Gazeta Transilvaniei, aprilie 1917 (Anul 80, nr. 36-50)

1917-04-01 / nr. 36

ftus Revoluţia din Rusia. Mîssisala prepsadetasată a mimcitorâmei. Amsterdam 13 Aprilie. Corespondentul gazetei engleze „Daily News" telegrafează sub data din 11 crt. din Petersburg. Guvernul provizoriu a chemat doi membrii din comitetul revoluţionar al muncitorilor în statul suprem de răsboi, în care vor avea voce consultatoare. Englezii vor să pună mâna pe nota rusească din Marea Ostică. Mari pe 13 Aprilie. In Rusia se menţine cu tărie svonul că flota Mărei Ostice care a suferit foarte tare în urma revoluţiei va fi comandată pe viitor de englezi. Deocamdată lipsesc multe piese de ramplasare necesare la restaurarea ei. Spaima Italiei fată de evenimentele din Rusia. Lugano 13 Aprilie. O telegramă a gazetei „Secolo" sosită la Londra constată frica care domnește în Italia asupra evenimentelor din Rusia. In special a produs spaimă știrea că delegaţii comitetului revoluţionar au plecat la Stockholm spre a discuta chestia păcei cu trimişii germani. Contra revoluţia din guvernământul Tuia. Stockholm. — Rusia de sud e considerată ca nesigură de către guvernul provizor. Asolo a avut loc o contra revoluţie. In oraşul Bogorodsz, guvernământul Tuia, poliţiştii au înarmat pe prizonierii de război, au destituit noil consiliu comunal şi au declarat ca restabilit vechiul regim. S’au trimis acolo trupe din Tuia, şi s’a produs o adevărată bătălie. Oraşul Bogorodez se află încă în mânile rebelilor. Deputaţii polonezi au depus mandatele. Petersburg. — Deoarece noul guvern rus a proclamat independenţa Poloniei, deputaţii poloni din Dumă şi consiliul imperial au depus ori mandatele lor. Nenorocirea fiului lui Tscheidse. Stockholm 13 Aprilie. — Fiul lui Tscheidse s’a împuşcat din imprudenţă cu ocazia curăţirei unui revolver. Părintele nenorocitului a primit numeroase condolenţe. O armată socialistă de 80.0C® de oameni in serviciul păcei. Berlin 13 Aprilie. Dela graniţa rusească ne a venit următoarea ştire: Comitetul soldaţilor şi a muncitorilor este actualmente preocupat cu organizarea unei armate socialiste de 80.000 de oameni care să se compue în special din trupe de garnizoană. Aceste trupe au sarcina de a da comitetului sprijinul necesar faţă de intenţiile burgheze din sânul guvernului Aceasta măsură reprezintă o contra-măsură faţă de cele similare luate de guvernul provizoriu. Comitetul cere o supraveghere generală a serviciului telegrafic, spre a putea desvolta propaganda pentru pace fără nici o pedecă. aîavesti iaslar, că Antanta aia mai parte cosită pe Basing Lugano 13 Aprilie. „Popolo d’Italia" scrie întriun articol de fond că numai există nici o îndoială asupra faptului că forţa de răsboi a Antantei este reprezentată astăzi numai de Italia, Fraţa şi Anglia, deoarece nu este îngăduit aşi face iluzii asupra Rusiei. O ţară care trebue să reînoiască totul în interior şi care mai este mingea de joc a diferitelor curente se esclude de iniţiative răsboinice. Ruşii vor rezista desigur unei presiuni duşmane, dar nu mai sunt capabili pentru o ofensivă adevărată. Este deci cu atât mai indispensabil ca ţările cari mai au rămas Antantei să facă sforţările cele mai extreme spre a fabrica fără încetare tunuri şi muniţii noi. Răsfoiul submarinelor înăsprit. Vase scufundate. Haugesund 13 Aprilie. Cutia „Iosefins" din Christiansund, vaporul „Har“ (818 tone) din Christiania şi barca „Silsiden" (796 tone) din Arendai au fost scufundate. Cristiania 13 Aprilie. Vaporul norvegian „Randwij" a fost scufundat în golful din Viskaya. Berlin 10 Aprilie. Şeful marinei germane anunţă: In Marea Mediterană, submarinele noastre au mai scufundat 23 vapoare mari şi mici, între cari: vaporul grec „Artemis" de 1500 tone, vaporul italian „Noii" 1567 tone, vaporul norvegian „Bellatrix„ de 2558 tone, vaporul englez înarmat „Queen Eugenie" de 4335 tone, care venea din America spre Carachee; vaporul englez „Verdburg" de 3046 tone, cu cereale din Carachee spre Italia, un vapor englez de 300 tone, pe drum din Anglia spre Mesopotamia cu proviant un vapor necunoscut de 4000 tone, un vapor înarmat francez „Ernest Simons* de 5559 tone, din Marsilia spre Port Said și vaporul francez înarmat „Saint Simon" de 3419 tone de la Bizerta spre Huelia, apoi vaporul grec „Pasalva Constantin" de 9272 tone, în Marea Egeică. Berna 10 Aprilie. „Berliner Tageblatt" află că vaporul de război italian „Conte de Cavour" de 22.500 tone, cu 1000 marinari s’a scufundat. — Grecia a perdut până acum 46 vapoare de 18.000 tone. — Lordul Boresford — a declarat în parlamentul englez că în luna Februarie, flota engleză a perdut 505.000 tone, iar în Martie 402.000 tone. — Ziarul englez „Pali Mali Gazetta" constată că perderile săptămânale ale flotei engleze prin submarine, arată o scădere continuă a tona fiului englez. De fapt războiul submarinelor este atât de victorios, încât dacă va dura încă multă vreme, va însemna primejdia cea mai grozavă, dacă nu se va lua contravaăsuri din cele mai energice. Ţara noastră trebue să ia cunoştinţă de toată mărimea primejdiei. — Vaporul american „Missourian" de 1914 tone, a fost scufundat în Marea Mediterană. —7 vapoare norvegiene au fost scufundate la 7 Aprilie. In luna Martie au fost scufundate 86.000 de tone. Berlin 13 Aprilie. Şeful Admiralităţei germane anunţă : In urma ultimelor ştiri au mai fost scufundate din nou 61.000 de tone de vapoare duşmane şi neutrale. Resultatul lunei Martie al operaţiilor răsboinice pe mare ale Puterilor Centrale se urcă aşadar deocamdată la 435 de vapoare de comerţ cu un tanagru total de brutto 861.000 de tone. In această sumă se cuprind şi 11 vapoare de 49 000 de tone din prada crucişetorului „Move". Succesele anterioare ale acestui vas de răsboi au fost puse deja în socoteala de mai sus. Resultatul final pe luna Martie se poate constata deabea în a treia decadă a lunei Aprilie şi va fi cu siguranţă ceva mai mare decât cel indicat mai sus. Faţă de aserţiunile fantastice asupra perderilor noastre de submarine apărute în presa duşmană şi neutrală, constatăm în mod espres că : Am perdut în primele două luni ale răsboiului submarin înăsprit 6 submarine, un număr care a fost multiplu ramplasat în acelaşi termen prin submarine noi şi care faţă de numărul total al submarinelor noastre nu este de nici o importanţă. Scufundarea unui vapor de patrulă englez. Londra 13 Aprilie. Admiralitatea comunică : Un vapor de patrulă s’a isbit Mercurea în Canalul Mânecei de o mină şi s’a scufundat. Doi ofiţeri şi 14 oameni au dispărut. - ——-1-■ -----Războiul mondial. SITUAȚIA. Pe frontul francez luptele continuă. Avantajele locale ale francezilor la Arras au fost egalate printr’un contraatac, iar la Somme bătălia s’a terminat în desavantajul dușmanilor. Pe sectorul moștenitorului de tron bavarez Rupprecht francezii au pierdut vre-o 1200 prizonieri. Pe aproape întregul front italian se dau lupte de artilerie, la est de Vortoboy ne-a succes o întreprindere, cu care ocazie am făcut circa 140 prizonieri italieni. Pe sectoarele ruseşti în anumite părţi lupte de artilerie. Comunicata oficial al Maralul Cartier German. Berlin 12 Aprilie : Frontul apusean : Pe câmpul de luptă din apus ,pe toată întinderea liniei de luptă, bătălia mare începută decurge fără întrerupere. Grupa armată a moștenitorului de tron Rupprecht : Atacurile engleze contra localităţilor Fampoux şi Viny precum şi cele de pe ţărmul nordic al lui Scarpa le-am respins prin focul nostru violent. — Delà al via văii spre sud duşmanul s’a năpustit cu puteri mari contra liniilor noastre. — După mai multe asalturi cari au eşuat am pierdut Menchy. Delà această localitate spre nord şi spre aud atacurile Engleze la cari au luat parte şi cavalerie şi maşini panterate, le-au eşuat pe lângă pierderi considerabile. — Succesele obţinute de duşman în luptele de lângă Bullecourt, prin contra atacurile ce le-am dat, le-am egalat. — Cu această ocazie am făcut prisonieri preste 1000 de oameni de trupă şi 25 de ofiţeri, mai luând şi 21 de mitraliere. -- Spre est de la Perrone lângă Hargicourt am luat după luptă mai bine de 100 de oameni prisonieri şi 5 mitraliere. — St. Quentinul şi ieri a fost bombardat de duşman. Grupa armată a moştenitorului de tron german, De la Soisson şi până la Reims focul şi lupta a ajuns la o violenţă extraordinară. — Singuratice părţi ale liniei au stat sub foc foarte aspru. In regiunea apuseană din Champagne lupta de artilerie este deasemenea în creştere. — încercările de înaintare ale infanteriei franceze le-am respins. Grupa armată a principelui de Würtenberg Albert: Operaţiile de luptă a s au mişcat numai în cercuri mai restrânse. Cu toată furtuna aviatorii noştrii au fost foarte activi. Duşmanul a pierdut în lupta aeriană 23 aeroplane, iar focul infanteriei noastre a doborât un aeroplan cu totul deci 24 de aeroplane. Bombele aruncate asupra taberilor de trupe şi asupra magazinelor de muniţii duşmane situate în valea Vesle şi Scrippe, după observaţiile noastre au cauzat mari pierderi duşmanului. Căpitanul aviator Richthofen a doborât al 41-lea aeroplan dușman în luptă aeriană. Frontul răsăritean. Grupa armată a principelui bavarez Leopold. La Brody dealungul liniei ferate ce duce de la Zloczow la Tarnopol și pe ambii țărmuri ai râului Nistru a fost foc foarte violent rusesc. La Grupa armată a Archiducelui Iosif precum şi la grupa armată a comandantului Mackensen . Nu au obvenit evenimente mai esenţiale. Câmpul de luptă din Macedonia : Situaţia nu s’a schimbat. Ludendorff şeful statului major. Comunicatul oficial al Marelui Cartier Austro-Ungar. Budapesta 12 Aprilie. Frontul răsăritean. Nu e nici un eveniment mai eseu -Frontul italian: In strâmtoarea dela Görz patrulele regimentului d® infanterie Nr. 71 din Trencsén şi 76 din Esztergom spre est dela Vortoboy au pătruns în poziţiil® duşmane de unde au adus 40 oficeri şi 135 de oameni de trupă prisonari, două mitraliere şi 3 aruncătoare de bombe. Pe unele locuri ale liniei de luptă din regiunea aproape de mare din când în când lupta de artilerie şi aruncătoare de bombe a fost foarte violentă. Hofers, şeful statului major. Comunicatul oficial al Martini Cartier German. Berlin 13 Aprilie. Frontul apusean: Grupa armată a principelui moştenitor Rupprecht: Succesele avute de duşman pe câmpul de luptă dela Arras pe partea nordică la Angres Givenchy-en Gehelle prin contraatacurile noastre reuşite le-am egalat. Pe linia ce se întinde dela drumul Arras-georellei până la Scarpe am respins grupele armate dușmane cari ne atăcară în două rânduri. — Spre sud-est dela Arras mai multe atacuri dintre cari unul şi de cavalerie dușmane, au eșuat. Pe drumul ce conduce dela Peronne — Gouzancourt — Cambrai și la Le Gatelet au avut Ioc ciocniri mai mici. — La Gouzancourt, Hargicourt, la St. Quentin şi în linia dela sud lupta de artilerie s’a continuat. — S’au pregătit atacuri franceze cari s’au şi dat pe ambele părţi ale lui Ronne, cari s’au şi terminat în defavorul duşmanilor. Grupa armată a moştenitorului de tron german. Dealungul lui Aisne şi în partea apuseană a provinciei Champagne lupta de artilerie se continuă cu violenţă schimbăcioasă. Detaşamente duşmane de explorare, pentru a înainta, le-am alungat, luând 100 de francezi prisonieri Grupa armata a principelui Albert. Situaţia neschimbată. Frontul răsăritean şi câmpul de luptă macedonean. Nu s’a întâmplat nici un eveniment mai deosebit. In apus ieri a perdut duşmanul 13 aeroplane, iar în luptele dela răsărit a perdut 2 aeroplane. Ludendorff şeful statului major. Comunicatul oficial al marelui Cartier Austro-Ungar. Budapesta 13 Aprilie. Frontul răsăritean şi sud-estic. Nu avem ceva deosebit de anunţat. Frontul italian . Pe platoul Karst precum şi în Valea Wippach, focul de artlerie favorizat de împrejurări prielnice e încontinu violent. Hofers, şeful statului major. UltmcLa* oră. Mexico aliatul Germaniei? Berna 13 Aprilie. Agenţia „Radio* anunţă din Newyork . Din Mexico sosesc ştiri neliniştitoare, in urma cărora Caranza esta suspectat, că ar sta cu Germania in legătură secretă. Cercările oficiale se arată foarte Îngrijorate.ţial. Convocare. Meghivo. Domnii acţionari ai institutului de credit şi economii „Sincana* societate pe acţii în-Sinka (comitatul Bogaras) sunt Invitaţi a lua parte la adunarea generală extraordinară, ce se va ţinea Duminecă în 13 Mai st. nou 1917 la 2 oare dupa pranz în localul numitului institut din Ô-Sinka. „Sincana" hitel- és takarékintézet mint részvénytársaság — Ç-Sinkân — tisztelt részvényesei a nevezett intézet Ç-Sinkân található hivatali helyiségében 1917. évi május hó 13-án (Vasárnap) délután 2 órakor tartandó rendkivüli közgyűlésére meghivatnak. Obiecte de pertractare: Targysorozats 1. Restaurarea direcţiunei şi a comitetului de supraveghere. O-Sinka, 8 Aprilie 1917. 1. Az intézet igazgatósága és felügyelő bizottságănak megválasztása. O-Sinka, 1917. évi april 8-án. Direcţiunea. Acţiunile vor trebui depuse la biroul institutului înainte de începerea adunării. Az igazgatóság. A közgyülésen résztvenni óhajtó részvényesek tartoznak részvényeiket az ülés megkezdése előtt az intézet vezetôségéhez beszolgáltatni. Nr. 36—1917. GAZETA TRANSILVANIEI Pagina 3