Glasul Bucovinei, august 1921 (Anul 4, nr. 763-786)

1921-08-05 / nr. 765

Anul IV ABOXAMENTUL : Pe un an 120 lei, pe 7* an 60 lei, pe trei luni 30 lei, pentru țirari zilnic, pe un an 60 lei, pe */ an 30 lei, pe trei ani 15 lei. Numai numărul de Duminică, pe un an 20 lei, pe 7, an 10 lei, pe trei luni 5 lei. Numarul I Leu Cernăuți Vineri 5 August 1921 REDACȚIIe~Stat>MINSTRAȚIA Cernăuți, Strada Domnească No. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manuscrisele nu se înapoiază. Nr. 765 ANUNȚURI HECUAMB * se calculează după tarif și se primesc la administrație Strada Domnească No. 33 Pentru inserare în interiorul ziarului se urcă taxa cu 50%. Onomastica M. S. Reginei M. S. Regina Maria a României își serbează azi ziua numelui. Un prilej bine venit pentru populația întregei țări de a-și manifesta sentimentele de dragoste nețărmurită și supunere devotată față de Dinastia română. La urările de bine și la rugăciunile ce se înalță azi din toate colțurile României Mari pentru viața și sănătatea Reginei se asociază și populația din fosta Bucovină, și fericită că pronia cerească i-a hărăzit o Regină atât de bună și milostivă, strigă din răsputeri: Traeasca Regina! si cestiunea raspunderilor Evenimentele politice petrecute la zilele cele din urmă ale parlamentului Domnului C. Argetoianu au pus din nou cu discuție publică chestiunea de predilecție a domnului general Averescu din vremea opoziției sale. Răspunderile războiului. Deși chestiunea este învechită și a fost abandonată deodată cu prăbușirea puterilor centrale, caii au fost de fapt și adevărații ei autori intelectuali, totuși prin faptul, că Rump,parlamentul actual după retragerea opoziției a instituit o comisiune de informațiuni pentru acest scop, ea capătă un aspect de actualitate. De aceia credem, că nu este de prisos să nu spunem și noi cuvântul în această chestiune. După ce România a fost trădată din partea Rusiei, care apoi a încheiat pacea separată de la Brest-Litovsk cu puterile centrale, rolul activ al Armatei române în marele războiu trebuia să Înceteze pentru un moment, iar statul a fost silit sa primească umilințele tratatului din București. Puterile centrale însă nu înțelegeau să se mulțumească numai cu robirea economică și politică a ceia, ce mai rămăsese din vechiul Regat, ci voiau să distrugă și sufletul viu al neamului nostru, cerând pedepsirea tuturor autorilor morali ai Încercării noastre de Întregire. Sub această presiune era explicabil, ca parlamentul domnului Marghiloman din 1918 ales in cea mai mare parte sub forța baionetelor dușmane, să ceară darea la judecată a guvernului României care a vârât-o în marele războia, deși nici prin aceasta pentru el nu se poate construi un fel de scuză. Dar ceea, ce nici astăzi nu este de tel explicabil, era atitudinea de pe atunci a domnului general Averescu, care, — in mod conștient —au inconștient problema, rămâne deschisă — cu popularitatea sa crescândă servla același scop. Cu scârbă ne aducem aminte, cum paralel cu această acțiune dirijată de-a dreptul din Berlin. Întreaga activitate politică a domnului general Averescu se reducea la această chestiune torcând așa zicând un fel de pretext, că darea indudecată a guvernelor din vremea războiului ar corespunde chiar unei exigențe a opiniunii pudice române, care numai astfel putea fi satisfăcută. Când țara era îngenunchiată și speranțele noastre in viitor pareau mai zdrobite, d-sa angajase cu conducătorii de merit al armatelor noastre — cazul domnului general Presan — polemici de tacticâ și strategie, despre felul cum a fost purtat războiul, pentru a stabili cu orice preț răspunderile politice ale războiului. Firește In astfel de împrejurări critice, reacțiunea opiniei publice române In contra acestor macinațiu.ni nu se putea manifesta In De aceea, când comisiunea uită de parlamentul romîtrn stabilirea răspunder ei și în ședința din ut afișarea publică a *ul român de atunci, i de foștii membriiai războiul și altor decursani, intoată amploarea cri. de informați nulul Margarilor a venit l 17 iulie 1918 acestui raport, în pe lângă declarația ai guvernului, care stat la cârma statului mai glasul domnului A. C. Cuza s’a ridicat fu contra acestei judecăți ordonate de dușman. Domnul general Averescu, care și el era membru in acel parlament nu făcuse nici un fel de rezerve, d tși urma Ind îndreptarea" sa Interminabila lui serie de articole sub titlu»" Răspunderile. Dar îndată ce peripețiile războiului Începuseră să desemneze clar și precis soarta lui, guvernul d-lui Marghiloman mai contenise nițel cu acest proces, care cu atât mai mult umilea pe acuzatori, cu cât ridica prestigiul acuzaților pentru curajul lor și perseverența în credinți izbândei noastre. In sfârșit victoria a redat poporului românesc întreaga libertate, iar guvernul din general «Coandă a anulat deodată cu toate actele guvernului anterior tăcute silit sau sub inspirația dușmanului și întreaga operă hibridă a parlamentului de atunci și in consecință a sistat și această urmărire. Singur numai d. general Averescu cu Liga si mai Ingăima cu glas răgușit aceste vorbe goale și In opozițiunea lui sălbatică din 1919 mânat de o pornire demagogică destrăbălată, cerea zădarnic să-i deie acestei misticicări o nouă actualitate, până ce în fine in fața fantomei — Puterea atât de mult dorită — ce Începuse să-l sindă și Ini amăgitor, o abandonează și el ca o stratagemă răsuflată. Ajuns la putere el a aruncat în drum chestiunea răspunderilor ca un bagaj de anurări, și a inaugurat la România nouă un sistem de guvernare, căruia desigur și cu ușurință i se pot aplica sancțiunile responsabilității ministeriale cu toate urmările ce le prevede legea, și care tocmai pentru aceste pricini este in ajunul prăbușirii. Dar este greu să te desparți fără împotrivire, — aici nu ar șede bine altfel unui general — de fericirile puterii. De acela șeful guvernului actual după preceptul politic cunoscut : Apararea mea este atacul — rostogolindu-se tot mai afunci pe povârnișul, unde capriciul de o clipă al puterii l-a ridicat, s’a oprit în fața bagajului de aiurări aruncat de el in drum, de care vorbiam mai sus, și pe care nimeni altul decât d-sa nu l-a aflat, crezând că-i poate servi din nou de paravan spre a-și ascunde sparmurile unui sfârșit de viețuire politică sterilă, și că dela acest adăpost demascat mai poate alimenta naivitatea opiniei publice. Cu un gest teatral,c a ridicat-o din nou amenințându-l pe cel, ce-i bonuia, că ar fi autorii intelectuali ai retragerii opoziției din parlament. Răspunsă dat uiu "flrîhBL-...: k* ~ ;tc*-jík. irdalni liberal, că acesta este gata oricând să primească cercetarea amănunțită a actelor de guvernare din timpul războiului Învederează nu numai lipsa de seriozitate a acestui gest, ci este totodată și un simptom Îngrijitor, din care se degajează in urma expunerilor făcute de d. general Averescu asupra tardivității lui un fel de tentativă de șantaj. Aceasta fiind realitatea, este explicabil de ce chestiunea răspunderilor n’a atins de fel solidaritatea se explică și opoziției față de guvern. Tot astfel faptul, că I. A. C. Cuza a refuzat să facă parte din această comisie de inseractțiuni tot pentru motivele, cari l-au îndemnat să protesteze la 1918 in Parlament contra acestui tarc dV proces politic. Un lucru rămâne insă totuși inexplicabil. Cum se impacă prezența in guvernul d-lui general Averescu a d-lor Tache Ionescu și Râșcanu, cari au făcut parte și din guvernele, a căror activittate comisia aceasta este chemată să o cerceteze, precum și faptul, că d. general Coandă a prezidat Senatul, care cere anchetarea activității sale de guvernare de pe vremea, când d-sa era prim-ministru. Ori prin colaborare cu d. general Averescu tatal se pierd noțiunile de incompatibilitate . " A. Burac *) Nota Redacției: Publicăm in corpul ziarulul cu titlul de document al vremurilor aceasti demnă declarație. • * " Comunicat (n vederea redactării listelor de membri ai Partidului democrat ai Unirii toți domnii membri, cari s’au Inscris un partid inalte de 1 Mart 1921 sunt rugați să și comunice prin o carte poștală sau oral adresa la redacția ziarului până cel târziu la 15 August a. o. Inscrieri noi, fie prin cereri individuale, fie prin listele trimise prietenilor noștri din județe se mai primesc numai până la 15 August Cererile și listele sosite până la 27 luli au fost aprobate în ședința comitetului executiv din 27 Iulie 1921. Comitetul executiv.