Gazeta Transilvaniei, februarie 1908 (Anul 71, nr. 25-48)

1908-02-12 / nr. 33

Nr. 33.—1908. Dionisie Juga notar şi Vasile Dobrescu învăţător, cari şi de astădată au fost la «uimea chemării lor de povăţuitori buni şi înţelepţi. Cinste şi onoare se cuvine Rodenilor, cari totdeauna au dovedit că sunt gata a jertfi cu drag pentru aşezămintele noastre culturale. In 16 i. c. senatul bisericesc, senatul şcolastic şi curatoratul bisericei din ulvamare au ţinut şedinţă mixtă, la care au asistat şi mai mulţi din fruntaşii poporului, în care cu unanimitate s’a hotărât regularea salarelor învăţătorilor dela şcoala confesională în sensul legii din 1907 şi anume pentru toţi 3 învăţătorii. Din Budapesta se anunţă că d-l Dr. Iosif Siegescu profesor la gimnaziul superior de stat din Budapesta a fost numit din partea ministeriului de instrucţiune publică membru în comisiunea pentru examinarea profesorilor de la şcolile medii, în special membru al comisiunei pentru limba şi literatura română. Ceasuri senine. Duminecă la 3/16 Februarie a întrunit P. S. Sad-l episcop diecezan Ioan I. Papp, — scrie »Biserica şi Şcoala« — la masa sa ospitalieră pe membrii superiori, de legea românească, din corpul ofiţeresc al regimentului 33 din Arad şi corpul profesoral de la institutul nostru teologic-pedagogic din loc. Prezenţi au fost în jurul ilustrului stăpân d-nii: Vice-colonel Herbay, maior Boier, maior Florian, dr. Moga, căpitan Burdea, căpitan Voicu, locotenent Popovici şi dr. Moldovan, iar corpul profesoral, cu directorul său. Şirul toastelor s’a concentrat în lozinca armonizării rolului culturii cu acela al disciplinei, ca factori hotărâtori în determinarea vieţii şi îndrumarea ei spre a sa menire. Au vorbit: P. S. Sa, d-l vice-colonel Herbay, prof. Secula, d-1 maior Florian, protosincelul-director R. Ciorogariu şi d-1 căpitan Burdea, şi a încheiat ceasurile senine, de armonie, de înfrăţirea »muzelor« cu »armele«, sfinţenia binecuvântării arhiereşti. Serbările de la Cluj. Ni se scrie: in ultimul moment primim ştirea telegrafică că guvernul l-a oprit pe d-l şi d-na Bârsan să dea reprezentaţii, deci trebue să anunţăm publicului cu durere că reprezentaţiile teatrale, ce cu mult zel se pregăteau, nu se pot ţinea. Din cauza asta neaşteptată în locul invitărilor ce erau gata, trebue să tipărim altele şi pănă la trimiterea lor, fiind timpul scurt anunţăm şi pe calea aceasta că se va aranja acum numai un bal la 6 Martie st. n. şi eventual o convenire socială în 7 Martie, dacă publicul va avea voe să mai stea în mijlocul nostru. Cluj. Liviu I. Dan president. Noț advocat român. D-l advocat Dr. Nerva Oncu ne anunţă că şi-a deschis cancelaria advocaţială în Baia-de-Criş. Examenul de cvalificaţiune preoţească cu candidaţii la preoţie din diecesa Aradului se va ţinea Luni în 18 Februarie (2 Martie) 1908 şi zilele următoare la 9 ore a. m. în sala de şedinţă a conzistorului gr. or. român din Arad. Aniversarea lui Shakespeare! Anglia va celebra în curând aniversarea celui mai mare poet al său, care este în acelaş timp şi dramaturgul ei cel mai mare, William Shakespeare. Cu aceasta ocasiune vor avea loc mari festivităţi artistice, cari vor cuprinde representaţiuni integrale al capodoperilor schakesperiane. Aceasta a dat pretext unui pasionat aderent a lui Shakespeare de a sufeva încă odată gestiunea ortografiei veritabile a numelui marelui scriitor. Vechile manuscripte engleze ne dau 23 de maniere deosebite pentru scrierea ortografică a numelui Shakespeare. Iată-le: Shaksper, Shaxpur, Shaxper, Schaksper, Schakespeyr, Shagspere, Saxpere, Saxpere, Shaxpeare, Shaxpere, Shackespeare, Shaxespere, Shackespere, Shakspeyr, Shaksper, Shakespere, Shakespere, Shakespire, Shakespoire, Shakespear, Shakesper și Shakespeare. Care e cea mai bună? Reuniunea femeilor române din Abrud Abrud-Sat Si jur arangiază în 27 Februarie 1908 st. n. în hotelul »Detunata« o sală hazlie urmată de petrecerea cu dans în favorul fondului de edificare. începutul la 8 oare sara precis. Arestările din Petersburg d in noaptea spre Sâmbătă au fost iar arestaţi 25 de terorişti şi revoluţionari. Cea mai mare parte sunt tineri. Intre ei se află un ziarist italian, 2 fete tinere, 2 funcţionari comerciali şi o fată, care este rudă cu un mare industriaş. Parte din revoluţionarii arestaţi sunt abia sosiţi din străinătate. GAZETA TRANSILVANIEI. Revoltă sângeroasă la Fnadeiba Din Londra se anunţă, că marea foamete ce bântue actualmente între lucrătorii tuturor oraşelor americane industriale, a provocat Joia trecută o adevărată revoltă anarchistă la Filadelfia. S’au schimbat focuri de revolver între poliţie şi lucrători. Revolta n’a putut fi înăbuşită decât după căderea multor victime. Rebelii erau în mare parte muncitori din Ungaria şi Italia conduşi de o anarhistă americană, dara Voltaire, care, deşi e tânără, are mare renume intre lucrători şi e numită de pe acum Luisa Michel a Americei. Această fată a ţinut discursuri entusiaste între lucrători, îndemnându-i la revoltă. Joia trecută tânăra revoluţionară a ţinut un discurs entuziast între lucrători, cari s’au pus apoi în mişcare în frunte cu un drapel roş în doliu. Pe drum toate trăsurile fură oprite şi cei ce se aflau în ele fură invitaţi a se asocia demonstraţiei. Demonstranţii se duseră la Brad Street, unde au fost întâmpinaţi de 300 poliţişti, cari voiră să împedece procesiunea anarchistă. Se născu atunci o luptă crâncenă de stradă, care dură o jumătate de oară se sfârşi cu victoria poliţiştilor. Număroşi lucrători fură arestaţi ; 4 anarchişti răniţi au fost transportaţi la spitalul închisoarei. Clara Voltaire n’a putut fi încă arestată. ULTIME ŞTIRI. Viena, 24 Februarie. Unele ziare afirmă, că în curând vor eşi din guvern doi miniştri: ministrul instrucţiunei Klein şi ministrul Marchek. Situaţia lor a devenit imposibilă. Retragerea lui Marchek a fost cerută de mult de către creştinii sociali şi de către cehi. Sifletiu-Marmaţieh 24 Februarie. Mina „Kunigunda“, care s-a prăbuşit alaltăeri, nu avea mare valoare, deoarece încă din 1903 ea a fost periclitată şi aproape părăsită. Alte două mine din apropierea ei, foarte bogate şi anume „Albert“ şi „Nicolae“ au fost şi ele inundate şi sunt ameninţate cu ruina, deoarece şi ele au fost acoperite, malurile prăbuşindu-se din mai multe părţi. La oarele 2 din noapte ele au fost acoperite cu totul. Aceste două mine aprovizionau aproape toată Ungaria. Ele fiind distruse, industria sării din Ungaria este foarte serios ameninţată. Prăbuşirea minelor a fost provocată de faptul, că pătrunsese în ele apa din mina „Kunigunda“. Toate trele aceste mine au fost cu desăvârşire distruse. Lisabona, 24 Februarie. Cu toată liniştea aparentă din ţară circulă în Lisabona ştiri alarmante cu privire la izbucnirea unor noui tulburări. Trupele au fost prevăzute cu muniţiuni şi concentrate în căzărmi, împrejurimile palatului sunt păzite de armată. Eri a plecat cu ordine secrete un crucişător, a cărui destinaţie nu se cunoaşte. Magdeburg, 24 Februarie. „Magdeburger Zeitung“ află din Petersburg că Sâmbătă a avut loc un consiliu presidat de țar. S’a discutat cu aceasta ocaze proiectul pentru reconstruirea flotei. In acest scop s’a fixat suma de 2,400,000,000 ruble care urmează a se cere Dumei. Dacă Duma va refuza acest credit, atunci ea va fi disolvată. E foarte probabil că Duma nu va acorda această sumă, care a îngrozit până şi pe deputaţii din dreapta. Constantinopol, 24 Februarie. — Mercuri şi joi trupele au reuşit să nimicească o bandă bulgară de 15 oameni în districtul Petric, ucizând pe şef bulgar Petre împreună cu alţi comitagii precum şi pe şeful grec Diamandi la Monspit. In zilele din urmă bandele greceşti au comis grozăvii, asemenea cu cele de la Dragoş atacând satul Izglibe din districtul Castoria, arzând şapte case cu două femei. Bandele au fost în cele din urmă puse pe fugă de trupe. Altă ispravă este atacul coloniei de ciobani aromâni de la Astojani semnalată ori, în care trei aromâni şi un bulgar au fost ucişi. Trei comitagii greci şi cinci locuitori din Caraferia sunt complici în acest atac ; după ştirile date de aromâni acei complici au fost arestaţi. Budapesta, 24 Februarie. Actualmente se ţine la Budapesta o conferinţă care se ocupă cu planul de asigurări contra furturilor şi spargerilor. Preşedinţia o are prima societate generală ungară de asigurare. Londra, 24 Februarie. Unuragan care a bântuit ori peste insulele Britanice a dărâmat casa, a desvelit bisericile şi şcoalele şi a desrădăcinat arborii. In mai multe oraşe mulţime de oameni au fost ucişi de sfărâmăturile cari cădeau asupra lor. Sunt mulţi răniţi la Manchester. La Liverpol, serviciul căilor ferate a trebuit să fie întrerupt pentru câtva timp. Un tren a deraiat, însă fără accident de persoane. De asemenea pe mare se semnalează multe nenorociri. Lângă Mersey, un schooner s’a scufundat; echipagiul compus din opt oameni s’ar fi înecat. Londra, 24 Februarie. Pe tot țărmul Angliei s’au produs ori furtuni teribile. Vântul e atât de puternic încât a provocat deraiarea unui tren. Sunt morţi şi mai mulţi răniţi. Cetinje- 24 Februarie. Ştirile, că mai mulţi deputaţi a fost arestaţi, ba chiar împuşcaţi pentru trădare de patrie, se desmint. Situaţie e normală. Petersburg, 24 Februarie. In numeroase magazine şi instituţii industriale, s-au făcut percheziţii în legătură cu complotul descoperit. La „Manufactura Moskala“ a fost arestat Întregul personal al magazinului. Ziaristul italian Calvini, corespondent al mai multor ziare italieneşti a fost arestat. Comisarul de poliţie spune că a găsit la dânsul o bombă. Petersburg, 24 Februarie. Ţarul va transformat pedeapsa generalului Stoessel, care a fost condamnat la moarte, în închisoare pentru un scurt timp. Sentinţa neatingându-se de pensia ce i se cuvine lui Stoessel — care e om sărac — urmează ca ţarul să-i fixeze suma ce i se va acorda. Numărul jubilar al „Gazetei“ se poate abona ori şi când în decursul lunei lui Februarie st. v. a. c. cu următoarele condiţiuni : In Austro-Ungaria, pentru abonaţii „Gazetei“ 50 bani, pentru alţii 1 coroană. In România şi străinătate, pentru abonaţii „Gazetei“ 1 coroană, pentru alţii 2 coroane. Ţinem a observa pentru orientarea cetitorilor, că favorul, ce se dă abonaţilor foaiei noastre, se restrânge la exemplarele abonate. Astfel un abonat al ziarului nostru nu poate să aboneze cu preţul redus mai multe exemplare din numărul jubilar. Rugăm pe toţi câţi se interesează de a avea numărul jubilar al „Gazetei“ a se grăbi cu abonarea lui, ca să putem stabili pe baza aceasta cât de mare să fie ediţia. Pentru abonamente întârziate nu mai putem garanta. Bibliografie. »Nuenişa«. Revista umoristică şi satirică din Budapesta, după o pauză de un an şi jumătate a reapărut. Vor colabora la ea mai mulţi scriitori cu nume şi distinsul pictor caricaturist român Murim din Bucureşti. Apare de două ori pe lună. N-nul de la prima Februarie a variat şi cu multe ilustraţii. Abonamentul pe un an 8 cor. Administraţie: Budapest, VIL István-ul.11. »Arta Românească«. Sub titlul acesta a apărut în Iaşi o revistă pentru pictură, sculptură, architectură, muzică, artă drarmatică, literatură. Numărul 1 şi 2 pe Ianuarie şi Februarie, 1908, conţine interesante articole precum: Rostul mişcărei artistice. Expoziţia de pictură din München a şcoalei secesioniste. Arta la noi în ţară Pagina 3. este apreciată de marele public sau nu ?" Muzica la noi în trecut. Arta decorativă. Cele dintâi semne muzicale în psaltichia noastră. Din istoricul pinacotecelor cu portretele pictorilor români G. Panaitescu şi Teodor Aman. Conservatorul din Iaşi. Instrumentele de muzică la poporul român de Burada, etc. Cronici, etc. Conducerea foaiei o are d-l A. D. Atanasiu, maestrul de desen linear la Liceul din Iaşi. Abonamentul pe an 6 lei, pentru elevi, studenţi,învăţători, preoţi, săteşti 4 lei , se trimete pe adresa A. D. Atanasiu »Arta Românească«, Iaşi. »Foaia Scolastica«., organ al reuniunei învăţătorilor greco-catolici din Archidiecesa de Alba-Iulia şi Făgăraş care apare în Blaj, de două ori pe lună, sub redacţiunea d-lui loan F. Negruţiu, şi costă 6 cor. pe an, are următorul sumar al Nr. 4: Teoria şi practica în educaţiune. Scopul educaţiunei: amândouă de Dr. Petru Şpan. Şcoala în serviciul industriei şi economiei, Metodul fonomimic, Adunarea reuniune! învăţătorilor din Archidiecesă, (Procesverbal), Economie, Pensiunea învăţătorilor, Bibliografie. Mihai Eminescu. „Poezii“, ce o notiţă biografică de Ioan Săndulescu. Ediţia II, complectată şi adăugită. Preţul 2 lei. Porţi 10 bani. Octavian Goga. „Poezii“, premiate de Acadeeme. In Biblioteca pentru toţi sub numărul 286—287. Preţul 60 bani. Porta 5 bani. Haralamb Lecca. „Femeea îndărătnică“, comedie în 5 acte, tradusa după Shakespeare.In Biblioteca pentru toţi. No. 284. Preţul 30 bani. Porta 5 bani. Ecaterina Colonel Steria. „ Buna Menageră“. Carte de bucata practică, care conţine recete de la cele mai fine manouri prăjituri, gelatine, creme, conserve, dulceţuri, după bucătăria fină din România. Preţul cărţei e de 5 coroane, plus 30 bani porto. Vasile G. Osvadă. „Băncile populare din Etomiuu“. Cu un adaus intorinati? Preţul 1 coroană. Diverse. Papirus-uri vechi. Un savant englez s’a întors acum de curând din Egipt la Oxford cu mai multe papirus-uri găsite la Oxyrhynchus. Ele ne pun în curent cu o mulţime de lucruri din lumea antică. Astfel unul din aceste papirus-uri de acum două mii de ani conţine o învitaţiune reditată astfel: »Chaeromon te invită să iei masa cu el în Serapeum spre onoarea zeului Serapis, dimineaţa la 15 ale lunei curente, ora 9.« Un alt papirus cuprinde o învitaţiune la nuntă . »Horais te invită la ospăţul de căsătorie a copiilor săi, casa sa proprie, dimineaţa la 5 ale lunei curente, ora 90. Ne vine să zicem că ar fi nişte învitaţiuni din timpul nostru, dacă ele n’ar fi atât de concis formulate. Proprietar: Dr. Aurel Mureşianu. Redactor respons.: Victor Branisee. Slăbirea fisică o împiedecă, desvoaltă corpul, musculatura copiilor Emulsiunea Scott. Este nutrimentul cel mai bun şi întăritor pentru copii, şi se va vindeca şi copilul d-tale, cum s’a dovedit vindecarea a multor mii de copii. Emulsiunea Scott delătură slăbirea, formează corpul sănătos şi tare şi dă copiilor vioiciune. Dacă un copil e bolnăvicios, să i se dea imediat Scott. Fiecare sticlă cu dimilsiunea Scott conţine substanţele cele mai line şi cu efect ia cantităţi egale şi e recunoscută de lumea ştiinţifică şi foarte folositoare. Veritabilă numai cu marca pescarului ca semn de garanţie a procedurei lui Scott. Preţul unei sticle originale 2 coroane 50 bani. Se capătă în toate farmaciile.