel (Continuare în pag. IV-a) FABIAN II Discuțiunile făcute în cursul prezentei săptămâni în jurul matchului pe care-l va susține o combinată bucureșteană cu selecționata Clujului vor lua sfârșit mâine, când cele două formațiuni se vor înfrunta pe terenul .Venus. Am înregistrat, în numerile noastre precedente, toate câte au avut de spus cei doi adversari din preziua ciocnirii lor. N’a fost nimic surprinzător în faptul că au afișat un optimism robust. Căci ambele teamuri au suficientă valoare să justifice un pronostic în favoarea lor. Un pariu original Ziua de ari a adus însă un original pariu între conducătorii grupării Ciocanul — care alimentează combinata bucureșteană cu o parte din efectiv — cu unul dintre conducătorii formației clujene. Clujenii — jucătorii și conducătorii — au certitudinea că matchul de mâine le va reveni de o manieră care să nu mai facă nici un dubiu asupra diferenței de valoare dintre teamurile combatante. ■ Pariul amintit nu are însă nici o legătură cu rezultatul matchului, ci se referă numai la eficacitatea liniei de atac clujene, care — după spusele oaspeților — se amință maximă. De aceea, cu o cotă de 3 la 1, conducătorul clujean a anunțat că ofensiva oaspe va marca cinci puncte. Serioztatea pariului a dat de gândit bucureștenilor, care — totuși — l’au primit imediat, pe motivele lesne de bănuit. O explicație logică Autorul pariului, cu care am discutat în cursul zilei de eri, a ținut să ne furnizeze o explicație a acțiunii lui. Astfel ne-a declarat: ,,Jucând la București cu Ju •ventus, într’un match în care a fost stăpânit de un trac formidabil linia noastră ofensivă a a înscris patru goaluri. De asită-dată, mai familiarizată cu 4:P publicul bucureștean și cu o componentă mai redutabilă această linie trebuie să înscrie măcar un goal în plus. Recunoașteți că pariul nu este chiar (Continuare în pag. 3-a) LA VIUUS Clujenii vor marca cinci goaluri în matchul de mâine Un pariu aparent hazardat, car cu o explicație logica. Juratus urmărește răsturnarea unui recent eșec, în timp ce Ciocanu vrea să-și cunoască viitorul adversar— Sporting Out? și Sparta în deschidere CRISTEA („U“-Cluj) România • a mai câștigat patru probe de atletism.•• BELGRAD, 11 (prin telefon). —Ziua a doua a campionatelor balcanice de atletism a mai adus României patru titluri. Totuși în clasamentul gennral, Iugoslavia domină autoritar și nu mai poate pierde primul loc. Ziua de eri s’a caracterizat printr’o serie de performanțe excelente. In fruntea lor vom trece cifrele realizate de Gotbian (Iugoslavia) la disc 50,36 m și Luiza Ernst la lungime 5,20 m. Moina — deși a concurat în trei probe — a câștigat două și a fost un factor determinat al victoriei în ștafeta balcanică. In schimb Dinu Gristea s’a apărat suficient de slab față de posibiltățile lui. De remarcat în plus cursa lui Tălmaciu în ștafete. Iată învingătorii probelor disputate er:. 200 m.: Moina România 22. Lupșa România 2Ș.7. 400 m: Moina România 494 înălțime: Vucovid Jugoslavia 1.86. Greutate : Susii Jugoslavia, 14.39. 80 m. garduri fete: Maghiar Jugoslavia 13.4. Lungime fete: Luiza Ernst, România 5.20. Disc: G&biam Jugoslavia 50.36. 5000 m.: Ștefanovici Jugoslavia 15.438 Ștafeta balcanică : România, (Tălmaciu — Moina —■ Lupșa — Ghergheli) 3.13. In clasamentul general conduce Iugoslavia cu 155 puncte, urmată de România cu 121, Bulgaria 5& și Albania 22, dar Jugoslavia continuă să conducă In clasament 4 Salf ION MOINA TALMACIU SAROSI HI ȘI SIP05 LA BOLOGNA ROMA 11 (Serviciul’ nostru special), i — Emigrarea jucătorilor unguri spre Italia, continuă. După Sarosi III și Sipeș care s’au stabilit la Bologna, s’au anunțat jiparea la Bari a unui tânăr talentat iirotko II. Cum Federația maghiară nu vrea să le acorde ’dealegarea, cei trei fugari vor sta pentru moment pe tușă. Pentru prima oară în acest an, Federația Română de Box a programat două campionate naționale profesioniste în cadrul unei singure reuniuni. Evenimentul se petrece mâine dimineață pe arena „VENUS", când centurile categoriilor PANA ȘI UȘOARA vor fi disputate între cei mai buni oameni ai categoriei respective. Ost match greoi pentru Chirac In principalul match al galei, talentatul Ion Chiriac — pretendent îndreptățit la titlul continental al categoriei cocoș — ne mai având în țară adversari în categoriile muscă și cocoș, ale căror titluri le dețin, încearcă să cucerească și titlul categoriei pană." Reamintim că în boxul românesc acest veritabil „tur de forță“ n’a fost reușit până acum decât de Toma Aurel, singurul boxeur român care a deținut în acelaș timp trei centuri naționale. Incercarea lui Chiriac poate însă eșua, adică ne fpândim că adversarul său se numește Ilie Pițu. E drept că în trecut, Chiriac l-a învins pe Pițu, dar atunci învinsul ataca titlul categoriei cocoș, greutate pe care Challengerul o făcea cu greu, după o serioasă „cură de slăbire“. Mâine, însă, Chiriac e cel handicapat de greutate, căci el nu e decât „cocoș“ în timp ce Pițu vine în ring la greutatea sa normală. Dacă mai avem în vedere că titlul e vacant și, deci, victoria se acordă unuia dintre adversari la un oricât de infim avantaj, putem constata că mâine, la „Venus“, Chiriac susține un match greu. Și de aci, întrebarea normală: „Vom asista la prima înfrângere a lui Ion Chiriac?“. O întrebare al cărei răspuns nu nu-i poate da decât Pițu. Reabilitarea lui Brenutescu .Un alt campion neînvins până acum câtiva imp — și care reușise o performanță neizbutită în ultimii 10 ani de nici un boxeur român: înfrângerea lui Lucian Popescul — era PETRE BRATESCU deținătorul titlului categoriei ușoară. Și într’o seară, la ,,Venus‘‘, (Continuare în pagina 3-a) Mâine dimineața, la „Venus** Ion Chiriac încearcă să devină triplu campion național Costei Slâniescu atacă titlul cofe €g ® m © i ușoar ® COSTEL STANESCU Penthatlonul și decathlonul național se vor disputa în program ,„cuplat** Suntem informați că — dat fiind sezonul înaintat, că penthatlonul și decathlonul național se vor disputa anul acesta în program „cuplat“, în a doua jumătate a lunei Octombrie. Asfel va conta în penthatlon, primele cinci probe ale decathlonului, adică: 160 m... lungime, înălțime, greutate și 466 m. Concurenții penthatlonului vor putea concura în ziua doua, în următoarele cinci probe ale decathlonului« CALEIDOSCOP EXTERN Ti. După 52 ani . Pentru prima oară în istoria footballului olandez, echipa Haarlem, a reușit să câștige mult invidiatul titlu de campioană. Trebue să știți că Haarlem-ul ,numără exact 53 ani de Oxistență. Iată, cu titlu de curiozitate, clasamentul final: 1) Haarlem, 2) Ajax, (Amsterdam), 3) Heerenveen, 4) Nao Breda, etc. ’ . . Balsam este supărat . Mărșăluitorul ceh Balsam, deținătorul mai multor recorduri naționale și mondiale, care a fost descalificat la Campion satele emropene s-a hotărît să abandoneze sportul, socotind că deciziile de la Oslo ar fi nedrepte. Toată presa cehă de specialitate se ocupă de acest caz. Dar în timp ce unele ziare deplâng pierderea suferită de sportul ceh, prin retragerea lui Balsam, altele găsesc că excepționalul lor campion ar fi putut inventa alt mijloc de a protesta împotriva oficialilor norvegieni. Tony Zale scos din cursă . După cum se știe, Tony Zale, vmpionul mondial al scemimijlocilor și-a fracturat mâna în repriza 2-a a matchului cu Graziano. Consultat de doctorul Smithson, specialistul „mâinilor de boxeuri“, a primit o veste destul de proastă: interdicția de a boxa până ln Martie viitor. Marcel Cerdan va fi desigur foarte afectat de această veste căci urma să-și facă debutul pe ringurile americane, în Decembrie, împotriva lui zale Dar Mike Jacobs este un organizator care nu-și pierde ușor capul, nu ar fi exclus ca Marcel Cerdan să aibe ca prim adversar pe Graziano. tONSFITMUEA DE LA F.R.F.A. NUMAI 21.988 PLĂTITORI IN ETAPA ÎNCASĂRILOR RECORD DIN F*DIVIZIA AI . Cifre care dau serios de gândit federației de speciatate: — vor fi necesari observatori secreți în provlziel O constatare îmbucurătoare a d-lui dr. Economy ia mam actuala a food-ballului. m . Suficient de numeroși reprezentanți de grupări ai diviziilor A și B au participat, Miercuri seara, la consfătuirea convocată la F. R. F. A. sub președinția d-lui dr. VIRGIL ECONOMII. Consfătuirea, din genul celora cu care președintele forului de specialitate are dreptul să se laude, a tratat chestiuni la ordinea zilei, cu un accent mai puternic asupra situației financiare — sub raportul plătitorilor — în cele două competițiuni pe țară. Prezentarea cifrelor a însemnat surpriză din cele mai mari pentru întreg auditoriu, căci ridicolul lor întrecea orice limită. trat în primele cinci etape de campionat următoarele totaluri de spectatori! Ziua I: 13.910 plătitori Ziua II: 21.602 plătiori ! Ziua II: 15.110 plătitori Ziua IV: 21.988 plătitori Ziua V: 15.436 plătitori La prima cercetare, chiar sumară, a situații miilor prezentate pe centre s-a constatat că numai București și Arad corespund sub raport statistic. In celelate centre situaționile sunt dezastiruoase și flagrante, comparativ cu asistențele ce se înregistrează la matchurile disputate. A apărut aici necesitatea de a sti, dealtfel, la îndemâna oricui aceas^entual pe calea unor observata constatare, dacă se ține seama de tori •*«*$, cauzele acestor cifre faptul că pe întreaga țară s-au înregis (Continuare în Pa *-a)