Glasul Bucovinei, august 1921 (Anul 4, nr. 763-786)

1921-08-02 / nr. 763

Noi 768 GLASUL BUCOVINEI Pag. B INFORMAȚIUNI POLITICE Idara ministerelor. „Patria" scrie: D-l Cudalba ține actualmente trei ministere, ceea ce dovedește că, așa cum sunt departamentele, miniștrii sa prea an ce manei. Cu toate acestea, d-l Averescu a înființat iunar câte anul, pretextând aglomerările lucrărilor la cele existente mai înainte. Visuri avarescane. Anemica foaie averescană dela Cemani neavând ca ce-și implea coloanele s’a apucat să debiteze neadevăruri pe seama opoziției constituționale. Ca litere de o șchioapă ea incepe să inducă in eroare opinia publică și s’o facă să nu vadă veroasele afaceri ale patronilor ei. Au uitat bieții averescani, că dacă poate fi vorba de haos acesta poate exista numai in propriile lor capete. EXTERNE Germania va plati României. Guvernul german a a propus celui român ca in contul sumei ce va trebui să plătească pentru retragerea biletelor Băncii Generale emise de administrația de ocupație să procure statului român locomotive de cale ferată in valoare de 450 de milioane, fără ca prin aceasta să prejudicieze asupra hotăririlor ulterioare ce se vor lua de comisiunea interaliată de despăgubiri. Guvernul german se oferă a Începe furnizarea locomotivelor imediat, Bind gata — dacă guvernul român e de acord — să-i furniseze în acont și alte mașini și materiale de care are nevoie. Propunerea germană a fost la principiu acceptată atât de ministerul de finanțe cât și de Banca Națională și după toate probabilitățile va fi trădată in fapt, întoarcerea monarhiei in Rusia. Investia din Moscova publică un articol senzațional, datorit șefului propagandei bolșeviste Beliof, care afirmă că una din grupările monarrdate ruse face sforțări spre a aduce pe tronul Rusiei pe prințul Alexandru al Serbiei. Această combinație ar avea ca scop, după Bekor, să conserve prestigiul rus in Balcani și să asigure Rusiei i eșire la Marea Mediterană. Un alt grup monarhist ar vrea să pune candidatura marelui duce Dumitri Pavlovici Romanov. Acesta se bucură de sprijinul monarhiștilor germani. REDACȚIONALE Din cauza sărbătorii de mâne numărul viitor al ziarului nostru va apare Miercuri, 3 c. la orele obicinuite. STUDENȚEȘTI Dela Căminul studenților. D-l General Mirceaco, Comandantul Divisiei a 8-a, a trimis Căminului studenților suma de 1000 Lei, adresând Administrației Căminarui următoarea scrisoare: „In scopul de a veni in ajutorul studenților lipsiți de mijloace, cari prin munca și osteneala ce depun se ridică din masa popoporului, se cultivă, spre a răspândi lumină și altor generații nouă, — pentru a Încuraja pe acești studenți merituoși, donee suma de una mie Lei, căreia îi veți da distincția ce veți crede de cuviință, in scopul sas arătat" — Comitetul de conducere al Căminului 11 aduce mărinimosului donator, și pe această cale, cele mai sincere mulțumite. Dl General Mircescu face pentru a doua oară an dar frumos Căminului din Cernăuți. ȘCOLARE Examenele ia școalele militare, pentru admiterea in liceele militare incep la „Examenele 1 August a. c. la reședința fiecărui liceu, afară de liceul M-rea Dealului care va ține examenul in București in localul Școalei militare de infanterie No. 1 la aceiaș dată. Iarna la 15 August a. c. cum greșit a apărat in gazetele cu data de 28 și 29 Iulie". La 16 August a. c. au loc examene la Școala de ofițeri. Serbare de sfârșit de an. Asupra serbării de sfârșit de an de la școala din Clocacica am primit un raport întârziat, din care extrngem că serbarea s’a făcut in mod foarte solemn. Au luat parte pe lângă corpul didactic și elevii școalei o mulțime de poporeni, ca să se încredințeze de progresele ce le-au făcut odraslele lor in cursul unui an. Institutul de orbi și surdo-muți în Cernăuți. Se admit copii orbi respective surdo-muți de la vârsta de 7—11 ani. Petițiile de primire trebue să fie însoțite : 1) de an act de naștere, 2) an act de indigenat, 3) an act de vaccinare, 4) an certificat medical asupra orbirei, resp. surzinel, 5) la copil bogați indătorirea de a plăti lanar 300 lei sau alimente, 6) la copil săraci an act de paupertate pentru locuri gratuite, 7) o declarare, de a-l aduce pe copil pe cheltuiala proprie la Institut. Peticianile sunt a se inătntea Institutului până în 15 August a. c., fiind înzestrate cu timbre prescrise. FINANCIARE Cursul leului In străinătate. — Leul nostru a fost cotat la bursa din Paris 16 și un sfert centime. C. F. R. Sporirea taxelor pe C. F. R. Față de svonurile tendențioase ce s’au răspândit că tarifele C. F. R. sunt enorme și nejustificate, sa aduce la cunoștința generală că taxele dinainte de războiu (1916) s’au sporit in modul următor: A. Cătători: Clasa I-a ca 600 procente, cl. II-a 500 proc. cl. llI-a 400 procente prus 25 proc. taxa suplimentară in folosul personaliial al Casei Mancel C. F. R.; B. Bagaje 500 proc. mărfuri 500 procente . Aceste taxe sunt cu cel mai puțin 50 procente mai reduse ca taxele celor mai multe căi ferate străine, cu toate că la noi cheltuelile de exploatare și costul materialelor C. F. R. ca și brațele de lucru sunt cu 20 de ori mai scumpe ca Isalnte de războiu. Astfel de exemplu in Austria s’au sporit prețurile de călătorit CI. l-a cu 2300 proc . ci. Il-a cu 1900 proc.; ci. lll-a cu 1400 proc., iar la mărfari intre 6500 și 1100 procente. In proporții analoge s’au sporit taxele și in Ungaria. DIVERSE Pregătiri pentru încoronare — Un carier special a fost trimis la Paris pentru a executa acolo mantia de încoronare a Aegelui. Tot cu aceiași ocazie s’a dus la Paris spre confecționar aurul necesar confecționărei coroanei Regelui și Reginei. Reuniunea de cântare „Ciprian Porumbescu” la Câmpulung și Vatra-Dornei — Reuniunea aranjează în zilele de 7 și 9 Aug. la ambele orașe câte un concert urmat de o reprezentare de teatru. Se va juca piesa „Doi morți vii", comedie in 2 acte de Alecsandri, care a avut un succes atât de frumos la Suceava. Programa concertului și celelalte amănunte urmează curând. Gospodăria de la fondul religionar. Următorul caz tipic arată cum administrează Averescan si averea fondului religionar. Conform ordinului Dir. Gen. No. 4099 din 267 1921 s’a vândut in ziua de 277 a. c. o funie de sârmă de o lungime de ca 200 m., o grosime de 30—40 mm. și de o greutate de 1200 kgr. lui Flip Geiler, cu prețul ridicol de 1200 lei. Casai acesta s revoltat pe mai mulți funcționari, vizând cum se otrăvește sub conducerea averescanilor averea fondului religionar. O astfel de fonie are azi o valoare de 10—15000 lei. Propunerea pentru această vânzare a fost făcută de maestrul de clădiri I. R. prin o nou oficială. Această notă a fost aprobată de consilierul aulic S. funcționarii pe cari 1i cunoaște destul de bine de conducător al direcțiunii fondului bisericesc. Ce afacere bucă a făcut cumpărătorul cu această funie reiese din graba lui de a o transporta, neputând aștepta ziua uimitoare de teamă ca nu cumva să se anuleze peste noapte vânzarea. Mare grabă au avut și Averescanui, căci știindu-se pe dacă au cântat să scape repede de acea funie, care le-ar fi putut fi fatală, ajungând la opoziție. Nu cred d nii dela conducerea fondului bisericesc că această neînsemnată afacere ar merita măcar o anchetă averescană ? Banca „Meseriașul Român“, Cernăuți, str. Veteranilor la (Inter. Meseriașilor) dă împrumuturi tuturor părtașilor cu 9% și primește depuneri de la cele mai mici sume cu 6 ° C orele de oficiu deocamdată în fiecare zi de lucru de la 5—6 d. a. O hoție — In noaptea de 26 c. a fost omorât de către 2 indivizi înarmați comerciantul Stein pe aerpentinele dela Strigoaia. Ucigașii au rumas necunoscuți. Din Dumbrăveni, jud. Botoșani — Comitetul școlar din această comuna a aranjat in ziua de sf. Petru și Pavel o foarte reușită petrecere poporală, la care a lust parte un mare număr de intelectuali și poporeni. Programa a fost compusă din cântece, recitări , și teatra, iar seara a urmat dansul in localul școalei. Cu acest prilej s-a încenat și suma de lei 272850. Cununie — In ziua de 4 August a. c. va avea loc cununia d-lui Vladimir Golan, funcționar la Administrația Bucovinei ca d-ra Victoria Golan învățătoare în Vliancea jud. Vișcăuți. Din Broscăuții Noui. — Cabinetul de lectură „Țăranul" din Broscuții Noai, aranjează Duminici la 7 August a. c., la orele 2 d. a. cu concurau) Soc mus „Meat română" o petrecere poporală cu concert, teatru, recitări și dana in Palatul Național de aici. Venita! e destinat pentru scopuri naționale. Intrarea pentru țărani 3 lei, 1st pentru intelectuali 5 le). Toată suflarea românească e invitată la această petrecere, care se va da și un caz de timp nefavorabil. Alegerile comunale din Pătrăuți pe Siret. Se știe că averescanilor le place să administreze comunele cu gerenji recrutați și aleși pe sprânceană. In coloanele ziarului nostru am Înfierat in nenumărate rânduri isprăvile acestor elemente docile și nesămnite maionete ale Avereacanilor. După o detenție de 13 luni, model avereacan s’a ales In fine in comuna Pătrunț pe Siret la Începutului salie, comitete comunal in frunte cu d. Intratej Gherman. In amintirea lui George Tofan. — Asociația invițătorimii române din județul Siret a donat pentru internatul de băieți români in Siret sama de 100 lei cu prilejul paranzanului pentru răposatul George Tofan. Președintele Internaturii: Vladimir Hacman m. p. paroh In Negoadna. Banditisme ungurești. „Voința" din Cluj anunță: Primim știrea pe cale particulari că Vineri noaptea jandarmii maghiari au atacat posturile de jandarmi români de la frontieră pe o zonă de câțiva kilometri. Surprinși de atacal mișeleac ai ungurilor, jandarmii noștri s’au retrăs in fața focului continuu de arme și mitraliere. Primind Insă stator delipostările de grăniceri, agresorii au fost puși pe fagi până dincolo de frontieră, cu toată rezistența ce au Încercat să opună. In zorii zilei liniștea a fost deplin restabilită fiind de ambele părți câțiva ușor răniți. Din Cnlinașii lui Cuparencu. — Cabinetul de lectură „Deșteptarea” aranjează Duminică in ziua de 7 August 1921 in edificiul școlar o petrecere poporală ca concert și recitări, la care să invită toată sutrarea care are bunăvoință de a sprijini o întreprindere cartaral-națională. începutul la orele 2 p. m. iar a dansului pentru intelectuali la ora 8 p. m. Intrarea de persoană 10 lei. Suprasclvicile se primesc ca mulțumită și se vor publica pe cale ziaristică. 1 Venitul curat este destinat pentru înființarea unei biblioteci poporale și sprijinirea elevilor sărmani dela școala din loc. Servicii de mulțumire. — Vineri In 29 Iulie a. cs’a oficiat in biserica garnizoanei din Cernăuți un serviciu de mulțumită pentru simutatea comandantului corpului IV Armată, d. general Zadik, care după cum am insnțat a fost atacat de bandiți. La acest serviciu au luat parte corpul ofițeresc și soldații garnizoanei Cernăuți. U-șoara Anna Stefurean, care de prezent se află in străinătate in excursie de studii, va redeschide cursurile de dansuri ritmice-armonice la inceputul lunii Octombrie și cele de dansuri moderne și obișnuite la începutul lunei Noembrie. „Băncile lucrează odată pe zi". — Având in vedere căldurile insuportabile, marele bănci locale au decis in unanimitate de-a fixa orele de birou începând de luni, primul August și până Miercuri, 31 August de la 8 dimineața până la 2, iar casele vor fi deschise numai de la 8 până la 12 ia. „RECOLTA", prima societate română pentru comerțul de cereale și vite. Prin conneciația casei Leon I. Cosachevici din București, s’a fondat la Cernăuți o societate de comerț sub emblema „Recolta" pentru facilitarea exportului de cereale, vite precum și a oricăror produse agricoe in stil mare. La dispoziția acestei noui întreprinderi stând depozitele grandioase și mijloacele proprii de transport pe uscat și apă ale casei Conachevici, ea este in măsură față de actualele greutăți ale transporturilor — să execute în cea mai perfectă ordine contractele oficiale și particulare, încheiate in Polonia, Cehoslovacia și Austria, având pentru aceasta asigurate garanțiile celor mai principale bănci din Capitală. Asemenea „Recolta", pe lângă cele 20 filiale ale casei Dosschevici, in principalele centre din țară, va mai înființa in cursul acestei luni câte o sucursală ia Varșovia, Praga, Danzig și Viena, punându-se astfel in strânse legături directe cu străinătatea. Scopul principal insă al soc. „Recolta" va fi acela de a organiza un întins schimb de materiale și materii prime necesare industriilor din țară, făcând astfel un mare serviciu industriei noastre naționale. Si adunarea generală de constituire, ținută in ziua de 9 Iulie a. c. la Cernăuți, ln conducerea acestei societăți au fost desemnate următoarele persoane : Leon A. Cosachevici, președinte al consiliului de administrație, Eduard Friedrich Satz, director, Dr. Josef Ellenbogen ajator și S. Griseanu, procurist. Birourile „Recoltei" se găsesc la Cernăuți strada Iosif No. 2, iar la București str. Carol 14. 8 FIDACITATE Sarda de păzi și sijurantă păzește și însoțește transporturi de mărfuri și vagoane în țară și străinătate. Și-a mutat biroul de informațiuni în Str. Reglim Maria (Rathaustrasse) No. 14 (Mathlidenhof) etaj. I, ușa 27, (cu frontul spre stradă). Telefon No. 214. »—2530__________________________________ Cetiți „Glasul Bucovinei”