Gazeta Sporturilor, decembrie 1946 (nr. 276-297)

1946-12-01 / nr. 276

AÜ SÍV Nr. 2764 Da0ini .5OO MEI rzs&tes&sam I R oURILE, Str» ing. Â. SaSIgny, 2 BUCUREȘTI TELEFOANE: Direcția...................................0.13.05 Secretariatul W1.88 Administrația , , , , , , 8.91.86 Tipografia 8.26 flO x Taxa Foștilă plătită In numerar ,u. Conform aprobării Direcțiunii Generale R T. T. eu Nr. S4.Î40/94M Apare slab conducerea unui comitet de direcția I Duminică 1 Decemb. 1945 ABONAFICNNE ^ÖPSUETARI Particulari , . . 30000 lei I S. A. „GAZETA SPOSTU&KOR i 3 LUNI I Autorități, Instituții I Administrator Delegat: Al. Iliescu V t Și Cluburi , , , 68.COO * si Inscris Trib. Ilfov sub Nr. 282/938 IS Ilii , sa ici nu s’au risipit încă norii grei cu care au acoperit vandalii dela Tg. Mureș cerut footbalului românesc că au și apărut la orizont «pui semne de furtună... Suferințele de până acum ale sbuciumatului nostru football, suferințe pe care le-a îndurat cu stoicism și pe care este desigur călit să le suporte și de aci înainte dacă va fi cazul, au avut pe ziua de eri o complectare cu totul neașteptată. Federația a constatat, în urma unui schimb de telegrame cu forul respectiv maghiar, că extrădările celor doi expatriați de dată recentă, Bodola și Boldiszar au fost grosolan plăsmuite. Cu alte cuvinte un scandal cu rezortanță internațională, în care footballul românesc este nevoit fără voia lui să dețină rolul principal. Autorul acestei îndrăznețe mistificări, este — după versiunea oficială — prea bine cunoscutul dommn Staniszîo, factotum în gruparea Ferar din Cluj. Nu vom intra în miezul acestei afaceri, și nici nu vom încerca să-i desprindem consecințele. Ne vom mărgini doar să facem o simplă constatare: nu a fost de un an încoace o singură deviere de pe linie în footbalul românesc și nu s’a înregistrat o singură abatere mai flagrantă de la legile elementare ale acestui sport, în care să nu fie amestecată gruparea clujeană și odată cu ea ispravnicul către răspunde la numele de Szaniszlo. Jucători racolați în disprețul (Continuare in pap. 3) K CAMPIONATUL ELVEȚIAN DE KÖOC^Y A ÎNCEPUT ZURICH, 29 (Serverul nostru special). — Campionatul elvețian de hockey a început cu următoarele două matchuri: C. P. Zuerich — Rot Weiss (Basel) 6:4, Neuchâtel — Lausanne 3.1. Un match amical disputat la Lausanne în fața a 3500 spectatori, Montehossy a dispus de Young Sprinters cu 10:5 (2:1, 2:3, 6:1). Ciocanul înfruntă un După amiaza Sa Venus adversar dificil, U. D. R. Se vor resimți i;ciudi oștenii și de efectele bătăii de la Tg. Mureș? Oricum, U. S. R. își va vinde scump pielea orice linie comună Pentru a evita o concurență supărătoare — cum numai material ITA — Juventus poate fi — conducerea grupării Ciocanul a acceptat să programeze partida de campionat cu U. D. R. pentru astăzi după amiază, pe terenul Venus. Schimbarea aceasta de program a fost primită cu multa satisfacție nu numai de suporterii grupării budeștene ci de toți sportivii bucureșteni, care doreau prilejul de a putea viziona ambele matchuri. In felul acesta, după amiază pe Venus, disputa Ciocanul — UDR, se va bucura de o asistentă corespunzătoare duelului care se anunță între acești doi adversari. di*,* îns perspiectivă Adversarii de după amiază sunt la prima întâlnire din carieră, lipsind deci orice linie comună între ei. Faptul acesta deschide un mare semn de întrebare asupra replicei combatanților, care necunoscânduși, între ei vor aborda lupta cu tatonări, pentru descoperirea punctelor vulnerabile. Sub semnul acesta mare de întrebare, disputa de după amiază muanțe cât mai mari care să se restiră, care va satisface amatorii de jocuri tari. O reputație cu cântecul ei ! Nu este un secret pentru nimeni că toate echipele cu vizioanre împrumută o ardoare suplimentară atunci când au de jucat cu Ciocanul. Buna reputație de care se bucură formația bucureșteană constitue un stimulent pentru adversarii provinciali să reușească performanțe cât mai mare care să se restrângă fericit asupra valorii lor. Așa a fost cu Jiul, Universitatea și Ferrar și, probabil, nu astfel se vor prezenta lucrurile după amiază, când U. D. R. va găsi resurse nebănuite pentru ciocnirea ce a are de susținut. O verificare importanta Descompletată prin indisponibilitatea lui Negrescu, a cărui lipsă se va face resimțită puternic în sistemul defensiv, formația bucureșteană mai are de verificat în material de după amiază puterea de luptă și a celorlalți titulari, ciocăniți" serios în bătaia de la Tg. Mureș. Ori verificarea aceasta se poate solda cu înregistrarea unui rezultat surpriză, de la care U. D. R. nu se va da în lături.. Cunoscând valoarea punctelor puse în joc, desigur că bucureștenii vor lupta cu toată convingerea, pentru mărirea unei zestre" care să-i mențină în plutonul fruntaș. Favoritul disputei este, fără îndoială, Ciocanul. Vă amintiți în joccă balonul este rotund și că U. D. R. are o apărare robustă, care poate ține în șah ina* (Continuare în pag. 111-a) I.AZAREANU (Ciocanul) Conferința sportivă balcanică România dorește să organizeze iscările de football atletism, natafie și box Din care se compune delegația fantânâ și cursul unei convorbiri pe care, unul din redactorii noștri a avut-o cu un oficial de marcă, am putut afla că In cadrul Conferinței balcanice ce se va ține la București, România va cere organizarea jocurilor atletice și de foot-ball, în anul 1947. In intențiiunea oficialității românești «sta să refacă în primăvară stadionul ANEF, care va putea găzdui cele două mari concursuri balcanice. Il’alcaniiadia die imno? ia Clisj După cum se știe, balcaniada de, irmot s’a ținut la Split. Pentru 1947, România vrea să-și asigure organizarea, regizând concursul în piscina olimpică de la Cluj. Nu este exclus ca toate țările balcanice să fie de acord cu acest punct de vedere, căci deocamdată, nici Bulgaria și nici Albania nu au piscine bune pentru concursuri de mare anvergură. In ceea ii ce privește, Iugoslavia, nu va emite pretențiuni de organizare, deoarece a ori România va propune. Organiazrea balcaniadei de box. Hing Bite se compune trei eî gi E'fî Eî română Delegația română la conferință se Continuare în pag. 3 aganizat în 1946 sistemul rotativ. și trebue să respecte ODISEE PARATILESCU Ion IN TIMPUL ȘEDERE! IN FRANȚA Chiriac și Ion Popa vor locui la Lyon 6 dimineața la F. R. Box. Un „suiten 0 grăbit. ACT-ul iși schimbă sediul. Când se disputa matchul € hiria €~Fiat ? Ca să afli „tot ce e nou in boxul românesc” nu trebuie să colinzi sălile de antrenament și nici să vizitezi domicilii de campioni. E suficient să petreci orele Unei dimineți, la F. R. Box, ca să vorbești cu cei mai renumiți boxeuri români și să afli tot ce te interesează. Ui* «sestăi»» î n Franța Așa am făcut noi, ieri dimineață. Prima „pradă” n’a fost dintre cea mai obișinuită. Era vorba de tripliu, campion ION CHIRIAC, care a fost ■unul dintre „matinalii” vizitatori ai federației. — Ce se aude, Ioane ? •— Nimic nou. Aș vrea să știu precis la ce dată boxez cu Fiat, căci mă pregătesc pentru voiaj. — In Franța, vei locui la Paris ? — Nu. Și aci trebuie să fac o precizare. Mie și lui Popa, un suporter al acestui sport, ne oferă preda întreținere pe prima lună de ședere în Franța. Vom locui deci la Lyon, urmând să ne deplasăm la Paris ori decăteori interesele ne vor reclama prezența. — Când boxezi cu Fiat ? *— Nu știu. Deocamdată sunt preocupat cu organizarea mesei de nuntă a fostului meu coleg de antrenament Itie Pițu, care grecă a (Continuare în pag.ula) ION CHIRIAC ospitalitate, într’o vilă pe care o posedă la Lyon precum și com" n asa smmt BX SBSBBmJBS smmmBBaaB wir »I mur MATCHUL ANGLIA-OLANDA A ADUS „TRIUMFUL POLITICEI ECHIPEI NAȚIONALE 1’ Victoria repurtată de echipa națională de football a Angliei asupra Olandei cu 1—2 la Huddersfeld dovedește în mod eclatant „temeinicia“ politicei echipei naționale“, așa cum este dusă în multe țări continenetale. In Anglia Introducerea acestui sistem in Anglia se datorește fără îndoială d’lui Stanley R.QUS, neobositul secretar general al Asociației Engleze de Football. Fost arbitru de renume mondial, d. Rous, care a fost și în țara noastră în Mai 1939 cu echipa Angliei, a dovedit că apreciază la justa lor valoare importanța matchurilor internaționale. După cum se știe, Walter WINTERBOTTOM, fost centru-half la Manchester Utd și profesor de educație fizică, a fost numit conducător al echipei naționale a Angliei. Rezultatele au întârziat. Iată bilanțul echipei Angliei în 1946: Belfast: Anglia — Irlanda de Nord: 7-3; Dublin: Anglia — Irlanda (Statul liber): 1-0; Manchester: Anglia — Țara Galilor: 3-0; Huddersfield: Anglia — Olanda: S-2. Adică 4 matchuri jucate, toate câștigate și goa Poverage 19—4. Despre matchul împotriva Colandei, s’ar putea spune că toată echipa a jucat excelent, dar mai ales intern. Caster de la Derby Co. și Mannion de la Middlesbrough Amândoi au excelat prin passe în cruciș de o precizie uimitoare. De a fi, asemenea Lawton, centrul inaintaș, a fost într-o vervă de zile mari (Continuare în pag. III-a) Un campionat de football al țărilor sfteclit@rani@n ® PARIS 29 (Serviciul nostru special). Se anunța că în curând va avea loc o conferință a țărilor Mediteraniene (Turcia, Iugoslavia, Egipt, Grecia, Franța, Italia Spania și Liban) în vederea organizării unui campionat de football al Mediteranei, Din toata lumea Serviciul nostru special BRATISLAVA. 29. — Reprezentativele de basket-ball ale Cehiei si Slovaciei se vor întâlni Duminica aceasta la Bratislava. PARIS. 29. — Urmotătorul Hale Hírose din Hawaii a părăsit Franța înapoindu-se în Statele Unite. BUENOS AIRES. 29. — O echipă de gimnaști suedezi vor face în cursul lunii Decembrie un turneu în America de Sud. FRAGA: 29. — înotătorul Skovassa a realizat la Pistiany o excelentă performanță pe 200 m. brasse cu timpul de 2:41,8 min. LONDRA, 29. — Mâine (n. r. a.i) se va disputa primul tur din Cupa Angliei la foot-ball. ZUBRICH, 29. — După primele 10 etape, Lausanne conduce cu 18 pre. in campionatul elvețian de foot-ball. Urmează : 2) Lugano 15 p. 3) Bienne, Servette, Băle 13 p.; 6) Oranges 12 p. NEW YORK, 29. — .Reușind extraordinarul tur de forță de a câștiga toate cele 60 de matchuri de catch susținute în U.S.A., Camera vă ataca titlul mondial la toate categoriile. BBBSBSSBBBB&SBB&SBSSSSBSSBBSBBBBT* ■DDE IfMIlll M FARSA IN TREI ACTE A CAREI ACTIONE SE PETREC E IN FOOT-BALLUL ELVEȚIA» Misetrele tribunalului 67 K.? Liniștiți-vă! Nu este vorba nici despre o nouă formulă atomică, brici de avioane cu reacție și nici ferici de avoane cu reacție și nici despre vre-un roman polițist gen „Misterul dela Hotel Majestic!“ Tribunalul 67 K. este un organ al Asociației elvețiene de foot-ball care are misiunea de a sancționa pe cei ce se fac vinovați de vreo abatere și, mai mult chiar de a-i epura din sport. Primul act Acțiunea primului act se petrece la Tessin un oraș din sudul ElveUei, cu primăveri minunate — cel puțin așa afirmă afișele din birourile de Voiaj — și cu locuitori care vorbesc italiana. Acuzat: clubul local, Bellinzona, care ar fi oferit bani jucătorului Hassler de la Bienne odată cu propunerea de îmbrăca tricoul lor. După depoziții urmează sancțiunile. Bellinzona este condamnată să piardă viitoarele trei partide oficiale pe care trebuia să le joace pe teren propriu. Această penalitate vizează toate garniturile clubului cu excepția juniorilor. Actul al doilea se desfășoară la Lausanne. In boxa acuzaților, internaționalul Friedlander. Primul tablou, președintele lui Lausanne care este și avocat, cere regulamentul procedurii pe care pretinde procurorul că se bazează. Cluburile n’au știut niciodată de existența lui îi așteaptă încă să fie publicat. Al doilea tablou: tribunalul 67K fără să desvăluiască nimic din codul său Pe marginea „derby‘‘-ului de ma,ne M poate avea adversari demni... dar nu și învingători” , semnificăt declarație arădeni care spune multe. — Juventus a adoptat o tactică speciala pentru neutralizarea faimoșilor Petschowsky, Toshlil și Bonyhadi Așteptată cu legitimă nerăbdare, partida I.T.A. — Juventus, programată pentru mâine după amiază pe stadionul A.N.E.F., va constitui „clou“-ul sezonului de toamnă. Legând un lanț impresionant de comportări excelente în care n’a intervenit nici o înfrângere —formația „textiliștilor“ arădani s’a dovedit un leader de cea mai pură speță, capabil să vorbească cu autoritate în fața oricărui adversar. Cu teamul de care dispune — în care s’au împletit cele mai autentice vedete al footballului indigen — cu pregătirea la care se supune și cu seriozitatea care o caracterizează, nu este, de atfel, s & surpriză această poziție magnată a arădanilor. Fiâmul match bucureștean Sorții au decis ca în turul de toamnă I.T.A. să joace pe teren propriu trei din cele patru matchuri cu exponenții Capitalei, anume cu Ciocanul, Carmen și C.F.R. In aceste dispute, cum se știe, arădianii au recoltat: două victorii și un match nul, deși adversarii au făcut toate eforturile să întrerupă seria victorioasă a leaderului. S’a obiectat însă, în discuțiile ce au urmat, că I.T.A. va putea da adevărata măsură a valorii ei numai după ce va fi jucat la București, adică după ce va încrucișa armele în condiuni defavorabile ei. Matchul de mâine este deci primul care-i susțin „textiliștii“ arădani în Capitală, deci primul supra-examen care i s’a pretins. Jumen Liss un excelent etalist de încercare Acest debut în Capitală corespunde cu un joc de răsunătoare proporții, prin calitatea și forma adversarului bucureștean. Juventus, căci despre acesta este vorba, a făcut o carieră uluitoare în actualul campionat, surprinzând prin comparări excepționale. „Roș albaștrii“ au dobândit victorii în cele mai selecte companii, în baza cărora își păstrează intacte șansele de izbândă chiar în compania unui adversar care n’a gustat încă din cupa amară a învinșilor. In câteva cuvinte, Juventus va fi un excelent etalon de încercare pentru un team de primă strălucire. Tactică specială in apărare Matchul dei mâine n’a fost așteptat de bucureșteni cu mâinile’n Sâ ®« In ședințele teoretice și practice (Continuare în pag. III-a) REINHARDT (IT A) Echipa de basket ball a G.F.R.-ului a primit @pro b@r@ ci pentru turneul în Cehoslovacia Față de unele gtări complet eronate, cu privire la turneul echipei de basketball O. F. R. în Cehoslovacia, conducerea feroviarilor ne-a anunțat că F. R. B. V. a aprobat deplasarea echipei la Bratislava, pentru datele Crăciunului. Gruparea „Zeresnichri" din Bratislava a fost înștiințată de cerirea bucureștenilor. A rămas doar ca CFR-ul să prezinte lotul cu care va face deplasarea, pentru ca totul să fie definitiv tranșat. Pe lângă acest lot a aprobat principiul de federație feroviarii vor întrebuința în acest turneu și doar jucători străini: Sădeanu (Carmen) și Herold (Telefoane). • Vinicius Burac a fost de curând naș într’o căsătore sportivă. " A vrut să fie și el „naș" cuiva, fiindcă el prea de multe ori și a găsit ...nașul.. . Fiindcă veni vorba de căsătorit, mâine termină oficial cu celibatul : Pițu, Clement Baciu, Ion Simu, Alex. Teodorescu. Mai rămâne să-i cunune Popa de la ...Ciocanul e oficiul de ...„târ* covnic" făcându'l... Dascălu. de la „U" Cluj SfL-kVre mitm Disciplina este o „pasăre rară“ pentru multi sportivi români Notunea aceasta are — se pare — o altă rezonanță pe aceste meleaguri, unde matchurile trebuie câștigate cu orice preț, chiar dacă se rup câteva picioare. Disciplină nu există in public, nu există in echipe și de disciplină nu vor să audă nici jucătorii. Cel puțin ultimul nedisciplinat dintr’o serie lungă, este lordache. (Nu trebue confundat cu tizul său de la barmen. E vorba de lordache Juventus). Acest jucător a fost răsfățatul colegilor de club, al conducătorilor și al presei. Era modest in viata de toate zilele. Și excelent pe teren. Se pare insă că gloria se măsoară cu un termometru anume și când mercurul urcă prea sus, ajunge să îmbete omul. Acesta e cazul lui Iordache-Juventus care, de când e vedetă, nu mai este disciplinat. Uită să-și respecte conducătorii și antrenorul și mai ales uită să apară la antrenament. Dar Iordache mai uită că sunt și măsuri disciplinare. Un mare campion sovietic a fost pur și simplu suspendat deoarece nu a fost disciplinat. Iordache nu este un mare campion. Este numai un jucător bunicel care și-a uitat datoriile. Prin urmare nu trebue să ne mirăm dacă va fi suspendat, chiar inaintea unui match greu, cum este cel cu I.T.A. Disciplina este mai presus de orice și trebue respectată atât de un mare campion cât și de unul mai măruntei. Se aude, Iordache nu am acordat prea multă încredere campionilor noștri de lupte greco-romane care au plecat la Praga. Nu au mai fost de multă vreme peste graniță și au pierdut experiența lupelor internaționale. După o înfrângere din partea „naționalei“ cehe, echipa românească a cucerit două victorii consecutive foarte frumoase, care încoronează palmaresul international. Succesul luptătorilor români trebue să însemne un îndemn pentru alte formațiuni care ne vor reprezenta peste frontieră. N’ Ce s-a făcut s'a făcut Am înțeles din rândurile cronicarului de specialitate, că federația de volley-basket a pus taxe enorme pentru admiterea echipelor în campionatul de iarnă. Federația Și-a făcut probabil socoteala că în sală neincălzită nu se poate juca, ori pentru căldură trebuesc bani. Am putea întreba de ce e neapărată nevoe de banii grupărilor? Fiindcă sportul se adresează și celor săraci, nu? Dar s’a făcut și din aceste taxe s’au strâns câteva — dacă nu frumoase cel puțin utile milioane. Cu banii aceștia se pot cumpăra lemne suficiente pentru toată iarna. Ajastând lucrurile, e frumos din partea federației să invite „la gura sobei“ și grupările sărace. Să joace și ele la puținul jar „donat“ de cei cu dare de mână. E frumos și nu s'ar supura nimeni. Exces In atletism, eforturile premature, se plătesc greu mai târziu. Un exemplu viu ne arată pe Teodosiu — atlet care Și-a risipit talentul de la 400 m. la marathon, concurând în cross, marș, sprint, fond și chiar garduri. Clubu n’a zis nimic, Federația n’a zis nimic. Asistăm azi la la un nou exemplu: Neagu. Atlet cu frumoase resurse, a participat într-o perioadă scurtă in marșul partizanilor marathon redus » marathon întreg plus câteva zeci de kilometri de cross. Asta oficial fără antrenamente. Gruparea sa tace. Federația face din nou.. Nu e nimeni care să vorbească? La Alisa Iul Sol Nu cu ocazia unui match, ci la un chef oarecare — fapt blnana probabil trei jucători ai Unirei M.V., divizionară, au fost omorîți. Evenimentul desigur nu a fost relatat cu lux de amănunte și a trecut suficient de șters. Nu erau „vedete“. Trei jucători omorîți... Și astă la un chef la care au luat parte„sportivi“... Evoluăm !... Dacă-i bat! In timpul sezonului atletic am înregistrat câteva fapte care contrazic regulamentele în vigoare: Haraiei trece în mijlocul activității de la o grupare la alta, Dumitru Const, la fel, Vasilescu la fel, și exemplele pot continua. N’ar mai fi rămas decât ca președintele federației atletice să treacă la popice, iar cel de la greco-romane ;ungă la... șah. Du.. .dl..