Gazeta Transilvaniei, ianuarie 1908 (Anul 71, nr. 1-24)

1908-01-09 / nr. 6

Nr. 6.—1908, GAZETA TRANSILVANIEI. Cronica din afară, întrevedere de Monarchi. Corespondentul ziarului, »Globe« anunţă că află din sursă bună, cum că în cursul anului acesta, regele Victor Emanuel, regele Eduard şi împăratul Wilhelm vor avea o întrevedere. E probabil, ca regele Italiei să viziteze în acest an şi pe Ţarul Rusiei şi pe preşedintele Fallieres. Situaţia în Maroc. Ziarului »Times« i se comunică din Tanger, că situaţia e din cele mai serioase. Muley Hafid a fost recunoscut Sultan în tot Marocul, afară de ţinuturile de pe coaste unde populaţia se teme de represalii din partea europenilor. Se impun măsuri urgente pentru paza europenilor. Adoptarea proiectului antipolonez. In şedinţa de Sâmbătă a dietei prusiane s’a adoptat cu mare majoritate proiectul anti-polonez. Au votat contra centrul, liberalii şi polonezii. Un deputat polonez a primit adoptarea cu fluerături. Rezultatul votului a fost primit cu aprobări de cătră partidul guvernului. Noui turburări în China. — In mijlocul Chinei s’au iscat noui turburări, în special în provincia Tekiang. In partea de jos a fluviului Jancekiang se observă o puternică mişcare antidinastică. După o telegramă primită de ziarul »Lokal Anzeiger« sunt temeri de izbucnirea revoluţiei în provincia Yancekiang. Din Peking a fost trimisă armata la Tekiang şi Yancekiang. ŞTIRILE ZILEI. — 8 Ianuarie v. Serbarea Bobotezei. Cu o deosebită pompă a decurs ori solemnitatea sfinţirei apei în biserica Sf. Adormiri din cetate. ■Serviciul divin a fost oficiat de cătră preoţii N. Fizeşeanu, I. Prişcu şi V. Mereţ, iar pAn fu pi 1o 1 ifniiru!«^ — vmwvmLwV Aii ihuQ înălţător, corul mixt al bisericei Sf. Nicolae sub conducerea d-lui profesor George Dima. La serviciul divin a luat parte un public numeros şi distins. Corpul ofițeresc era reprezentat prin d-l general de brigadă Şandru, comandantul regimentului 50 bar. Pakent, comandantul regimentului de artilerie Oppus, colonelul reg. de husari Rainer, colonelul rog, de honvezi Hadfy, ofiţerii auditori: căpitan Bardosy şi locotenent Suciţi şi numeroşi ofiţeri, aparţinători tuturor armelor şi branşelor. După terminarea serviciului divin s’a format în biserică procesiunea, care a eşit în piaţă, unde era ridicată estrada pentru solemnitatea sfinţirei apei. Lângă estradă au ocupat loc reprezentanţii miliţiei şi membrii comitetelor parochiale din cetate şi de la biserica Sf. Nicolae. In faţa estradei era postată compania de onoare sub comanda d-lui căpitan Constantin Velcean, a locotenentului Iosiffl Balteşan şi a sublocotenenţilor Virgil Madincea, Aurel Bogdan şi I. Panduroi. Gloriosul steag al regimentului îl ţinea sergentul-major Ivan. Soldaţii companiei de onoare, toţi flăcăi voinici români, erau îmbrăcaţi în mare ţinută şi purtau crengi de brad în chipiu. In decursul actului sfinţirei apei compania a tras cu mare precisiune cele trei salve de onoare, după cam muzica a intonat imnul împărătesc.. Apoi preoţii au botezat pe ofiţerii, pe soldaţii şi publicul prezent. Terminându-se şi actul botezului, compania de onoare a defilat în sunetele muzicei militare în faţa d-lui general Şandru şi a corpului ofiţeresc. Sf. Sărbători la Blaj. Cetim în »Unirea«, Escelenţa Sa Preasfinţitul Mitropolit Victor neluând în socotinţă, că de abia s’a restaurat din boala grea, cu deplină încredere în Dumnezeu, a pontificat sf. Liturgie în ziua primă şi a doua de Crăciun şi în ziua Anului Nou, rostind pătrunzătoare cuvântări, atât la Naşterea Domnului, cât şi la Anul Nou. I. P. Sf. Sa a întrunit număroşi oaspeţi la ospitala-i masă atât din Cler cât şi dintre oficialii civili. Un parastas solemn s’a oficiat ori în biserica Sf. Nicolae din Scheiul Braşovului întru pomenirea episcopului Ioan Popesu. Au servit preoţii V. Voina, Dr. V. Saftu şi I. Prişcu. Cântările de parastas le-a executat corul bisericei Sf. Nicolae. Pentru masa studenţilor români din Braşov a contribuit familia Iosif şi Maria Ondóin în amintirea neuitatei spre respective cumnate Victoria Rushn. Ondóin suma de 20 cor. Primească generoşii donatori cele mai călduroase mulţămite. — Direcţiunea gimn. gr. or. român. Björnson cătră un conducător din Moravia. Din Moravia poetul norvegian a primit o adresă frumoasă şi pompoasă, artistic lucrată, cu o mulţime de subscrieri. Neştiind cui să mulţumească, Björnson s’a adresat lui Dr. Ambros în Olmütz rugându-l să publice scrisoarea, ca să afle toţi, cari au subscris frumoasa adresă, că a primit’o. Asemeni adrese a primit şi de la Slovaci. »Aceste manifestaţiuni m’au emoţionat adânc« — zice poetul într’o scrisoare datată din Roma, 1908. — Ele dovedesc în ce strâmtoare sufletească se află aceste popoare, cari ’mi sunt aşa de mulţumitoare pentru aşa puţin lucru ce le-am putut face. Am însă marea speranţă, că timpurile cele mai grele au trecut. Intenţiunile Maghiarilor să dovedesc din zi în zi mai absurde.... faptele lor se condamnă ele pe sine....« Primarul Tienei Dr. Lueger, după ştirile cele mai nouă, zace greu bolnav. Educaţia prinţesei Monica. »Berliner Tageblatt« anunţă că princesa Pia Monica va fi dusă în luna Iunie la Dresda şi va rămâne pe viitor la Curtea saxonă. Necrolog. Victoria O. Russu n. Oncioiu, în urma unei boale îndelungate şi-a dat nobilul său suflet în mânile Creatorului, ieri seara în 7 (20) Ianuarie 1908 la 62 ore în anul al 34-lea al etăţii, şi al 13-lea al fericitei sale căsătorii. Despre această tristă şi ireparabilă perdere să încunoştiinţează toate rudeniile, amici şi cunoscuţii răposatei. Rămăşiţele pământeşti ale mult regretatei să vor ridica din casa proprie (Braşovul-Vechiu, strada lungă Nr. 34) şi să vor aşeza spre vecinică odihnă Mercuri în 9 (22) Ianuarie, 1908, în Cimitirul Bisericei Sfintei Adormiri din Braşovul-Vechiu. Braşov, 8 (21) Ianuarie, 1908. Fie-i ţărâna uşoară şi memoria binecuvântată ! Jalnica familie. Comisia a IV-a de verificare a dietei a ţinut Samhsu, sub preşedinta lui Haviar Daniel, şedinţă în care s’a discutat petiţia dată în contra mandatului deputatului naţionalist V. Lucaciu. Comisia a amânat—la cererea apărătorului — pertractarea pe ziua de 7 Februarie, dup’ameazi la 4 ore, învăţătorii din Arad Ziarul »Tribuna« desminte ştirea dată şi de noi, că învăţătorii români din Arad ar fi cerut ajutor de stat, dar comisiunea administrativă le-a denegat sprijinul. A fost numai o scornitură falsă, ceea ce înregistrăm cu plăcere. Dar ocazional. Domnul Ioan Săbărdeanu, comersant din Braşov, a dăruit cu ocaziunea zilei sale onomastice, Sft. loan Botezătorul — un scris fonciar Urban de 100 lei, la fondul Internat-Orfelinatului Rem. Femeilor Române din Braşov, pentru care subsemnata exprimă generosului donator, prealabil, deosebita şi călduroasa sa mulţămită. Marki B. Baiulescu, prezidentă. Preot nou pentru America în acelaş timp când »Românul« din Cleveland anunţă sosirea părintelui Dr. Alesandru Niculescu la New-York, preotul Alesandru Pop din Tăuţii de Jos, a plecat, ca să împartă sufleteşti mângâieri fraţilor pribeji în depărtatul continent. La închisoare, Curia a aprobat sentinţa prin care preotul gr. pr. român Ilie Busaş din Sălişte, comitatul Bihorului, a fost osândit la o lună temniţă de stat, pentru agitaţie, săvârşită pe vremea alegerii de deputat în cercul electoral al Beiuşului. Dela oficiul de dare orăşănesc primim spre publicare următorul aviz: Acele persoane, cari au neglijat de a presenta oficiului nostru până acuma pasiunile referitoare la clasa a IlI-a pe anii 1908, 1909 şi 1910, sunt din nou provocaţi, sub evitarea dispoziţiunilor de amendare prevăzute în lege, să prezente amintitele fasiuni în termin de 8 zile la perceptoratul de dare orăşenesc în oarele de oficiu dela 8—12 a. m. Intrelăsându-se aşternerea acestor fasiuni darea se va fixa din oficiu. Ajutoare pentru săraci. Din venitele fundaţiunii Matildei de Trauschenfels se vor distribui la 19 Martie a. c., mai multe ajutoare de câte 300 cor. cetăţenilor de ambele sexe de naştere din Braşov, cu locuinţa în Braşov, săraci şi neapţi de a-şi câştiga pâinea de toate zilele, fără deosebire de naţionalitate şi religiune. Petiţiunile au a se prezenta magistratului orăşenesc până în 12 Februarie a. c., la 12 oare a. m. Ce fel de documente au a să alătura la petiţie, să poate vedea de pe placatele afişate pe table şi de pe publicaţiunile lipite pe stâlpii pentru afişuri. O Ştire necontrolată S’a furişat între ştirile zilei din ultimul număr al foaei noastre, fără de ştirea Redacţiunei. A fost culeasă din greşeală cu o altă ştire ce s’a luat dintr’o foaie de dincolo. E evident, că ştiri de sensaţie ca iaceea despre o pretinsă fiică a unu papă devenită escroacă, sunt răspândite cu tendinţă de foile adversare bisericei şi oricărei autorităţi eclesiastice. Deci acea ştire n’avea Ioc în coloanele foaei noastre, care totdeauna s’a ferit de a colporta astfel de faime şi scornituri tendenţioase şi necontrolabile. Victimile unui lup turbat. Din comuna Perişeni (judeţul Argeş) se anunţă următoarele : In ziua de 1 Ianuarie 1908, pe la ora 6 de dimineaţă, un lup turbat trecând pe la nişte staule cu vite ale locuitorilor, s’a abătut la oborul de vite al locuitorului loan Filip. Acesta auzind cânii lătrând a eşit afară din colibă. Lupul s’a repezit la el, i-a rupt o parte din obraz aşa de rău încât i se vedeau măselele din lalea inferioară. L’a rupt şi de mâni şi cânii sărind abia l’au scăpat din gura lupului, care şi-a luat drumul la staulele vecine. La acel al locuitorului Ion. P. Ivan cânii l’au anunţat prin lătratul lor. Eşind afară numitul locuitor şi văzând fiara a luat puşca şi a tras asupra ei. Lupul a căzut deocamdată jos, dar apoi s’a repezit asupra vânătorului ce nu ochise bine. Acesta începu a se apăra de lup cu puşca, dar ţeava ei fiind apucată de fiară cu dinţii a smuls’o din mânile nenorocitului locuitor, s’a repezit asupra lui şi i-a înfipt colţii în obraji şi în gât. Locuitorul l’a apucat pe lup de urechi şi l’a strâns puternic până ce s’au slăbit colţii din gâtul său. Fiara a fugit apoi în sat, unde a mai muşcat oameni şi vite. Abia la 2 ianuarie seara lupul a putut fi ucis de locuitori. Toţi aceşti nenorociţi locuitori au fost trimişi la institutul bacteorologic. Din Reghinul săsesc primim buna veste, cum că în urma iniţiativei luate chiar în ziua de Crăciun , femeile române de-acolo împreună cu fruntaşii inteligenţei au ţinut în ziua de Bobotează după amiazi o consfătuire în scopul înfiinţărei unei reuniuni de femei. Din consfătuire s’au trimis 2 comisiuni, una pentru compunerea statutelor, iar a 2-a pentru înscrierea de membrii. Dorim succes desăvârşit ! ULTIME ŞTIRI. Budapesta, 21 Ianuarie. In conferinţa de ori seară a partidelor coaliţiei, Apponyi a declarat că guvernul e decis a respinge orice urcare a contingentului de recruţi, dacă nu se vor face concesiuni corespunzătoare. A mai zis că, introducându-se votul universal, va intra fără îndoială în parlament un număr mai mare de naţionalişti şi socialişti, cari formând o minoritate puternică, vor duce o luptă sistematică contra „intereselor“ statului naţional maghiar. Kossuth a declarat că guvernul e dator să rezolve în mod acceptabil chestiunile militare. Trebue prin urmare să facem totul, ca naţionalităţile să nu împedece o atare soluţiune. Din cauza aceasta nu e permis a da în mâna lor arma obstrucţiei. Andrassy a declarat că trebue evitată orice măsură, prin care s’ar promova resistenţa naţionalităţilor în Cameră. Budapesta, 21 Ianuarie. Socialiştii au ţinut dri seara numeroase întruniri, în care s’a pus în vedere greva în massă a muncitori mei pentru cazul introducerei votului universal plural. Budapesta, 21 Ianuarie. Casa magnaţilor va ţine amâne o şedinţă având la ordinea zilei proiectele votate zilele din urmă de cătră cameră. Sofia, 21 Ianuarie. Guvernul va demisiona azi sau mâne. Șeful noului guvern va fi probabil deputatul Malinov, un fervent aderent al autonomiei Macedoniei. Paris, 21 Ianuarie. Regeie Eduard al Angliei va sosi aci în 29 Februarie. — Președintele Falberes va visita pe Ţarul Nicolae al Rusiei în Iulie. Pagina 3. MOSCVa, 21 Ianuarie. Poliţia secretă din Moscva a descoperit în guvernamentul Orlov un congres secret revoluţionar. S’au arestat 20 revoluţionari, în locuinţele cărora s’au confiscat scrieri revoluţionare, arme şi bombe. ABONAAT^ LA „GAZETA TRANSILVANIEI“. Cu 1 Ianuarie st. v. 1908 se deschide nou abonament pe cvartalul prim al anului, la care învităm pe toţi amicii şi sprijinitorii fetei noastre. Preţul abonamentului: Pentru Austro-Ungaria: Pe un an 24 coroane, pe şese luni 12 coroane, pe trei luni 6 coroane, pe o lună 2 coroane. Pentru România şî străinătate: P® av an 40 franci, pe şease lunî 20 franci, pe trei luni 10 franci, pe o lună fr. 3.50. AD MINIS TRAŢIUNEA. Bibliografie. Mihai Eminescu. „Poezii“, cu o notiţă, biografică de Ioan Săndulescu. Ediţia ÎI, complectată şi adăugită. Preţul 2 lei. Porto 10 bani. Octavian Goga. „Poezii“, premiate de Academie. In Biblioteca pentru toţi sub numărul 286—287. Preţul 60 bani. Portoro Uimi. Haralamb Lecca. „Femeea îndărătnică“, comedie în 5 sete, tradusă dapft Shakespeare. (In Biblioteca pentru toţi. No. 284. Preţul 30 bani. Porto 5 bani. Ecaterina Colonel Sterid. „ Buna Menageră“. Carte de bucată practică, care conţine repere de la cele mai fine mâncări, prăjituri, gelatina, creme, conserve, dulceţuri, după bucătăria fină din România Preţul cărţei e de 5 coroane, plus 30 bauporto. *• Vasile Consvadă. „Băncile populare dn România“. Cu un adaus informativ Preţul 1 coroană. Şt. O. Iosif. „Zorile“ Dramă istorică în două acte şi în versuri. Preţul 1 cor. (10 b. porto). „P. Ispirescu11 Povestirile unchiaşului sfătos. 1 cor. 50. (10 b. Porto). Vasile Alexandri. Ediţia II din opere complete. Teatru I. De cuprinsul următor: „Şoldan Viteazul“, Mama Angheluşa“, „Herşcu Boccegiul“, „Clevetici“, „Sandu Napolla“, „Surugiul“, „Ion Păpuşariul“, „Cucoana Chiriţa.“ „Barbu Lăutaru“, „Paraponisitul“, „Kera Nastasia“, „Haimana“, „Gură-Cască“, „Stan Covrigariul“, „Vivandiera“, „Păcală şi Tândală“, „Scara mâţei“ „Craiu nou“, Harţă Răzăşul“, „Rămăşagul“, ,,Peatra din casă“, „Nunta ţărănească“, „Guriţă la Iaşi“, „Chiriţa în Provincie“. Preţul I col. 50 b. (20 bani porto) Proprietar : Dr. Aurel Mureşianu. Redactor respons.: Victor Branise*. Mamele care lăptează simt cu mulţumire câtă putere şi vioiciune le dă Emulstiunea Scott fiind gustoasă eacita apetitul şi promovează mistuirea, are efect întăritor asupra sănătăţii şi asupra întregului organism, afară de aceasta are un efect de tot favorabil şi asupra copilului, îi dă o faţă rumenă, îl întăreşte, şi în chipul acesta bucuria părinţilor e satisfăcută. (4) marda pescarului ca Preţul UBel adole °ngJ* semn âA garanţia a 2 por. 50 b. Se caprocedurei lui Scott, pătă în toate farmaciile.