Glasul Bucovinei, martie 1920 (Anul 3, nr. 365-390)

1920-03-02 / nr. 365

Fag. 2______________________________ Expoziție de artă românească la Cernăuți (Bucovina ) S-a luat inițiativa aranjării unei expoziții de artă românească la Cernăuți sub protectorattul Ministrului delegat d. Dr. /. Nistor. Expoziția aceasta urmărind scopul de a face propagandă pentru arta românească din acest colț al României de astăzi. — toți artiștii români, arhitecți, sculptori și pictori din Patriamamă, Transilvania, Basarabia și Bucovina, prin urmare din întreaga România Mare, sunt invitați să participe cu maximum cinci piese dintre lucrările cele mai bune ale d-lor. Doritorii de-a expune lucrări sunt rugați să și anunțe de urgență participarea mai întâiu scrisual la adresa : Prof. Archip Roșea pictor și sculptor academic Cernăuți, str. Ștefan cel Mare 33. Expoziția se va deschide la Main a. c. Lucrările trebuie să intre în intervalul de la 1 până 15 Aprilie a. c. la adresa d-lui prof. Archip Roșea. Pentru comitetul expoziției : Președintele: Dr. Nicu de Flondor, primar de Cernăuți Vice-președlntH : Dlmitrle Dan, consilier consist, șl Dr. Orest Laț a, conferențiar universitar. Secretari : Archip Roșea, Leca Morariu și George Voievidca. * Ziarele sânt rugate să reproducă acest anunț, pentru a da concurs acestei lăudibile inițiative. ...........»«----------------------— Școala de arte și meserii Avem aici o singură școală de arte și meserii, pe lângă care este atașată și o școală comercială Ea este chemată de a crește meseriași și comercianți destoinici și conștient de important* pe care o au meseriile și comerul pentru viata noastră economică. In jurul școalei acesteia breslele ar trebui să-și strângă rândurile, pentru ca îndrumate și ajutate de corpul ei didactic să-și intensifice producția, spre folosul lor, al population!! și al statului. In timpurile aceste mai ales, când valuta noastră este atât de depreciată și când cu atât mai mult trebuie să reducem importan prodselor industriale din străinătate la strictul necesar, a trebui naționalizate și încurajate indutiriile existente și create industrii nouă. Scopul acesta îl are și școala de arte și meserii. Dar secretariatul de serviciu pentru industrie și comerț pare a nu-i da atensiunea cuvenită. De multă vreme școala aceasta tânjște, spre nemulțumirea profesorilor și elevilor ei, lipsindu-i mâna unui conducător energe și priceput. De mai multe luni s’a publicat concursul pentruocuparea postului d de director. Cu toate aceastea directorul n’a fost numit până acuma. In schimb școala și-a ținut cursurile numai cu dese intrerupri din cauza lipsei de combustibil și din cauza altor neajunsuri După informatiile ce avem ea se găsește într’un hai nemaipomenit. Atunci nu crede de secretar-șef de la industrie și comerț că ar trebui pus în sfâșit în fruntea acestei instituții un om de specialitate care s’o reorganizze și să-i dea viața nouă? Noi sântem cuvinși că va face lucrul acesta cât de curând. Ver. .... fr«"1 Guvernul sovietst rus propune pace guvernului român Cetini în «Dacia» * „Ia 24 Februarie, Cicerin comisarul poporului rus pentru afacerile străine, a trimis din Moscova o telegramă primului ministru român d. Vaida Voevod, propunând tratative de pace. Telegrama lui Cicerin motivează necesitatea stabilirii unor raporturi pașnice între România și Rusia, pe faptele de arme din timpul din urmă, sdvâriațe de armatele ruse și ukrainiene împotriva generalilor reacționari. Cicerin spune, că diferendele între Rusia și România pot fi rezolvate prin bună înțelegere. Și ca concluzie, guvernul sovietist rus adresează guvernului român propunerea de a începe negocieri de pace, rugând să i se comunice locul și data unde reprezentanții celor două țări se pot întâlni. Probabil că la Conferința din Varșovia, unde vor participa toate statele limitrofe, România va trimite ca delegat pe d. Ciugureanu, un profund cunoscător al chestiunilor rusești. Citiți „Glasul Bucovinei* GLASUL BUCOVINEI înmormântarea senatorului Hui ht Duminecă, 29 Febr. s’a făcut înhumarea rămășițelor pământești a senatorului Iacob Hecht. Înainte de crtie 3 era adunată lume multă, care i-a cunoscut și l-a iubit în viață. In mulțimea participanților ce formau întristatul convoiu am remarcat pe reprezentanții tuturor oficalitatilor și societăților a căror membru a fost defunctul. La mormântul decedatului a vorbit tabloul W. Weiss, mângâind îndurerata familie. D. senator Cotlarciac luând cuvânul a relevat meritele defunctului și a mulțumit in numele Senatului pentru munca ce a depus în primul Parlament al României întregite. Din partea societăței „Fraternité“ a rostit un discurs președintele societății, mulțumind defunctului pentru munca neobostă cu care a stat la ajutorul ei vreme de trei decenii dearândul. ------—..............-inii. ■ [UNK] [UNK]............ Un administrator silvic inconstant Ni se comunică că în județul Suceava s’ar găsi un administrator silvic care confundă cassa oficialui său cu buzunarele proprii. Ni sau arătat chiar acte doveditoare că buletinele pentru lemnele vândute nu se trec în registrele administratiei sau se imocuiesc prin altele in cari se îndică o cantitate mai mică de lemne, pentru ca diferența pețului s'o inpartă administratorul “cu brigadierei care îi ajută Cazul este foarte dureros, administratorul fiind român. E este foarte rușnos, intr’o vreme când azci se vorbește atât de mult de regenerare morală. Sperăm că d.. director general al direcției fondului bisericescă va interveni ca toată energia. ..........................mm-------------------- înființarea Asociației ingnerilor din Bucovina" Răspunzând unei necesități adânc sîmțire iatre toți Inginerii din Bucovina de a se organiza pentru apărarea și susțnerea intereselor lor materiale, și pentru a face capul ingineresc cât mai util in opera de refacere și consolidare a statului român, în ziua de 14 Faur, în prezența a aproxmativ 100 de inși, s’au pus bazele unei Asociații a tuturor inginerilor din Buovina, hotărînduse în aerlaș timp acederea în bloc la Asociația Gnerală a Inginerilor din România. Conform statutelor s’a ales un consiliu de administrație compus din* Ing. Toader Vicol președinte, log Au'el Țuroan Ing. Heinrich Schmidt vicepreședinți, mg. Aur-i Rășcana secretar. i-g. Gottfried Bjrstyn casier. Membri: Ing. Ludwig W'iloaum. ing. I Podhorschi, Ing. Faustla Krasu.ki. ing. Iolian Pozner, ng. Mihai Bolder, ing. Oca dau Coc», Ing Samuel Fis.h r. Pe lângă consiliul de administrație s-au instituit și două secțiuni, un compusă din 5 reprezentanți ai inginerilor din serviciul statului și alta compusă din 5 reprezentanți ai inginerilor din serviciul particular sau lideri profesioniști. Ca rembi ai primei secțiuni au fost aleși: Ing. Ludwg Wohbaum, ing Goldschmid, ing. Eugen Motrescu, ig. Heinrich Bresdinz. Ca membri ai seoțiunei a 2 a au fost aleși : Ing. Heinrich S hmid, ing. Traian Proconovic, ing. B. Läufer, ing. Friedrich Gottesmann, ing. Elias Hauster. ln dorința unei consolitări cât mai trelnice, consiliul de administrație, însărcinat cu conducerea asociației apelează câtre toți inginerii cari n’au aderat incă la Asociație să se inscrie în Asociație, trimițând pe adresa casierului ing. cons. technic Gotfried Burstyn str. Korn 6, taxa de inscrire d cel puțin 20 corone și taxa de 10 coroane lunar plătită în rate trimestriale. Numărul de aproape 100 membri care s’au inscris până in prezent in asociație este o dovadă suficientă cât de binevenită a fost acțiunea, și deci credem că puținii ingineri care încă n’au aderat încă se vor grăbi sa sporască puterea asociației prin înscrirea lor, atât in interesul individual al fiecărui al inginer cât și colectiv al asociației. Președinte: Secretar: Ing. T. Vicol Ing. I. Rășcanu -----------——••--------------------Publicatiune Serviciul silvic ne trimite următoarea publicationă : In conformitate cu ordonanțele din 3 Februarie 1903 f. 1 i Nr. 30 ș 31 se aduce la cunoștință generala că examenele silvice și anume examenul de capacitate pentru serviciul silvic infrior apoi examenul de capactate pentru serviciul de econom silvic in serviciile silvice ale particularilor se va ținea în limba statului 1n cursul lunei Noiembne a. c. la Secția II a Secretariatlui de serviciu pentru agricultură și domenii in Gemnăț<. Candidații cari au indienatul în România vor trebui să inainteze acestui Scretariat cererile lor timbrate în ordine și însite de toate documentele refenite prin ordonanțele sus citate, până in 31 Martie .1920. Cereri necomlete sau Întârziate nu se vor consintra. p. Secretarul-șef Boldur s, s. Nt. S6. De la pretura din Ciudei Dl. consiliu Vasile Bei ne trimite următoarea rectificare, cu privire la articolul nostru din Nrul 358: „Nu e adevărat, că pretura (judecătoria) din Cudei e și acum întitulată „k. k. Bezirksgericht, adecă Pretură i. ”. Adevărat este, că edificiul acestei judecătorii n’a avut și incă n’rare oareșcare inscripțiune. Nu e adevărat, că intr’o vreme se scria la această judecătorie românește. Adevărat este, că numai în prezidiu s’a aplicat și se aplică exclusiv limba română, pe când in toate celelalte secții, în lipsa de funcționari români, se dresează actele ca înainte vreme In limba germană. Nu e adevărat, că ștampila românascâ ar fi intrat prin neglijența d-lui pretor ca’n pământ. Adevărat este că judecătoria posede și întrebuințează 5 ștampile românești și mai multe cu inscripția încă germană — până ce vor putea fi inlocuite cu ștampile numai românești. N. R. Foarte bine. Dar îl întrebăm noi pe d-i Rei: se poate să existe o pretură românească fără inscripție. Nu este trist, că se întrebuințează, afara de prezidiu, numai limba nemțească? Ce mai caută stamplele cu inscripție germana ? Nu crede d-1 consilier Rei că nu este ca cale să se trimită acte ie plicul cu antetul „k k. Bezirksgericht“ și cu adresa scrisă „Poli. Gemeinde Petroutz a S. su Händen du Bürgermeisters?“ Nu știe nici d-1 Rei și nu știu nici funcționarii d-sale care este numirea oficială a localităților? Ori nu suntem în România? .. ...............1 -Publicațiune Primăria Cernăuți a dat în 17 Februarie 1920, No. 93 S. V. o publicațne privitoare la circulația cu vite și măsuri contra speculei și contrabandei cu animale. Ordonanța recentă a Ministrului delegat din 23 ianuarie a. c. No. 238 Vii, care a intrat în vigoare odată cu publicarea ei, reglementează circulația animalelor domestice : cai, vite cornute, porci, oi și capre in cuprinsul Bucovinei precum și exportul și importul din alte provincii. Măsurile esențiale ale Ordonanței sunt următoarele : î. Animale de speciile arătate nu se pot cumpăra nici vinde 10 de obște decât la odoare (piețe de vite). Excepțiuni se vor face în anumite cazuri prin autorizații dela Secretaristul pentru Agricultură, intrarea în odoare se va permite : a) Profesioniștilor, măcelarilor, negustorilor de vite etc. numai în piețele județului, în care au obținut concesia de negoț. b) Proprietarilor care își aduc vitele la târg cu certificate în regula. c) Agricultorilor din Buovina cari vor avea o legitimație din partea prefecturii lor (primăriei Cernăuți) în care se va adeveri necesitatea, scopul și numărul animalelor. Pente 1—2 animal ajunge și legitimația primăriei locale. d) Proprietarilor mai mari, ingrășă orilor etc. dacă vor prezintă o autorizație a Secretariatului pentru agricultură. II. Animalele aduse la oborul de vite, ca și acele ce vor pleca din obor se vor prezenta comisii mii de control, care găsindu-se in regulă vor insemna rezultatul pe certificatul de proveniență. La eșire se va transcrie pe numele cumpărătorului. Animale rămase nevândute se vor însemna cu nota In certificat : „nevândut se întoarce la domiciliu“. III. Animalele cumpărate la obor se vor anunța înaintea eșirii din târg medicului veterinar oficial al primarei pentru a fi examinat. Aceasta se va face in acelaș mod ca și la transportul de vite cu calea ferată, solvindu-se aceleași taxe de control veterinar (2 lei de vită mare ori 4 cor. 0 50 bani pentru ran» mic, ori 1 coroană). Taxele se vor depune la oficii (prefectură, primărie) Edicul veterinar oficial va anunța plecarea animalelor pe cale telegrafică autorității de desinație. Spesele anunțului se va plăti proprietarul. IV. importul în Bucovina și exportul de animale ori carne din Bucovina nu va avea loc decât in cazuri excepționale, pe temeiul unei autorizații speciale a Secretariatului pentru Agricultură, care va ordona condiți noile necesare. Pentru acest export se vor servi la casieria generală financiară taxele stabilite pentru 1 cal ori vită peste un an Ia _iei, pentru un cal ori vită sub 1 an, ca și pentru 1 porc 5 lei, pentru o oaie ori capră 2 lei, pentru 1 kgr. carne o.26 bani. V. Fiecare autorizație se va timbra cu 3 iei timbru care va fi anexat cererei. VI. Pedepse. Călcarea dispozițiunilor ordonataței publicate In „Monitorul Bucovinei“ se va pedepsi cu aminzi până la 5ooo lei ori la ooo coroane, ori închisoare până la 6 luni. In caz de recidivă dacă-i vorbae profesioniști i se va putea revoca concesia. Tot astfel se vor pedepsi cei ce îndeamnă pe alții la contravenție. Animalele ori carnea găsită in condițiunilepermise se vor confisca și vinde după avizul Secretariatului pentru agricultură. Din sumele realizate se vor plăti mai Întâi toate spesele și ca răsplată se va da 25 la sută din suma rămasă persoanelor cari au ajutat la descoperirea hazurilor. Restul se va depune la percepție în coatsî Secret-ritu ui pentru Agricultură. Pentru emisia in erimară. Consierul municipii Președinte de Minkusz m p. Flondor nt. p * * r -4 Kbť