Gazeta de Transilvania, martie-iunie 1838 (Anul 1, nr. 1-16)

1838-04-23 / nr. 7

SURVEAJALTA tOVv. AZ. ETA făamun DulNnia. eeEEFRoooooffEZEFEREE””-Ngo. 7. 33. laprilie 1838- . Opania. critănnia-Mor. I jJal Turtie Politică. MIP TIR ANSILVAPIA. Brașov 2. Maiu. într'o adunare din mai mulți mărdulari a Cc. Maghistrat, a Comunității Sutașilor și a Soțietăților neguțătorești românească și săsască, Sviatorul și Perțeptorul C. de daj de Frilgiche Trautenffels, care fu însărcinat de Soțietatea de cărăviere pe Olt, întemiată la Sibiu, ca să împărțască acțiile în piața de aici, pofti pe publicul nostru ca să ia parte la această întreprindere folositoare, în cuvăntarea ce urmează. Domnilor! Trista încredințare despre ocălerea din zi în zi a neguțătoriei Ardealului, prin care preste tot câștigul să face cu anevoe, și să pricinuește o sărăcie, care tot mai mult să lățeiște preste toată țara, la dat pricină la unii bărbați din nația noastră însămnați pentru patriotismul, duhul și inima - ca să cugete despre mijloace, cum s'ar putea pune hotare puternice la acest rău. Fiindcă regulația Dunării și pornirea Corăvierii cu vapor mai vârtos în interesul Ungarii de curând întreprinsă care deschisă comerțiului cu provințiile turitești un alt darum mai înletsnitoriu în locul celui mai nainte prin patria noastră abuz - că poate socoti ca pricină de căpetenie a ecălerii comerțiului nostru de Ardeale așa acei patrioți amu socotit a fi de trebuință, ca mai nainte de toate să să afle mijloace și căi, cum sar putea înlesni și pentru natura noastră conciliată cu provințiile tureși, care sânt piața cea de căpetenie pentru fabricaturile noastre. Scoposul acesta avem nădejdi, cum că mai vine 'l vom putea ajunge prin regulația și deschiderea corăbierii pe Olt, și cu lmi iau clocotenie a vă face cunoscutelor voastre întreaga aceasta un BElavorat (lucrare) a Dlui Vecretariu de Curte Ludovic de Rosenfeld, care lucrul acesta în descrie cu partere și deplin, cuprinzând totdeodată și rezultaturile unei corăbieri de provă de la pasul turnului roșu pănă la Râmnic în Țara Românească. Sonticia lucrului hotără pe 12 situați, la carii lucrui acesta au aflat mai întăi plăcere și au deșteptat un interes mai ferbinte, ca să formeze o împriunare sub numele Soțietate de corăbiere pe Olt, tot d'odată să aștearnă o învoială și etatuie, după care întreprinderea este să fie întemeiată pe 500 de Acții, fieștecare câte 100 F. c. m. Alinarea de subscripții pe astfeliu de acții oau început la mai multe piațe, iar pentru aceasta de aici mi sau încredințat mie, tot d'odată mi sau împărtășit și un sec semplariu din Statute, care eu cu poeților noastre încă voiu să'nu cetesc S aici urmează cetirea Statutelor. Articolii cu aboastră împărtășiți cuprind toate câte să pot zice despre lucrul acesta atâta de sontic și dau cele mai încredințătoare doveizi, cu câtă luarea aminte, energie și temeiu alu purtat pănă acum lucrul